Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!

Gebruikersavatar

Verwijderd 18461

Re: Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!

Bericht door Verwijderd 18461 »

Dit is de aatste posting van de vorige pagina:

Kijk eens aan: http://www.tankpro.nl/brandstof/2014/12 ... blokkeren/

Pomphouders willen nu ook zelf oplaadpalen gaan plaatsen - parallel dus aan Fastned. Die zien dat niet zitten (begrijpelijk als het businessmodel gebaseerd is op de monopoliepositie en dus beperking van de e-rijder).
Eerlijk gezegd niet alleen voor ons als e-rijders, maar voor de hele ev-marktontwikkeling goed als er meer partijen actief worden.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 12
Berichten: 1880
Lid geworden op: 21 dec 2013
Laatste bezoek: 13 okt 2024 20:31
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!

Bericht door GertjanVB »

Tja, wat moet je daar weer van vinden? Fastned heeft zijn nek uitgestoken en de markt in beweging gebracht en na een veiling het exclusieve recht op elektrisch laden op verzorgingsplaatsen binnengehaald. Oliemaatschappijen krijgen hun zin niet om Fastned van de verzorgingsplaatsen te weren en gaan nu via de pomphouders de strijd aan. Verongelijkt roepen dat Fastned nu pomphouders blokkeert is krokodillentranen huilen, omdat het hun niet gelukt is. Ik weet wel waar meer macht en geld achterzit, maar ook waar meer "drive" achter zit. Geen voordeel voor de EV-rijder maar de start van een machtsstrijd. Dit gaan we vaker zien...

En dit schrijf ik niet omdat ik vandaag hoogstpersoonlijk Fastned Buttervliet mee heb geopend!
DSCF7966.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kWh - >200.000km | Tesla Model3 - maart 2024 - 57kWh | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kWh

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

BB-One
Lid
Lid
Posts in topic: 8
Berichten: 363
Lid geworden op: 24 apr 2014
Laatste bezoek: 14 apr 2021 11:48
Actief als: particulier

Re: Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!

Bericht door BB-One »

Vind dit een lastig verhaal, enerzijds denk ik, misschien zorgt dit voor een prijsdaling aan de kant van Fastned, maar wellicht ook meer plekken om te gaan (snel)laden, maar aan de andere kant vind ik het hypocriet van de (benzine) tankstations. Lijkt me dat er in de verstrekte concessies toch duidelijk moet zijn wie waarvoor een exclusief recht op heeft? Helaas kan ik nog niet zeggen dat het een achterhoede gevecht is wat er wordt geleverd,ik denk dat het nog een voorhoedegevecht is...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

erijder
lid
lid
Posts in topic: 4
Berichten: 161
Lid geworden op: 14 sep 2013
Laatste bezoek: 13 jun 2017 20:41
Actief als: particulier

Re: Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!

Bericht door erijder »

Unox een beetje concurrentie mag wel, wellicht dat Fastned (a) haar (absurde) prijzen gaat Laren zakken en (b) beseft dat een waardering van 200 mln over de rug van de e-rijder toch echt over de top is.
Ik heb helemaal niets met de oliemaatschappijen, maar fastned heeft het bij mij ook snel verbruid. Ik hoop dat ze zo hard gaan concurreren dat snelladen straks overal goedkoop voor handen is en dat daardoor de elektrische auto een enorme groei spurt maakt
Zoe life 2013

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 18
Berichten: 1548
Lid geworden op: 09 aug 2013
Laatste bezoek: 28 mar 2019 15:54
Actief als: particulier
Contacteer:

Re: Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!

Bericht door MartijnEV »

Op locatie A27 De Kroon bij Nieuwegein zal de eerste 'confrontatie' binnenkort al een feit zijn. Er staat al een snellader van Allego/TNM aan het parkeerhaventje voor de ingang van het Autogrill/BurgerKing pand, en pal daarnaast verrijzen binnenkort de mooie bogen van een nieuw Fastned station aldaar.
Weliswaar niet een directe confrontatie met een olieretailer, maar wel de eerste echte colocatie. Ben benieuwd hoe dat zal gaan. De e-rijder kiest: prijs, open lucht of dak, welke wifi, wel of niet een Whopper erbij. Maar: laden bij Fastned en ondertussen een Whopper halen, ook dat kan dan.
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Verwijderd 18461

Re: Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!

Bericht door Verwijderd 18461 »

Dat klinkt als een mooie combi, Martijn.
(off-topic: aan de overkant van de snelweg (oostzijde) is sinds eind van de zomer een Hajé restaurant en een soort 'lokaal voedsel'-supermarkt annex bootverhuur: prachtige locatie om aan het water te genieten van de natuur. Jammer genoeg daar nog geen laadpunten, anders is het met 22 kW-laders geen straf om daar iets langer te wachten)

Twee punten nog over Fastned:
- de 'veiling' waar Gertjan over spreekt was een soort prijsvraag: geen kosten en wie het eerste na het openen van de mailbox een plan indiende, 'won' die locatie. Door een handigheidje (lees maar na in The Fastned Story) wist Fastned zo nagenoeg alle locaties in handen te krijgen (ca. 200 van de 220). Dat maakt de situatie wezenlijk anders dan die voor snelwegtankstations: daar wint per locatie de hoogste bieder (die kosten worden terugverdiend met de hogere prijzen aan de pomp). Meerdere partijen zijn op veel locaties actief. Bovendien is de kans groot dat langs dezelfde snelwegen meerdere partijen actief zijn.
Dat neemt natuurlijk niet weg dat Fastned het lef had om dat allemaal in gang te zetten. Behalve de Allego/TNM-snelladers zijn er geen andere spelers langs de snelweg (van ANWB/GreenFlux zijn er geen snelladers gekomen, die Mistergreen-paaltjes zijn helemaal een aanfluiting, die bieden bovendien niet eens CCS en 43 kW AC)

- Heb het al eerder in dit draadje betoogd: samenwerking met locatiehouders (voor toilet, bakje koffie, etc.) is voor iedereen een win-win. Die route kiest Fastned bewust niet en dat is uiteindelijk voor iedereen een lose-lose.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 12
Berichten: 1880
Lid geworden op: 21 dec 2013
Laatste bezoek: 13 okt 2024 20:31
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!

Bericht door GertjanVB »

Het is goed door dit forum diverse invalshoeken en informatie te horen :thumb:

Er is ook niet 1 methode die juist is; snellaadstation, solo snellader, laadpalen in de stad, laadpaal thuis. Het is de combinatie die de EV bruikbaar maakt en er voor zorgt dat logistiek ook iedere EV aan een paal kan als dat uitkomt en nodig is. We zijn het met zijn allen aan het ontdekken en er moet een balans gevonden worden. Die is nu lastig te vinden omdat de ontwikkeling nog in volle hevigheid gaande is; ACladen of DCladen, welke stekker, particuliere gebruikers of meer zakelijke gebruikers en hoeveel EV's of toch PHEV's kunnen er verwacht worden.

Om daarin te duiken, een visie te hebben en als ondernemer risico te nemen, mag van mij beloond worden, het kan net zo goed de andere kant op gaan en een flop worden en het succes en dus de beloning wordt uiteindelijk door de klant bepaald. Als we niet van onze plaats komen gebeurd er niets, ik vind het daarom mooi om deze periode mee te maken, de ontwikkelingen te volgen en als EV pionier mijn steentje daaraan bij te dragen. Het zou jammer zijn als goede duurzame initiatieven gesmoord worden door tegenwerking van diegenen die geobsedeerd zijn door geld en macht en niet door een duurzame visie.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kWh - >200.000km | Tesla Model3 - maart 2024 - 57kWh | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kWh

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 11
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014
Laatste bezoek: 14 dec 2024 21:42
Actief als: particulier

Re: Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!

Bericht door zoe2goe »

@Gerjan: :clap:

@Burburbur: Ja helemaal eens over HaJé (ik rij tenminste eens per week over dat rotondetje). Ook over win-win / loose-loose. TMN lijkt de handiger route te volgen.

@Martijn: ben benieuwd daar ja. De TMN lader staat op "rennen als het regent" afstand van de voordeur van AC/BK en is mijns inziens daardoor beter gepositioneerd, samen met het prijsvoordeel en de roaming. Alleen ZO balen dat als je eenmaal daar staat je niet meer naar de rotonde kan :roll:

Ik ben het helemaal eens met het mooie "lefgozer" gedrag van Fastnet. Dat is te prijzen. Maar volgens mij zijn er toch twee serieuze problemen: de vaak genoemde prijsstelling, en het totaal niet waargemaakte realisatie-tempo; beloofd (en bij mijn beste weten afgedwongen* ) tijdens de aanbesteding. Het is met name dit laatste wat de deur heeft geopend voor TMN en de pomphouders. TMN heeft voor zover ik het kan beoordelen het laatste half jaar een enorme transformatie doorgemaakt van een Tesla-perifeer voor m.n. laden thuis en op het bedrijf naar een strategich slimme en serieuze partij aan de weg.

* als ik mij het goed herinner was er een verplichting per locatie om x tijd (2 jaar?) na gunning het station te realiseren, anders verviel die gunning. Als je dan inzet op 220 stations en er 200 krijgt heb je "een probleem". Daartegenover staat, als dit wordt gedoogd zijn we het over een paar jaar allemaal weer vergeten.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Luc Weide
Lid
Lid
Posts in topic: 13
Berichten: 334
Lid geworden op: 06 aug 2014
Laatste bezoek: 12 nov 2019 11:31
Actief als: particulier

Re: Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!

Bericht door Luc Weide »

OVERWEGING:

Vuilverbranders moeten ALTIJD voor ELKE km naar een POMPSTATION om te tanken.
Dus: hoe meer vuilverbranders er komen, hoe groter de omzet van elk pompstation wordt.

EV's daarentegen laden zoveel mogelijk THUIS en op de PLAATS VAN BESTEMMING.
Alleen als de afstand te groot is, dan laden ze onderweg
(maar niet meer dan nodig om op de plaats van bestemming of weer thuis te komen).

Hoe meer EV's er komen, hoe groter de kans wordt dat je op bestemming kunt laden
(en hoe groter de actieradius zal worden (Zoë 2015: + 10 %)).

CONCLUSIE:
Oplaadpalen onderweg blijven een randverschijnsel,
uitstekend te combineren met horeca-bedrijven die er toch al zijn.
TMN heeft dat goed begrepen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 18
Berichten: 1548
Lid geworden op: 09 aug 2013
Laatste bezoek: 28 mar 2019 15:54
Actief als: particulier
Contacteer:

Re: Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!

Bericht door MartijnEV »

Hier word je happy van:
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



renault15.17
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 12
Berichten: 3033
Lid geworden op: 27 sep 2004
Laatste bezoek: 27 apr 2025 21:33
Actief als: particulier
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!

Bericht door renault15.17 »

Leuk filmpje.

Gisteren viel onverwacht het boek The Fastned Story deel 1 en 2 binnen. Leuk om te lezen, waarbij ik moet zeggen dat Bart Lubbers wel erg krampachtig probeert om de lezer te overtuigen van het gelijk van Fastned.

Ik twijfel nog steeds over het Fastned model. Aan de ene kant vind ik het een fijn idee dat ze me de vrijheid bieden voor de langere trajecten. Aan de andere kant constateer ik dat ik afgelopen anderhalf jaar slechts een handvol keren onderweg heb moeten stoppen om (bij) te laden.
Don't HURRY, be happy!

R15 TL (1975 restauratie nadert het einde)
R17 TL découvrable automatic (1976)
R15 GTL Grand Prix (1977 restauratie start binnenkort)
Laguna coupé 2.0T automaat, 4ws (2013)
Zoe Z.E. Intens 41 kWh (2013)
Alpine A110 (2023)
Van de baas: Mégane E-tech Evolution ER (2023)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Luc Weide
Lid
Lid
Posts in topic: 13
Berichten: 334
Lid geworden op: 06 aug 2014
Laatste bezoek: 12 nov 2019 11:31
Actief als: particulier

Re: Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!

Bericht door Luc Weide »

De afgelopen ANDERHALF JAAR .... ONDERWEG stoppen om (BIJ) te laden.

En dat gaat alleen maar MINDER worden.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



renault15.17
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 12
Berichten: 3033
Lid geworden op: 27 sep 2004
Laatste bezoek: 27 apr 2025 21:33
Actief als: particulier
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!

Bericht door renault15.17 »

En waarom denk je dat Luc?
Don't HURRY, be happy!

R15 TL (1975 restauratie nadert het einde)
R17 TL découvrable automatic (1976)
R15 GTL Grand Prix (1977 restauratie start binnenkort)
Laguna coupé 2.0T automaat, 4ws (2013)
Zoe Z.E. Intens 41 kWh (2013)
Alpine A110 (2023)
Van de baas: Mégane E-tech Evolution ER (2023)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Luc Weide
Lid
Lid
Posts in topic: 13
Berichten: 334
Lid geworden op: 06 aug 2014
Laatste bezoek: 12 nov 2019 11:31
Actief als: particulier

Re: Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!

Bericht door Luc Weide »

Zie mijn post van 19 dec:

Hoe meer EV's er komen, hoe groter de kans wordt dat je op bestemming kunt laden
(en hoe groter de actieradius zal worden (Zoë 2015: + 10 %)).

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

lvanoort
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 1
Berichten: 106
Lid geworden op: 24 okt 2014
Laatste bezoek: 30 jan 2017 18:16

Re: Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!

Bericht door lvanoort »

Maar hoe met er onderweg staan hoe meer je de Zoë dus gebruikt voor langere afstanden vind ik!!
Groet Leontine


Zoe Intens zwart vanaf 27-10-14

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Luc Weide
Lid
Lid
Posts in topic: 13
Berichten: 334
Lid geworden op: 06 aug 2014
Laatste bezoek: 12 nov 2019 11:31
Actief als: particulier

Re: Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!

Bericht door Luc Weide »

Als die langere afstanden bestaan uit een aantal kortere,
met op elke (tussen)bestemming een laadpunt,
dan is er weinig aanleiding om ook nog eens onderweg op te laden.

Als het gaat om bv Almere NL - Reading UK,
dan hoop ik op een toekomstige autotrein,
bv van Utrecht of Breda naar zuid-west Londen (via Calais).

Wie dat hele eind zelf het stuur wil vasthouden, die moet het zelf weten.
Maar ik hoef niet meer zo nodig.
http://www.ergoyou.info/verkeer%28d%29/status_quo.html

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

E-mission
lid
lid
Posts in topic: 15
Berichten: 649
Lid geworden op: 20 jul 2013
Laatste bezoek: 04 jul 2018 16:10
Actief als: particulier
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!

Bericht door E-mission »

Ik heb twee weken terug met mijn Zoe Almere NL - Luton UK gedaan. Dat kan je prima doen met een boot, hoef je het stuur ook niet vast te houden :-). En ook nog laden onderweg (al deed ie het niet goed). Wel erg leuke stuurweggetjes overigens.
E-mile
'18 Nissan Leaf Zero Edition 40kW
'14 BMW R1200GSA LC

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Casss
Donateur
Donateur
Posts in topic: 5
Berichten: 278
Lid geworden op: 02 jun 2014
Laatste bezoek: 31 okt 2022 23:03
Actief als: particulier

Re: Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!

Bericht door Casss »

Nauwelijks klanten voor snellaadstations Haps
http://www.gelderlander.nl/regio/maasla ... -1.5072514

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 12
Berichten: 1880
Lid geworden op: 21 dec 2013
Laatste bezoek: 13 okt 2024 20:31
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!

Bericht door GertjanVB »

Over het algemeen komen er te weinig klanten, zie de Keynote van Fastned: omzet over 2014 van € 9.000,00. Dat is ook geen verrassing, Fastned wil klaar zijn voor het moment en de kip-en-het-ei cirkeltje doorbreken. Op een bepaald moment zal het EV-gebruik kantelen (disruptive technology) en dan is een Fastned station the place to be. Wanneer dat moment komt is cruciaal voor het succes van Fastned
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kWh - >200.000km | Tesla Model3 - maart 2024 - 57kWh | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kWh

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Luc Weide
Lid
Lid
Posts in topic: 13
Berichten: 334
Lid geworden op: 06 aug 2014
Laatste bezoek: 12 nov 2019 11:31
Actief als: particulier

Re: Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!

Bericht door Luc Weide »

Tegen de tijd dat het EV-gebruik kantelt,
dan hebben we accu's waarmee we 2 x zo ver kunnen rijden.

Het essentiële verschil tussen vuilverbranders en EV's is,
dat vuilverbranders voor ELKE km naar de pomp moeten,
en EV's alleen maar die enkele keer dat ze echt ver rijden.
EV's laden meestal THUIS of op BESTEMMING.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

daf55
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 366
Lid geworden op: 18 jun 2014
Laatste bezoek: 04 apr 2025 12:06
Actief als: particulier
Locatie: Wapenveld
Contacteer:

Re: Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!

Bericht door daf55 »

Ik heb laatst voor het eerst bij Fastned geladen, maar ik schrok toch van het tarief. Mede omdat het zo duidelijk in beeld in de app getoond wordt natuurlijk, maar ik vond 14 euro voor +/- 80% lading en 140 km best veel. Dat betaal je niet bij een Allego bv. Ik had in die regio (Boxtel) geen andere keuze. Maar een andere rit en er is keuze dan sla ik Fastned toch over. Gratis wifi en een dak boven het hoofd is mij niet zoveel extra waard.

Maar zoals Luc zei, thuis laden is bij mij de regel en buitenshuis de uitzondering.
Al sinds 2014 tevreden Zoe rijder!

Renault Zoe Intens december 2019, Volvo XC60 T8 (2018), Daf 55 (1970) en een Mobylette

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 18
Berichten: 1548
Lid geworden op: 09 aug 2013
Laatste bezoek: 28 mar 2019 15:54
Actief als: particulier
Contacteer:

Re: Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!

Bericht door MartijnEV »

Als je het Fastned maandabonnement van 12 euro neemt, dan betaal je bij Fastned nog maar 35 ct/kWh. Die 12 euro heb je er bij ca. 4x laden per maand al uit. Gisteren heb ik voor €2,70 geladen bij Fastned, dankzij dat €12 / mnd abonnement.
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Luc Weide
Lid
Lid
Posts in topic: 13
Berichten: 334
Lid geworden op: 06 aug 2014
Laatste bezoek: 12 nov 2019 11:31
Actief als: particulier

Re: Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!

Bericht door Luc Weide »

Dank je wel.
Ik laad gemiddeld hoogstens 1 x per maand langs de snelweg.
De rest thuis en op bestemming.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

BB-One
Lid
Lid
Posts in topic: 8
Berichten: 363
Lid geworden op: 24 apr 2014
Laatste bezoek: 14 apr 2021 11:48
Actief als: particulier

Re: Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!

Bericht door BB-One »

Blijft toch een lastig verhaal, de prijs zetting van fastned. Het verschil tussen de concurrent snelladers is mijns inziens te groot. Dat je voor 12 euro een abonnement kan afsluiten is leuk, maar die eerste lading is dan wel 12 euro duurder plus de kosten van de kwh. Voor mij persoonlijk geldt dan nog het praktische probleem dat ik een pas van de baas heb die ik dus niet bij fastned kan gebruiken en dan moet ik en (veel) meer gaan betalen en dan ook nog weer gaan declareren. Ik persoonlijk zou graag bij fastned gaan laden als de prijs rond de 35 40 cent zou zijn en met een laadpas zou kunnen of met een pinpas...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
avdvee
lid
lid
Posts in topic: 11
Berichten: 846
Lid geworden op: 02 okt 2013
Laatste bezoek: 04 dec 2017 13:50
Actief als: particulier
Locatie: Amsterdam

Re: Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!

Bericht door avdvee »

Hmmm, ik ben ook 'stadsrijder' in het algemeen. Normaliter kan ik prima thuisladen (ca. 21 cent per kW) of op de zaak (ca. 30 cent). Dus geen abonnement bij Fastned.

Totaal niet opgelet deze week bij laden maar door deze topic eens gaan kijken. En inderdaad valt het me toch tegen qua kosten. Ja ik snap natuurlijk goed dat die miljoenen euro's terugverdiend moeten worden maar in mijn geval heb ik voor de zekerheid 'afgetopt' op de heen- en terugreis. Was niet persé nodig maar omdat ik nimmer deze route (Amsterdam - Roosendaal) had gereden en niet wist of ik goed kon laden in Roosendaal voor de zekerheid maar gedaan.
Fastned.JPG
Dat is dus 83 cent per kW; bijna 4x zoveel als thuistarief. Dat is eigenlijk heel confronterend en stelt me voor een dilemma. Eigenlijk zou ik wel gek zijn om dat te willen betalen en zal ik het zoveel mogelijk trachten te ontwijken. Aan de andere kant moet ik blij zijn met Fastned want het geeft me in een enkel geval wel de vrijheid ergens te komen; dat moet ik natuurlijk steunen.

Lastig :oops:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
avdvee
lid
lid
Posts in topic: 11
Berichten: 846
Lid geworden op: 02 okt 2013
Laatste bezoek: 04 dec 2017 13:50
Actief als: particulier
Locatie: Amsterdam

Re: Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!

Bericht door avdvee »

Tegen de tijd dat het EV-gebruik kantelt,
dan hebben we accu's waarmee we 2 x zo ver kunnen rijden.

Het essentiële verschil tussen vuilverbranders en EV's is,
dat vuilverbranders voor ELKE km naar de pomp moeten,
en EV's alleen maar die enkele keer dat ze echt ver rijden.
EV's laden meestal THUIS of op BESTEMMING.
Uitgangspunt van Bart is dat de meerderheid van Nederland, en zeker in de grote steden, geen eigen laadplek heeft thuis. Zelfs in groot Amsterdam waar je 1000 publieke laadmogelijkheden schijnt te hebben is laden steeds lastiger met al die hybrides die de hele dag geparkeerd staan om 6kW te laden :-(
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Luc Weide
Lid
Lid
Posts in topic: 13
Berichten: 334
Lid geworden op: 06 aug 2014
Laatste bezoek: 12 nov 2019 11:31
Actief als: particulier

Re: Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!

Bericht door Luc Weide »

Hybride's zijn van tijdelijke aard.

Zodra de EV's echt volwassen zijn
worden de (fiscale) voordelen helemaal afgeschaft.

En wie wil dan nog de (echte) kosten van zo'n vuilverbrander ???

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
avdvee
lid
lid
Posts in topic: 11
Berichten: 846
Lid geworden op: 02 okt 2013
Laatste bezoek: 04 dec 2017 13:50
Actief als: particulier
Locatie: Amsterdam

Re: Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!

Bericht door avdvee »

In principe is alles tijdelijk maar nu worden er nog duizenden zo niet tienduizenden hybrides op kenteken gezet tot eind van dit jaar. Dat betekent dat het probleem na dat moment niet groter wordt maar ook niet kleiner want het aantal palen neemt vooralsnog niet echt toe.

Als de EV's echt volwassen zijn dan zullen inderdaad alle fiscale voordelen geschrapt worden; dat betekent dus naast 22% bijtelling ook nog eens MBR (of alternatief) en BPM neergelegd moet worden. Daarmee worden EV's dus een flinke klap duurder en zullen hele volkstammen blijven hangen in de ICE.

Overigens vind ik labels als 'vuilverbrander' nogal polariserend. Daarmee zul je mensen in de gordijnen helpen en het debat niet vlottrekken.
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Luc Weide
Lid
Lid
Posts in topic: 13
Berichten: 334
Lid geworden op: 06 aug 2014
Laatste bezoek: 12 nov 2019 11:31
Actief als: particulier

Re: Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!

Bericht door Luc Weide »

Het 'probleem' is het aantal beschikbare oplaadpunten.
Maar de techniek van de oplaadpunten evolueert ook waar je bij staat:

Een (paar) jaar geleden was je al blij als er überhaupt een openbaar oplaadpunt (3,7 kW of nog minder) was.
En als ie er echt was, dan was ie nog GRATIS ook.

Nu hebben we (en we krijgen nog veel meer) het omgekeerde:
elke paar km een FastNed-station met SNEL-laadpalen à € 1,- per kWh.

Ik zelf verwacht een ontwikkeling naar oplaadpunten op bestemming of bij grote wooncomplexen
- met (veel) meerdere aansluitingen
- waarbij je kunt zien na hoeveel tijd je aan de beurt bent,
- van te voren de gewenste afname (laadduur of kWh) kunt instellen
- en achteraf betalen via een parkeermeter (op basis van laadtijd + parkeertijd na het laden).

Maar we zullen zien.
Het blijft boeiend.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

VanAssen
lid
lid
Posts in topic: 6
Berichten: 476
Lid geworden op: 30 mei 2014
Laatste bezoek: 21 aug 2017 22:13
Actief als: particulier

Re: Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!

Bericht door VanAssen »

Ik heb het woord "vuilverbrander" ook wel eens in de mond genomen en inderdaad is het niet het beste woord in de discussie.
Maar omgekeerd krijgen we EV rijders ook het verwijt dat een EV met een kolencentrale verbonden is. :?: :?: :?:
Nou is dat makkelijk te counteren, maar de stemming is gezet jammer genoeg.
Dus het is niet gemakkelijk. Verwijten naar elkaar hoofd slingeren werkt niet positief in de discussie.
Cijfers als kosten per km (pure brandstof / energie kosten per km) lijkt beter te werken.
Ook het grapje omtrent "hoe ver kan je met deze auto komen" dat je net zover komt als met de ICE, maar duurt ietsjes langer gooit de zaak ook om in een wat relaxter sfeer.

Fastned blijf ik een goed initiatief in de stap naar een volledige EV mobiliteit. Alleen is de kW prijs te....
Snap dat het geld moet gaan genereren, maar ietsje minder mag ook wel in de aanloop.
Heb een partijtje certificaten, maar ga voorlopig nog niet bijkopen.
Eerst maar eens de financiële rapportages voorlopig volgen en dan zien we wel weer.

Verder is het feit dat de staat, wanneer het fossiele tijdperk vervaagt, een alternatieve inkomstenbron moet gaan hebben is logisch. Wegenbelasting vrijstelling vind ik dan ook geen goed middel nu. We gebruiken ook de wegen, dus...
Maar belasten van vervuiling (b.v. net als roken op gezondheid, vet en suiker in voeding) vindt ik prima om e.a in goede zin te versnellen.
Zoe Q210 Life 10-2013 met een eindstand van 84083 km op de klok op 1 mei 2017 en vanaf nu met een Zoe Q90 Life ZE40 05-2017 onderweg.
Inmiddels 3000 km op de klok

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
avdvee
lid
lid
Posts in topic: 11
Berichten: 846
Lid geworden op: 02 okt 2013
Laatste bezoek: 04 dec 2017 13:50
Actief als: particulier
Locatie: Amsterdam

Re: Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!

Bericht door avdvee »

Ik zelf verwacht een ontwikkeling naar oplaadpunten op bestemming of bij grote wooncomplexen
- met (veel) meerdere aansluitingen
- waarbij je kunt zien na hoeveel tijd je aan de beurt bent,
- van te voren de gewenste afname (laadduur of kWh) kunt instellen
- en achteraf betalen via een parkeermeter (op basis van laadtijd + parkeertijd na het laden).
Interessant maar vooral ook zeer kostbaar. Een dergelijk slim systeem kost vooral verschrikkelijk veel tijd en geld; heb je enig voorbeeld of indicatie van gemeentes die dat durven doen? Met het terugvallen van de investeringen zie ik helaas nog weinig beweging op korte termijn
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Luc Weide
Lid
Lid
Posts in topic: 13
Berichten: 334
Lid geworden op: 06 aug 2014
Laatste bezoek: 12 nov 2019 11:31
Actief als: particulier

Re: Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!

Bericht door Luc Weide »

met (veel) meerdere aansluitingen
zijn er al in sommige parkeergarages
waarbij je kunt zien na hoeveel tijd je aan de beurt bent
wie het eerst komt, het eerst maalt (met maximale spanning)
wie later komt heeft de keus: rustig afwachten op doorrijden.
van te voren de gewenste afname (laadduur of kWh) kunt instellen

bij een EV blijf je er NIET bijstaan als ie oplaadt
maar soms duurt de sanitaire stop en/of de koffie wat langer dan gepland.
en achteraf betalen via een parkeermeter (op basis van laadtijd + parkeertijd na het laden)
voorkomt dat het oplaadstation wordt misbruikt als parkeerplaats
en maakt voor het betalen ON-afhankelijk van providers.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

OlafH
lid
lid
Posts in topic: 6
Berichten: 786
Lid geworden op: 02 feb 2015
Laatste bezoek: 06 nov 2023 00:25
Actief als: particulier
Locatie: Veenendaal

Re: Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!

Bericht door OlafH »

Ook ik heb een keer opgeladen bij fastned laatst en dat is de énige keer dat ik ze echt nodig heb gehad in de afgelopen duizenden kilometers. Ik schrok me een hoedje van de kosten en ook voor mij geldt als redelijke veelrijder dat een abonnement van 12 euro gewoon niet interessant is. Als FastNed niet rigoureus aan het prijsmodel gaat werken voorspel ik dat ze het niet lang gaan redden nadat de investeringseuro's op zijn.

Dagelijks laad ik thuis op en onderweg op bestemming, wat gewoon bijna altijd lukt in grote en middelgrote steden. Hiervoor krijg ik van Flow een rekening tussen de 40 en 60 euro per maand. Belachelijk dus om een abbo af te sluiten wat 12 euro extra kosten betekent, maar geen besparing. Zelfs als alle geplande stations er staan is dat onvoldoende voor me om hier meer voor te willen betalen, omdat de dekking al uitstekend is van andere aanbieders.

Er zijn ook (vlak) langs de snelweg steeds meer prima normaal geprijsde snelladers, zoals bij McDonalds en Van Der Valk waar ik veel gebruik van maak. Ik vind het jammer, want FastNed zou een mooi concept kunnen zijn, maar als de prijzen niet in lijn komen met andere aanbieders zullen ze mij alleen in noodgevallen als klant zien. En dan is de vraag ook nog eens of ik niet liever van de Renault Route service gebruik maak...
R110 september 2019
Q210 augustus 2014 => ingeruild met 211.000 km

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 12
Berichten: 1880
Lid geworden op: 21 dec 2013
Laatste bezoek: 13 okt 2024 20:31
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!

Bericht door GertjanVB »

Dat is inderdaad het dilemma: ik gun het Fastned van harte dat ze met hun ondernemd initiatief slagen, ik heb echter mijn twijfels over het aantal klanten dat ze trekken bij het huidige prijspeil.
Maarrrrrr alles veranderd als het aantal EV's gaat toenemen en we gaan vechten om een laadpunt.
Maarrrrrr alles veranderd als het bereik van nieuwe EV's gaat toenemen.
Etc, etc, het komt dus neer op visie. Wat nu volkomen waanzin lijkt, kan morgen de gouden greep zijn en we weten het nu gewoon nog niet!
Mooie en spannende tijden!
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kWh - >200.000km | Tesla Model3 - maart 2024 - 57kWh | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kWh

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



renault15.17
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 12
Berichten: 3033
Lid geworden op: 27 sep 2004
Laatste bezoek: 27 apr 2025 21:33
Actief als: particulier
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!

Bericht door renault15.17 »

Maar.... wat waarschijnlijk niet zal veranderen, is het aantal kilometers wat men rijdt. En ik durf te stellen dat 70-80% van de elektrische rijders per dag dus niet meer dan 10-15 kWh nodig heeft (= goed voor 50-75 km). Nu, maar ook in de toekomst. En dan is het maar de vraag of er voldoende mensen komen laden aan de snelweg.
Ik denk dat we nog andere concepten gaan zien. Maar inderdaad, leuke en interessante tijden maken we mee.
Don't HURRY, be happy!

R15 TL (1975 restauratie nadert het einde)
R17 TL découvrable automatic (1976)
R15 GTL Grand Prix (1977 restauratie start binnenkort)
Laguna coupé 2.0T automaat, 4ws (2013)
Zoe Z.E. Intens 41 kWh (2013)
Alpine A110 (2023)
Van de baas: Mégane E-tech Evolution ER (2023)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

OlafH
lid
lid
Posts in topic: 6
Berichten: 786
Lid geworden op: 02 feb 2015
Laatste bezoek: 06 nov 2023 00:25
Actief als: particulier
Locatie: Veenendaal

Re: Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!

Bericht door OlafH »

Dat is ook niet de doelgroep. Particulieren tanken nu met hun stadsauto ook niet aan de snelweg. FastNed mikt dan ook waarschijnlijk op de zakelijke (veel)rijder. Mijn punt is dat ik dat ben en FastNed absoluut niet nodig heb, dus zeker niet extra wil betalen om bij hen te tanken. Ik ben benieuwd...
R110 september 2019
Q210 augustus 2014 => ingeruild met 211.000 km

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht