onderhoud scenic

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
jpgeerets
lid
lid
Posts in topic: 8
Berichten: 137
Lid geworden op: 09 jun 2005 14:55
Actief als: particulier
Locatie: Amstelveen

onderhoud scenic

Bericht door jpgeerets »

hoi

ik kom net terug van de renault dealer.
moet nog even op adem komen.
auto vanochtend gebracht voor een beurd (heb er weer 30.000 opzitten) en een (soms) schokkende motor, volgens mij iets met koppelen.

krijg ik een telefoontje dat er veel meer aan de hand is.

- de auto moet een grote beurd krijgen. --> 450
- nieuwe distrubutie riem (incl airco) --> 650
- afstellen een of andere klep --> 150
- nieuwe gloeibougies --> 200

dit is wel ff wat anders dan "even een beurd"......

owja, de wintercheck hebben ze schijnbaar wel gedaan...

zijn dit normale prijzen?
ik kom al vanaf het begin ik deze auto heb (ook me mijn vorige trouwens) bij deze renault dealer. hij kent mij (alhoewel, de vorige eigenaar kende mij. hij is nu door een grote jongen opgeslokt) en ik verwacht ook dat de dealer mijn auto kent.
als ik hem vertel dat ik er weer 30.000km op heb zitten, dan ga ik ervan uit dat er niet een kleine beurd wordt ingepland. ervanuit gaande dat de totaal stand maar 30000km is voor een diesel van 5 jaaar oud.

verder heb ik het idee dat de prijzen flink gestegen zijn na de overname van de "kleine" dealer door een grotere jongen en de service flink achteruit gegaan is.

zijn er standaard prijs afspraken door bijvoorbeeld renault nedrland voor de dealers? of kan iedere dealer zijn eigen prijs maken voor een onderdeel / reparatie?

zoals je wellicht merkt begint mijn zin in de renaultdealer beetje te zakken. ik dacht namelijk net een "goede" gevonden te hebben. in eerste instantie was ik er erggg tevreden over. maar sinds die overname....
brrrrr

wat mag je eigenlijk van een dealer verwachten tov bijvoorbeeld een merkloze garage?
ik weet niet of er ook (medewerkers van) dealers hier meelezen / reageren....

alvast dank voor jullie reacties!

Jean-Paul

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

hans
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 358
Lid geworden op: 04 okt 2004 23:40
Actief als: particulier
Locatie: ter aar

Bericht door hans »

heb je de auto daar nieuw gekocht? Of heb je de auto 2e hands gekocht.. In het 2e geval ben je dus afhankelijk van de vorige eigenaar of ie netjes alle beurtjes heeft laten uitvoeren. Ik lees dat de kilometerstand nu 30000 is (niet veel voor een diesel in 5 jaar). dan lijkt me een distributieriem inderdaad wat vroeg. Gloeibougies zou misschien kunnen juist omdat de auto zo weinig gereden heeft.
Waarom ga je er vanuit dat de dealer een kleine beurt heeft ingepland? Als ik dit lijstje zo doorneem hebben ze wel even verder gekeken als hun neus lang is. Dat dat lijstje niet is wat je wilt horen kan ik me wel voorstellen, maar ze kunnen je moeilijk weer met een kapotte auto op weg sturen.
Als ik jou was zou ik gewoon eens wat garages af bellen wat die reparaties daar kosten.
renault 25 gtx 522000 kilometers, bouwjaar 1988 kleur 608 [img]http://homepages.ipact.nl/~dberkhout/smilies/death.gif[/img]
renault 25 tx 231000 kilometers, bouwjaar 1991
kleur 777

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Remko de W
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 510
Lid geworden op: 18 dec 2004 23:53
Actief als: particulier

Bericht door Remko de W »

(heb er weer 30.000 opzitten)

lijkt me dat ie niet op 30.000 staat, of ik moet me vergissen...

- afstellen een of andere klep --> 150
wat word hier mee bedoeld

- nieuwe gloeibougies --> 200
dit is toch wel aan de prijs moet ik zeggen...
eens een Renault, altijd een Renault ...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
jpgeerets
lid
lid
Posts in topic: 8
Berichten: 137
Lid geworden op: 09 jun 2005 14:55
Actief als: particulier
Locatie: Amstelveen

Bericht door jpgeerets »

het is gewoon ff een eerste afblaas reactie.

ik heb de auto 2de hands gekocht. ben met mijn vorige auto's ook bij die dealer in onderhoud geweest.
vanaf 195.000 heb ik deze auto en is ie dus bij die dealer in onderhoud. de auto heeft altijd in het oosten van het land gereden, terwijl ik in het westen woon...
het isl ogisch dat de dealer je niet met een auto de weg op stuurd die niet inorde is.
maar, als je de auto voor een 30.000 km beurt brengt en dan dit lijstje te horen krijgt.....
das gewoon ff schrikken.
een distro-riem voor 650 euro... kweet ook nog zeker niet of dit incl of ex btw is.
uurloon? ook al erbij? looprollen? spanrollen? waterpomp? ik weet nix van auto's, voor mij is het een machine die, als ik het contactleutel omdraai, moet gaan brommen voor aan me voeten. daarna moet ie het doen. af en toe moet ik wat diesel achter in een klepje gooien. ik ben totaal geen monteur, mjn interesse ligt ergens anders.. :-)
ik moet dus nog eea gaaan uitzoeken komende week.
elke 75.000km of elke 5 jaar een distroriem klinkt logisch. is gewoon onderhoud. maar dat die 650euro moet kosten, dat vind ik erg veel. via mijngarages.nl is een prijs gekomen van 225 euro... klinkt al beter.... :-) maar is deze kwaliteit dan werkelijk zoveel slechter dan die van de dealer?
ik moet dus gewoon nog ff wat rondkijken.
de motor schokt soms wat. dit heeft de dealer zelf ook geconstateerd (hoe? via de computer??) hiervoor moest ergens een klep worden schoon gemaakt. deze zal wel ergens in de motor zitten? ik heb er geen flauw idee van.

maarja, autorijden blijft een dure hobby..... :-)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

hans
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 358
Lid geworden op: 04 okt 2004 23:40
Actief als: particulier
Locatie: ter aar

Bericht door hans »

ervanuit gaande dat de totaal stand maar 30000km is voor een diesel van 5 jaaar oud.
vandaar dat ik het vroeg remco..
@jp; je kunt natuurlijk ook aan je dealer vragen waarom die distributieriem zo duur is. Ik las dat je airco hebt, dit kan ook met die hogere prijs te maken hebben. Ik kan me niet voorstellen dat je dealer je dat niet even uit wil leggen. Of arbeidsloon, rollen en dat soort dingen er al bij zitten is ook een kwestie van vragen.
Ik wil je in ieder geval heel veel succes toewensen.
groeten, hans
renault 25 gtx 522000 kilometers, bouwjaar 1988 kleur 608 [img]http://homepages.ipact.nl/~dberkhout/smilies/death.gif[/img]
renault 25 tx 231000 kilometers, bouwjaar 1991
kleur 777

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Remko de W
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 510
Lid geworden op: 18 dec 2004 23:53
Actief als: particulier

Bericht door Remko de W »

jaja was ook niet iets naar jou toe Hans, meer met een :wink: zeg maar...

mischien kan je beginnen om je rekening te laten specificeren,
zodat je weet waar je het aan uitgeeft,
het uurloon van de dealer is natuurlijk geen pretje,
maar de onderdelen zijn ook niet goedkoop... :cry:
eens een Renault, altijd een Renault ...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
jpgeerets
lid
lid
Posts in topic: 8
Berichten: 137
Lid geworden op: 09 jun 2005 14:55
Actief als: particulier
Locatie: Amstelveen

Bericht door jpgeerets »

maar,

is dr eigenlijk een goede reden dat ik bij de dealer moet blijven voor onderhoud?
als ik naar een onafhankelijke garage ga, die dezelfde kwaliteit geeft, is dat niet ook goed?
of heeft de dealer toch iets extra's?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

hans
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 358
Lid geworden op: 04 okt 2004 23:40
Actief als: particulier
Locatie: ter aar

Bericht door hans »

de dealer heeft vaak renault specifieke gereedschappen die nodig zijn om de storingen goed te kunnen analyseren. Zou zo een reden kunnen zijn waarom je naar de dealer zou moeten gaan. daarentegen ben ik met mijn r18 redelijk vaak bij de dealer belazert en zit ik met mijn r25 nu bij een universele vakgarage. Het kan voor iedereen verschillend zijn om voor het een of het ander te kiezen. Bij mij speelt toch vaak het "gevoel" mee wat ik krijg als ik zo'n bedrijf binnen loop
renault 25 gtx 522000 kilometers, bouwjaar 1988 kleur 608 [img]http://homepages.ipact.nl/~dberkhout/smilies/death.gif[/img]
renault 25 tx 231000 kilometers, bouwjaar 1991
kleur 777

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

martmarbus
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 273
Lid geworden op: 12 apr 2005 15:59
Actief als: particulier
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door martmarbus »

De prijzen zijn nog redelijk.

- de auto moet een grote beurt krijgen. --> 450
dit is de prijs voor een grote beurt bij een diesel wagen


- nieuwe distrubutie riem (incl airco) --> 650
Het vervangen van een distributie riem kost nou een maal veel ongeveer 500 euro bij een uitlaatcentrum
Dan kom je bij Renault al snel op 650 euri



- afstellen een of andere klep --> 150
ik zou zo snel niet weten wat voor klep je bedoeld
Motorisch zijn het zelfstellende kleppen. Dus zou dat het niet zijn.


- nieuwe gloeibougies --> 200
een gloeibougie kost gemiddels 50 euri dat is maal 4 is 200 euri

Reken op een arbeidsloon van 65 euri per uur

Het is een duur grapje
Voor de zekerheid kun je Renault Nederland mailen en naar een prijsopgave vragen.

Mart

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
jpgeerets
lid
lid
Posts in topic: 8
Berichten: 137
Lid geworden op: 09 jun 2005 14:55
Actief als: particulier
Locatie: Amstelveen

Bericht door jpgeerets »

mogen de dealers prijzen maken die ze willen?
of heeft renault nederland daar afspraken over lopen?

weet iemand dit toevallig?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mark en ivonne
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 781
Lid geworden op: 11 sep 2005 20:00
Actief als: particulier
Locatie: noord scharwoude

Bericht door mark en ivonne »

een gloeibougie kost volgens mijn gegevens (kangoo) 15 euro excl. btw klinkt toch anders als 50 en er zijn standaard prijzen bij de dealer maar ik verwacht als ze dan toch je distributie doen ligt alles al open dan mogen gloeibougies toch niet zoveel meer kosten ze kunnen toch wel een nette totaalprijs neerleggen
vraag het eens bij de renault dealer in zaandam of heerhugowaard daar heb ik zeer positieve ervaringen mee
alkmaar daarin tegen weer niet
groet mark
ps voor mijn andere renaults ga ik gewoon naar de onafhankelijke garage een veel schappelijker uurloon
r19 cabrio 16v 1993 laguna 1.6 16v rte 1999 g3

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Remko de W
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 510
Lid geworden op: 18 dec 2004 23:53
Actief als: particulier

Bericht door Remko de W »

voor mijn DCI kostten ze 25 euro ex btw...
eens een Renault, altijd een Renault ...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Rossy
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Berichten: 2825
Lid geworden op: 30 sep 2004 00:34
Actief als: particulier
Locatie: Emmeloord

Bericht door Rossy »

Nog een antwooord op een paar vragen die gesteld werden.

Voor veel voorkomende staandaard onderhoudswerkzaamheden zijn door RNL All-In prijzen opgesteld.
Deze prijzen zijn bij iedere nederlandse Renault dealer gelijk.
Alle werkzaamheden die uitgevoerd moeten worden en ook alle onderdelen die gebruikt moeten worden zijn in deze prijzen meegenomen.
De grote beurt is daar 1 van en ook de distributieriem evenals de pollenfilter die ook bij een onderhoudsbeurt vervangen dient te worden.
Voor gloeibougies vervangen en het reinigen van een (EGR-??)klep zijn geen All-In prijzen.
De gloeibougies hebben dan wel weer een standaard tijd die ervoor staat, die is dan afhankelijk van het uurloon van de dealer.
Het maakt ook niet uit of je met de DB-riem bezig bent of niet, om bij de gloeibougies te komen moet je in een geel andere hoek van de motor zijn, nl. aan de bovenzijde van de motor en de riem zit aan de zijkant.
Het reinigen van de klep is een werkzaamheid waar geen standaard tijd voor staat en is dus geheel afhakelijk van de tijd die de monteur erover doet.
Reken op een uurtarief tussen de 60 en 70 euro ex BTW, dan heb je zo een flink bedrag te pakken.

Het is een flink bedrag maar het niet (laten) vervangen van een DB-riem en alle bijbehorende rollen en ook de multiriem met weer alle bijbehorende rollen kan helaas tot een flinke motorschade leiden (ca.€1500,000 tot €2000,00) wanneer het fout gaat.
En onderhoud heeft iedere auto zo af en toe nodig.

De prijs die op mijngarage.nl is genoemd kan eigenlijk alleen maar het arbeidsloon zijn.
De onderdelen alleen kosten al ongeveer €200,00.
Verder kan een universele garage zoals een Vakgarage, AD garage, Bosch centre, Unigar of iets dergelijks de ene keer goedkoper zijn maar een andere keer ook weer duurder uitvallen.
Ook weer afhankelijk van welk uurtarief zij hanteren en hoe snel er gewerkt wordt.
Hier worden meestal allle uren geschreven die ook daadwerkelijk gewerkt zijn terwijl de dealer er vaak op toe moet leggen.

Antonio.
Renault, a way of life!
-------------------------------------------------------------------------------------
Mijn auto's: R5 GTS Fashion '89, R5 GTX '87.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
jpgeerets
lid
lid
Posts in topic: 8
Berichten: 137
Lid geworden op: 09 jun 2005 14:55
Actief als: particulier
Locatie: Amstelveen

Bericht door jpgeerets »

hehe,
ben ik weer. ondertussen afgekoeld en weer op temperatuur... :-)

ik heb nog een telefoontje met de dealer gewaagd...
db-riem vervangen: 600 euro.
grote kans op ook de waterpomp vervangen: 150
dit werd er ineens ook bij gemeld.
grote beurd: 400-450 euro
gloeispiralen: 200 euro
EGR-klep reinigen: 150 euro
db-riem zou zo duur zijn omdat er ook airco in de auto zit.
prijzen zijn allemaal ongeveer. hier kunnen nog rolletjes, spanners, what ever bij komen.

met rnl gebeld, maar daar kwam ik ook niet verder. die dame wist mij ook niet veel te vertellen. wellicht dat ik te moeilijke vragen stelde...
voor db-riem is idd een all-in prijs. deze ligt paar euro's hoger dan wat de dealer mij vertelde.

de prijs bij mijngarage.nl is inclusief materiaal en uurloon. excl ander materiaal. loopwielen, lagers, spanners, waterpomp. er wordt in de offerte van mijngarage.nl wel naar gewezen, denk eraan, mogelijk moet ook ... en ... en ... vervangen worden. dit wordt een meerprijs.
voor mijn gevoel wel een duidelijk iets.
ik heb nu een garage (bovag) gevonden welke mij voor 300-350 euro een nieuwe db-riem erin zit.
afspraak bij dealer afgezegd en gemaakt bij andere garage.
ik hoop dat ik er goed aan doe.

hoe kan de dealer eigenlijk weten dan mijn EGR-klep vuil is? wat is dit eigenlijk voor een klep? want reinigen kost 150 euro...

owja,
toen ik de prijs hoorde van de db-riem vervanging, heb ik hem nog es duidelijk verteld dat er ook airco in de auto zat. "ja en?" zei ie...
dit maakt voor hem dus blijkbaar nix uit. wel of geen airco.
snap dus niet dat de dealer mij verteld, dat, door de airco het een extra dure db-riem is....

Jean-Paul

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Rossy
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Berichten: 2825
Lid geworden op: 30 sep 2004 00:34
Actief als: particulier
Locatie: Emmeloord

Bericht door Rossy »

Het is niet zozeer de DB-riem die duurder is, maar de multiriem en de daarbij behorende span- en looprollen die het verschil maken.
Als er geen airco op de auto zit, dan is er een kortere multiriem gemonteerd en wordt deze gespannen door 1 eenvoudige spanner en heeft deze geen looprol.
Bij een auto met airco is een veel duurdere dynamische veerspanner gebruikt die de riem op spanning houdt en is er een extra looprol gebruikt.

Antonio.
Renault, a way of life!
-------------------------------------------------------------------------------------
Mijn auto's: R5 GTS Fashion '89, R5 GTX '87.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
jpgeerets
lid
lid
Posts in topic: 8
Berichten: 137
Lid geworden op: 09 jun 2005 14:55
Actief als: particulier
Locatie: Amstelveen

Bericht door jpgeerets »

uh?
wordt bij het vervangen van de DB-riem, ook de multiriem vervangen bij de dealer?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Rossy
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Berichten: 2825
Lid geworden op: 30 sep 2004 00:34
Actief als: particulier
Locatie: Emmeloord

Bericht door Rossy »

Ja, die zit in de weg.
Even in het kort en zo eenvoudig mogelijk uitleggen dan.
Je krukas en nokkenas zijn met elkaar verbonden, in dit geval middels een riem.
Deze riem draait over een poelie buiten het motorblok zelf.
Hiervoor zit een andere poelie waar de multiriem overheen draait.
Deze zit dus "in de weg" om de distributieriem te kunnen demonteren.

Antonio.
Renault, a way of life!
-------------------------------------------------------------------------------------
Mijn auto's: R5 GTS Fashion '89, R5 GTX '87.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
jpgeerets
lid
lid
Posts in topic: 8
Berichten: 137
Lid geworden op: 09 jun 2005 14:55
Actief als: particulier
Locatie: Amstelveen

Bericht door jpgeerets »

antonio,

dankje voor deze uitleg.
maar,
wordt dan dezelfde multisnaar er weer terug opgelegd? of komt er een nieuwe voor in de plaats?

hier is bij de dealer niet over gesproken geworden.

als de dealer dit ook verteld zou hebben, dan zijn die 600 euro veel beter te verklaren....

owja,
de garage vraagt een uurloon van 48 euro (volgens mij ex)


Jean-Paul

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
jpgeerets
lid
lid
Posts in topic: 8
Berichten: 137
Lid geworden op: 09 jun 2005 14:55
Actief als: particulier
Locatie: Amstelveen

Bericht door jpgeerets »

afgelopen week bij een bovag garage geweest de db-riem vervangen. 350 euro... beter dan de 600... :-)
meteen afspraak gemaakt komende week voor een grote beurd...
was erg vriendelijk, enz enz enz.
dit bevalt me we.
meedenken met de klant....

:-)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht