Laadprobleem Zoe

Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 42
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door GertjanVB »

Dit is de aatste posting van de vorige pagina:

@wytze: fouten moeten niet verbloemd worden, maar niet alles en iedereen over 1 kam scheren, aub. Er zijn genoeg positieve berichten te noteren. Straks ga je met je eigen geïmporteerde ZOE, toch weer bij een Renault dealer langs om garantie te claimen bij een defect. Daarnaast is het gewoon nieuwe techniek, dus dat je niet alles uit het rek bij de groothandel kan halen snap ik ook. Ik heb probleempjes gehad en die zijn netjes verholpen en ik heb er geen financiële pijn van gehad.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Wytze
Lid
Lid
Posts in topic: 9
Berichten: 70
Lid geworden op: 26 jun 2016 23:23
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door Wytze »

Zeker Gertjan,
Maar techniek die nieuw is en bij 1 leverancier te koop is, maakt mij heel erg benauwd.
Als berijder van auto's die ik altijd zelf heb kunnen repareren, en nog steeds kan, maakt deze uitvallende techniek mij bijna panisch.
Ik ben al zo ver dat ik er niet een wil hebben die ouder is als twee jaar. Heb ik nog 3 jaar garantie tenminste op de elektronica en elektrische aandrijving.
Ik begrijp dat voor velen hier de gang naar een dealer heel gewoon is.
Ik kom er zelden of nooit.

Voor mij is ZOE rijden dus ook niet alleen een stap naar EV rijden maar ook overleveren aan een dealerorganisatie.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



hugovdw
lid
lid
Posts in topic: 46
Berichten: 136
Lid geworden op: 17 nov 2016 14:32
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door hugovdw »

Nou, de (schoongewassen, wasstraat maar ja) Zoe vanmiddag opgehaald en bloemen voor de overlast ontvangen, dus weer blijmoedig op weg. Daar mijn vrouw jarig is vandaag, gingen we even uit eten en uiteraard met de Zoe (want dat kon). De auto kon niet thuis laden (Laadpaal24 perikelen), dus even wat bijgeladen tijdens het boodschappen doen (EVB bij AH, werkte prima, ander laadpunt in de buurt werkt niet). Heerlijk gegeten en op de terugweg wilde we nog even bijladen, daar we morgenochtend de auto willen gebruiken en dus niet thuis kunnen laden. No way, José, voor het eerst geconfronteerd met bijgaand beeld... Iemand tips? Ik word er nu echt moedeloos van..
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
2020 Zoe -R50 First Edition

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 42
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door GertjanVB »

Haha, niet te vergelijken met een fiatje 600 dat klopt.
De afhankelijkheid van mensen die dieper in de techniek kunnen kijken dan wijzelf is bij tijd en wijle "vervelend"
Wat weer leuk is dat wij veelal beter kunnen vertellen waar ze moeten kijken.
Nochtans blijft het dealercontact beperkt tot 1 keer per jaar. Voor de wat oudere exemplaren nog een keer het motorlager vervangen, de TCU en een enkele keer de BCB en dan hebben we het wel gehad. Normaliter. Het blijft natuurlijk nieuwe technologie en onverwachte dingen gebeuren, dan is er vertrouwen noodzakelijk. Het mooie is dat we hier de ervaringen kunnen delen en dus beter beslagen ten ijs kunnen komen, om te vertellen waar er gekeken moet worden....

@hugovdw: contact uit, 6 minuten niets doen. Dan is alles over en andere lader proberen. In wasstraat liever niet voor onderkant wassen kiezen. "Normale" laadpalen kunnen problemen geven door slechte aarde. Andere EV's stellen mindere eisen. In mijn buurt kan ik er zo drie noemen waar ik niet hoef te komen, inclusief 1 voor de deur bij een installateur. Je bent in de situatie dat je je buurt moet verkennen en zoeken naar de betrouwbare palen. Dat thuis werkt zou wel heel erg prettig zijn natuurlijk. Snelladers zijn wat dat betreft veel betrouwbaarder.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



hugovdw
lid
lid
Posts in topic: 46
Berichten: 136
Lid geworden op: 17 nov 2016 14:32
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door hugovdw »

@GertjanVB Thanks, works like a charm. Ik wist niet dat ik geen hobbies meer nodig zou hebben na aanschaf van een Zoe; het lijkt wel een dagtaak. :-)

"In wasstraat liever niet voor onderkant wassen kiezen" --> ik kom niet meer bij! Waar zit dat waslabel op de auto? In de kraag? :-) Ik was mijn auto's eigenlijk sinds een paar jaar alleen nog met de hand (bit of a detailing nerd geworden), dus dat komt wel goed..
2020 Zoe -R50 First Edition

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 42
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door GertjanVB »

Daarom ben je hier aan het goede adres :wink:
Dat label is er niet. De handleiding en het stickertje onder de motorkap geven aan dat daar niet met hoge druk gespoten mag worden. Voor de rest kun je je gang gaan (je kunt ook door plassen rijden), maar persoonlijk was ik met de hand en zou ervoor kiezen niet de onderkant te reinigen omdat ze dan met die hoge druk sproeiertjes werken.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



hugovdw
lid
lid
Posts in topic: 46
Berichten: 136
Lid geworden op: 17 nov 2016 14:32
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door hugovdw »

Waslabel was een geintje; als die laadunit thuis zou werken, zou de irritatie al een stuk minder zijn. En eerlijk is eerlijk, ik vind het een charmant autootje en heerlijk voor in de stad.

Fijne dagen allemaal!
2020 Zoe -R50 First Edition

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

landfort
lid
lid
Posts in topic: 26
Berichten: 148
Lid geworden op: 06 dec 2015 20:32
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door landfort »

Hallo Hugo, blij dat je ook de goede kant van de Zoe ziet. Ik herken wel veel van onze begin periode hoor, ook problemen met een lp24 lader via een concurrerende website en een succesrate van ongeveer 50% bij openbare laders...
We hebben er inmiddels 30.000 km mee gereden in 1 jaar, voornamelijk woon-werk en kunnen leven met de beperkingen, sterker nog we zijn er erg blij mee, toch zal mijn volgende elektrische waarschijnlijk niet van Renault zijn. :think:
De Zoe (4/2014) geladen met zonnepanelen 8)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Wytze
Lid
Lid
Posts in topic: 9
Berichten: 70
Lid geworden op: 26 jun 2016 23:23
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door Wytze »

GertjanVB schreef:Haha, niet te vergelijken met een fiatje 600 dat klopt.
Fiat 600 is wel erg simpele techniek.
Maar tot de eeuwwisseling kom ik er zelf zonder hulp wel uit.
En tot 2010 is er genoeg toegang tot kennis, onderdelen en eventueel betaalbare vaardigheden inclusief analyse apparatuur.
Nieuwere auto's heb ik nog nooit gehad.
Maar de ZOE kent nog geen circuit met kennisdragers buiten de dealer. En zelfs daar geeft het soms uitdagingen begrijp ik.
Dus je begrijpt de barrière.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 135
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door zoe2goe »

Volkomen waar, maar waar ik me persoonlijk wel aan stoor is dat het hier en daar in de verwijtende zin wordt gebruikt. Renault is een van de snelst opschalende OEMs van BEVs, zijn m.i. zeer coulant in het oplossen van (vaak dure) problemen, maar het dat de merkloze garage om de hoek er niks van weet is "een groot probleem". Ja, d'uh!!!! Nieuwe techniek, nieuwe onderdelen, nieuwe alles (in de aandrijflijn tenminste)...... Wie kent een "garage om de hoek" die aan het investeren is in kennis, kunde, diagnose-apparatuur voor wat voor EV dan ook? En dat is de schuld van de OEMs? Dacht het niet hoor. Op zijn hoogst zou je kunnen stellen dat de OEMs geen belang hebben bij de merklozen, maar a) is dat niks nieuws en b) is dat door Europese regelgeving min of meer afgedekt: ze moeten in rede toegang hebben tot diagnose-systemen en onderdelen van de OEMs (CLIP schijnt ruim 2000 euro te kosten).

En dan nog: je kunt je banden, ruitensproeier, remblokjes, koplampen, accu, weet ik veel door Friet-van-Piet laten doen. Ik weet niet hoe jullie er over denken, maar ik laat de aandrijflijn liever maar door de dealer doen. En die onderdelen zijn duur ja. Maar de garantie-termijn genereus.

Allemaal een simpel gevolg van nieuwe techniek die nog niet mainstream is, maar dat wel vlot wordt.

LP24: Hele goedkope laadpunten, hoewel de techniek van AC laden zo simpel is, daar kan eigenlijk niks mee misgaan. Ik houd het op een rotte plug of een onjuiste aansluiting (aardfout of fases verkeerd verbonden). En ja, de ZOE wil graag dat het goed is aangesloten, waar andere EV's vaak een oogje dichtknijpen. Ze krijgen daar aardig "flac" voor, mijns inzien onterecht. Het draagt bij aan de kwaliteit van de infrastructuur.

Oh, weten jullie wie de lader maakt? Siemens ;-)
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Hachy
Donateur
Donateur
Posts in topic: 93
Berichten: 811
Lid geworden op: 06 apr 2016 15:17
Actief als: particulier
Locatie: Apeldoorn

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door Hachy »

Die verwijtende toon herken ik, die wordt ook veel bij de laadpaal boeren gebruikt. "De Renault Zoe vraagt 13A startvermogen, dit hebben we niet dedicated aan 1 aansluiting op een gemeentepaal" en dat is dus een probleem voor Zoe rijders, niet voor de laadpaal boer. Laat ze een voorbeeld nemen aan bijvoorbeeld ICU, die zeggen gewoon 'onze laadpunten zijn op ALLE auto's getest en werken ook met alle auto's. Bieden gewoon 16A per laadpunt, zoals het hoort. Laadpaalboeren die onderscheid gaan maken op merk en type auto zijn wat mij betreft van te voren al kansloos.

Maargoed voorlopig zitten we wel met een lage succesrate bij o.a. Nuon / Heijmans palen te Amsterdam & Utrecht:

Zie https://forum.nuon.nl/elektrisch-rijden ... mpere-2760

En van EVbox kreeg ik deze prachtige quote van hun support desk:
Dit is nog niet geregeld en dit soort beslissingen zullen nooit op zulke korte termijn genomen worden.
Ze weten ervan echter zitten er een stuk meer haken en ogen aan dan ik en u hadden kunnen voorzien.
De instelling heeft ook invloed op al onze openbare laadpunten en zal verder onderzocht moeten worden.
Ook word er hard aan gewerkt deze setting in de nieuwe hardware ontwikkeling mee te nemen.
Voor dit laadpunt is het aangepast en ik begrijp heel erg goed dat u hier een beetje ongeduldig van word.
Wel blijft het een feit dat Renault los van de hele markt ( en alle adviezen ) deze keuze heeft gemaakt.
Met andere woorden: "U rijdt renault? Sorry, vergeet EVbox maar, door de schuld van Renault kan je niet bij ons laden."

Beide partijen erkennen al maandenlang het probleem maar doen er vervolgens niets mee omdat 13A startvermogen garanderen per aansluiting 26A vereist en ze daardoor per gemeentepaal in een ander vastrecht catagorie komen (lees: daar wordt het voor hun duurder van). De Zoë Rijder naaien is goedkoper. Volgens mij compleet de omgekeerde wereld. Alsof de Shell ineens zegt, nee sorry, met een Fiat kan je niet bij ons tanken.

Enige wat helpt is óveral en áltijd bij laadproblemen bellen bellen en nog eens bellen. Met EVbox, met Nuon/Heijmans, met alle partijen in die keten tot ze er zó gek van worden dat ze wel iets permanents moeten verzinnen.
Zoe Q210 @41kW en een Twizy Urban, goed te combineren met 13000 wattpiek aan zonnepanelen.

Kaart met 22kW/43kW AC oplaadpunten in Nederland en België: http://www.ac-lader.nl
Ik blog over goedkoop EV rijden: http://goedkoperrijden.blogspot.nl, en de http://laadpastop10.nl .
Twitter:@Hachy_1

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 60
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door HarmOtten »

Een Zoe (Q210) kan ook gewoon met 10A opgeladen worden. Duurt alleen wel veel langer, maar kan wel.
Als de paal geen 13A kan leveren, dan wordt deze informatie toch gewoon van te voren van de paal doorgegeven aan de auto?
Normaal werkt het zo: De paal geeft de maximale stroomsterkte door aan de auto, en de auto zorgt er voor dat die daar niet overheen gaat.
Dus waar gaat het in dit geval dan fout?
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 135
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door zoe2goe »

Ik dacht dat 8A het minimum was. Ze start zeker bij 10 want zo heb ik mijn omalader ingesteld. Fivari kan er meer van zeggen want die heeft vast geëxperimenteerd met de settings op OpenEVSE.

Anyway, wat betreft laden zijn er heel wat "ZOE fairytales (tm)", zoals "bij start van laden neemt ze een impuls van enkele honderden amperes". Riiiiiight.

Ik probeer EV-Boxen net als LoLo's hardgrondig te mijden. Te veel problemen mee gehad. Lolo zelfs een keer mijn kabel opgevreten. Godzijdank was het overdag en kon de eigenaar de stroom eraf en erop zetten. Wat een prutsdingen. Zal ook wel komen omdat het er veel zijn (zelde probleem als de ZOE zelf heeft :mrgreen: ) en zal ook echt wel eens met sloppy installatiewerk te maken hebben.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Hachy
Donateur
Donateur
Posts in topic: 93
Berichten: 811
Lid geworden op: 06 apr 2016 15:17
Actief als: particulier
Locatie: Apeldoorn

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door Hachy »

Nou ja, ik heb al een aantal EVboxen gehad die bleven klapperen. Zeg maar het disco-effect. 60x uit-en aan voordat hij soms op 1 Fase gaat laden. (als je geluk hebt) Als je dan EVbox belt en ze stellen het startvermogen hoger in, dan zijn er *spontaan* geen problemen meer.

Het valt wel op dat het vrijwel altijd om EVbox hardware gaat. Ook in die Heijmans/Nuon palen, te herkennen aan de gekleurde ringen. Maar juist omdat ze de grootste zijn in laadpalen-land moeten ze er imho wat aan doen, als je voor ééntje belt kan het worden aangepast, maar voor allemaal de aanpassing doorvoeren is dan ineens ingewikkeld (?).

Het vervelende bij EVbox is tevens dat je ze alleen tijdens kantoortijden kunt bellen.
Dus in het weekend ergens aan een EVbox laden blijft gewoon gokken.
Zoe Q210 @41kW en een Twizy Urban, goed te combineren met 13000 wattpiek aan zonnepanelen.

Kaart met 22kW/43kW AC oplaadpunten in Nederland en België: http://www.ac-lader.nl
Ik blog over goedkoop EV rijden: http://goedkoperrijden.blogspot.nl, en de http://laadpastop10.nl .
Twitter:@Hachy_1

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

PieterZoe
lid
lid
Posts in topic: 31
Berichten: 941
Lid geworden op: 04 jul 2013 13:40
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door PieterZoe »

@Hatchy
Ik kan bij vrijwel alle openbare laadpalen in Amsterdam zonder problemen laden en heb er erg veel gestest (want als 'oplaadnomade' beschik ik niet over een eigen laadpaal en sluite de auto dus op alle mogelijke openbare oplaadpunten aan). Daaronde vallen ook expliciet de NUON/Eneco EVbox-laders (met de gekleurde ringen) want die zijn vorig jaar in rap tempo geplaatst als vervanging van de oude laadpalen.

Als je problemen hebt met de openbare EV-box laders, dan is er vrijwel zeker iets mis met je auto. Meest waarschijnlijk is dat de software en/of hardware van je BCB defect.

Als je wilt, kan ik een oplaadpaal in Amsterdam waar jij problemen bij ondervindt met mijn auto testen. Het is me al opgevallen dat leenauto (Zoe) van mijn Renaultdealer ook bij sommige EVbox-opladers problemen oplevert, en van die leenauto weet ik dat de BCB defect is...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Hachy
Donateur
Donateur
Posts in topic: 93
Berichten: 811
Lid geworden op: 06 apr 2016 15:17
Actief als: particulier
Locatie: Apeldoorn

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door Hachy »

Hi Pieterzoe,

Bijzonder, de auto is nog geen zes maanden oud. Ik heb de meeste laadpalen waar ik problemen mee had aangemeld bij Heijmans, waardoor ik niet zeker weet of daar het probleem nu nog speelt, maar ik had o.a. problemen bij de laadpaal op Krugerplein 21, EVB-P1542141 en de EVB-P1539188 aan de Pazzanistraat 1, Amsterdam, Die laatste heb ik niet aangemeld; dus als je eens in de buurt bent kan dat wel een interessante test zijn.

Op vrijwel alle niet-EV boxen heb ik _geen_ problemen. Toen ik EV box belde met dit fenomeen zeiden ze dat het probleem bij hun bekend was. Ik heb geen problemen met EVnet/E-Laad, LMS, 11kW thuislader, Greenflux, Allego en vrijwel alle snelladers doen het ook prima. Denk je nog steeds dat dit aan m'n BCB ligt?

zie ook dit topic met onder andere dit filmpje van het bewuste gedrag. Sordone, Zoe2goe, BartKers en RudyH lijken dezelfde issues te hebben als ik.
Zoe Q210 @41kW en een Twizy Urban, goed te combineren met 13000 wattpiek aan zonnepanelen.

Kaart met 22kW/43kW AC oplaadpunten in Nederland en België: http://www.ac-lader.nl
Ik blog over goedkoop EV rijden: http://goedkoperrijden.blogspot.nl, en de http://laadpastop10.nl .
Twitter:@Hachy_1

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

OlafH
lid
lid
Posts in topic: 16
Berichten: 786
Lid geworden op: 02 feb 2015 18:51
Actief als: particulier
Locatie: Veenendaal

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door OlafH »

Zou hier ook verschil per auto kunnen zijn? Ik heb namelijk ook nagenoeg nooit laadproblemen, waar dan ook. Heel incidenteel bij een Fastned station van het lijstje, maar dat is echt maar een enkele keer geweest.
R110 september 2019
Q210 augustus 2014 => ingeruild met 211.000 km

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 135
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door zoe2goe »

Zoals gezegd, 13A is echt niet de minimale startstroom die de paal moet wensen te leveren. 10 werkt zeker, 8 het minimum (maar ik weet niet zeker of ze dan ook meteen start)

Die EV-Boxen vinden het grappig om aan "ramp up" te doen om volkomen onduidelijke redenen. Misschien willen ze volstrekt onnodig heel aardig zijn voor de netwerkbeheerder of zo, moeder de vrouw ramt de elektrische oven ook gewoon aan hoor. Hoe dan ook geeft dat vervelende en m.i. volstrekt onnodige problemen. Het is me een raadsel waarom ze er aan begonnen zijn en een nog groter raadsel waarom ze er niet al lang geleden afscheid van hebben genomen.

PS: nav het bericht van OlafH Misschien is het handig als iedereen het bouwjaar en type (Q210 / R240) in zijn footertje zet?
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Hachy
Donateur
Donateur
Posts in topic: 93
Berichten: 811
Lid geworden op: 06 apr 2016 15:17
Actief als: particulier
Locatie: Apeldoorn

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door Hachy »

Voorbeeld van een ev-box laadpaal die het nog nooit gedaan heeft, getest met 2 Zoe's:

https://vimeo.com/197824960


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Zoe Q210 @41kW en een Twizy Urban, goed te combineren met 13000 wattpiek aan zonnepanelen.

Kaart met 22kW/43kW AC oplaadpunten in Nederland en België: http://www.ac-lader.nl
Ik blog over goedkoop EV rijden: http://goedkoperrijden.blogspot.nl, en de http://laadpastop10.nl .
Twitter:@Hachy_1

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

jdgh72
Lid
Lid
Posts in topic: 20
Berichten: 95
Lid geworden op: 13 jul 2014 12:45
Actief als: particulier
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door jdgh72 »

@zoe2goe; ik meende dat voor 3 fase laden het minimum wel degelijk 13 ampère is. Iemand met een fivari mobiele lader zou dat kunnen uittesten.

Bij onze zweefclub hebben we een 3 fase lader geïnstalleerd. Die hadden we eerst ingesteld op 10 ampère, maar in die stand bleef de Zoë wachten (status controle). Pas bij 13 ampère ging die laden. Maar dat is wel voordat mijn BCB en later nog motor is vervangen en ik ben ongetwijfeld enige software updates verder.

Het gedrag van uit het filmpje heb ik nog nooit meegemaakt.

Verstuurd vanaf mijn P9000 met Tapatalk

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

fivari
Lid
Lid
Posts in topic: 34
Berichten: 676
Lid geworden op: 21 okt 2013 11:23
Actief als: particulier
Locatie: Herent (Leuven, België)
Contacteer:

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door fivari »

Ik heb alvast het enkelfasig laden even getest:
6A ingesteld ==> weigert te laden, dashboard kleurt rozig.
8A ingesteld ==> Canze geeft 7A als pilotsignaal, een Wattmeter geeft 7,7A en 1213W met cos phi van 0,66
10A ingesteld ==> Canze geeft 9A, wattmeter meet 9,6A en 1808W met cos phi van 0,80
12A ingesteld ==> Canze geeft 11A, wattmeter meet 11,2A en 2281W met cos phi van 0,87
14A ingesteld ==> Canze geeft 13A, wattmeter meet 13,1A en 2763W met cos phi van 0,91
16A ingesteld ==> Canze geeft 16A, wattmeter meet 15,7A en 3374W met cos phi van 0,94
18A ingesteld ==> Canze geeft 18A, wattmeter meet 17,3A en 3750W met cos phi van 0,95
20A ingesteld ==> Canze geeft 20A, wattmeter meet 19,5A en 4271W met cos phi van 0,96

Eigenaardig is dat Canze bij de eerste meting (8A ingesteld) driefasig weergeeft.
Bij gelegenheid zal ik eenzelfde oefening doen bij 3-fazig laden.
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
Afbeelding zonder ladingsverliezen
www.fivari.be

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



alexdepalex
Lid
Lid
Posts in topic: 10
Berichten: 89
Lid geworden op: 02 dec 2015 12:21
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door alexdepalex »

jdgh72 schreef: Het gedrag van uit het filmpje heb ik nog nooit meegemaakt.
Ik heb dit ook wel eens meegemaakt bij een recent geïnstalleerde ev-box. Deze situatie heeft zich een aantal keren herhaalt, kreeg er telkens smsjes van, maar uiteindelijk werd er toch geladen. Ik weet helaas niet de specs van die installatie.
Zoe Intens QC, maart 2016

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Hachy
Donateur
Donateur
Posts in topic: 93
Berichten: 811
Lid geworden op: 06 apr 2016 15:17
Actief als: particulier
Locatie: Apeldoorn

Laadprobleem Zoe

Bericht door Hachy »

Het is eigenlijk altijd een ev-box of een paal met Evbox hardware en het lijkt ook altijd 3-fase 11kW te zijn waar het mis gaat. Dat er soms toch geladen wordt komt omdat de auto overschakelt naar 1-fase laden na 20x proberen ofzoiets. @Fivari super bedankt voor je tests tot nu toe!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Zoe Q210 @41kW en een Twizy Urban, goed te combineren met 13000 wattpiek aan zonnepanelen.

Kaart met 22kW/43kW AC oplaadpunten in Nederland en België: http://www.ac-lader.nl
Ik blog over goedkoop EV rijden: http://goedkoperrijden.blogspot.nl, en de http://laadpastop10.nl .
Twitter:@Hachy_1

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 135
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door zoe2goe »

@fivari: bah, feiten :naughty: :D

Serieus, top die tabel hoor!

De huidige versie van CanZE "rekent het aantal fasen uit", en hoe lager het vermogen / de cosphi, hoe eerder dat fout gaat. Ik heb wat nieuwe info en heel misschien krijg ik het wel via een directe route boven water. Als die verrekte BCB zijn gegevens nou eindelijk eens wil prijsgeven!
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



alexdepalex
Lid
Lid
Posts in topic: 10
Berichten: 89
Lid geworden op: 02 dec 2015 12:21
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door alexdepalex »

Hachy schreef:Het is eigenlijk altijd een ev-box of een paal met Evbox hardware en het lijkt ook altijd 3-fase 11kW te zijn waar het mis gaat. Dat er soms toch geladen wordt komt omdat de auto overschakelt naar 1-fase laden na 20x proberen ofzoiets. @Fivari super bedankt voor je tests tot nu toe!
Bij mij op 't werk staan 16 ev-box laadpalen, uitgebaat door Eneco. En hier heb ik er echt nog nooit problemen mee gehad. Zal 't dan om de recentere modellen gaan?
Zoe Intens QC, maart 2016

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

0111 Mtbiker
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 3
Berichten: 120
Lid geworden op: 09 mar 2016 22:22
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door 0111 Mtbiker »

alexdepalex schreef:
jdgh72 schreef: Het gedrag van uit het filmpje heb ik nog nooit meegemaakt.
Ik heb dit ook wel eens meegemaakt bij een recent geïnstalleerde ev-box. Deze situatie heeft zich een aantal keren herhaalt, kreeg er telkens smsjes van, maar uiteindelijk werd er toch geladen. Ik weet helaas niet de specs van die installatie.
Ik had het bij de laadpalen van Rosada (operationeel vanaf 7-2016). Eerst bij eentje twee keer geprobeerd, andere paal genomen. Toen na idd ongeveer 20 keer toch vol geladen in de winkeltijd. Later gemeld, mededeling gekregen dat ze ernaar kijken en vervolgens niets meer vernomen. Had er overigens eerder probleemloos geladen.
Na een jaar of zes in de ZOE nu in een Renault Kangoo Electric met een 46kWh accu

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Hachy
Donateur
Donateur
Posts in topic: 93
Berichten: 811
Lid geworden op: 06 apr 2016 15:17
Actief als: particulier
Locatie: Apeldoorn

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door Hachy »

Klein doorbraak(je). Volgens Nuon ligt het probleem van de 'klapperende' laadpalen voornamelijk in de NIEUWE Chameleon laders van Renault. In een lange mail wisseling ontving ik o.a. de volgende tekst:
Het lastige is dat de laadpalen van EV-Box die Nuon-Heijmans gebruikt aan alle normen voldoen. In de nieuwe softwareversie van Renault vragen de nieuwe Zoe’s echter een hoger amperage dan de norm voorschrijft. Een andere belangrijke speler in dit verband is de gemeente, die ervoor heeft gekozen om 3x25A-netaansluitingen te gebruiken voor laadpalen. Dit is dan ook de uitvraag die zij hebben gedaan bij Nuon-Heijmans. Als de netaansluiting verhoogd zou moeten worden, waardoor de laadpaal wel binnen de norm het gevraagde amperage kan leveren, dan zijn die kosten dus voor de gemeente, en zoals je je kunt voorstellen is de gemeente niet bereid om deze hoge extra kosten te maken (en het net extra te belasten) als uitzondering voor 1 autotype. Hoe vervelend ook voor de Zoe-rijder, de gemeente beroept zich hier op de Europese norm.

Om toch tegemoet te komen aan de Zoe-rijders hebben we afgelopen zomer uitvoerige tests gedaan met Renault, EV-Box en Heijmans. Uiteindelijk heeft de gemeente toen toch akkoord gegeven op de verhoging van de minimumstroomsterkte van de laadpaal, t.b.v. de Zoe. Nuon-Heijmans heeft dit toen op eigen kosten op alle laadpalen doorgevoerd. Uit de tests bleek, en dat werd onderschreven door Renault, dat dit het probleem in de vrijwel alle gevallen zou oplossen. Niet in alle gevallen, want 12,5A is nog mager, dus als dit door omstandigheden (weer?kabellengte?) net niet wordt gehaald, kan de Zoe hier problemen van ondervinden. Om ook die problemen op te lossen, gaf Renault aan dat het protocol aan de zijde van Renault verruimd moet worden, zodat de Zoe (net als eerdere versies) genoegen neemt met een lager amperage. De laadpaal kan vanwege veiligheidsvoorschriften niet op een hoger minimum staan dan 12,5A, zo lang hij op een 3x25A-netaansluiting staat en er ook een andere auto aangesloten is - dus 13 of 14A mag niet, anders hadden we dat uiteraard gedaan.

Tegelijkertijd zoekt EV-Box naar een oplossing in de software op de paal. Maar wij benadrukken richting Renault dat de meest cleane en duurzame oplossing in de software van de auto zit; zodra die in lijn is met de norm kan er gewoon geladen worden. Want Tesla’s kunnen bijv wel zonder problemen laden, net als oudere Renault Zoe’s, dus we weten dat het technisch mogelijk is met alle typen auto’s. En ook als EV-Box een oplossing zou vinden, dan blijft het probleem bestaan bij nieuwe gemeentes die een ander laadpaalmerk op 3x25A laten zetten.

Helaas kan ik niet garanderen dat het probleem volgende week is opgelost, maar ik ben wel blij dat ik jouw casus nu goed begrijp, zodat ik hiermee kan aankloppen bij Renault
Ik vraag me af of dat waar is wat wordt beweerd over die wettelijke norm, of een laadpaal 3-Fase mode2 niet gewoon 3x400v@16A moet kunnen leveren. Ik denk eigenlijk dat niemand de netaansluiting-verzwaring wil betalen om de 2 aansluitingen op boven de 12,5A af te kunnen zekeren.

Ergo, voorlopig zit je als eigenaar van een recente Chameleon lader dus mooi met dit probleem. Misschien toch maar een case bij Renault aanmaken hiervoor.
Zoe Q210 @41kW en een Twizy Urban, goed te combineren met 13000 wattpiek aan zonnepanelen.

Kaart met 22kW/43kW AC oplaadpunten in Nederland en België: http://www.ac-lader.nl
Ik blog over goedkoop EV rijden: http://goedkoperrijden.blogspot.nl, en de http://laadpastop10.nl .
Twitter:@Hachy_1

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 54
Berichten: 1548
Lid geworden op: 09 aug 2013 09:04
Actief als: particulier
Contacteer:

Laadprobleem Zoe

Bericht door MartijnEV »

Zoals ik het lees zit het probleem niet in de nieuwste versie van de Chameleon lader zelf, maar in de versie van de software in de Zoe die de Chameleon lader aanstuurt.

Het zou dus voor Renault mogelijk moeten zijn om het probleem op te lossen: uitbrengen van een nieuwe versie van de software die dezelfde (lagere) minimum charge current settings herbergt die de oudere softwareversies ook hadden. En vervolgens een terugroepactie doen naar alle nieuwere Zoe's die een te hoge setting hebben voor de minimum charge current, en deze voorzien van de software update. En uiteraard af fabriek alle nog af te leveren Zoe's ook uitrusten met deze nieuwste softwareversie.
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



alexdepalex
Lid
Lid
Posts in topic: 10
Berichten: 89
Lid geworden op: 02 dec 2015 12:21
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door alexdepalex »

Nu hopen dat die aanbesteding voor 2000 laadpalen in Brabant en Limburg niet wordt gewonnen door Nuon/EV-Box. Schiet ik er nog niets mee op :)
Zoe Intens QC, maart 2016

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 135
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door zoe2goe »

Klok, klepel, kastje, muur, halve waarheden, hele leugens. En waarschijnlijk nog goedbedoeld ook. Veiligheidsvoorschriften my ass. Zodra die woorden worden gebezigd zonder referentie moet je wantrouwig worden. Het enige voorschrift is dat je niet boven de 25A op de netaansluiting gaat. Hoe die paal dat verdeelt is volkomen aan de paal. Dat je niet de andere aangesloten paal tempert, dat is wat anders, dat is begrijpelijk en dat we daar dan de sigaar om zouden zijn ook, maar het gel*l dat het echt echt niet anders kan meneer, de normen, de wet, blah blah is buitengewoon ergerlijk.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Sordone
lid
lid
Posts in topic: 10
Berichten: 585
Lid geworden op: 11 jan 2015 12:22
Actief als: particulier
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door Sordone »

Ik vind het ook wel heel toevallig dat ik nergens (Duitsland, Frankrijk, Switzerland) dit gedrag tegenkom en dat ik dit alleen op de EV-box palen met de bekende ring dit flipper gedrag tegenkom. Broodje aap verhaal naar mijn mening. Ik denk eerder dat er iemand (leverancier/gemeente) gewoon "zuinig" is. Dubbeltje, Rang.
Renault Zoe Zen, blanc nagre. Q210 sinds December 2014. KM > 185k (Soh 90%). Frank & Anja. +Zero SR/S (8-2020)
Website: Mostaladda.eu voor EV apps en OpenChargeMap gpx bestanden. Landen bezocht met de Zoe: LU, BE, DE, FR, CH, IT.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

fivari
Lid
Lid
Posts in topic: 34
Berichten: 676
Lid geworden op: 21 okt 2013 11:23
Actief als: particulier
Locatie: Herent (Leuven, België)
Contacteer:

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door fivari »

Toch zal het wel kloppen. Als men de capaciteit van een 3x25A wil verdelen over twee laadpunten en dat zonder een intelligente manier van load balancing, maar permanent...
...dan kan je alleen 12A als maximale stroom instellen. Dat is waarschijnlijk de reden dat enkelfasig laden na een aantal pogingen wel lukt omdat daar een instelling van 12A geen probleem stelt.
3x25A zal in de andere genoemde landen niet de standaardaansluiting zijn.
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
Afbeelding zonder ladingsverliezen
www.fivari.be

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 135
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door zoe2goe »

Helemaal eens fivari. En als het waar is dat de nieuwe modellen of BCB's 13A vereisen is dat ook narigheid die mede door Renault veroorzaakt wordt. De ergernis (mijn ergernis) is dat men zich verschuilt achter "veiligheidsregels". Leugens om je je lastige mond te laten houden.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

fivari
Lid
Lid
Posts in topic: 34
Berichten: 676
Lid geworden op: 21 okt 2013 11:23
Actief als: particulier
Locatie: Herent (Leuven, België)
Contacteer:

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door fivari »

Het gekke is ook dat 3f laden starten aan 12A blijkbaar niet lukt, maar als in de loop van de laadsessie het afgenomen vermogen daalt, dan wordt er vrolijk gedurende minuten aan stromen zo klein als 8A, zelfs 6A geladen.
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
Afbeelding zonder ladingsverliezen
www.fivari.be

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



alexdepalex
Lid
Lid
Posts in topic: 10
Berichten: 89
Lid geworden op: 02 dec 2015 12:21
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door alexdepalex »

Lijkt mij wel iets om duidelijkheid over te krijgen.

In 2013 werden veel publieke laadpalen aangesloten op een 3x35A aansluiten. Maar vanwege de hoge kosten (e750 vs e210) is dat nu 3x25A en daar wordt voor de komende jaren (tot aan 2020 iig) ook vanuit gegaan. Bij nieuwe consessies wordt wel aangegeven dat de laadpaal aangesloten moet worden op minimaal 3x25A met 2 sockets, maar dat deze ook geschikt moet zijn voor 3x35A. Als je dan ziet dat ze kostentechnisch uit gaan van 3x25A, zie je ook wel dat die 3x35A er later niet meer gaat komen.

Mocht dit inderdaad iets met elkaar te maken hebben, dan kan je er in de toekomst vanuit gaan dat we vaker een EV-Box tegen komen die niet, of traag en problematisch, werkt met nieuwe Zoë's.
Zoe Intens QC, maart 2016

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Hachy
Donateur
Donateur
Posts in topic: 93
Berichten: 811
Lid geworden op: 06 apr 2016 15:17
Actief als: particulier
Locatie: Apeldoorn

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door Hachy »

Het net lijkt zich steeds meer te sluiten, het probleem wordt steeds duidelijker zichtbaar.

Feiten:

* Sinds 2015-2016 worden er door bepaalde laadpaal-leveranciers goedkoop laadpaaltjes geplaatst op 3x25A net aansluiting, met 2 sockets.
* Dit gaat voor de meeste auto's goed maar recente Zoe's hebben hier problemen mee.
* Gemeentes en deze leveranciers willen niet betalen voor een voldoende zware netaansluiting
* Nuon / EVbox proberen -uiteraard- hun bezuinigingsmaatregel door Renault opgelost te krijgen door het minimaal vereiste startvermogen van Renaults naar beneden te laten bijstellen.
* Wat tegelijk geen garantie is voor toekomstige problemen met andere autofabrikanten die ook een fors startvermogen vereisen.
* Buitenlandse EV fabrikanten houden geen rekening met deze problemen vanwege dat de 3x25A netaansluiting (17kW max) een typisch Nederlands' (verzonnen) product is.
* In het buitenland spelen deze problemen derhalve ook niet.

De Zoe rijder hangt er met z'n klapperende disco laadpaal tussenin en het enige wat hij kan doen is bij alle partijen zoveel mogelijk herrie schoppen over dat je op steeds minder laadpalen kunt laden en problemen ondervindt bij laadpaal van type x/y.
Zoe Q210 @41kW en een Twizy Urban, goed te combineren met 13000 wattpiek aan zonnepanelen.

Kaart met 22kW/43kW AC oplaadpunten in Nederland en België: http://www.ac-lader.nl
Ik blog over goedkoop EV rijden: http://goedkoperrijden.blogspot.nl, en de http://laadpastop10.nl .
Twitter:@Hachy_1

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in