Ad-blocker gedetecteerd: Onze website wordt mogelijk gemaakt door online advertenties aan onze bezoekers te tonen. Overweeg om ons te ondersteunen door uw ad-blocker uit te schakelen op onze website.
En wat te denken van een versie (9.55) op de kaart hebben die niet bestaat?!?!
Ook al eens gekeken bij chapter systeem update? Gertjan VB maakt ons daar op attent. Ben trouwens benieuwd hoe hij weet dat er al 40.000 keer gekeken is bij dit onderwerp. Als dat zo is, kan Renault er echt niet meer om heen. dat zijn teveel klanten om te negeren.
Van TomTom is er al weken lang versie 960.
Ik neem afscheid van Renault en waarschijnlijk dus ook van jullie mensen.
Hier onder mijn nieuwe aanwinst per donderdag 24 december 2015
imp_8979673-2.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
AWDK schreef:@ahessler, op naar het VW forum?
Succes en veel plezier met de nieuwe auto, ik hoop dat de kaartupdates bij VW beter naar je zin verlopen.
Ja die software kun je tenminste zelf updaten.
Maar ik blijf wel mee kijken op dit forum hoor
@Theo-R-Link: Ik kijk af en toe in de catalogus op mijn account naar de betreffende kaart. Daar kun je op "kopen" klikken en dan komt er onderaan o.a. welke update er op dat moment voor staat. Dat schrijf ik ook op. Volgens mij komt er zo ongeveer om de 3 maanden een update, waarvan er 1 of 2 per jaar ook op een SD kaart verkrijgbaar is. Zo komt het dat je bijvoorbeeld versie 9.50 wel kunt updaten, maar op een SD kaart alleen 9.45 kunt aanschaffen. Ja, het is natuurlijk wel Renault en die kunnen er nu eenmaal niets van voor wat betreft navigatie.
@ahessler: We gaan je missen. Veel plezier met de nieuwe auto!!!!
Mijn Captur is voor een grote beurt naar de dealer geweest. Daarna kreeg ik namens Renault het verzoek een vragenlijst in te vullen. Daar kon ik mijn gram kwijt over het navigatie systeem. Het zal niet direct helpen, maar toch maar doen. "De druppel holt de hardste steen uit."
Prettige feestdagen allemaal en vooral een gezond 2016!!
Dit antwoord zocht ik: Volgens mij komt er zo ongeveer om de 3 maanden een update,
Waar ik kon vinden aan welke versie ze zetten wist ik, anders had ik niet gezegd de laatste update is 27 oktober 2015. Dus als er een regelmaat is, komt de volgende in Januari. En dat moest ik weten. Ondertussen controleer ik elke dag en zodra de volgende update komt ga ik die downloaden. Want door al mijn perikelen zit ik nog met V915 (Benelux)
Het erge is dat schijnbaar geen enkele dealer of de dienst van Renault er iets van kent, anders hadden ze die uitleg van kaart uitklikken in R-Link box kunnen geven. Nu wist ik het te laat, want ik had de SD kaart met de, naar mijn gedacht, onbruikbare versie V930, al gebruikt om een kopie te maken van V915
Heeft die Ismael Rifai al gereageerd?
Hij of zij is nogal sterk in 'dossiers sluiten' en héél kort de telefoon laten rinkelen. Zo kort dat je niet kan opnemen en lang genoeg zodat hij of zij je kan aanklagen 'onbereikbaar te zijn'.
Ik moet eerlijk zeggen dat die, zeer vriendelijke, man, bij mij steeds lang laat bellen als hij reageert. Maar heb ook al ondervonden dat hij, wanneer je niet thuis bent, niet meer reageert.
Aangezien mijn 90 dagen update mogelijkheid ook deze maand verloopt heb ik mijn Europa kaart dit weekend maar ge-update.
Het updaten van de SD-kaart via de PC verliep soepeltjes, zonder problemen. Nadat ik de SD weer Rlink plaatse en deze begon te updaten kreeg ik naderhand de melding geen kaarten gevonden!
Wat ik ook probeerde, geen kaarten. Terug naar de pc, met de tolbox nogmaals gecheckt: geen udates beschikbaar en volgens my Renault was de laatste versie (950) geïnstalleerd.
Helaas in de berusting maandag maar contact op te moeten nemen met de klanten service van Renault, de SD weer terug in de auto. Na alle perikelen hier op het forum gelezen te hebben, ergerde ik me er al behoorlijk aan deze situatie.
Tot mijn grote verbazing begon de Rlink weer nieuwe updates te installeren en aansluiten opnieuw op te starten....
Na het opnieuw opstarten werkte alles weer normaal en de nieuwe kaarten zijn ook geïnstalleerd en werken normaal!
Vreemde manier van updaten, maar bij mij werkt het nu dus wel.
@evx: versie 950 van de Europakaart kwam op 4 augustus 2015 uit. Versie 955 op 27 oktober. Daar waren problemen mee bij het updaten. Daarna kwam plotseling op 2 december versie 950 weer als laatste update en was 955 verdwenen uit de catalogus. Je kunt geluk hebben dat er nog een nieuwere versie komt voor eind januari en anders zul je het met 950 moeten doen die inmiddels 5 maanden oud is. Daarbij opgeteld het verschil van 3 maanden tussen de uitgekomen versies bij TomTom en Renault en jou "nieuwe" kaart is dan dus minimaal 8 maanden oud. Service van Renault!!!!
@AWDK: Misschien trap ik een open deur in, maar als je een grote update over wil brengen in de auto, dan moet je wel de motor laten lopen, of anders blijven rijden tijdens de gehele procedure. Bij een niet draaiende motor heb je de kans dat de stroom automatisch afslaat voordat de update klaar is. Dan krijg je een storingsmelding, maar normaal gesproken ben je de update niet kwijt en kun je gewoon opnieuw beginnen.
Mijn hele R-link systeem is vorige maand uiteindelijk vervangen, diverse nieuwe kaarten door de dealer er in gestopt maar zodra hij in mijn auto gaat gaat hij (welke nieuwe versie ook) terug naar de oudste versie waar ik een jaar geleden mee startte.
Er wordt aan gewerkt via alle instanties. Wordt vervolgd...
@cog,
Ik heb inderdaad gelezen dat tijdens het updaten de Rlink niet uit mag gaan, bv door het uitschakelen van de stroom.
Dat is bij mij ook niet gebeurt, hoor.
Maar je hoeft daarvoor niet perse de motor de hele tijd te laten draaien, hoor.
Als je de start/stop knop indrukt zonder de rem in te trappen ( dit geldt vor een automaat), gaat het contact aan en start de radio/ Rlink. Als je niets doet en de Rlink laat updaten zal na een bepaalde tijd het contact automatisch afschakelen, maar de Rlink blijft nog een tijdje aan. Als je nu wederom de start/stop knop in drukt zonder de rem in te trappen herhaal je het hele verhaal. Dit kun je zo volhouden tot het updaten gereed is.
Dit systeem raad ik toch af. Zelfs een laptop zit best in de stroom bij updaten. Stroomvermindering door leeglopende batterij kan al problemen geven. Dus laat de motor maar draaien.
Ik vind het niet netjes dat er zo wordt afgegeven op Renault dat men zo laat is met de kaart updates.
Dit geldt opzich voor veel af-fabriek systemen, ook bij andere merken.
Ik heb hiervoor een Scenic gehad met het "pijltjes" systeem en een Scenic met het DVD systeem.
Bij beide kwam er maar één keer per jaar een update uit, meestal ergens in de zomer en dan waren de kaarten van
ongeveer december het jaar ervoor.
Mijn Scenic met DVD was bj2008, maar na 2012 bracht Renault niet eens meer updates uit.
Dat er nu meerdere keren per jaar een update uitkomt, vind ik al een vooruitgang.
En ja het is frusterend om te zien dat TT zelf sneller is met het uitbrengen van de kaart updates.
Maar vergelijk het een beetje met Android, Google is daar ook sneller met het uitbrengen van de laatste Android versie
voor zijn telefoons. Een Samsung en LG bv lopen daar ook ver achter, omdat ze er hun eigen schil omheen moeten doen.
En bij Android heb je nog meer vertraging, omdat vaak je provider (Vodafone bv) ook nog eens zijn apps moet toevoegen.
Laten we deze discussie - van inmiddels 42 pagina's - netjes houden
En wellicht tegen beter weten in, maar ik heb nog tot eind jan voordat mijn 90dagen kaartgarantie vervalt, tot die tijd
blijf ik op 930 en anders installeer ik dan toch maar de 950
Bericht dat er updates voor mij gereed staan. Blijkt op de account een kleine software update te staan en... tot mijn verbazing een kaartupdate versie 955. Die heb ik op 5 november 2015 besteld en betaald en ergens in december kunnen downloaden. Die versie staat op de R-Link in de auto, dat weet ik zeker, omdat de stembegeleiding mij vanaf dat moment op rotondes dikwijls de verkeerde kant uit stuurt. Heb 955 toch weer gedownload op de SD-kaart. Ben benieuwd hoe dat in de auto zal gaan, maar dat gaan we vandaag niet meer beleven.
Positief benaderd zou dit een verbeterde versie kunnen zijn. In de catalogus staat nog steeds 950 als nieuwste , maar misschien dat 955 binnenkort wordt aangeboden. Goed nieuws voor evx dus. Duimen maar dat die op tijd komt, wel netjes natuurlijk!!
EVX jij vindt het niet mooi dat wij zo afgeven op Renault. Wel als men eender welke software voor computer koopt, krijg je de laatste versie en zo niet kan je die, gratis, updaten. Voor R-Link kocht ik, bij Renault-dealer, in December een SD kaart Benelux en men leverde mij versie 930, terwijl de op dat ogenblik in de shop al versie V950 werd aangeboden. Ik vind het dan niet meer dan normaal dat ik dan, langs de computer, zou kunnen gratis updaten naar de laatst door hen aangeboden versie. Bij Renault dus niet, om naar de dan al aangeboden versie te gaan, moest ik betaald updaten. Dit vind ik, zonder meer oplichterij.
Dat is een andere situatie.
Als je een kaart update op SD koopt, dan zou het idd Renault sieren als ze daar ook 90dagen laatste kaart garantie op leveren.
En zo evx zijn er nog tal van "andere situaties". Misschien is het een idee om eerst eens even die genoemde 43 bladzijden door te spitten voordat je de les leest. Er staat nauwelijks een onvertogen woord in maar wel veel terechte kritiek. En van kritiek kan Renault heel veel leren en daar merken we helaas tot op heden weinig van.
Van de Beneluxkaart weet ik het niet, maar van de kaart van Europa zijn sinds 4 augustus twee versies uit gekomen, 950 en 955. Daarvoor werd op 8 februari 2015 versie 940 aangeboden en op 22 mei 945. Tenminste, dat zijn de data waarop ik heb gecontroleerd, want sinds versie 950 schuiven die data gewoon met de kalender mee.
Wat die versie 955 betreft daar had ik grote moeite mee om die te uploaden (zie hiervoor mijn verhalen). Op een geven moment werd die voor de tweede keer aangeboden. Het duurde ongeveer 5 kwartier voordat hij op de SD kaart stond, maar de R-Link reageerde later totaal niet. Het zal dus inderdaad dezelfde kaart zijn die op 27 oktober en nu nog steeds werd en wordt aangeboden. Wel heb ik intussen verschillende kleinere updates ontvangen, ook rechtstreeks op de R-Link ( hoe dat dan weer werkt, daar snap ik echt niks van). Ik moet zeggen dat het geheel beter aan het functioneren is ook al moet ik op een bepaalde rotonde nog steeds de vierde afslag nemen, terwijl er maar 3 zijn. Blijft over dat we ten opzichte van TomTom nog steeds verouderde versies aan geboden krijgen tegen een te hoge prijs.
versie 950 van europa staat nu nog steeds op 2 december en versie 955 die eruit is gehaald is nog steeds niet leverbaar (blijkbaar).
Mijn (vernieuwde) rlink systeem werkt nog steeds niet. Het ligt nu bij "Portugal", alweer een tijdje. Ze komen er niet uit dat bij elke nieuwe update mijn nieuwste kaart naar mijn oudste versie terug gaat. Er zijn zeker al 5 kaarten aan 'verspild'.
Jee Jurjo, ik dacht dat ik problemen heb gehad!!
Op mijn account wordt 955 sinds kort weer aangeboden en de datum update is dezelfde als de datum waarop je kijkt. Het "mooie" bij mij is dat ik 955 kon updaten even voordat die uit de catalogus verdween. Op de R-Link staat dat het versie 955 is, dus ik ga er van uit dat daar niet mee geknoeid is. Zoals ik hiervoor schreef, werd 955 twee keer aangeboden. De tweede keer spontaan terwijl die niet in de catalogus stond, maar wel al op mijn R-Link!!
(En ziedaar krijg ik op dit moment weer een update, het kan niet op!!!!)
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Ik krijg elke keer als ik de kaartupdate wil uitvoeren met de toolbox een update te zien van 16,5 Gb maar kan het niet downloaden. Ik heb wel drie verschillende usb-sticks geprobeerd maar ik krijg elke keer een in rood gedrukte melding dat de stick...
Als ik de usbstick gebruik in de toolbox krijg ik te zien dat de navigatie up to date is. Heb nu al twee keer onderweg meegemaakt dat de wegen niet kloppen? Onderstaande tekst is de eerste regel die in de tekst staat van de logfile :
Ik heb een Renault Megane IV break uit 2019 met OS: 9.0.33.431 R-Link 2.
De afgelopen maanden probeer ik een kaartupdate geïnstalleerd te krijgen, maar telkens met een foutmelding Kaartupdate: Updatebestanden onvolledig . Bij de Renault...
Opeens heb ik geen geluid (stem) meer op mijn Tomtom ..Renault Scenic 3 uit 2012.
Ben nergens aan geweest, op instellingen staat het geluid gewoon aan.
Als ik een andere stem kies kun je normaal gesproken een test geluid laten...
Mijn TomTom Traffic en Dig Services vervalt per 19-05, verlengen lukt niet daarom maar het pakket TomTom Traffic en Digital Services gekocht.
Factuur ontvangen en het staat nu in de R-Link Store vermeld: nieuwe Traffic en Dig Serv per 19-05, en...
Mijn vader woont in Frankrijk rijdt een Master, voor personen vervoer, van 2012 op diesel. Hij gebruikt nu TomTom Versie V31 die bij levering van de auto zat.Navigatie zit ingebouwd in het dashbord. Aangezien dit een oude nav kaart is wil...