Hierbij de beschrijving van de installatie van de Q-line
xenon kit op mijn Zoe.
Het product betreft een "Q-Line Xenonset H7-6000K Canbus" , te vinden onder artikel nummer 100349 op deze pagina voor 149 euro:
http://harvest.mamutweb.com/Shop/List/Q ... chting/3/4 . Tevens benodigd is een adapter voor de lampfitting, te vinden als artikel nummer 100098 "Q-Line Adapter set metaal Opel Astra H, Vectra C, MB E" voor 5 euro op dezee pagina:
http://harvest.mamutweb.com/Shop/List/Q ... chting/3/3
De Zoe heeft 1 lamp voor zowel dimlicht als grootlicht en heeft dus in feite "bi-halogeen". Normaal zie je dat met H4 lampen, waarbij er dan 2 gloeidraadjes in 1 halogeen lampje zitten met elk twee kleine spiegeltjes (1 naar boven gericht, 1 naar beneden). Voor H4 lampen is de
xenon variant "bi-
xenon" waarbij er een magnetisch gestuurde schuif op de
xenon lamp zit (met aparte voeding) zodat het licht naar beneden (het grootlicht gedeelte) geblokt kan worden. Bij de Zoe zit er al een schuif in de lamp unit die het licht recht naar voren blokt. Vervanging is dus met een simpele H7 lamp, plug and play. En gevolg dus is dat je automatisch "bi-
xenon" (zowel dimlicht als direct verkrijgbaar grootlicht) op je Zoe hebt.
Hier de doos:
Op de doos is aangemerkt welke kleur het is (6000K, de meest witte kleur) en welke lamp (H7). Optioneel kan je bij Harvest van Q-line ook 8000K bestellen, deze is nog meer richting blauwig. Er is geen gelere variant dan de 6000K. De LED stadslichten op de Zoe zijn nog net een heel klein beetje geliger dan de
Xenon lampen (daar waar de originele halogeen lampen vele malen geler zin dan de LEDs), maar het scheelt niet veel. Als er een 4300K
xenon optie zou zijn (je vindt van andere merken nog wel eens 4300K, soms 5000K) is dat wellicht gelijk aan de LED's, maar ik vermoed dat dat weer te gelig is (meer als de halogeen).
Hier de adapter voor de Zoe, die dus gelijk is aan de Astra H kennelijk:
Hier de complete
xenon setup (nog zonder adapter) uit de doos, waarbij je de stroomplugs (rood-zwart) ziet die in de oorspronkelijke lamp voedingstekker vanuit de Zoe zullen gaan, vanaf daar gaan die 2 draadjes (rood en zwart) via 1 grote verbindingsstekker naar een voedingdoosje die door gaat naar de ballast en vanaf de ballast via een ander zwart doosje en daarna twee verbindingsstekkers rechtstreeks naar de
xenon lamp als rood en blauw draadje. Tevens zie je de rubberen ring die voor de afdichting gaat zorgen in de rubberen lamp kap aan de achterkant van de Zoe licht unit:
De ballast unit heb ik zelden zo klein en dun gezien, voelt ook heel degelijk aan:
Hier het verpakkingsbuisje, schuimpje en rubber ringetje van de lamp verwijderd en de adapter aan de onderkant van de lamp er op geschoven (let op het uitstekende lipje op de adapter, die dus aan de kant moet zitten waar de onderring van de lamp een vlak stuk heeft, kan eigenlijk maar op 1 manier dus):
De installatie stappen:
- Trek de rubberen doppen van de achterkant van de lamphouders van de Zoe. Knip vervolgens met een scherp tangetje een rondje in het midden van ongeveer 2 cm diameter. Ik zou eerst klein beginnen (ik begon met 18), daarna de rubberen ring van de xenon kit (met stekkers allemaal losgemaakt) in het gat proberen te krijgen en steeds wat groter knippen tot het past:

- Verwijder de halogeen lamp uit de unit en trek de voedingsstekker van de halogeen lamp + originele adapter af. Hier zie je hoe de halogeen lamp in de unit zit, met een bajonet achtige sluiting:

Zoals je ziet moet je dus, net als met normaal schroefdraad / kraan, tegen de klok in draaien (van achteren gezien) om de lamp(adapter) los te krijgen. Het is vrij makkelijk, kan heel even wat kracht vereisen en dan klikt ie zo los. Daarna met behulp van een kleine, platte schroevedraaier of een sterke nagel en wat geweld (tweede persoon die lamp vasthoudt (niet met vingers aan het glas komen, ook niet met de xenon lamp!), de voedingsstekker van de adapter + lamp aftrekken:

Let er op dat zodra de stekker van de adapter klikt, de lamp ook los laat en je dus ineens 3 onderdelen (lamp + adapter + stekker) in je hand houdt. In mijn geval ging dat niet goed, sprong het lampje direct uit mijn handen en het zwarte gat in. Gelukkig zag ik hem met wat speuren liggen op de bodemplaat net bij een gat naast het voorwiel.
- Xenon lamp aansluiten en testen. Als je de Zoe voedingsstekker (zie vorig plaatje) houdt zodat je als het ware twee "m" symbooltjes ziet boven elkaar (dus niet twee keer "w") dan moet de rode stekker daar boven in en de zwarte onder. Als je het verkeerd doet zal hij het gewoon niet doen en kan je ze verwisselen. De ballast unit moet uiteraard ook aangesloten worden (alle stekkers kunnen maar op 1 manier). Na het insteken de lamp veilig neerleggen zodat hij niets raakt en vervolgens het licht aandraaien (het contact hoeft niet aan van de Zoe) om te kijken of de lamp werkt:

- Hij doet het! Nu de lamp in de fitting draaien. Dit is waarschijnlijk het lastigste van het hele verhaal omdat de adapter net wat anders is dan de originele en je dus wellicht een heel klein beetje moet bijbuigen. Ik heb eerst geprobeerd de twee bajonet stukjes in de lamp unit uit elkaar te buigen, maar later bleek dat de truuk was om de adapter vleugeltjes op de adapter wat meer naar beneden (richting voorkant) te buigen. Daarna klikte hij (met de klok mee) vast in de bajonet. Om dit te visualiseren zie je hier de fitting in de lamp unit nog zonder iets er in:

En hieronder zie je links de nieuwe adapter, rechts de oorspronkelijke adapter, die dus niet identiek zijn (het gaat vooral om die vleugeltjes, dat die goed passen):

Hier zie je de xenon lamp met nieuwe adapter in de lamp unit fitting, in dit geval past het dus nog NIET goed:

Ik heb foto's zoals deze van mijn iphone gebruikt (met flits, camera ondersteboven) om te kijken hoe het zaakje paste omdat ik het zelf niet goed kon zien (hoofd is een stuk dikker dan mijn iphone). Ik kan dus aanraden de smartfoon er bij te houden. De eerste lamp ben ik even mee bezig geweest, de tweede was in 1 minuut gebeurt.
- Ballast vastzetten. Ik heb hierbij de twee voorste kunstof steunen gebruikt, de ballast units konden daar makkelijk op en waren zo dun dat de motorkap nog zonder problemen dicht kon. Ik heb voor het vastzetten 4 tierips per ballast gebruikt zoals je hier kan zien:

Met het monteren heb ik de stekkers losgemaakt zodat ik ze makkelijk kon routen door de opening pal naast de lampen unit. Past allemaal erg mooi moet ik zeggen. Ben blij met het finale resultaat:

Hier wat indrukken van de resultaten in het donker:
De kleur van de LED's is witter in het echt, maar de aparte frequentie van de LED's zorgt voor aparte effecten met foto's.
Belichting weg dimlicht met halogeen:
Belichting weg dimlicht met
xenon met exact dezelfde camera instellingen (iso, WB, diafragma, sluitertijd):
Belichting weg groot licht met halogeen:
En belichting weg groot licht met
xenon, wederom identieke camera waarden:
Het effect vooral met grootlicht is enorm. Het licht komt vele malen verder en ook breder. Wees bewust dat met inschakelen het een seconde of 10 minimaal kan duren (als hij nog koud is) voordat de lamp echt op volle sterkte is. Let ook op dat je initieel goed oplet dat je dimlicht niet te hoog gedraaid is. Ik hou zelf meestal de op één na hoogste stand aan als ik alleen of met z'n tweeën rij. Met meerdere, vooral zwaardere mensen en bagage achterin is waarschijnlijk een standje lager gewenst. Maar je ziet snel genoeg de verkeersborden 10 km verderop terug reflecteren als ie te hoog staat. Hou ook de koplamp lenzen goed schoon om hinderlijke licht verstrooiing te voorkomen.
De oorspronkelijke foto's inclusief originele resolutie (dus als je meer detail wil zien) zijn hier allemaal terug te vinden:
http://piloot.smugmug.com/Cars/Zoe/Xenon