[1.5 dCi] Foutcode P1453: Storing verschilduk sensor roetflt

Alles wat met de motor van de Megane maken heeft.
Forumregels
Let op: Kijk ook even bij de forum afdeling Scenic als u een Megane-Scenic rijder bent.
Plaats reactie

Topic author
Cuprani
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 7
Berichten: 21
Lid geworden op: 29 aug 2015 15:11
Actief als: particulier

[1.5 dCi] Foutcode P1453: Storing verschilduk sensor roetflt

Bericht door Cuprani »

Ik heb sinds 1 week een Megane 3 1.5 dci, nu helaas al een storing. (nee, heb geen garantie ;-))

Met mijn telefoon en bluetooth obd dongle kon ik uitlezen dat ik foutcode P1453 er in heb staan. Ik kan de foutcode niet resetten hiermee dus weet ook niet of hij gelijk terug komt.

Het kunnen naar mijn idee 3 dingen zijn.
- Slangetjes van het roetfilter naar de sensor toe die lek zijn.
- Sensor zelf die stuk is.
- Roetfilter wat verzadigd is

Gisteren even onder de auto gelegen. Ik zie vanaf het roetfilter wel de 2 stalen leidingen omhoog lopen, maar de rubberen slangetjes zijn niet zichtbaar.

Van bovenaf zit er heel veel in de weg om er bij te kunnen. Oa paar slangen en het gasklep huis.

Iemand een idee hoe je de slangetjes hiervan kan controleren? Moet het gasklephuis inderdaad gedemonteerd worden en kan ik die zomaar weer terug monteren zonder dat hij ingeleerd moet worden?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Cuprani
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 7
Berichten: 21
Lid geworden op: 29 aug 2015 15:11
Actief als: particulier

Re: [1.5 dCi] Foutcode P1453: Storing verschilduk sensor roe

Bericht door Cuprani »

Ondertussen me een spiegeltje gevonden waar de sensor zit.
Aan de achterkant van de turbo hangt hij net iets rechts er van aan een beugel. Hij zit vast met 1 boutje.

Sensor demonteren lukt denk ik nog wel, maar die slangklemmen los krijgen is een ramp.
Mijn hand past er amper achter, laat staan met een tang om ook de slangklemmen nog los te krijgen.

Weet iemand daar een truucje voor? Lukt dit beter van onderaf of van boven, en kunnen er nog zaken gedemonteerd worden om er beter bij te komen? Of heb je gewoon een paar Chinese kinderhandjes nodig om dit los te krijgen?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Cuprani
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 7
Berichten: 21
Lid geworden op: 29 aug 2015 15:11
Actief als: particulier

Re: [1.5 dCi] Foutcode P1453: Storing verschilduk sensor roe

Bericht door Cuprani »

Hier de boosdoener.

Afbeelding

De truuc was het demonteren van de paravan.
Verder moet je de slangetjes er af trekken met de slangklemmen onder er nog omheen.
Bij het monteren moet je een beetje vet op de slang doen, slangklemmen alvast op de slang doen, en dan op de roetfilter leidingen drukken. Dit is op advies van Renault zelf, dus je hoeft niet bang te zijn dat de slangetjes er dan vanaf komen.

Bij het er af trekken van de slangetjes brak bij mij 1 slang. Dat was ook diegene die defect was. Ben toen een half uur bezig geweest om het restant er af te krijgen. Totaal toch wel 2 uur bezig geweest, maar dat komt ook omdat het de eerste keer was. Als ik het nog een keer zou moeten doen en er zou geen slangetje breken dan ben ik geen uur bezig.
Beetje belachelijk dat Renault VKV Rdam Zuid hier 3 uur arbeid voor wilde rekenen. Nu toch makkelijk ruim 200 euro bespaard.. :)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 2
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: [1.5 dCi] Foutcode P1453: Storing verschilduk sensor roe

Bericht door WillemS »

Goed gedaan en veel dank voor de uitleg en instruktie's.
Hier hebben we wat aan.
mvg WillemS
p.s. heb je de foutcode ook kunnen wissen?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Cuprani
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 7
Berichten: 21
Lid geworden op: 29 aug 2015 15:11
Actief als: particulier

Re: [1.5 dCi] Foutcode P1453: Storing verschilduk sensor roe

Bericht door Cuprani »

Ja, uiteindelijk toch gewoon de foutcode kunnen wissen met m'n telefoon. De auto blijft nu ook goed en de storing komt niet meer terug.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 2
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: [1.5 dCi] Foutcode P1453: Storing verschilduk sensor roe

Bericht door WillemS »

:clap:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

henkus
Lid
Lid
Posts in topic: 4
Berichten: 82
Lid geworden op: 04 dec 2014 11:22
Actief als: particulier

Re: [1.5 dCi] Foutcode P1453: Storing verschilduk sensor roe

Bericht door henkus »

Goedendag medeforum gebruikers. Ik heb inmiddels hetzelfde probleem. Heb ook een obd dongle waarmee ik steeds de fout mee wis. Helaas heb ik nog geen tijd gezien om te kijken of het slangetje de boosdoener is. Mijn vraag is eigenlijk of die storing nog is teruggekomen ? Kun je de slangetjes zien als je de motorkap open hebt of moet je echt met spiegeltjes werken ? Zijn die slangetjes op voorraad bij de dealer ? Hahaha sorry dat ik zoveel vragen erover heb . Alvast bedankt. Vr.Gr.Henk.
Voorheen Renault Megane Estate Bose 1.5Dci uit 2012.
Daarna Renault Kadjar Intens 1.5 Dci uit 2015.
Nu een Renault Megane Estate Bose 1.5Dci uit 2017

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Cuprani
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 7
Berichten: 21
Lid geworden op: 29 aug 2015 15:11
Actief als: particulier

Re: [1.5 dCi] Foutcode P1453: Storing verschilduk sensor roe

Bericht door Cuprani »

Bij mij is de storing nooit terug gekomen.

Je kan de slangetjes niet zien zonder spiegel. Met een spiegeltje kan je ze zien, maar zie je de schade vaak nog niet.
Ik dacht het te kunnen voelen, maar achteraf bleek dat zelfs niet waar. Wat ik voelde was een soort gietrandje op de slang en geen scheur. Als het een haarscheurtje is zal je dit ook niet zien en voelen, maar lekt hij pas onder druk..

Slangetjes kosten 30 euro en zijn bijna altijd op voorraad omdat het gewoon vaak voorkomt.
Als het de slangen niet zijn is het de sensor. Maar de sensor kost 130 euro (als je hem niet bij Renault haalt maar online ergens besteld). En ik zou nooit de sensor vervangen zonder de slangen mee te nemen omdat de slangetjes toch wel een keer komen. Je kan dus gerust de slangen vervangen, mocht het toch de sensor zijn dan heb je de slangen alsnog niet voor niks vervangen omdat je die anders met de sensor toch ook mee zou moeten nemen..

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

henkus
Lid
Lid
Posts in topic: 4
Berichten: 82
Lid geworden op: 04 dec 2014 11:22
Actief als: particulier

Re: [1.5 dCi] Foutcode P1453: Storing verschilduk sensor roe

Bericht door henkus »

Bedankt voor je snelle reactie. Als ik het goed begrijp moet je die slangetjes dus met gevoel erop en eraf halen ? Kun je er vanaf de onderkant niet bij als je hem hoog op krikt of met een brug ? Dan vraag ik desnoods aan een universele garage of ze dat slangetje kunnen vervangen. Ik heb helaas alleen maar tijd in het weekend. De hele dag gebruik ik de auto. Als je naar de dealer gaat dan vervangen ze meteen alles. Daar heb ik geen zin in. Voor de rest bevalt de auto wel. Op dit akkefietje na dan. Vr.Gr.Henk
Voorheen Renault Megane Estate Bose 1.5Dci uit 2012.
Daarna Renault Kadjar Intens 1.5 Dci uit 2015.
Nu een Renault Megane Estate Bose 1.5Dci uit 2017

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Cuprani
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 7
Berichten: 21
Lid geworden op: 29 aug 2015 15:11
Actief als: particulier

Re: [1.5 dCi] Foutcode P1453: Storing verschilduk sensor roe

Bericht door Cuprani »

Nee je komt er van onderaf echt niet bij. Ik dacht ook dat dat moest kunnen en heb ook onder mijn auto gelegen, maar van onderaf kan je het vergeten.

Als je een stel Chinese kinderhandjes hebt zou je het kunnen proberen zonder de paravan te demonteren. Maar ik had m'n paravan wel gedemonteerd en nog lagen m'n handen open omdat je zo weinig ruimte hebt.

Als de paravan er af Is kan je, zeker met een spiegeltje, wel wat meer zien. Alleen niet als je handen er achter zitten. Dus er op en afhalen doe je op gevoel, maar je kan daarna wel met een spiegeltje controleren of ze goed zitten. Maar op zich voel je dat ook met je handen al wel.
Gewoon zoals hierboven staat slangklemmen al op de slangen doen en met een beetje vaseline druk je ze er dan zo op.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

henkus
Lid
Lid
Posts in topic: 4
Berichten: 82
Lid geworden op: 04 dec 2014 11:22
Actief als: particulier

Re: [1.5 dCi] Foutcode P1453: Storing verschilduk sensor roe

Bericht door henkus »

Heb inmiddels de slangetjes kunnen krijgen. Je had gelijk. Ze waren op voorraad. Heb hem besteld met jou foto met die slangetjes en de nummers ;-) Ga dit weekend aan de slag en hoop dat het lukt. Bedankt voor je uitleg. Ik hou je op de hoogte. Vr.Gr.Henk
Voorheen Renault Megane Estate Bose 1.5Dci uit 2012.
Daarna Renault Kadjar Intens 1.5 Dci uit 2015.
Nu een Renault Megane Estate Bose 1.5Dci uit 2017

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

henkus
Lid
Lid
Posts in topic: 4
Berichten: 82
Lid geworden op: 04 dec 2014 11:22
Actief als: particulier

Re: [1.5 dCi] Foutcode P1453: Storing verschilduk sensor roe

Bericht door henkus »

Uiteindelijk zaterdag even de tijd genomen om te kijken naar de slangetjes. Wat een ....werk. Ik probeerde het eerst zonder de paravan weg te halen, maar dat was echt onmogelijk. Het is dat mijn zoon zei van laten we die paravan eraf halen dan hebben we meer ruimte. Ik had het eigenlijk al opgegeven. Na het demonteren van de paravan zag ik inderdaad dat er veel meer ruimte was om erbij te komen. Met een camera tje gekeken hoe het in elkaar zat. Eerst de drukverschilsensor eraf gehaald met slang en al. Die kregen we vrij snel los en met het eraf halen bleef er net zoals bij jou een stukje zitten van de lichte slang. Kon er redelijk goed bij en kon het stukje verwijderen. De slang bleek op dat stuk helemaal broos te zijn. Echt een kwaaltje. Eerst de slangetjes op de sensor vervangen en het geheel terugplaatsen op zijn plek. Beetje vaseline en we drukten hem er zo op. Alles bij elkaar nog geen anderhalf uur. Als jij dit niet geplaatst had dan was ik er zeker niet mee begonnen. :roll: Ik wil je hierbij ook bedanken voor je uitgebreide uitleg. Top. Vr.Gr.Henk. P.S. Inderdaad haal je wel je handen open bij deze operatie. :lol:
Voorheen Renault Megane Estate Bose 1.5Dci uit 2012.
Daarna Renault Kadjar Intens 1.5 Dci uit 2015.
Nu een Renault Megane Estate Bose 1.5Dci uit 2017

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Cuprani
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 7
Berichten: 21
Lid geworden op: 29 aug 2015 15:11
Actief als: particulier

Re: [1.5 dCi] Foutcode P1453: Storing verschilduk sensor roe

Bericht door Cuprani »

Mooi dat het gelukt is!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht