Review Renault Espace 2003

Forumregels
Een kleine richtlijn waar je 'welke-vraag' zou kunnen plaatsen.

Elektronica
Radio, elektrische ruiten & stoelverstelling, centrale vergrendeling, Dynamo, etc.

Motorisch
Alles wat met de motor van de Espace te maken heeft.

Onderstel
Aandrijving, wielophanging, (lucht-)vering, schokdempers, stuurinrichting, remmen, velgen, banden, versnellingsbakken

Carrosserie en interieur
Stoelen, Deuren, Schuifdak(en), Bumper, Airco, Raammechanieken etc, dat soort dingen
Gebruikersavatar

Topic author
Verwijderd7852

Review Renault Espace 2003

Bericht door Verwijderd7852 »

Ik deel graag mijn ervaringen met de Espace met jullie. Het betreft een Renault Grand Espace 2.0T uit 2003.
De Review staat ook op Autoweek.nl.
Laat weten wat je ervan vindt, plaats een reactie hierop en/of geef het een beoordeling op Autoweek.nl
http://www.autoweek.nl/autoreview/31264 ... expression
Daar staan ook foto's.

De proefrit & Aankoop
(147.500 km)

Na 5 jaar in de Opel Zafira te hebben gereden werd het tijd voor een nieuwe. De Zafira begon veel herrie te maken en de schokdempers werden steeds oncomfortabeler.
De eisen voor een volgende auto waren:

* Bouwjaar 2003/2004
* KM-Stand maximaal 150.000
* Groter dan de zafira, met losse stoelen.
* Benzine

We hebben bij een Peugeot 807 gekeken van 2004 en 137.000 km op de teller, maar deze auto beviel niet echt. De stoelen zaten veel te laag waardoor je weinig beenruimte had. En ik kreeg maar weinig voor mijn Zafira waardoor ik te veel moest bijbetalen.

Na een tijdje zoeken op internet vond ik deze bij Seldenrijk in Doornspijk. Hij is van mei 2003 en had 147.500 km gelopen.
Na een proefrit van ± 10 km was ik eruit.
Dit moest hem worden. De handelaar bood genoeg voor de Zafira dus heb ik hem gekocht.

Eerste rij-ervaringen.
(150.000 km)

Wat heeft deze auto toch veel comfort! Ook al is het de Expression, er zit best wel veel luxe in (al helemaal als je het vergelijkt met de zafira). Tot nu toen heb ik bijna alleen maar Duitse auto's gehad, maar deze Franse heeft wel m'n voorkeur op comfort en luxe betreft.

De grootte van deze auto is heel praktisch.
Als je de middelste stoel eruit haalt heb je een mooi wandelpad, maar ook genoeg ruimte voor bijv. bagage als je weg gaat. Achterin de kofferbak heb je ook nog ruimte voor spullen.
Er is 1 klein nadeel aan een grote auto:
DE DRAAICIRKEL!
Als je wil parkeren, valt dat wel even vies tegen. Maar ik heb het er wel voor over.

Iets wat ook heel praktisch is aan deze auto, zijn de zonneschermpjes achterin. Als de zon vel schijnt doe je de dingen omhoog en dan hoor je de kinderen niet.
De elektrische ramen zijn ook handig. Ook het slot trouwens voor de kinderen.

Ik vind het dashboard heel mooi, maar 1 klein nadeel is dat je de radio (als bijrijder zijnde) alleen met de afstandsbediening kan bedienen. Ook de climate control zit in de deur, en ik vind dat niet zo handig. Het is makkelijker als de bijrijder het kan bedienen, dan houdt de bestuurder zich tenminste bezig met de weg.

Op de snelweg maakt de auto weinig herrie in z'n 6e versnelling. Bij 120 km/h maakt hij ± 3000 toeren. En bij 150 km/h 4000, wat ik zeer weinig vind.

Vakantie Italië
(155.000 km)

Afgelopen week naar Italië geweest.
Wat beviel de auto goed!
We zijn in een Rent-A-tent geweest en dus moesten we de bagage meenemen in de auto.
6 persoons bagage + 6 personen.
Het was een lekkere rit.
Gemiddeld 135 km/h in Duitsland en het was weer zeer geluidsloos.

Het was in de meivakantie dus qua temperatuur hoef je geen verwarming aan, maar wel de airco.
Die beviel ook perfect. Het duurde wel even voordat hij op gang kwam, maar dan is het ook goed.

Gemiddeld 1 op 10/11, wat ik zeer netjes vind bij 135.

We hebben meerdere keren gestopt, maar wel in 1 keer gereden. We zijn 's nachts om half 3 vertrokken en 's avonds om 6 uur waren bij het gardameer. We waren verdwaald bij het gardameer, daarom duurde het wat langer.
We gingen steeds om en om rijden. Eerst ik een paar uur en daarna m'n vrouw een paar uur, en zo telkens gewisseld. Ik heb ook achterin gezeten en geslapen met de stoel achterover, dat sliep heerlijk!

APK
(156.000 km)

De auto is net voor de APK geweest.
Het bleek dat er nieuwe banden onder moesten.
Het was een duur grapje, die grote banden. Ook moesten er nog een paar dingen vervangen worden die ik ben vergeten.

Vakantie Beekse Bergen
(159.000 km)

We zijn nu voor het eerst weg geweest met de caravan. Een oudje, een Chateau La Car 380 van 1988. Nog in hele goede staat! De caravan was ongeveer tot 1100 kg beladen. Je merkte er niks van! De Espace mag 2000 kg trekken dus hou je zo'n 900 kg over. Het voelde meer als een karretje dan als een caravan. We zijn zonder problemen in Brabant aangekomen en ook zonder problemen terug gereden.

De Winter
(164.000 km)

De Espace is niet zo goed de winter doorgekomen.....

Punt 1:
De verwarming slaat pas na zo'n 10 minuten rijden goed aan. Maar het is natuurlijk een grote auto en een grote motor, dus dat heeft zijn tijd nodig.

Punt 2:
De rechter achterband liep steeds langzaam leeg. Om de week oppompen bij het tankstation. Op een dag was het ong. -7˚C buiten. Toen tankte m'n vrouw de auto en pompte de banden op. Bamm!!! Het ventiel knalde eraf.....
Toen heeft ze mij gebeld, en ben ik met de Fiat Panda van de buurman erheen gereden en heb de reserveband erom gedaan, dat wou natuurlijk heel slecht bij -7˚C... Maar enfin een paar dagen met de reserveband rondgereden en toen naar Renault Oving in Emmeloord toe gegaan. Daar hebben ze er een nieuw ventiel op gezet en ze moesten hem opnieuw uitlezen. Was een duur grapje van 120 euro. Bij de meeste auto's ben je dan voor 20 euro klaar.....

Op naar Duitsland!
(170.000 km)

Over een weekje gaan we naar Duitsland.
Camping Warsberg.
We hebben inmiddels een andere caravan; Een Bürstner Ventana 490 van 1999. Met een leeggewicht van 950 kg en een beladen gewicht van 1300 kg. Waarom dit lage gewicht?
Nou omdat we de caravan delen met m'n schoonouders die een Renault Scenic hebben die maar 1300 kg mag trekken.

De auto heeft nog een grote beurt gehad waarbij de turboslang en nog wat dingetjes zijn vervangen.

NOOIT MEER EEN RENAULT ESPACE!!!
(171.500 km)

We zijn dus naar Duitsland geweest. Het was een hele warme rit ± 35˚C! Gelukkig werkte de airco. De bandenspanningsmeters hebben vaak geknipperd onderweg, maar we hebben het gecontroleerd maar er was niks aan de hand. Toen moest ik elke keer als ik de auto startte het rempedaal intrappen. Ik beschouwde het gewoon als verhitte elektronica.

Toen we in Saarburg waren zagen we dat we allemaal hoge haarspeldbochten moesten nemen om bij de camping te komen met hellingen van zo'n 9 procent. Ik begon in z'n 3, ik moest al gou naar z'n 2 en toen al naar zijn 1 om boven de komen!! Toen kwam ik op gang en kon ik het in z'n 2 doen. We kwamen boven aan en parkeerden we de auto achter een oude vouwwagen. We roken gesmolten/oud rubber, we dachten dat het de vouwwagen was....

Toen we hadden ingecheckt liepen de vrouw en 3 kinderen naar de campingplaats en ik ging samen met mijn oudste zoon rijdend naar de campingplaats. Toen ik de auto startte brandden er lichtjes; Accu, motor en er stond STOP STOP op het dashboard. En de bandenspanning klopte nog steeds niet. Weer dacht ik dat het de elektronica was die gek werd. Toen ik de camping op reed, klonk de motor een beetje vreemd. Het stuur verloor zijn stuurbekrachtiging en de airco leek niet meer te werken....

We zijn rustig naar de campingplaats gereden en hebben de motorkap opengetrokken. Raad eens??? De Multiriem was gesmolten!!! We hebben gelijk Bovag pechhulp gebeld, want daar waren we lid van. Na veel gebel zou over een uur iemand van de dichtsbijzijnde sleepwagens komen. Hij heeft gekeken en zei dat hij over 2 dagen zou terugkomen met een sleepwagen. Het was een Duitse man van Europcar in Könz die dus ook sleepte.

Over 2 dagen was de sleepwagen er en zijn we met z'n drieën (De man van Europcar, m'n oudste zoon en ik) om 8 uur 's ochtends naar Trier gereden, naar een Renault Dealer. Onze vaste garage Schilstra in Hemelum had tegen ons gezegd als Bovag pechhulp moeilijk zou gaan doen dat we ze moesten bellen. De bovag Pechhulp deed dus moeilijk en wou ons alleen een oude Opel Corsa meegeven, toen hebben we dus naar Auto Schilstra gebeld en die heeft met Bovag geregeld dat we een Zafira mee konden krijgen.

Om dit alles te regelen hebben we van Half 9 's ochtends tot 4 uur 's middags bij een gloedhete renault Dealer gezeten en buiten was het ook 35 ˚C. Gelukkig was dichtbij een Hornbach, daar hebben we wat rondgelopen. Om 4 uur zijn we met een Taxi (door Bovag vergoed) naar Europcar in Könz gereden. Daar kregen we een Opel Zafira 1.8 uit 2008 mee. Al met al waren we om 5 uur op de camping.
Het was een vermoeide dag.

We hebben een week in de Zafira gereden, het blijft een heerlijke auto. We waren er erg blij mee. De renault dealer heeft meerdere keren nog gebeld, want er kwamen nog wat meer dingen bij dan alleen de multiriem.
Ze hebben gebeld voor de Waterpomp, volgens hun kon hij nog een half jaartje mee, maar nu lag de motor zover uit elkaar dat ze er makkelijk bij konden, dus die hebben we laten vervangen. Ze hebben ook nog gebeld voor de Automatische Handrem. Die was ook defect. Daarom moesten we dus ook het rempedaal intrappen bij het starten. We hebben besloten dat niet te vervangen, want je kan hem ook handmatig op de handrem doen. Anders was er nog 100 euro bijgekomen.

Er zijn dus meerdere dingen vervangen;
*Multiriem
*Tandwiel waar de Multiriem omheen zit
*Waterpomp
*Nog wat kleine dingen die ik niet meer weet
€1600,- !!!!
Het scheeld dat we lid waren van Bovag Pechhulp anders waren de Sleepkosten + kosten voor een andere auto er ook nog overheen gekomen.
Mijn reactie op deze pech:
NOOIT MEER EEN RENAULT ESPACE!!!

Gelukkig hebben we de terugreis geen problemen meer gehad, ook geen bandenspanningsproblemen. De automatische handrem deed het op het gegeven moment ook weer!

Andere auto
(183.860 km)

Ik zit nu te kijken naar een andere auto.
Ik ben namelijk bang dat de Turbo het binnenkort begeeft. De eisen voor een volgende auto:
* Minimaal eind 2004
* Maximaal 190.000 km
* Minimaal plaats voor 6 personen
* Niet echt merkgevoelig, maar geen Espace meer!
* Ik rij 15.000 per jaar, dus diesel, benzine of LPG-G3
* De auto moet lichter zijn dan de Espace
* De auto moet zuiniger zijn dan de Espace
* Trekgewicht van minimaal 1300 kg

De auto's waar ik nu wel geintresseerd in ben zijn:

Honda FR-V 2.0 of 2.2 (weet iemand of je hier genoeg ruimte in hebt met z'n zessen?)

Opel Zafira 1.9 150 pk of 2.2 (nieuw model)

Toyota Avensis verso (Benzine)

Mitsubishi Grandis 2.0 DI-D

Ik ga binnenkort kijken bij een Honda FR-V 1.8 (deze auto is veel te duur, maar hij staat dichtbij en ik ga alleen de ruimte bekijken)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht