Aandrijvingsgeluid

Stel hier de overige vragen die met Twingo techniek te maken hebben.
Plaats reactie

Topic author
rfrf
4-posting-stubborn
4-posting-stubborn
Posts in topic: 1
Laatste bezoek: 02 feb 2024 14:43
Actief als: particulier

Aandrijvingsgeluid

Bericht door rfrf »

Goedendag,

Allereest even voorstellen: Wij zijn liefhebbers van Franse auto's en hebben er door de jaren heen al heel wat gehad.
Ook vele Renaults tw: 12 TL, 20 GTL, 5 TL, 11 GTL en in mei 1993 een nieuwe Twingo gekocht. Wij waren toen zo'n beetje de eerste die er een hadden. Op dit moment hebben wij een Citroen CX 1983 en een Panhard uit 1954. De laatste hebben we al zo'n 22 jaar. De CX is er in principe voor dagelijks vervoer, maar (met name voor mijn vrouw) onpractisch. Zo kwam het dat we tegen een oude liefde opliepen. Een Twingo uit 1996 met 107.000 op de klok.
De auto staat inmiddels voor de deur en alles functioneert (op het kofferbakslot na).

Nu wil ik hier iets voorleggen: Ik hoor tijdens het rijden een (klinkt raar) nadrukkelijk "rollend" geluid. Nu weet ik van vroeger dat die Twingo's een redelijk afrolgeluid van de banden produceerden, maar ik ben er niet gerust op of dit ook zo is.
Om te kijken of het niet bv een aandrijfas is, heb ik de auto opgekrikt (de hele voorzijde) en de motor gestart en in z'n 2 met wat gas geven de wielen flink laten draaien. Ik hoor het geluid nu niet, maar realiseer mij dat er ook geen druk op de wielen staat. Mijn vraag is of dat laatste van invloed kan zijn. Anders gezegd: Mocht er toch een versleten aandrijfas zijn, kun je die dan ook horen als de wielen (zoals ik gedaan heb) vrij van de grond draaien? Maar wellicht zijn het toch de afrolgeluiden van de banden...
We willen er binnenkort een hele rit mee gaan maken.
Ben benieuwd en dank vast.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

kaleido 1
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 1
Laatste bezoek: 07 apr 2019 21:53
Actief als: particulier

Re: Aandrijvingsgeluid

Bericht door kaleido 1 »

Is er geen band gecupt of hobbelig qua profiel /
Ga eens met je hand over het loopvlak heen en weer van voor naar achter , dan moet dit glad aanvoelen.
Wiellagers test ik op een andere manier , wiel draaien en aan de schokbreker voelen of er trilling is.
Aandrijfas geeft meestal een meer bonkend/knakkend of tikkend geluid.
Als de wielen vrij in de lucht hangen is de hoek van de homokineten ook anders , dus zit je niet in het slijtage gebied.
Assen demonteren en controleren.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen