Zelfrijdende Renault binnen nu en 2020

zelfrijdede-benz

zelfrijdende Mercedes

De komende jaren zal de Renault-Nissan groep een tiental modellen op de markt introduceren welke autonome rijfuncties hebben, aldus  topman Carlos Ghosn tijdens een persconferentie.

De autonome rij-functies zullen worden ingebouwd in normale productiemodellen, al kan (of wil) men nog niet zeggen welke modellen dat zullen gaan worden. De markt voor deze auto’s zal naast Europa, ook bestaan uit Noord-Amerika,  Japan en China.

Goede voornemens

Carlos Ghosn

Carlos Ghosn , Renault-Nissan

Renault blijft zicht richten op emissievrij rijden, en heeft als tweede goede voornemen het verder voorkomen van dodelijke slachtoffers. Aangezien in circa 90% van de gevallen een menselijke fout is toe te wijzen als oorzaak van een dodelijk ongeval, zal autonoom rijden volgens de verwachting van de fabrikant kunnen bijdragen aan het terugdringen van het het aantal doden en gewonden.

Eerste stap : Single-lane control

In 2016 al zal de Renault-Nissan groep aan de slag gaan met single-lane control.
Dit wil zeggen dat de wagens autonoom kunnen rijden op snelwegen, zowel met drukte als in file’s. U kent deze functie waarschijnlijk al wel van de Tesla, al heeft ook BMW en Mercedes-Benz er al ervaring mee.
Tevens zal Renault-Nissan een applicatie lanceren waarmee de eigenaar een aantal functies van de auto op afstand kan bedienen. Welke functies dat zijn is nog niet gekend, maar Renault heeft ervaring met deze techniek met bijvoorbeeld de Renault Zoé.

Tweede stap : Multiple-lane controle

Zodra de eerste stap gedaan is, zal Renault-Nissan zich gaan richten op multiple-lane control. Dat is feitelijk een uitbreiding van de Single-lane control, met als extra dat de auto zelfstandig kan wisselen van rijbaan en kan reageren op gevaarlijke situaties. Bij de Tesla moet men de richtingaanwijzer gebruiken om de auto te commanderen naar de andere rijstrook te gaan. Of dit bij Renault ook zo zal zijn, is nog niet duidelijk. De verwachting is dat men hier mee in 2018 zal komen.

Derde stap : City-drive

Deze derde stap is niet zo gecommuniceerd, maar op te maken uit de doelstelling dat medio 2020 auto’s in staat moeten zijn om autonoom te rijden in druk stadsverkeer en op kruisingen.

Ogi-Redzic

Ogi-Redzic

Het is een flink pakket aan wensen, en om de ontwikkeling van de systemen in goede banen te leiden, heeft Renault-Nissan dan ook de technologiespecialist Ogi Redzic benoemd tot senior vice president voor de afdeling Connected Vehicles and Mobility Services. Thans is de heer Ogi Redzic nog verbonden aan Here, het nieuwe navigatie concept ontstaan vanuit Navteq en eigendom van de Nokia groep. Meer daarover leest u op de navigatiehelpsite.nl