TomTom kaartupdate.....

De R-Link zit in alle nieuwere Renaults. Lees hier waar anderen tegen aan lopen, of plaats zelf iets

Verwijderd 17807

Re: TomTom kaartupdate.....

Bericht door Verwijderd 17807 »

Dit is de aatste posting van de vorige pagina:

We gaan voorruit: De R-Link start automatisch op bij het aanzetten van de motor; de thuisknop is weer actief en de stembegeleiding heb ik ook kunnen verbeteren!!! Hoe het op de rotondes gaat, weet ik nog niet.
Op de R-Link tool staat "er staan nieuwe items klaar voor installatie". Die staan niet als update op mijn account. Moet de SD kaart nog ophalen uit de auto en zal dan toch die items over zetten.
@GertjanVB: Volgens mij zit de automatiseringsafdeling in Boulogne-Billancourt, Frankrijk. Tenminste daar kwam de factuur voor de update vandaan. De helpdesk zit in in ieder geval wel in Portugal.
Klacht neerleggen bij Kassa, Radar o.d.: Ik heb de uitgebreide prijslijst (2013) er nog eens bij gehaald, maar niemand werd verplicht en R-Link aan te schaffen. Je kon ook kiezen voor het eenvoudigere MediaNav met 7" touchscreen. Beide systemen waren even duur dus ja, wat doen wij zuinige Nederlanders: we kiezen voor het duurste systeem en dat is de R-Link.
Het enige wat we Renault kunnen verwijten is dat de verkopers er de nadruk op legden/leggen dat het een TomTom navigatiesysteem is, terwijl Renault het systeem beheert en dat laatste werd er natuurlijk niet bij verteld.
De afgelopen 5 weken heb ik zeer intensief contact gehad over de update (dat kun je hiervoor allemaal lezen) met een heleboel medewerk(st)ers en echt iedereen probeerde van alles en deed hun uiterste best. Het probleem is en dat heb ik al eerder opgemerkt, dat er bij Renault niet genoeg kennis over het systeem aanwezig is. Renault kennende zal dat in de toekomst wel verbeteren. Komt bij dat we een nieuw type auto hebben gekocht en dat betekent onherroepelijk kinderziektes. Zelf ben ik al voor de vierde keer voor een terugkom actie bij de dealer geweest. Daar heb ik geen problemen mee, als het maar opgelost wordt.
En ja, mijn ergernis blijft toch wel dat je oude versies koopt ten opzichte van TomTom zelf, maar of dat genoeg is voor Kassa?? En ook dat hadden we kunnen vragen bij de aankoop, maar daar denkt natuurlijk niemand aan, ik ook niet.
En wat de prijs betreft, ook dat heb ik al eerder opgemerkt: De verkoper bepaalt de prijs, de koper bepaalt of hij dat wil betalen of niet. Mijn idee daar over is 1 kaart per 12 tot 18 maanden kopen of updaten. Dat is voor mij voldoende.
Schrale troost: Naar ik heb begrepen moet je bij Peugeot één keer per jaar naar de dealer voor een update. Die wordt uitgevoerd met een usb stick en daar betaal je dan meer dan 100 euro voor. Die usb stick krijg je niet mee!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Theo-R-link
lid
lid
Posts in topic: 451
Laatste bezoek: 17 feb 2023 10:40
Actief als: particulier

Bericht door Theo-R-link »

Cog
Wat betreft vrije keuze was dat voor mij niet zo. Het was R-Link of niets.
En wat fouten betreft: een SD kaart die na een maand niet meer werkt en die men niet WIL vervangen, vind ik wel een fout. Ik heb in elk geval daarover een klacht neergelegd bij de Consumentenbond. Of het iets uithaalt is afwachten.
Ik kan nog verder met mijn oud kaartje, maar volgens ik hier lees zijn er die, gedurende lange of korte tijd, zonder GPS zaten.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Verwijderde gebruiker 23684

Bericht door Verwijderde gebruiker 23684 »

Net enkele weken een nieuwe auto met kaart 9.30 (mei 2014) geleverd.
Update kaart lukte niet, service tijdelijk niet beschikbaar. Wat heet tijdelijk, duurde meer dan een week.
Via helpdesk van Renault Nederland goed geholpen. Kreeg te horen dat er problemen waren met kaart 9.50 of 9.55 en dat er aan gewerkt werd.
Later kreeg ik instructie hoe ik via mijn apps de laatste kaart (9.50) alsnog op mijn SD kon krijgen.
Lijkt erop dat we nu moeten wachten totdat kaar 9.60 wordt vrijgegeven. De problemen bij kaart 9.55 zullen ze echt niet meer gaan 'oplossen' verwacht ik.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Theo-R-link
lid
lid

Die 960 zal dan wel buiten de tijd zijn dat je gratis mag updaten en kost dan 99euro

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

apsiepman
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 12
Laatste bezoek: 15 mar 2016 21:24

Bericht door apsiepman »

Mij is al telefonisch te verstaan gegeven, dat met versie 9.50 mijn gratis update (90 dagen?) gebruikt is. Dus alle moeite is gedaan voor een verouderde kaartversie. Maar ja het werkt nu gelukkig wel.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Verwijderde gebruiker 23684

Bericht door Verwijderde gebruiker 23684 »

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Verwijderd 17807

@Theo-R-Link: Jou ervaring met een SD-kaart die niet meer werkt, heb ik niet. Ligt dat aan de dealer? Mijn dealer had altijd een oplossing, ook een gratis nieuwe kaart, alleen het updaten van versie 9.55, dat lukte echt nergens
JPSIS kreeg te horen dat er aan gewerkt werd. Dat had ik nou ook zo graag eens willen vernemen. Maar volgens de gegevens op de R-Link heb ik nu wel versie 9.55 er op staan. Collectors item!!! Is heleboel euro's waard!!!!!
Datum update versie 9.50 is 4 augustus en die van 9.55, 27 oktober. Dat verschil is dus minimaal. Waar ik me aan stoor is dat de nieuwste update van Renault altijd minimaal een half jaar achter loopt op de nieuwste versie van TomTom. En soms 8 maanden of meer. Mij hoor je niet over het betalen van €. 99,00 maar dan wil ik wel waar voor mijn geld, te weten de nieuwste versie van TomTom en geen ouwe meuk!!!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Verwijderd 17807

Sorry Theo Jou moet zijn Jouw. Foutje bedankt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Verwijderd 17807

Om het nog wat ingewikkelder te maken: De update datum van de oorspronkelijke versie 9.50 was 4 augustus. De versie 9.50 die nu als nieuwste versie te koop wordt aangeboden heeft als datum 2 december. Alleen die datum verschilt bij beide versies 9.50. Alle andere gegevens zijn precies hetzelfde. Als je dus tijd genoeg hebt, zou ik voor willen stellen pas een aankoop te doen als er een nieuwere versie uit komt. Op dit moment is 9.55 verdwenen. De nieuwste nog te verschijnen versie kan dus 9.55 worden, maar ook 9.60.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

apsiepman
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 12
Laatste bezoek: 15 mar 2016 21:24

Bericht door apsiepman »

Mijn versie 9.50 heeft inderdaad de datum 2-12-2015. Op deze manier heb je altijd een "nieuwe" versie. Kwestie van datum "afplakken".

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Verwijderd 17807

En wat te denken van een versie (9.55) op de kaart hebben die niet bestaat?!?!
Ook al eens gekeken bij chapter systeem update? Gertjan VB maakt ons daar op attent. Ben trouwens benieuwd hoe hij weet dat er al 40.000 keer gekeken is bij dit onderwerp. Als dat zo is, kan Renault er echt niet meer om heen. dat zijn teveel klanten om te negeren.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 37
Laatste bezoek: 13 okt 2024 20:31
Contacteer:

Bericht door GertjanVB »

Voor de duidelijkheid: geen unieke bezoekers, Theo-R-Link en ahessler dragen hun steentje bij aan dit aantal.
image.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kWh - >200.000km | Tesla Model3 - maart 2024 - 57kWh | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kWh

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Verwijderd 17807

Gesnapt, bedankt!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

JurJo
Lid
Lid
Posts in topic: 327
Laatste bezoek: 26 jul 2024 10:03

Bericht door JurJo »

chapter systeemupdate???

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Verwijderd 17807

"dit" draadje van Gerjan VB hiervoor.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Theo-R-link
lid
lid

De laatste update voor Benelux is 955 van 27 oktober 2015. Heeft er iemand een idee wanneer de volgende update komt?
Is dat regelmatig of nu en dan?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

ahessler
Lid
Lid
Posts in topic: 70
Laatste bezoek: 15 mar 2016 16:49

Bericht door ahessler »

Van TomTom is er al weken lang versie 960.
Ik neem afscheid van Renault en waarschijnlijk dus ook van jullie mensen.
Hier onder mijn nieuwe aanwinst per donderdag 24 december 2015
imp_8979673-2.jpg
:dance: :dance: :dance: :dance: :dance: :dance: :dance: :dance: :dance: :dance: :dance:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

AWDK
Lid
Lid
Posts in topic: 8
Laatste bezoek: 26 jul 2019 14:37

Bericht door AWDK »

@ahessler, op naar het VW forum?
Succes en veel plezier met de nieuwe auto, ik hoop dat de kaartupdates bij VW beter naar je zin verlopen.
Sinds 23-03-2019:
Captur TCe 150EDC Intens, Blue Ocean/Gris Platine, Bose, afneembare trekhaak.
Vorige:
Captur TCe 120EDC XMOD, Rouge Flame/Noir Etoilé, Chrome Pack Interieur, Xenon, Armsteun (hoog/Clio), Chromen spiegelkappen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

ahessler
Lid
Lid

Bericht door ahessler »

AWDK schreef:@ahessler, op naar het VW forum?
Succes en veel plezier met de nieuwe auto, ik hoop dat de kaartupdates bij VW beter naar je zin verlopen.
Ja die software kun je tenminste zelf updaten. :mrgreen:
Maar ik blijf wel mee kijken op dit forum hoor :wink:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Verwijderd 17807

@Theo-R-Link: Ik kijk af en toe in de catalogus op mijn account naar de betreffende kaart. Daar kun je op "kopen" klikken en dan komt er onderaan o.a. welke update er op dat moment voor staat. Dat schrijf ik ook op. Volgens mij komt er zo ongeveer om de 3 maanden een update, waarvan er 1 of 2 per jaar ook op een SD kaart verkrijgbaar is. Zo komt het dat je bijvoorbeeld versie 9.50 wel kunt updaten, maar op een SD kaart alleen 9.45 kunt aanschaffen. Ja, het is natuurlijk wel Renault en die kunnen er nu eenmaal niets van voor wat betreft navigatie.
@ahessler: We gaan je missen. Veel plezier met de nieuwe auto!!!!

Mijn Captur is voor een grote beurt naar de dealer geweest. Daarna kreeg ik namens Renault het verzoek een vragenlijst in te vullen. Daar kon ik mijn gram kwijt over het navigatie systeem. Het zal niet direct helpen, maar toch maar doen. "De druppel holt de hardste steen uit."
Prettige feestdagen allemaal en vooral een gezond 2016!!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Theo-R-link
lid
lid

Dit antwoord zocht ik: Volgens mij komt er zo ongeveer om de 3 maanden een update,
Waar ik kon vinden aan welke versie ze zetten wist ik, anders had ik niet gezegd de laatste update is 27 oktober 2015. Dus als er een regelmaat is, komt de volgende in Januari. En dat moest ik weten. Ondertussen controleer ik elke dag en zodra de volgende update komt ga ik die downloaden. Want door al mijn perikelen zit ik nog met V915 (Benelux)
Het erge is dat schijnbaar geen enkele dealer of de dienst van Renault er iets van kent, anders hadden ze die uitleg van kaart uitklikken in R-Link box kunnen geven. Nu wist ik het te laat, want ik had de SD kaart met de, naar mijn gedacht, onbruikbare versie V930, al gebruikt om een kopie te maken van V915

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

ahessler
Lid
Lid

Bericht door ahessler »

cog schreef: @ahessler: We gaan je missen. Veel plezier met de nieuwe auto!!!!
Bedank cog en natuurlijk jullie ook allemaal fijne feestdagen en voor 2016 een goed update jaar toegewenst.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

bavaloos
Net ingestapt
Net ingestapt
Posts in topic: 1
Laatste bezoek: 29 dec 2015 08:55

Bericht door bavaloos »

Heeft die Ismael Rifai al gereageerd?
Hij of zij is nogal sterk in 'dossiers sluiten' en héél kort de telefoon laten rinkelen. Zo kort dat je niet kan opnemen en lang genoeg zodat hij of zij je kan aanklagen 'onbereikbaar te zijn'.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Theo-R-link
lid
lid

Ik moet eerlijk zeggen dat die, zeer vriendelijke, man, bij mij steeds lang laat bellen als hij reageert. Maar heb ook al ondervonden dat hij, wanneer je niet thuis bent, niet meer reageert.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Theo-R-link
lid
lid

Aan iedereen een Gelukkig Nieuwjaar en de, nutteloze, hoop dat Renault wakker wordt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

evx
Lid
Lid
Posts in topic: 27
Laatste bezoek: 23 jan 2025 17:28

Bericht door evx »

Ik spreek helaas geen Frans, maar als ik het goed begrijp houdt men hier de verschillende R-Link kaart versies bij:

http://www.tomtomax.fr/forum/viewtopic. ... 15&t=42277

Eind januari verloopt mijn 90dagen kaart garantie, hopelijk komt er voor die tijd nog een nieuwere versie uit van de Europa kaart

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

JurJo
Lid
Lid

Bericht door JurJo »

wel een goeie deze...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

AWDK
Lid
Lid

Bericht door AWDK »

Aangezien mijn 90 dagen update mogelijkheid ook deze maand verloopt heb ik mijn Europa kaart dit weekend maar ge-update.
Het updaten van de SD-kaart via de PC verliep soepeltjes, zonder problemen. Nadat ik de SD weer Rlink plaatse en deze begon te updaten kreeg ik naderhand de melding geen kaarten gevonden!
Wat ik ook probeerde, geen kaarten. Terug naar de pc, met de tolbox nogmaals gecheckt: geen udates beschikbaar en volgens my Renault was de laatste versie (950) geïnstalleerd.
Helaas in de berusting maandag maar contact op te moeten nemen met de klanten service van Renault, de SD weer terug in de auto. Na alle perikelen hier op het forum gelezen te hebben, ergerde ik me er al behoorlijk aan deze situatie.

Tot mijn grote verbazing begon de Rlink weer nieuwe updates te installeren en aansluiten opnieuw op te starten....
Na het opnieuw opstarten werkte alles weer normaal en de nieuwe kaarten zijn ook geïnstalleerd en werken normaal!

Vreemde manier van updaten, maar bij mij werkt het nu dus wel.
Sinds 23-03-2019:
Vorige:
Captur TCe 120EDC XMOD, Rouge Flame/Noir Etoilé, Chrome Pack Interieur, Xenon, Armsteun (hoog/Clio), Chromen spiegelkappen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Verwijderd 17807

@evx: versie 950 van de Europakaart kwam op 4 augustus 2015 uit. Versie 955 op 27 oktober. Daar waren problemen mee bij het updaten. Daarna kwam plotseling op 2 december versie 950 weer als laatste update en was 955 verdwenen uit de catalogus. Je kunt geluk hebben dat er nog een nieuwere versie komt voor eind januari en anders zul je het met 950 moeten doen die inmiddels 5 maanden oud is. Daarbij opgeteld het verschil van 3 maanden tussen de uitgekomen versies bij TomTom en Renault en jou "nieuwe" kaart is dan dus minimaal 8 maanden oud. Service van Renault!!!!
@AWDK: Misschien trap ik een open deur in, maar als je een grote update over wil brengen in de auto, dan moet je wel de motor laten lopen, of anders blijven rijden tijdens de gehele procedure. Bij een niet draaiende motor heb je de kans dat de stroom automatisch afslaat voordat de update klaar is. Dan krijg je een storingsmelding, maar normaal gesproken ben je de update niet kwijt en kun je gewoon opnieuw beginnen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

JurJo
Lid
Lid

Bericht door JurJo »

Mijn hele R-link systeem is vorige maand uiteindelijk vervangen, diverse nieuwe kaarten door de dealer er in gestopt maar zodra hij in mijn auto gaat gaat hij (welke nieuwe versie ook) terug naar de oudste versie waar ik een jaar geleden mee startte.
Er wordt aan gewerkt via alle instanties. Wordt vervolgd...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

AWDK
Lid
Lid

Bericht door AWDK »

@cog,
Ik heb inderdaad gelezen dat tijdens het updaten de Rlink niet uit mag gaan, bv door het uitschakelen van de stroom.
Dat is bij mij ook niet gebeurt, hoor.
Maar je hoeft daarvoor niet perse de motor de hele tijd te laten draaien, hoor.
Als je de start/stop knop indrukt zonder de rem in te trappen ( dit geldt vor een automaat), gaat het contact aan en start de radio/ Rlink. Als je niets doet en de Rlink laat updaten zal na een bepaalde tijd het contact automatisch afschakelen, maar de Rlink blijft nog een tijdje aan. Als je nu wederom de start/stop knop in drukt zonder de rem in te trappen herhaal je het hele verhaal. Dit kun je zo volhouden tot het updaten gereed is.
Sinds 23-03-2019:
Vorige:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Theo-R-link
lid
lid

Dit systeem raad ik toch af. Zelfs een laptop zit best in de stroom bij updaten. Stroomvermindering door leeglopende batterij kan al problemen geven. Dus laat de motor maar draaien.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

evx
Lid
Lid

Bericht door evx »

@cog en anderen,

Ik vind het niet netjes dat er zo wordt afgegeven op Renault dat men zo laat is met de kaart updates.
Dit geldt opzich voor veel af-fabriek systemen, ook bij andere merken.
Ik heb hiervoor een Scenic gehad met het "pijltjes" systeem en een Scenic met het DVD systeem.
Bij beide kwam er maar één keer per jaar een update uit, meestal ergens in de zomer en dan waren de kaarten van
ongeveer december het jaar ervoor.
Mijn Scenic met DVD was bj2008, maar na 2012 bracht Renault niet eens meer updates uit.
Dat er nu meerdere keren per jaar een update uitkomt, vind ik al een vooruitgang.

En ja het is frusterend om te zien dat TT zelf sneller is met het uitbrengen van de kaart updates.
Maar vergelijk het een beetje met Android, Google is daar ook sneller met het uitbrengen van de laatste Android versie
voor zijn telefoons. Een Samsung en LG bv lopen daar ook ver achter, omdat ze er hun eigen schil omheen moeten doen.
En bij Android heb je nog meer vertraging, omdat vaak je provider (Vodafone bv) ook nog eens zijn apps moet toevoegen.

Laten we deze discussie - van inmiddels 42 pagina's - netjes houden

En wellicht tegen beter weten in, maar ik heb nog tot eind jan voordat mijn 90dagen kaartgarantie vervalt, tot die tijd
blijf ik op 930 en anders installeer ik dan toch maar de 950

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Verwijderd 17807

Bericht dat er updates voor mij gereed staan. Blijkt op de account een kleine software update te staan en... tot mijn verbazing een kaartupdate versie 955. Die heb ik op 5 november 2015 besteld en betaald en ergens in december kunnen downloaden. Die versie staat op de R-Link in de auto, dat weet ik zeker, omdat de stembegeleiding mij vanaf dat moment op rotondes dikwijls de verkeerde kant uit stuurt. Heb 955 toch weer gedownload op de SD-kaart. Ben benieuwd hoe dat in de auto zal gaan, maar dat gaan we vandaag niet meer beleven.
Positief benaderd zou dit een verbeterde versie kunnen zijn. In de catalogus staat nog steeds 950 als nieuwste , maar misschien dat 955 binnenkort wordt aangeboden. Goed nieuws voor evx dus. Duimen maar dat die op tijd komt, wel netjes natuurlijk!!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Theo-R-link
lid
lid

EVX jij vindt het niet mooi dat wij zo afgeven op Renault. Wel als men eender welke software voor computer koopt, krijg je de laatste versie en zo niet kan je die, gratis, updaten. Voor R-Link kocht ik, bij Renault-dealer, in December een SD kaart Benelux en men leverde mij versie 930, terwijl de op dat ogenblik in de shop al versie V950 werd aangeboden. Ik vind het dan niet meer dan normaal dat ik dan, langs de computer, zou kunnen gratis updaten naar de laatst door hen aangeboden versie. Bij Renault dus niet, om naar de dan al aangeboden versie te gaan, moest ik betaald updaten. Dit vind ik, zonder meer oplichterij.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

evx
Lid
Lid

Bericht door evx »

Dat is een andere situatie.
Als je een kaart update op SD koopt, dan zou het idd Renault sieren als ze daar ook 90dagen laatste kaart garantie op leveren.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

• Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
  • Kaartupdate
    door Leo1959 » » in EasyLink
    5 Reacties
    521 Weergaves
    Laatste bericht door amvih
  • kaartupdate
    door Steef1972 » » in EasyLink
    7 Reacties
    963 Weergaves
    Laatste bericht door rey_a
  • Kaartupdate al rijdend installeren
    door petrusbeuk » » in EasyLink
    2 Reacties
    537 Weergaves
    Laatste bericht door petrusbeuk
  • Foutmelding "Kaartupdate: Updatebestanden onvolledig."
    door Frank-Renault » » in R-Link 2
    0 Reacties
    275 Weergaves
    Laatste bericht door Frank-Renault
  • Geen Geluid Tomtom
    door Fren » » in Renault TomTom Navigatie
    0 Reacties
    247 Weergaves
    Laatste bericht door Fren
  • R-link2, TomTom traffic en Dig Services gekocht, en nu?
    door Ruud2802 » » in R-Link 2
    3 Reacties
    871 Weergaves
    Laatste bericht door exroosje
  • TomTom versie ? Trafic 2012 Diesel
    door Scriba » » in Renault TomTom Navigatie
    3 Reacties
    278 Weergaves
    Laatste bericht door Scriba