15 inch bij Renault megane cabrio

Forumregels
géén Scenic / Megane Scenic !!
Die vind je onder Scenic
Plaats reactie

Topic author
Esther
3-posting-rookie
3-posting-rookie
Actief als: particulier

15 inch bij Renault megane cabrio

Bericht door Esther »

Hoi, ik hoop dat jullie mij hier verder kunnen helpen. :)
Ben gelukkige bezitter van een Megane Coupe Cabriolet 1.9 DCI Priv.luxe uit 2005.
Met het wisselen van de winterbanden, heeft iemand voor mij ook andere velgen erop gezet (met één van de vorige zou iets niet goed zijn geweest). Door misverstand zijn het 15 inch velgen geworden in plaats van 16 inch. Tegelijkertijd is één van de remschijven vervangen.
Mij is gezegd dat het alleen effect heeft op de km-stand (die iets te snel op zal lopen) en de snelheidsmeter die iets te weinig aan zal geven. Tja...

Wat ik nu vooral wil weten is of dit wel veilig is?
In een ander topic las ik al dat de remschijven misschien niet goed zouden passen, maar dat lijkt geen probleem te zijn.
Of kan dit toch nog mis gaan?

Welke andere onveiligheden/nadelen kunnen er zijn...?
Alvast erg bedankt voor jullie hulp!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid

Re: 15 inch bij Renault megane cabrio

Bericht door DHL »

Het eerste wat me opvalt is dat je schrijft dat er 1 van je remschijven werd vervangen.
Voor zover ik weet worden remschijven altijd per twee vervangen. Ze slijten ongeveer gelijkmatig. Bij vervangen van de remschijven worden de remmen zelf meestal ook vervangen.

Wat betreft die banden, kijk eens op je gelijkvormigheidsattest of 15 duim ertussen staat met de band die er nu opligt.
Zo niet zou dit in Belgie iig afkeur zijn.
Anderzijds dacht ik dat 15 duim op de basismodellen gemonteerd werd. Belangrijk is dat de totale hoogte hetzelfde blijft. Zoniet heeft dit toch wel gevolgen..
Je km-teller zal afwijken, je snelheidsmeter zal afwijken. Maar ook je toerental zal veranderen. Je zal met kleinere wielen meer toeren draaien wat niet zo goed is voor je verbruik. Banden zullen sneller slijten, zeker in combinatie met een koppelrijke motor. En de wegligging zal veranderen.

Het verhaal is beetje vaag, er zou met één van de wielen iets niet goed geweest zijn. Konden ze toch beter 1 wiel veranderen? En wat nu met je winterbanden, dat zijn 16-duimsbanden en je hebt nu 15-duimswielen als ik het juist lees.
Beetje vreemde situatie. Ik zou het niet aanvaarden. Sorry hoor voor het negatieve dat ik hier schrijf, maar echt, laat ze dat oplossen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Pleiades
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid

Re: 15 inch bij Renault megane cabrio

Bericht door Pleiades »

Als er op de band 195/65/15 staat is er niets aan de hand. Verwonder me wel over dat er maar een remschijf vervangen is.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Dit onderwerp heeft nog 5 niet getoonde antwoorden

Je moet ingelogd zijn om de reacties in dit onderwerp te kunnen bekijken.
Inloggen kan met de naam --> gastlezer <-- , wachtwoord --> gast <--.

Dit is om het dataverkeer veroorzaakt door robots te beperken,
zo proberen we het forum gratis te houden.

Registreer Aanmelden

Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

• Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken