Volkomen waar, maar waar ik me persoonlijk wel aan stoor is dat het hier en daar in de verwijtende zin wordt gebruikt. Renault is een van de snelst opschalende OEMs van BEVs, zijn m.i. zeer coulant in het oplossen van (vaak dure) problemen, maar het dat de merkloze garage om de hoek er niks van weet is "een groot probleem". Ja, d'uh!!!! Nieuwe techniek, nieuwe onderdelen, nieuwe alles (in de aandrijflijn tenminste)...... Wie kent een "garage om de hoek" die aan het investeren is in kennis, kunde, diagnose-apparatuur voor wat voor EV dan ook? En dat is de schuld van de OEMs? Dacht het niet hoor. Op zijn hoogst zou je kunnen stellen dat de OEMs geen belang hebben bij de merklozen, maar a) is dat niks nieuws en b) is dat door Europese regelgeving min of meer afgedekt: ze moeten in rede toegang hebben tot diagnose-systemen en onderdelen van de OEMs (CLIP schijnt ruim 2000 euro te kosten).
En dan nog: je kunt je banden, ruitensproeier, remblokjes, koplampen, accu, weet ik veel door Friet-van-Piet laten doen. Ik weet niet hoe jullie er over denken, maar ik laat de aandrijflijn liever maar door de dealer doen. En die onderdelen zijn duur ja. Maar de garantie-termijn genereus.
Allemaal een simpel gevolg van nieuwe techniek die nog niet mainstream is, maar dat wel vlot wordt.
LP24: Hele goedkope laadpunten, hoewel de techniek van AC laden zo simpel is, daar kan eigenlijk niks mee misgaan. Ik houd het op een rotte plug of een onjuiste aansluiting (aardfout of fases verkeerd verbonden). En ja, de ZOE wil graag dat het goed is aangesloten, waar andere EV's vaak een oogje dichtknijpen. Ze krijgen daar aardig "flac" voor, mijns inzien onterecht. Het draagt bij aan de kwaliteit van de infrastructuur.
Oh, weten jullie wie de lader maakt? Siemens