12V Accu van de ZOE vervangen
-
Topic author - Donateur
- Posts in topic: 11
- Berichten: 1175
- Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
- Actief als: particulier
- Locatie: Noord-Limburg
12V Accu van de ZOE vervangen
Ik ben al wel op onderzoek uit geweest, maar heb 'm zelf nog niet vervangen.
Zover ik weet moet de 12V accu hier aan voldoen:
Afmetingen: 207x175x190(lxbxh)
Bodem Bevestiging : B13
Mogelijke accu's:
44Ah
http://www.accushop.nl/wilco-royal-accu-54459
52Ah
http://www.accushop.nl/Wilco-Royal-accu-55054
http://www.accumegastore.nl/varta-c22.html
53Ah
http://www.accushop.nl/exide-premium-ea530
54Ah
http://www.accumegastore.nl/varta-c30.html Deze lijkt me zeer geschikt.
https://www.advitek.nl/merken/varta/var ... 5x190.html
http://www.mijnautoonderdelen.nl/renaul ... 17591/accu
Als iemand dit gaat doen, of al gedaan heeft, dan graag hier posten! Alvast dank
Belangrijke tip: Always disconnect negative first / and connect negative last
Zover ik weet moet de 12V accu hier aan voldoen:
Afmetingen: 207x175x190(lxbxh)
Bodem Bevestiging : B13
Mogelijke accu's:
44Ah
http://www.accushop.nl/wilco-royal-accu-54459
52Ah
http://www.accushop.nl/Wilco-Royal-accu-55054
http://www.accumegastore.nl/varta-c22.html
53Ah
http://www.accushop.nl/exide-premium-ea530
54Ah
http://www.accumegastore.nl/varta-c30.html Deze lijkt me zeer geschikt.
https://www.advitek.nl/merken/varta/var ... 5x190.html
http://www.mijnautoonderdelen.nl/renaul ... 17591/accu
Als iemand dit gaat doen, of al gedaan heeft, dan graag hier posten! Alvast dank
Belangrijke tip: Always disconnect negative first / and connect negative last
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 4
- Berichten: 535
- Lid geworden op: 14 apr 2015 23:01
- Actief als: particulier
Re: 12V Accu van de ZOE vervangen
Kun je de auto zomaar spanningsvrij maken zonder storingen te veroorzaken die gereset moeten worden.
Rij elektrisch
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 3
- Berichten: 676
- Lid geworden op: 21 okt 2013 11:23
- Actief als: particulier
- Locatie: Herent (Leuven, België)
- Contacteer:
Re: 12V Accu van de ZOE vervangen
Ik zou zelfs meer zeggen: het is een manier om de auto storingsvrij te maken door hem zonder spanning te zetten.
Ik heb het al een paar keer gedaan en alles start zonder problemen terug op.
Wie ooit de 12V batterij zou willen bijladen, moet die van de auto loskoppelen, (de - losmaken is het gemakkelijkste). Dus niet zoals men de 12V van een ICE bijlaadt door de klemmen van de lader op de toppen van de batterij zetten, maar eerst de klem van de batterij losmaken.
Ik heb het al een paar keer gedaan en alles start zonder problemen terug op.
Wie ooit de 12V batterij zou willen bijladen, moet die van de auto loskoppelen, (de - losmaken is het gemakkelijkste). Dus niet zoals men de 12V van een ICE bijlaadt door de klemmen van de lader op de toppen van de batterij zetten, maar eerst de klem van de batterij losmaken.
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
zonder ladingsverliezen
www.fivari.be
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
zonder ladingsverliezen
www.fivari.be
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 4
- Berichten: 161
- Lid geworden op: 17 sep 2014 13:28
- Actief als: particulier
- Contacteer:
Re: 12V Accu van de ZOE vervangen
gezien mijn storings lampje (controleer elektrisch systeem, wegvallen cruisecontrol/snelheidbegrenzer, zie ander topic)... denk ik dat me dat nog wel zal lukken
voorheen Zoe rijder, nu per 6 juni 2019 Tesla Model 3 Long Range Dual Motor
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 4
- Berichten: 161
- Lid geworden op: 17 sep 2014 13:28
- Actief als: particulier
- Contacteer:
Re: 12V Accu van de ZOE vervangen
In afwachting vd 12V accu. Ik zal fotos maken vd vervanging
voorheen Zoe rijder, nu per 6 juni 2019 Tesla Model 3 Long Range Dual Motor
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 4
- Berichten: 535
- Lid geworden op: 14 apr 2015 23:01
- Actief als: particulier
Re: 12V Accu van de ZOE vervangen
Wat heeft je de accu gekost?
Rij elektrisch
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 3
- Berichten: 676
- Lid geworden op: 21 okt 2013 11:23
- Actief als: particulier
- Locatie: Herent (Leuven, België)
- Contacteer:
Re: 12V Accu van de ZOE vervangen
Het voltage van de 12V accu wordt gemonitord, zo leert ons CanZe. Het kan toch zo moeilijk niet zijn om het einde van die accu te zien aankomen en een aanmaning te versturen naar de dealer of de eigenaar dat de vervanging dringend wordt.
Zo vermijdt men de zeer pijnlijke situatie van onderweg en/of onverwacht thuis in panne te vallen.
Zo vermijdt men de zeer pijnlijke situatie van onderweg en/of onverwacht thuis in panne te vallen.
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
zonder ladingsverliezen
www.fivari.be
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
zonder ladingsverliezen
www.fivari.be
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 11
- Berichten: 2716
- Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
- Actief als: particulier
Re: 12V Accu van de ZOE vervangen
Mijn ervaring is er natuurlijk maar één dus statistisch irrelevant: ik heb nu drie keer "plat" gestaan. Alle drie keer was de oorzaak een niet goed ingestoken laadplug waardoor alle computers aan blijven, er niet wordt geladen en de accu na een paar uur leeg is. De accu zelf is na 3.5 jaar, ondanks deze drie martelingen (echt plat is erg slecht voor een lood-accu) in uitstekende conditie.
Ja ik kreeg diverse emails of SMSjes (vergeten welke). Probleem was dat ik er niet wakker van werd
Ja ik kreeg diverse emails of SMSjes (vergeten welke). Probleem was dat ik er niet wakker van werd
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 4
- Berichten: 161
- Lid geworden op: 17 sep 2014 13:28
- Actief als: particulier
- Contacteer:
Re: 12V Accu van de ZOE vervangen
€72 incl verzenden.RudyH schreef:Wat heeft je de accu gekost?
voorheen Zoe rijder, nu per 6 juni 2019 Tesla Model 3 Long Range Dual Motor
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 4
- Berichten: 535
- Lid geworden op: 14 apr 2015 23:01
- Actief als: particulier
Re: 12V Accu van de ZOE vervangen
Hou ons op de hoogte. Over 3 jaar weet ik dan dat ik het zelf kan doen.
Rij elektrisch
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 4
- Berichten: 161
- Lid geworden op: 17 sep 2014 13:28
- Actief als: particulier
- Contacteer:
Re: 12V Accu van de ZOE vervangen
Zojuist de accu vervangen. De oorspronkelijke accu (Nissan/Renault, 50Ah) had produktiedatum februari 2014.
De nieuwe Varta zat er vlot in.
Aandachtspunten:
Het is krappe ruimte om de accu te verwijderen/plaatsem, dus je kan het koelvloeistofreservoir los klikken (verwijder eerst een kunststof palletje boven in het midden vh reservoir) en omlaag plaatsen.
Let op juiste manier vd polen ontkoppelen.
Verwijder bij de nieuwe accu de transportplugjes (indien aanwezig).
Bij aansluiten vd polen, zorg dat je in 1 beweging de contacten legt.... anders komt Zoe met rode waarschuwingsberichten uit dr slaap. Don't ask hoe ik dit weet schroef de klemverbinding vd polen handvast aan, ofwel vast=vast (zodat ze goed klemmen en niet los kunnen trillen)
De accu ook vastzetten bij de bodem, heb er gelijk wat vet op de schroefdraad gezet en vast is vast (gebruik hier een torx T25 (geloof ik) of een dopsleutel 13/14 voor
Klemmen zijn met dop 10 te doen.
Noteer ook evt met watervaste stift de km-stand en datum plaatsing, altijd handig om tzt te weten.
Na afloop testen en de polen (en schroefdraad/bout/moer lichtjes invetten met zuurvrije vaseline).
Totaal met juist gereedschap ca 15 minuten werk.
De nieuwe Varta zat er vlot in.
Aandachtspunten:
Het is krappe ruimte om de accu te verwijderen/plaatsem, dus je kan het koelvloeistofreservoir los klikken (verwijder eerst een kunststof palletje boven in het midden vh reservoir) en omlaag plaatsen.
Let op juiste manier vd polen ontkoppelen.
Verwijder bij de nieuwe accu de transportplugjes (indien aanwezig).
Bij aansluiten vd polen, zorg dat je in 1 beweging de contacten legt.... anders komt Zoe met rode waarschuwingsberichten uit dr slaap. Don't ask hoe ik dit weet schroef de klemverbinding vd polen handvast aan, ofwel vast=vast (zodat ze goed klemmen en niet los kunnen trillen)
De accu ook vastzetten bij de bodem, heb er gelijk wat vet op de schroefdraad gezet en vast is vast (gebruik hier een torx T25 (geloof ik) of een dopsleutel 13/14 voor
Klemmen zijn met dop 10 te doen.
Noteer ook evt met watervaste stift de km-stand en datum plaatsing, altijd handig om tzt te weten.
Na afloop testen en de polen (en schroefdraad/bout/moer lichtjes invetten met zuurvrije vaseline).
Totaal met juist gereedschap ca 15 minuten werk.
voorheen Zoe rijder, nu per 6 juni 2019 Tesla Model 3 Long Range Dual Motor
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 4
- Berichten: 535
- Lid geworden op: 14 apr 2015 23:01
- Actief als: particulier
Re: 12V Accu van de ZOE vervangen
Nice job, komt voor mij helaas te laat n
Rij elektrisch
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Donateur
- Posts in topic: 11
- Berichten: 1175
- Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
- Actief als: particulier
- Locatie: Noord-Limburg
Re: 12V Accu van de ZOE vervangen
Hier de bijbehorende foto's van NielsTN:
Nieuwe accu hier gekocht. Dus bij het demonteren eerst de min-pool los maken!
Deze kan je met Torx of Dopsleutel los/vast maken.
Overloop pijpje: Plus klem: Min klem: Als laatste de min-pool weer vastmaken. Hierbij kan het gebeuren dat niet in een keer contact wordt gemaakt. In dat geval kan het zijn dat deze melding verschijnt: Als dat zo is, de auto op slot doen, 5 minuten wachten tot ze in slaap is gevallen, en dan nog een keer de min-pool even los en weer vast maken.
Uitleg Calcium accu's:
Begin jaren 70 van de vorige eeuw werd voor het eerst het antimoon vervangen door calcium. Accu's met calcium in zowel de positieve als de negatieve platen hebben als belangrijkste voordelen:
Geringe waterconsumptie (<1g/Ah Ce) Deze is zo gering dat de oorspronkelijke hoeveelheid elektrolyt voldoende is voor de gehele technische levensduur. Dit heeft ertoe geleid dat veel fabrikanten de vuldoppen achterwege laten en slechts een ladingsindicator plaatsen. De term gesloten onderhoudsvrij (Sealed Maintenance Free, SMF) kan tot verwarring leiden met AGM of Gel accu's. De elektrolyt is in dit type accu's echter niet geïmmobiliseerd. Bij lading zal water en zuurstof aan het vloeibaar elektrolyt ontsnappen en explosief knalgas vormen.
Lange standtijd door geringe zelfontlading. Een volledig geladen Ca/Ca accu zal na meer dan een jaar nog steeds voldoende startcapaciteit hebben.
Lage interne weerstand. Dat betekent dat de Ca/Ca accu niet alleen snel lading kan afgeven (lees: hoge startstroom) maar ook snel lading kan opnemen. De lage interne weerstand van de calcium accu heeft ook een keerzijde: bij zwaar cyclisch gebruik zal de ontlading heftige reacties aan de positieve plaat veroorzaken die de levensduur ernstig bekorten.
De loodcalciumlegering is zachter dan antimoonlegering. Deze eigenschap maakt het mogelijk accuplaten te stansen uit een loodstrip. Het resultaat is een geperforeerde plaat die sneller en goedkoper kan worden vervaardigd, maar desondanks een goed houvast biedt aan de actieve massa.
Loodcalciumaccu's kunnen uitsluitend gevuld en geladen worden geproduceerd. In vergelijkende grafieken en tabellen is de aanduiding PbCa/PbCa of Ca/Ca.
(bron: https://www.amperewinkel.nl/uitleg-accu)
Nieuwe accu hier gekocht. Dus bij het demonteren eerst de min-pool los maken!
Deze kan je met Torx of Dopsleutel los/vast maken.
Overloop pijpje: Plus klem: Min klem: Als laatste de min-pool weer vastmaken. Hierbij kan het gebeuren dat niet in een keer contact wordt gemaakt. In dat geval kan het zijn dat deze melding verschijnt: Als dat zo is, de auto op slot doen, 5 minuten wachten tot ze in slaap is gevallen, en dan nog een keer de min-pool even los en weer vast maken.
Uitleg Calcium accu's:
Begin jaren 70 van de vorige eeuw werd voor het eerst het antimoon vervangen door calcium. Accu's met calcium in zowel de positieve als de negatieve platen hebben als belangrijkste voordelen:
Geringe waterconsumptie (<1g/Ah Ce) Deze is zo gering dat de oorspronkelijke hoeveelheid elektrolyt voldoende is voor de gehele technische levensduur. Dit heeft ertoe geleid dat veel fabrikanten de vuldoppen achterwege laten en slechts een ladingsindicator plaatsen. De term gesloten onderhoudsvrij (Sealed Maintenance Free, SMF) kan tot verwarring leiden met AGM of Gel accu's. De elektrolyt is in dit type accu's echter niet geïmmobiliseerd. Bij lading zal water en zuurstof aan het vloeibaar elektrolyt ontsnappen en explosief knalgas vormen.
Lange standtijd door geringe zelfontlading. Een volledig geladen Ca/Ca accu zal na meer dan een jaar nog steeds voldoende startcapaciteit hebben.
Lage interne weerstand. Dat betekent dat de Ca/Ca accu niet alleen snel lading kan afgeven (lees: hoge startstroom) maar ook snel lading kan opnemen. De lage interne weerstand van de calcium accu heeft ook een keerzijde: bij zwaar cyclisch gebruik zal de ontlading heftige reacties aan de positieve plaat veroorzaken die de levensduur ernstig bekorten.
De loodcalciumlegering is zachter dan antimoonlegering. Deze eigenschap maakt het mogelijk accuplaten te stansen uit een loodstrip. Het resultaat is een geperforeerde plaat die sneller en goedkoper kan worden vervaardigd, maar desondanks een goed houvast biedt aan de actieve massa.
Loodcalciumaccu's kunnen uitsluitend gevuld en geladen worden geproduceerd. In vergelijkende grafieken en tabellen is de aanduiding PbCa/PbCa of Ca/Ca.
(bron: https://www.amperewinkel.nl/uitleg-accu)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Re: 12V Accu van de ZOE vervangen
Bedankt heren voor deze duidelijke info. Dit zal in de nabije toekomst nog eens van pas komen.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Re: 12V Accu van de ZOE vervangen
Die van mij is nu 1 jaar oud en was leeg (tot 4 volt gezakt) nadat ik de auto 3 dagen niet had gebruikt. "onverklaarbaar" was het antwoord van de ZE dealer. Nou, ik weet het wel, ik koop de volgende keer zelf wel een zwaardere accu. Dit is niks.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 11
- Berichten: 2716
- Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
- Actief als: particulier
Re: 12V Accu van de ZOE vervangen
Is mij overkomen, maar was niet de fout van de accu of de auto. Kabel zat er net niet goed in, en dan blijven de computers wakker en blijft de auto proberen de kabel vast te zetten. Dat is dus na een paar uur afgelopen (want niet gelocked = niet geladen uiteraard). De hint is dat ze aan de lader hing maar niet is opgeladen.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 649
- Lid geworden op: 20 jul 2013 02:22
- Actief als: particulier
- Locatie: Lelystad
- Contacteer:
Re: 12V Accu van de ZOE vervangen
Mijn 12V accu is nu 4 jaar oud, 80K km zit ie er in. Kreeg de tip van Renault Stam (waar hij stond vanwege kapotte lader die nu vervangen is... tweede keer) om die na zoveel tijd / km te vervangen om storingen te voorkomen. Nou lees ik dat ik de batterij net zo goed zelf in de gaten kan houden, is dat via de wifi (iOS) dongle en app? En is de getoonde Varta een betere keuze dan de standaard Zoe batterij?
E-mile
'18 Nissan Leaf Zero Edition 40kW
'14 BMW R1200GSA LC
'18 Nissan Leaf Zero Edition 40kW
'14 BMW R1200GSA LC
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 11
- Berichten: 2716
- Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
- Actief als: particulier
Re: 12V Accu van de ZOE vervangen
Met CanZE kun je wel de boordspanning, maar niet de capaciteit zien. Maar elke garage heeft een "broodrooster" waarmee ze in een minuut je accu getest hebben. Meten is weten. Als ie goed is, is ie goed.
Ik durf niet te zeggen of de Varta beter is, maar de specs zien er prima uit. Mijn dealer rekende echt te veel voor vervanging.
Ik durf niet te zeggen of de Varta beter is, maar de specs zien er prima uit. Mijn dealer rekende echt te veel voor vervanging.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 11
- Berichten: 2716
- Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
- Actief als: particulier
Re: 12V Accu van de ZOE vervangen
Ik heb in de ontwikkelversie van CanZE (dus nog niet gereleased) een scherm ingebouwd waarmee je in grafiekvorm de accuspanning kunt zien en twee lijnen die met een kleur de status van de auto aangeven. Vooralsnog ziet het er zo uit:
Ik speculeer dat als de auto wakker wordt en constateert dat de accuspanning echt te laag is, de accu tot 14.2 volt wordt opgeladen en dan weer afzakt naar 13.5.
- Als de auto wakker is (rode LED in de schakelaar voor de alarmlichten brandt, wordt de accu op 13.4 volt gehouden. Dit is een ideale spanning om een lood-accu op te houden. Ik door het aanschakelen van fikse belastingen e.e.a. te beinvloeden: hoongelach. De DC/DC converter houdt het allemaal keurig strak. Mag ook wel, het ding kan 1kW (80A) verstouwen.
- Als de auto aan het laden is, zakt de spanning naar 13.1 volt. Ik kan de logica daarachter niet volgen.
- Als de auto in slaap valt, wordt de hele bus losgelaten en zakt de spanning langzaam in naar in mijn geval 12.3 volt.
Ik speculeer dat als de auto wakker wordt en constateert dat de accuspanning echt te laag is, de accu tot 14.2 volt wordt opgeladen en dan weer afzakt naar 13.5.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Donateur
- Posts in topic: 11
- Berichten: 1175
- Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
- Actief als: particulier
- Locatie: Noord-Limburg
Re: 12V Accu van de ZOE vervangen
Ik denk ook dat de 12V-accu niet met de 400V-accu wordt bijgeladen als ZOE slaapt.
Ben wel benieuwd hoe de nieuwe grafieken er uit zien.
De 12V-accu in mijn ZOE is inmiddels 4,5 jaar oud. Bij de laatste beurt heb ik deze weer laten testen, en de capaciteit was nog ruim voldoende. Wellicht omdat ze vrijwel altijd binnen staat (behalve tijdens het rijden dan ).
Ben wel benieuwd hoe de nieuwe grafieken er uit zien.
De 12V-accu in mijn ZOE is inmiddels 4,5 jaar oud. Bij de laatste beurt heb ik deze weer laten testen, en de capaciteit was nog ruim voldoende. Wellicht omdat ze vrijwel altijd binnen staat (behalve tijdens het rijden dan ).
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 11
- Berichten: 2716
- Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
- Actief als: particulier
Re: 12V Accu van de ZOE vervangen
Koude laat een lood accu LANGER leven I know, tegen onze intuïtie. Het probleem is alleen maar dat de interne weerstand een beetje toeneemt, lastig als een startmotor een homp metaal in dikke olie moet rondwerken. http://batteryuniversity.com/learn/arti ... _batteries
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Re: 12V Accu van de ZOE vervangen
Zoe 36 uur niet gebruikt (zeldzaam) en kou... En ja hoor...elektrische storing...
Uitgestapt, auto even laten staan en probleem weer opgelost.
Ik heb er nu een druppel lader op aangesloten. Ik denk dat ik de accu maar preventief ga vervangen.
Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
Uitgestapt, auto even laten staan en probleem weer opgelost.
Ik heb er nu een druppel lader op aangesloten. Ik denk dat ik de accu maar preventief ga vervangen.
Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Donateur
- Posts in topic: 11
- Berichten: 1175
- Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
- Actief als: particulier
- Locatie: Noord-Limburg
Re: 12V Accu van de ZOE vervangen
Met een lege 12V accu doet je ZOE niks meer, dus dat wil je inderdaad niet. Maar ik twijfel of deze melding door een slechte 12V accu werd veroorzaakt. Maak voor de zekerheid altijd een foto van deze melding, want er zijn verschillende varianten van. Met gele sleutel, of zonder. Met accu-symbooltje of zonder. Betekent allemaal wat anders.
Laat je 12V accu anders gewoon even testen bij de dealer. Die heeft daar een soort "broodrooster" voor, waarmee ze prima kunnen zien of ie nog goed is.
Een nog goede accu vervangen lost het probleem niet op. Die mij zit er al in vanaf het begin. Na 3 jaar zou deze bij de onderhoudsbeurt standaard worden vervangen. Ik laat 'm gewoon elke beurt even checken, en het blijkt dat ie nog steeds prima is.
Laat je 12V accu anders gewoon even testen bij de dealer. Die heeft daar een soort "broodrooster" voor, waarmee ze prima kunnen zien of ie nog goed is.
Een nog goede accu vervangen lost het probleem niet op. Die mij zit er al in vanaf het begin. Na 3 jaar zou deze bij de onderhoudsbeurt standaard worden vervangen. Ik laat 'm gewoon elke beurt even checken, en het blijkt dat ie nog steeds prima is.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Re: 12V Accu van de ZOE vervangen
Ik heb het al vaker gehad. 2x keer bij terugkomst van langere vakantie in de zomer. Even die melding, auto even laten staan en het is weer weg.
Maar bedankt voor de tip. Als het weer voorkomt zal ik een foto maken.
Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
Maar bedankt voor de tip. Als het weer voorkomt zal ik een foto maken.
Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 11
- Berichten: 2716
- Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
- Actief als: particulier
Re: 12V Accu van de ZOE vervangen
In de laatste release van CanZE (Android) is de accuspanning opgenomen als grafiek. Zit in "Technical".
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid - en hoppa, logo 2
- Posts in topic: 1
- Berichten: 117
- Lid geworden op: 27 nov 2017 06:27
- Actief als: particulier
Re: 12V Accu van de ZOE vervangen
Zo, mijn aanwezige accu was inderdaad slecht. Netjes onder de 6 maanden BOVAG garantie vervangen vandaag door de verkopende dealer.
Een Bosch accu, gelijk maar om een 54Ah gevraagd
Een Bosch accu, gelijk maar om een 54Ah gevraagd
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Renault Zoe Q210 - 2013
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Re: 12V Accu van de ZOE vervangen
Ik heb afgelopen februari ook de accu vervangen, een paar keer problemen s'morgens maar we konden wel gewoon rijden.
Daarom online de juiste accu besteld ( nog geen 70 euro in huis. ) Monteren is een makkie en het probleem heb ik niet weer gehad.
De "oude" accu doet nu dienst in de Fiat 126 en dat gaat prima !
Daarom online de juiste accu besteld ( nog geen 70 euro in huis. ) Monteren is een makkie en het probleem heb ik niet weer gehad.
De "oude" accu doet nu dienst in de Fiat 126 en dat gaat prima !
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Donateur
- Posts in topic: 11
- Berichten: 1175
- Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
- Actief als: particulier
- Locatie: Noord-Limburg
Re: 12V Accu van de ZOE vervangen
@Jsj,
Welke 12V accu had je besteld? Heb je een linkje?
Welke 12V accu had je besteld? Heb je een linkje?
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Donateur
- Posts in topic: 11
- Berichten: 1175
- Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
- Actief als: particulier
- Locatie: Noord-Limburg
Re: 12V Accu van de ZOE vervangen
Bij de 5e onderhoudsbeurt kreeg ik nu toch het advies om de 12V accu te vervangen. Standaard zou deze al na 3 jaar vervangen worden, maar dat was bij mijn ZOE toen nog niet nodig.
Dit zijn de waarden die de garage heeft gemeten bij de 12V accu:
0 jaar: 420A (Oorspronkelijke waarde)
3 jaar: 370A (Advies: niet vervangen)
4 jaar: 375A (Advies: niet vervangen)
5 jaar: 331A (Advies: vervangen)
Ook ik heb de Varta Blue Dynamic besteld. Voor €68,- wordt ie netjes thuis bezorgd. Deze heeft 52Ah en kan 470A leveren. Er is ook een variant die 54Ah heeft en 530A kan leveren, maar de ZOE heeft geen startmotor, dus is zo'n hoge stroomsterkte niet nodig. Daarbij gaat ook het gewicht iets omhoog, en dat is nooit goed voor het verbruik. Vandaar dat ik heb gekozen voor de 52Ah variant.
Het vervangen van de 12V accu
Doe de motorkap open, en sluit vervolgens alle deuren zodat de auto na +/- 5 minuten in slaap valt.
Van te voren: Om er beter bij te kunnen heb ik het transparante reservoir dat voor de 12V accu zit los gemaakt, en iets naar links en naar beneden geschoven. Trek eerst het dopje in het midden los, en daarna kan je het geheel naar links schuiven zodat het los komt. Zorg dat de slang niet dubbel komt te zitten: Maak het grijze stekkertje los dat op de min-pool zit, zodat je daarna met sleutel 10mm de min-pool los kan maken. De onderkant kan je los maken met dop 13mm of Torx40 Op de plus-pool zit een kapje dat je naar boven kan klappen. Daaronder heb ik (in het midden van het foto) de moer (14mm) los gedraaid, en de beugel voor en achter de accu losgewipt, zodat ik er beter bij kon. Daarna kan je de klem op de plus-pool van de accu los maken: Trek vervolgens het overlooppijpje uit de rechterkant van de accu: Daarna kan je de accu eruit halen. Hier zat ie: WAARSCHUWING!: Als je de 12V accu los hebt gemaakt, sluit dan nooit de motorkap, want dan krijg je 'm niet meer open. (Of je moet zorgen dat je eerst een raam of deur open zet, zodat je nog bij de hendel kan)
Vervolgens kun je in omgekeerde volgorde de nieuwe accu plaatsen.
Nadat je als laatste de min-pool hebt aangesloten, hoor je even heel kort de ZOE-Voice-toon. Als je het grijze stekkertje op de min-pool nog niet hebt aangesloten zul je deze foutmelding op het dashboard zien: Als je een andere foutmelding ziet, moet je de min-pool nogmaals even los en weer vast maken. (De bedoeling is dat je in een keer goed contact maakt)
Klik vervolgens het grijze stekkertje er weer op, zodat bovenstaande foutmelding verdwijnt: Zet tenslotte het vloeistofreservoir weer vast en je bent klaar!
Dit zijn de waarden die de garage heeft gemeten bij de 12V accu:
0 jaar: 420A (Oorspronkelijke waarde)
3 jaar: 370A (Advies: niet vervangen)
4 jaar: 375A (Advies: niet vervangen)
5 jaar: 331A (Advies: vervangen)
Ook ik heb de Varta Blue Dynamic besteld. Voor €68,- wordt ie netjes thuis bezorgd. Deze heeft 52Ah en kan 470A leveren. Er is ook een variant die 54Ah heeft en 530A kan leveren, maar de ZOE heeft geen startmotor, dus is zo'n hoge stroomsterkte niet nodig. Daarbij gaat ook het gewicht iets omhoog, en dat is nooit goed voor het verbruik. Vandaar dat ik heb gekozen voor de 52Ah variant.
Het vervangen van de 12V accu
Doe de motorkap open, en sluit vervolgens alle deuren zodat de auto na +/- 5 minuten in slaap valt.
Van te voren: Om er beter bij te kunnen heb ik het transparante reservoir dat voor de 12V accu zit los gemaakt, en iets naar links en naar beneden geschoven. Trek eerst het dopje in het midden los, en daarna kan je het geheel naar links schuiven zodat het los komt. Zorg dat de slang niet dubbel komt te zitten: Maak het grijze stekkertje los dat op de min-pool zit, zodat je daarna met sleutel 10mm de min-pool los kan maken. De onderkant kan je los maken met dop 13mm of Torx40 Op de plus-pool zit een kapje dat je naar boven kan klappen. Daaronder heb ik (in het midden van het foto) de moer (14mm) los gedraaid, en de beugel voor en achter de accu losgewipt, zodat ik er beter bij kon. Daarna kan je de klem op de plus-pool van de accu los maken: Trek vervolgens het overlooppijpje uit de rechterkant van de accu: Daarna kan je de accu eruit halen. Hier zat ie: WAARSCHUWING!: Als je de 12V accu los hebt gemaakt, sluit dan nooit de motorkap, want dan krijg je 'm niet meer open. (Of je moet zorgen dat je eerst een raam of deur open zet, zodat je nog bij de hendel kan)
Vervolgens kun je in omgekeerde volgorde de nieuwe accu plaatsen.
Nadat je als laatste de min-pool hebt aangesloten, hoor je even heel kort de ZOE-Voice-toon. Als je het grijze stekkertje op de min-pool nog niet hebt aangesloten zul je deze foutmelding op het dashboard zien: Als je een andere foutmelding ziet, moet je de min-pool nogmaals even los en weer vast maken. (De bedoeling is dat je in een keer goed contact maakt)
Klik vervolgens het grijze stekkertje er weer op, zodat bovenstaande foutmelding verdwijnt: Zet tenslotte het vloeistofreservoir weer vast en je bent klaar!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 3
- Berichten: 676
- Lid geworden op: 21 okt 2013 11:23
- Actief als: particulier
- Locatie: Herent (Leuven, België)
- Contacteer:
Re: 12V Accu van de ZOE vervangen
Ik heb nooit begrepen waarom men geen Lithiumbatterij gebruikt voor het voeden van de elektronica en verlichting.
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
zonder ladingsverliezen
www.fivari.be
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
zonder ladingsverliezen
www.fivari.be
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 11
- Berichten: 2716
- Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
- Actief als: particulier
Re: 12V Accu van de ZOE vervangen
Prijs accu en onhandige spanning (en -variatie) voor de 12 volt georiënteerde markt van spullenboel van toeleveranciers.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Donateur
- Posts in topic: 11
- Berichten: 1175
- Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
- Actief als: particulier
- Locatie: Noord-Limburg
Re: 12V Accu van de ZOE vervangen
Inderdaad, de prijs van een vergelijkbare Lithium accu is aan de hoge kant...
Voorbeeld: https://www.ebbm.nl/jarocells12v20alithiumaccu
Voorbeeld: https://www.ebbm.nl/jarocells12v20alithiumaccu
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- 4-posting-stubborn
- Posts in topic: 4
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 15 apr 2018 21:41
- Actief als: particulier
Re: 12V Accu van de ZOE vervangen
Upper-de-up:
Ik heb de accu ook vervangen. Ik rij weer heerlijk rond sinds vanmorgen, maar ik merkte wel dat de cruise control en klok nog niet terug waren,
Iemand een idee of iets moet resetten om die functies terug te krijgen?
Ik heb de accu ook vervangen. Ik rij weer heerlijk rond sinds vanmorgen, maar ik merkte wel dat de cruise control en klok nog niet terug waren,
Iemand een idee of iets moet resetten om die functies terug te krijgen?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 11
- Berichten: 2716
- Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
- Actief als: particulier
Re: 12V Accu van de ZOE vervangen
Half uurtje met rust laten zou het moeten fixen.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 8 Reacties
- 812 Weergaves
-
Laatste bericht door Pleiades
-
- 1 Reacties
- 548 Weergaves
-
Laatste bericht door Sordone
-
- 0 Reacties
- 392 Weergaves
-
Laatste bericht door Wout-Seuren
-
- 2 Reacties
- 94 Weergaves
-
Laatste bericht door djeen
-
- 1 Reacties
- 390 Weergaves
-
Laatste bericht door Mastah
-
- 0 Reacties
- 141 Weergaves
-
Laatste bericht door Lantaarnpaal
-
- 3 Reacties
- 400 Weergaves
-
Laatste bericht door zoe2goe