multi riem !!

Forumregels
Een kleine richtlijn waar je 'welke-vraag' zou kunnen plaatsen.

Elektronica
Radio, elektrische ruiten & stoelverstelling, centrale vergrendeling, Dynamo, etc.

Motorisch
Alles wat met de motor van de Espace te maken heeft.

Onderstel
Aandrijving, wielophanging, (lucht-)vering, schokdempers, stuurinrichting, remmen, velgen, banden, versnellingsbakken

Carrosserie en interieur
Stoelen, Deuren, Schuifdak(en), Bumper, Airco, Raammechanieken etc, dat soort dingen
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
jeroentune
Lid
Lid
Posts in topic: 5
Berichten: 415
Lid geworden op: 11 mar 2010 16:14
Actief als: particulier
Locatie: Sassenheim
Contacteer:

multi riem !!

Bericht door jeroentune »

vanmorgen stond ik midden in Oegstgeest stil met de Espace .. veel rook uit de motorkap en een stuurbekrachtiging die het niet meer deed . de hele multi riem is er afgeslipt en de pullis zitten helemaal onder het vloeibare rubber .. alle pullies draaien wel .. ik laat hem maandag maar slepen naar de garage .. .wat een drama ... :cry:

ben ik nog niet klaar mee ...

Jeroen

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 11
Berichten: 16030
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: multi riem !!

Bericht door mechanic »

Dat is een kwalijke zaak, heb je een 2.0T? Komt wel eens voor dat de dempende krukaspoulie defect raakt en zodoende de riem eraf loopt. Met een beetje pecht zit het tussen de distributieriem, maar ik maak op uit je verhaal dat de auto nog wel rijd dus wellicht valt het mee.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

demi
lid
lid
Posts in topic: 7
Berichten: 1100
Lid geworden op: 28 dec 2008 13:59
Actief als: particulier
Locatie: Stevensweert

Re: multi riem !!

Bericht door demi »

jeroentune schreef: de hele multi riem is er afgeslipt ben ik nog niet klaar mee ...

Jeroen
Oeilala.... :snooty: Ik weet ff niet wat voor een type Espace je hebt maar als je een type 4 hebt dan heb een verhaaltje voor je.

Ik heb ditzelvde een maand terug met met mijn espace aan de hand gehad. Dus ik dacht shit...... oke ff een nieuw riempje plaatsen. Bij Brezan automaterialen kost de multieriem maar 12,- euro dus dat was te doen, eitje dacht ik toen..... huppa gesmolten rubbere smurrie even verweideren nieuw riempje er op en .....feest :thumb: :dance: dat dacht ik tenminste :( K.u.t. wat zie ik nu :think: mijn krukas poelie slingert als een gek, dit is een poelie met een demper van rubber en die is er compleet tussenuit gelopen. Hmz..... wat te doen een tweedehandsje kopen of een nieuwe. Met een tweedehandsje loop ik het risico dat het zo weer kan gebeuren dus dan maar naar de DEALER (ik krijg al kotsneigingen) en ja hoor dat rot ding is alleen maar bij de dealer te bestellen en kost zomaar even 175,- euro :shock: :shock: maar goed een andere optie is er niet dus dan maar een rib uit mijn lijf en even slikken en weer doorgaan. Maar goed nadat het ding twee dagen later was geariveerd ik het opgehaald en gemonteerd. dit stelde echt geen ruk voor en was in een half uurtje gebeurt :dance: mooi dan kunnen we weer gaan rijden en is hij weer als vanouds. Maar je raad het nooit........ :think: twee dagen later weer hetzelvde probleem, multieriem geklapt en krukaspoelie demper weer aan gort :shock: :shock: Ik kon het hok wel in de fik steken zo pisd off was ik. Ik met die poelie naar de dealer om verhaal te halen maar ik had en kreeg geen garantie wisten ze mij even te verttellen, maar ik kon wel een afspraak maken voor de boel te late maken bij hun .... :snooty: ECHT GEEN DENKEN AAN :naughty: Maar goed ik ben maar eens gaan zoeken naar de oorzaak van het falen en wat ik nu vertel gelooft niemand :? maar dit is echt waar. de oorzaak van het stukgaan van de multieriem EN de poelie is de DYNAMO. Van de dynamo is namelijk de brugdiode stuk die van de wisselstroom gelijkstroom maakt. doordat deze stuk is wil de dynamo bij een bepaald toerental de tegenovergestelde richting in gaan draaien ????? waardoor de krukaspoelie al deze krachten moet gaan opvangen en hierdoor het rubber zo heet word dat deze er tussenuit loopt. zodoende loopt ook de multieriem stuk.

dit is echt ongeloofelijk maar waar :think: :cry2: :?

Ik heb toen dus weer een poelie moeten kopen en op de sloop een tweedehandste dynamo en weer een nieuwe riem :?
Al met al was ik dus weer een 574,- euro armer maar tot op de dag van vandaag loopt hij nog steeds als een zonnetje :clap:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 11
Berichten: 16030
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: multi riem !!

Bericht door mechanic »

Zoals ik al zei is het inderdaad meestal de krukaspoulie die de oorzaak is.
@demi: Om deze te monteren moet je wel de motor op tijd zetten, d.w.z. een krukasblokkeerstift plaatsen en een nokkenas liniaal plaatsen. Niet alle type 2.0 16v / turbo hebben een spie onderin en kans dat distributie verdraait is dan ook zeker aanwezig. Is al vaker verkeerd gegaan met een nieuwe kop tot gevolg.
De Kapotte dynamo, watergekoeld, is een kwaal en meestal ruik je deze wel of merk je aan de auto dat deze kapot is. De brug diode is te vernieuwen voor 150e bij revisie bedrijf incl een jaar garantie.
Ook is er bekend, heb al diverse malen meegemaakt, dat een vernieuwde krukaspoulie binnen afzienbare tijd defect raakt. Dit valt echte wel degelijk onder de onderdelen garantie van 1 jaar :thumb:
Als de riem los is, alle aangedreven organen controleren op speling, zwaar punt etc. Ook altijd de span/looprol mee vernieuwen. Deze worden vaak te warm en kunnen weer defect raken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

demi
lid
lid
Posts in topic: 7
Berichten: 1100
Lid geworden op: 28 dec 2008 13:59
Actief als: particulier
Locatie: Stevensweert

Re: multi riem !!

Bericht door demi »

mechanic schreef: Dit valt echte wel degelijk onder de onderdelen garantie van 1 jaar.
Nou ik ben er mee naar de plaatselijke dealer gegaan en heb daar het verhaal voorgelegd. Zowel chef werkplaats als de magazijnbeheerder vertelde mij dat er op het geleverde onderdeel (krukaspoulie) geen garantie zit !!!!!!

Mischien wel als ik het door de dealer had laten maken, maar ze vertelde dat er op draaiende onderdelen geen garantie zit !!!!!

Dus ja..........wat moet ik dan :think:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 11
Berichten: 16030
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: multi riem !!

Bericht door mechanic »

In principe is dat natuurlijk lulkoek wat de dealer zegt.
Je koopt een product wat door Renault geleverd is, en waar hun garantie over durven te geven. Het is bekend dat het onderdeel het vaker begeeft, dus ik zou of een andere dealer proberen of Renault Nederland aanschrijven.
Een motor is ook een draaiend deel, daar wordt ook garantie op verleend. Evenals op dynamo's, airco pompen etc..
Niet te snel opgeven hiermee, immers mag je toch verwachten van zo'n product dat het 5jaar minstens mee gaat gezien dat de vervangingstermijn is bij de meeste F4R motoren.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

demi
lid
lid
Posts in topic: 7
Berichten: 1100
Lid geworden op: 28 dec 2008 13:59
Actief als: particulier
Locatie: Stevensweert

Re: multi riem !!

Bericht door demi »

Nou ook al heb ik de bonnen nog steeds van de binnen twee dagen stukgelopen poulie,.... nadat ik er mee bij de dealer was geweest met de boodschap "nee,.....geen garantie" heb ik die aan het oud ijzer meegegeven.

dus ik heb geen poulie (poot) meer om op te staan. :doh: :cry2: :Wall:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 11
Berichten: 16030
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: multi riem !!

Bericht door mechanic »

Dat is helaas zonde, heb wel een aantal poelies over maar die zijn allemaal nog heel. :D

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Pleiades
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 1
Berichten: 2668
Lid geworden op: 08 jun 2008 19:05
Actief als: particulier

Re: multi riem !!

Bericht door Pleiades »

Ach bij Renault lopen ze wel meer te kloten. Vlak voordat ik de Laguna 1.6 geleverd kreeg hebben ze de multiriem en distributie vervangen. Vandaag bleek dat deze half op het onderste wiel zat en dus helemaal scheef stond. :think: Heb ik toch geluk gehad :lol:
2000 Renault Laguna 1.6 16v RXI ~ 2010-2012 ~
2006 Renault Mégane RS 225 ~ 2012-2014 ~
2006 Renault Mégane CC 2.0 Exception ~ 2014-2015 ~
2018 Renault Clio Limited TCe90 ~ 2018-2021 ~
2021 Renault Arkana Hybrid R.S. Line ~ 2021-Heden ~

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
jeroentune
Lid
Lid
Posts in topic: 5
Berichten: 415
Lid geworden op: 11 mar 2010 16:14
Actief als: particulier
Locatie: Sassenheim
Contacteer:

Re: multi riem !!

Bericht door jeroentune »

pff . wat een reacties ..

even een uitleg over wat er precies gebeurd is .

donderdag avond op weg naar huis merkte ik dat ik bij een rotonde een fractie van een seconde de stuurbekrachtiging kwijt was ..
vrijdag morgen op de heenweg naar werk en terug weg naar huis merkte ik dat ik heel effe het accu spannings lampje zag branden en ik de stuur bekrachtiging kwijt raakte bij een te hoge versnelling bij een te lage snelheid .. allemaal halve seconde werk .

vanmorgen bij het achteruit in parkeren had ik weer effe geen stuurbekrachtiging .
Daarna op weg naar een bestemming van 900 meter merkte ik weer dat en het accu lampje oplichtte en stuurbekrachtiging het heel effe niet deed . en toen op een kruising terug naar de 2 de versnelling was inneens alles weg .. accu lampje branden , en geen bekrachtiging meer .. motor liep keurig stationair . heel veel rook uit de motorkap .. ik toch geschrokken . snel de auto half op de stoep gezet .. de motorkap smeulde nog na .. ANWB gebeld en die monteur zag dat de multi riem er helemaal af was . overal spatjes rubber in de motorkap .. de riem was half vloeibaar en plakte vast aan de plastic handschoenen van de monteur . alle poulies zitten onder het rubber(vloeibaar) . de poullies kunnen wel allemaal draaien zitten niet vast of speling . de monteur heeft zelf een stukje gereden en de auto op een parkeerplaats gezet . zonder stuurbekrachtiging is het haast niet te doen . ik hoop maandag een garage te vinden die de auto kan ophalen en repareren ..

Jeroen

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 11
Berichten: 16030
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: multi riem !!

Bericht door mechanic »

Klinkt toch als een doorslippende krukaspoulie, even goed laten controleren.
Heb je een pasje van de RenaultRouteService, die komen de auto anders gratis ophalen en naar de dealer brengen.
Als de auto altijd bij de dealer in onderhoud is kost het volgens mij niks de RRS.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

demi
lid
lid
Posts in topic: 7
Berichten: 1100
Lid geworden op: 28 dec 2008 13:59
Actief als: particulier
Locatie: Stevensweert

Re: multi riem !!

Bericht door demi »

zo te horen hetzelvde verhaal als ik aan de hand had, ik ben bang dat de veroorzaker toch de dynamo is hoe onwezenlijk dit ook klinkt :think:
Het zal weer een aantal eurotjes Afbeelding gaan kosten

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 11
Berichten: 16030
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: multi riem !!

Bericht door mechanic »

Nee hoor, dit is lang niet altijd het geval. Dezelfde dempende krukaspoulies zitten ook de 1.9dci, en de normale 2.016v en een aantal andere uitvoeringen van bepaalde motoren. Die hebben niet de watergekoelde dynamo, maar een conventionele en ook daar begeeft de poulie het.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

demi
lid
lid
Posts in topic: 7
Berichten: 1100
Lid geworden op: 28 dec 2008 13:59
Actief als: particulier
Locatie: Stevensweert

Re: multi riem !!

Bericht door demi »

het omgekeerd gaan lopen van het spanningsveld van een wisselstroomgenerator staat los van de uitvoering, waterkoeling of zonder waterkoeling,

maar laten we maar eens afwachten wat er gaat gebeuren nu, ik ben benieuwd

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: multi riem !!

Bericht door WillemS »

Het loslaten van het rubber in de dempende poulie is een veel voorkomend euvel.
Het is verrekte lastig om rubber aan staal te bevestigen(vulcaniseren). Vooral als er nog bv wat olielekkage is dan is het gauw gebeurt. Ook komt het voor dat de poulie defekt raakt als de Alternator een vrijlooppoulie heeft die niet goed meer werkt. Zelfs het niet goed rondlopen van de motor(defekt/slecht inspuitventiel) kan een defekte poulie veroorzaken.
Een te grote belasting van de alternator door extreem grote stroomverbruikers(audioversterkers bv.) kan ook nog de ooorzaak zijn.
SUC6

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

demi
lid
lid
Posts in topic: 7
Berichten: 1100
Lid geworden op: 28 dec 2008 13:59
Actief als: particulier
Locatie: Stevensweert

Re: multi riem !!

Bericht door demi »

jeroentune schreef: ik laat hem maandag maar slepen naar de garage

Jeroen
En ...... ben je al wat wijzer geworden ???

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
jeroentune
Lid
Lid
Posts in topic: 5
Berichten: 415
Lid geworden op: 11 mar 2010 16:14
Actief als: particulier
Locatie: Sassenheim
Contacteer:

Re: multi riem !!

Bericht door jeroentune »

als alles goed gaat , kan ik hem morgen avond weer ophalen .. oorzaak was de krukas poellie , daar was het lager van kapot . vervolgens wat smeer olie van uit het huis op de multi riem gekomen en daar allerlei rare dingen gedaan , resutlaat dat de poellie krom is en vervangen moet worden ..

de auto moest al naar de garae om wat onderhoud te plegen ..

ik laat nu het volgende doen :

onderste motor ophangings rubber vervangen .( bonkende motor)
2 stuur kogels vervangen . (zat heel veel speling op )
2 ventielen vervangen (2 banden liepen in 2 weken leeg van 2.3 bar naar 1.8 bar )
1 servo van de airco vervangen , (de bijrijderskant werdt niet verwarmt )
banden uitlijnen (stuur staat een beetje uit het midden )
verlichting vervangen van xenonlook naar echt Xenon (ik vind de looks mooi maar er komt maar weinig licht af van de xenonlook)
en de krukaspoullie en multiriem enz vervangen ...

de garage had het over 900 euro ..... pfff we zullen zien ...

Jeroen

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 11
Berichten: 16030
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: multi riem !!

Bericht door mechanic »

Als alle bovenstaand voor €900 gemaakt wordt ben je niet te duur uit hoor, vooral als je bekijkt wat de onderdelen kosten. Wat voor merk xenon xenon, en welke K-aanduiding heb je genomen?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

demi
lid
lid
Posts in topic: 7
Berichten: 1100
Lid geworden op: 28 dec 2008 13:59
Actief als: particulier
Locatie: Stevensweert

Re: multi riem !!

Bericht door demi »

jeroentune schreef: .. oorzaak was de krukas poellie , daar was het lager van kapot .
Jeroen
:think: :snooty: sorry, maar ik heb er al een paar vervangen maar er zit echt geen lager in de krukaspoellie, wel in de meelooprol of spanrol

wel vind ik het knap dat je alles wat je opnoemt gemaakt kunt krijgen voor € 900,-

maar ik zou de meelooprol en spanrol ook vernieuwen, en als je op de dynamo nog een vaste poellie hebt zitten dan zou ik die ook meteen vervangen voor een vrijlooprol.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: multi riem !!

Bericht door WillemS »

Als de multi-riem zo heet is geworden dat deze deels gemolten is, dan zijn vrijwel zeker alle lagers van de rollen en spanner ook zo heet geworden. Niet vervangen betekend op termijn WEER problemen.
SUC6
p.s. de krukaspoelie bestaat uit 2 metalen delen die met rubber aan elkaar gevulcaniseert zitten.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
jeroentune
Lid
Lid
Posts in topic: 5
Berichten: 415
Lid geworden op: 11 mar 2010 16:14
Actief als: particulier
Locatie: Sassenheim
Contacteer:

Re: multi riem !!

Bericht door jeroentune »

Willem , Klopt !! en juist die vulkanisering was heel dun geworden en heeft de boel ontzet .. de riem was dus eigenlijk niets mis mee , maar was helemaal kleverig van dat rubber en daarom leek het alsof de riem gesmolten was ..

er zijn 2 span rollen mee vervangen ,

wat niet gelukt is is de airco .. er schijnt een bekende klacht te zijn met deze airco . in de bestuurs unit moet iets gebeuren .. dat volgt nog ..

de auto gisteren opgehaald en rijdt als een zonnetje , de nieuwe stuurkogels is een verademing , heerlijk rijdt hij !

totale kosten 823 euro ! ik hoor van jullie dat ik niet mag klagen , en dat doe ik dan ook niet. . (ik heb zelfs 3 maanden garantie op de reparatie ..

xenon is van pilot , 6000k . il wilde niet dat blauwe gedoe .. , licht is waanzinnig , de jongens van de garage vertelde ook dat de espace lamp en van de betere was , omdat het een relatief klein behuizing is , het groot licht zit appart en daarom dus een klein spiegeltje . ik ben er erg blij mee !

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 11
Berichten: 16030
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: multi riem !!

Bericht door mechanic »

Fijn dat je weer kan genieten van je espace :thumb:
Je kunt er voorlopig weer tegenaan.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

fgrooten
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 576
Lid geworden op: 25 nov 2009 05:38
Actief als: particulier
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: multi riem !!

Bericht door fgrooten »

@Jeroentune:
wat waren de klachten ten aanzien van de stuurkogels?
Mon voiture: 2017 Grand Scenic

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 11
Berichten: 16030
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: multi riem !!

Bericht door mechanic »

Ik gok op een vaag stuurgedrag. Buitenste kogels gaan bij een espace niet vreselijk lang mee.
Renault heeft zoiezo last van een 'zwakke' stuurinrichting, erg vaak stuurkogels met teveel speling.
Je kan het merken aan het stuurgedrag van de auto, minder direct sturen, stuur wat langzamerhand scheef gaat staan..

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: multi riem !!

Bericht door WillemS »

Niet alleen Renault, zag laatst bij een Peu met 45.000 km op de binnenstestuurkogels meer als 1 mm. speling.
Bij bewegen klikten ze gewoon. Er wordt overal op bezuinigd tegenwoordig.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
jeroentune
Lid
Lid
Posts in topic: 5
Berichten: 415
Lid geworden op: 11 mar 2010 16:14
Actief als: particulier
Locatie: Sassenheim
Contacteer:

Re: multi riem !!

Bericht door jeroentune »

mijn stuur stond inderdaad wat scheef , en ik had bij hobbels nog al eens eens dat het net leek of alles losrammelde . nu stuurt hij veel directer , geen gerammel meer en stuur staat weer netjes recht !

iets anders ... Xenon in deze auto is echt waanzinnig , ik heb nu een paar avonden wat gereden in de espace .. maar wat een boel zicht heb je met die lampen zeg ! heel fijn !

Jeroen

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Percy
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 4
Berichten: 106
Lid geworden op: 17 okt 2008 12:28

Re: multi riem !!

Bericht door Percy »

Beste Espace rijders,

afgelopen donderdag kreeg ik na een stuk rijden ineens de melding Laadstroom circuit defect.
Kwam wat rook onder de motorkap vandaan net zoals ik hier lees bij jullie. Ook viel de stuurbekrachtiging weg. Ik heb de auto laten staan en ben hem 's avonds weer gaan halen.
Probleem was weg maar toen ik de airco aanzette en thuis wou inparkeren was de melding er weer en viel de stuurbekrachtiging weer weg.
Gister is er een monteur geweest en die zei dat het de krukaspoulie is. Schijnt een kwaal te zijn.
Ik vind het niet erg om het te laten vervangen maar als ik jullie verhalen lees ben ik bang dat er meer aan de hand is.

Als de diodebrug kapot is en de riem de andere kant op loopt moet je dit toch kunnen zien?

Verder meet ik gewoon 14 Volt op de dynamo en de accu als ik de motor stagionair laat draaien maar als ik de airco aanzet en de melding komt op het display, dan meet ik maar 12 Volt op de accu.

Ik heb 2 weken geleden ook de olie zelf ververst en heb er olie van de Action ingedaan (5W40 synthetisch)
Motor loopt verder als een zonnetje. Dat kan toch niet de oorzaak zijn? Je gaat van alles denken.

Wat me opvalt is dat als je met koude motor start, de slangen van de dynamo erg heet worden, de multiriem ook maar de slangen van de radioteur worden een stuk minder warm. Verder stinkt het naar rubber en is het net of ik een kapotte lager hoor bij het gedeelte waar de riem zit.

Ik heb ook wel eens gelezen dat de oorzaak een kapotte thermostaat was. Daardoor werd de dynamo heet en smolt het rubber van de krukaspoulie. Ik moest verleden week ook een half litertje koelvloeistof bijvullen. Dat heb ik ook nog nooit gehadin de 1,5 jaar dat we hem hebben.


We gaan volgende week naar Spanje maar ik ben bang dat het een huurauto wordt :-(


Elke reactie is welkom

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 11
Berichten: 16030
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: multi riem !!

Bericht door mechanic »

Als ik je verhaal zo lees kan ik zeker instemmen met de reactie van de monteur. De krukas poulie is een dempende poulie ( rubber ) die de belasting van de diverse organen en de riem op kan vangen. Dit rubber kan en zal zeer zeker ooit sneuvelen door normaal gebruik en matige kwaliteit en dan slipt je multiriem over de diverse organen. De rook onder de kap zal dan ook zeker zijn van de poulie en van de multiriem. Laat de krukas poulie dan ook zsm vernieuwen evenals de multiriemSET.
Dat bij airco aanzetten de melding komt is omdat de riem dan ineens heel zwaar belast wordt.
Doe je het op de goede manier dan dien je de motor te blokkeren met het speciaal gereedschap voor je de krukaspoulie los kan maken. Heb je rubber afzetting op de poulies van de airco en stuurbekrachtiging en dynamo, laat deze dan goed reiningen.
Het is een klusje van een ruim uurtje totaal, dus een huurauto moet echt niet nodig zijn.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Percy
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 4
Berichten: 106
Lid geworden op: 17 okt 2008 12:28

Re: multi riem !!

Bericht door Percy »

Bedankt voor je reactie Mechanic!


A.s. maandag wordt hij in principe gemaakt als de poulie niet besteld hoeft te worden.

Ik heb vandaag nog even gekeken. Motor loopt goed stagionair. Wel worden de slangen van de gekoelde dynamo al snel erg heet.
Als ik de airco aanzet en melding krijg en gas geef staat de multiriem stil. Ik dacht eerst dat alleen de poulie van de stuurbekrachtigingspomp stil stond en de riem gewoon draaide maar bij beter kijken zag ik dat alles stil stond. Bij gas loslaten draait alles weer.

Ik ben benieuwd maandag.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Percy
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 4
Berichten: 106
Lid geworden op: 17 okt 2008 12:28

Re: multi riem !!

Bericht door Percy »

Nog even een vraagje:

Bij stagionair lopen de riem en rollen mooi, maar bij gasgeven staat alles stil. Bij gas los loopt alles weer keurig.
Dus als idd bij een bepaald toerental de generator omgekeerd gaat lopen zou het kunnen dat de riem dan stilstaat.
Maar dat moet ik dan toch kunnen doormeten?
Als ik de spanning meet op de dynamo en mijn vrouw geeft gas zodat de riem stilstaat dan zou de spanning moeten wegvallen op de multimeter als de diode stuk is omdat hij dan wisselstroom geeft en de multimeter staat op gelijkstroom staat. En als ik de multimeter op wisselstroom zet dan moet ik dus wel een spanning meten als re multiriem stilstaat.

Weet iemand of mijn theorie klopt?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 11
Berichten: 16030
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: multi riem !!

Bericht door mechanic »

Wat je kan doen, is de krukaspoulie aftekenen zodat je weet of het buitenste stuk slipt tov het binnenste. Dan weet je zeker dat de poulie kapot is. Je meet gelijkstroom over de accu, 14.xxV. En vanaf de plus van de dynamo naar de min van de accu hetzelfde. Bij gasgeven zal je iets meer meten dan bij stationair. Laadstroom kan je niet zomaar meten met een multimeter, daar is wat extra meet apparatuur voor nodig. Is dit in orde, is je dynamo ook in orde. Maar met een slippende multiriem is je meetresultaat nooit accuraat. De dealer heeft deze poulie's gewoon in voorraad, dus dat moet gewoon lukken. Multiriem set compleet vernieuwen en dan nacontroleren.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Percy
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 4
Berichten: 106
Lid geworden op: 17 okt 2008 12:28

Re: multi riem !!

Bericht door Percy »

Beste mensen,

De espace is gemaakt. Was idd kapotte krukaspoulie. Het binnenste gedeelte kun je los bewegen van het buitenste.
Rijdt weer perfekt!
Bedankt voor de reacties!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht