Aankoopkeuze - Megane Grand Tour phase 1/2, 1.6/2.0


Topic author
Steffanw
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 11
Berichten: 11
Lid geworden op: 13 jan 2016 22:54
Actief als: particulier

Aankoopkeuze - Megane Grand Tour phase 1/2, 1.6/2.0

Bericht door Steffanw »

Hi allemaal,

al 2 weken lang ben ik allerlei forums en reviews aan het afstruinen voor info. Na de aankondiging van de derde kleine is een station wel nodig helaas :)
Prijs/kwaliteit en betrouwbaarheid afgewogen kom ik toch op de megane grand tour. Ik twijfelde nog even of een 307 SW beter is maar gezien verbruik, wegenbelasting en betrouwbaarheid ga ik liever voor een phase 2 grand tour (waar een hoop elektra foutjes zijn opgelost). Ik begrijp namelijk dat de phase 1 in een slecht geval heel veel elektra problemen kan hebben.

Ik rij best wel sportief in mijn huidige fransoos en vind t wel jammer dat mijn nieuwe auto qua pit bekend staat als een oud mannetje.. Ik twijfel dan ook of ik voor een 1.6 of een 2.0 moet gaan.

Paar vaagjes aan jullie als ervaringsdeskundigen:
- klopt dit met de phase 1/2 ook volgens jullie? Mijn budget is vrij laag (max 3500) en dus is een phase 2 wel goed zoeken)
- iemand ervaring met de 2.0 benzine qua verbruik?

Ben benieuwd wat jullie erover te zeggen hebben

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

bspiering
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 1
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 aug 2014 13:49
Actief als: particulier

Re: Aankoopkeuze - Megane Grand Tour phase 1/2, 1.6/2.0

Bericht door bspiering »

Goedemorgen,

ik rij zelf een Renault Megane grand tour 2.0 16v 135 pk, uit 2006. heb er nu 215.000km op de teller. rij er zelf 2 jaar in nu. en heb nog geen problemen gehad. alleen heb ik sinds kort mijn raam defect bijrijderskant voor. deze kan niet meer open/dicht, maar daar ga ik nog een oplossing voor zoeken oftewel een nieuw raammechanisme inlaten zetten.
ik ben van een astra h 1.9 cdti naar de megane gegaan, merk wel een verschil maar ben zeer tevreden met de megane! en kan ik een diesel niet met een benzine vergelijken want dan wint de astra.
even over het verbruik van zoon megane, ik ben er zeer tevreden over! ik haal zoon 550 a 600 km , rij ik wat harder dan gemiddeld dan haal ik zo de 500 km (even goed door trekken bijvoorbeeld) dan rij ik wel veel al autobaan en 80 weg denkt zo 65% de rest is zeg maar in de woonwijk 30 km tot 50 km wegen. ik vind het een zeer lekkere auto. wil hem ook niet graag weg doen! al doet het me nog steeds pijn dat ik de astra heb weg gedaan, maar dit was gewoon kwa maandelijkse kosten het beste. (minder km rijden)
nou wil je nog wat meer weten laat het maar weten.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Steffanw
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 11
Berichten: 11
Lid geworden op: 13 jan 2016 22:54
Actief als: particulier

Re: Aankoopkeuze - Megane Grand Tour phase 1/2, 1.6/2.0

Bericht door Steffanw »

Bedankt voor je snelle reactie!
Goed om te horen dat de 2006 weinig problemen heeft. Raampje wordt op verschillende fora genoemd idd.
Maar 550 à 600 km op een tank van 60L is wel echt een verbruik dat ik niet kan veroorloven :(
Nu rijd je natuurlijk niet tot de laatste druppel door dus zal t eerder 55L zijn denk ik maar dan alsnog.. 1op10 bij rustig rijden en 1op9,1 bij t gas goed indrukken (wat ik toch wel zal doen) is echt te hoog..
Of heb ik iets verkeerd geïnterpreteerd?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 7
Berichten: 15972
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Aankoopkeuze - Megane Grand Tour phase 1/2, 1.6/2.0

Bericht door mechanic »

De 1.6 is wat licht,de 2.0 is prima. Neem zoiezo een 6bak,de 5bak is een flinke toerendraaier.
Zuinig is een 2.0 natuurlijk niet heel erg,maar meer 1:13 is zeker haalbaar op de snelweg.
Overweeg je een lpg auto ook?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Steffanw
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 11
Berichten: 11
Lid geworden op: 13 jan 2016 22:54
Actief als: particulier

Re: Aankoopkeuze - Megane Grand Tour phase 1/2, 1.6/2.0

Bericht door Steffanw »

Die zou ik zeker graag willen, dan zou het verbruik ook niets meer uitmaken. Maar helaas vallen de 2.0 lpg buiten mijn budget. Ik heb niet zoveel te besteden.
Dat de 2.0 een zesbak is is inderdaad wel aantrekkelijk! Je geeft aan dat de 1.6 licht is.. Ik ga er verder niets mee trekken, he tis voor mij de afweging "gun ik mijzelf een pleziertje? Hoeveel kost dat dan? Is dat evengoed idee?"
Ik wil graag een auto met wat pit maar moet niet straks spijt krijgen omdat t verbruik zo hoog ligt.. Mijn huidige autootje rijd in de winter ook 1op14 dus als 1op13 inderdaad reëel is voor de 2.0 dan is dat wel te doen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



JeroenSchot
lid
lid
Posts in topic: 7
Berichten: 138
Lid geworden op: 28 jul 2015 22:56
Actief als: particulier

Re: Aankoopkeuze - Megane Grand Tour phase 1/2, 1.6/2.0

Bericht door JeroenSchot »

Toen ik een paar maanden terug ben gaan rondkijken voor een Scenic ben ik er wel achter gekomen dat de 1.6 motor niet als erg betrouwbaar staat aangeschreven(veel mankementen)

De 2.0 16V(f4r) die in de Megane en Scenic ligt staat juist bekend als een erg betrouwbaar degelijk blok, ik kwam ook veel auto's tegen op marktplaats met km standen tegen de 300.000 met NAP.

Ook zag ik dat Renault de f4r nog steeds in de Dacia Dusters nieuw levert. Dus ook Renault heeft nog steeds vertrouwen in dit blok, en onderdelen zullen nog steeds makkelijk verkrijgbaar zijn.

Die 6bak met deze motor is inderdaad een verademing, lekker laag in toeren bij 100km/u

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

AriePraat
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 371
Lid geworden op: 13 dec 2008 19:37
Actief als: particulier
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Aankoopkeuze - Megane Grand Tour phase 1/2, 1.6/2.0

Bericht door AriePraat »

ooit een 1.6 gehad, een jaartje, maar toch problemen gehad

nu 3 jaar een phase 2 2.0 Tech Line, 0,0 problemen, nog nooit zo goedkoop Renault gereden

vorig jaar de riem laten vervangen en afgelopen jaar had ik ook het probleem van het raam
de stekker bij de deur was kapot, ik dacht voor zo'n 100 euro dat het opgelost was

erg tevreden dus, verbruik is wel beter dan 1 op 10, maar het is geen zuinigheidswonder, dat deed de 1.6 beter
maar deze draait veel lekkerder

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Steffanw
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 11
Berichten: 11
Lid geworden op: 13 jan 2016 22:54
Actief als: particulier

Re: Aankoopkeuze - Megane Grand Tour phase 1/2, 1.6/2.0

Bericht door Steffanw »

Heel erg bedankt voor jullie reacties! Dat helpt echt.
Kunnen jullie iets zeggen over het verbruik dat jullie rijden?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 7
Berichten: 15972
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Aankoopkeuze - Megane Grand Tour phase 1/2, 1.6/2.0

Bericht door mechanic »

De 1.6 is ook betrouwbaar,maar wat krap met vermogen.
Mn 2.0 automaat was in bebouwde kom een dorstige klant,op de autoweg was 1:13/14 te doen maar dan moet je goed je best doen.
Wel genoeg vermogen,wat de 1.6 mist,maarja dat is persoonlijk en in dit vlakke land geen groot probleem.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Steffanw
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 11
Berichten: 11
Lid geworden op: 13 jan 2016 22:54
Actief als: particulier

Re: Aankoopkeuze - Megane Grand Tour phase 1/2, 1.6/2.0

Bericht door Steffanw »

Bedankt. Nu is een automaat ook iets minder zuinig. Ik denk dat ik overtuigd ben voor de 2.0. Desnoods maar fietsen naar m'n werk in de zomer (6km) maar voor de afstanden lekker rijden met de 6e versnelling en wat meer vermogen. Het zal ff zoeken zijn naar een goed passende occasion.

Toevallig nog zaken waar jullie weten dat je op moet letten?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 7
Berichten: 15972
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Aankoopkeuze - Megane Grand Tour phase 1/2, 1.6/2.0

Bericht door mechanic »

Als alles goed werkt wat erop zit,is dat belangrijk.
Airco is zwak onderdeel,raambediening,ruitbediening,distributie 5jaar/120.000km,bijgeluid nokkenasversteller..Evt waterlekkage onder de matten,er staat veel info op dit forum dus alles is op te lossen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



JeroenSchot
lid
lid
Posts in topic: 7
Berichten: 138
Lid geworden op: 28 jul 2015 22:56
Actief als: particulier

Re: Aankoopkeuze - Megane Grand Tour phase 1/2, 1.6/2.0

Bericht door JeroenSchot »

Qua verbruik kan ik je geen gunstiger nieuws geven. Alleen ik denk wel dat de Scenic wat zwaarder is dan de megane grand Tour dus dat kan voor jou dan alleen maar gunstiger uitvallen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



JeroenSchot
lid
lid
Posts in topic: 7
Berichten: 138
Lid geworden op: 28 jul 2015 22:56
Actief als: particulier

Re: Aankoopkeuze - Megane Grand Tour phase 1/2, 1.6/2.0

Bericht door JeroenSchot »

ImageUploadedByTapatalk1453212464.388782.jpg
ImageUploadedByTapatalk1453212478.405285.jpg
ImageUploadedByTapatalk1453212490.588982.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Steffanw
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 11
Berichten: 11
Lid geworden op: 13 jan 2016 22:54
Actief als: particulier

Re: Aankoopkeuze - Megane Grand Tour phase 1/2, 1.6/2.0

Bericht door Steffanw »

Wauw! Supermooi!
Kan ik dat interpreteren als stadsverbruik of gemiddeld? Rij je veel snelweg? Wat is bijvoorbeeld jouw woon-werkverkeer? Die van mij is 8km. Weliswaar 95% snelweg maar voordat de motor warm is ben ik er al... Dat dan 5x p/week.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



JeroenSchot
lid
lid
Posts in topic: 7
Berichten: 138
Lid geworden op: 28 jul 2015 22:56
Actief als: particulier

Re: Aankoopkeuze - Megane Grand Tour phase 1/2, 1.6/2.0

Bericht door JeroenSchot »

Ik rij meestal woon/werk ook zo'n 6/7km met zo'n 50km/h maar hier zitten zo'n 350 snelwegkilometers van afgelopen dagen. Waarvan ook stukken 130km/H en dan istie net wat dorstiger.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



JeroenSchot
lid
lid
Posts in topic: 7
Berichten: 138
Lid geworden op: 28 jul 2015 22:56
Actief als: particulier

Re: Aankoopkeuze - Megane Grand Tour phase 1/2, 1.6/2.0

Bericht door JeroenSchot »

Ik moet vanmiddag nog naar Rijnsburg (50min heen, 50 terug) ik zal de tellers straks even op 0 zetten en kijken wat hij dan voor verbruik laat zien.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Steffanw
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 11
Berichten: 11
Lid geworden op: 13 jan 2016 22:54
Actief als: particulier

Re: Aankoopkeuze - Megane Grand Tour phase 1/2, 1.6/2.0

Bericht door Steffanw »

Oh das wel mooi Jeroen. Zou je ook eens je verbruik op een rit woon werk kunnen meten? Dat zou heel representatief zijn voor mijn wekelijkse reizen. Bedankt voor je input.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



JeroenSchot
lid
lid
Posts in topic: 7
Berichten: 138
Lid geworden op: 28 jul 2015 22:56
Actief als: particulier

Re: Aankoopkeuze - Megane Grand Tour phase 1/2, 1.6/2.0

Bericht door JeroenSchot »

Oké als je dat liever hebt,
Dan doe ik dat. Ik werk maandag weer dus je zal even geduld moeten hebben ;-)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Steffanw
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 11
Berichten: 11
Lid geworden op: 13 jan 2016 22:54
Actief als: particulier

Re: Aankoopkeuze - Megane Grand Tour phase 1/2, 1.6/2.0

Bericht door Steffanw »

Haha, het is allebei super!
Maar het feit dat jouw ww verkeer zo hetzelfde is als die van mij kan voor mij een doorslaggevend resultaat geven als t om verbruik gaat. Als ik op zo'n korte rit inderdaad 1op9 rij is dat vrij ernstig voor mijn portemonneetje :) en zou ik toch maar de zuinige (en saaie) optie moeten kiezen. Op dit moment rij ik gemakkelijk 1op14 namelijk.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



FMFREAK
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 3
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 jan 2016 19:52
Actief als: particulier

Re: Aankoopkeuze - Megane Grand Tour phase 1/2, 1.6/2.0

Bericht door FMFREAK »

Ook ik wil binnenkort een proefrit gaan maken in een Renault Megane II Grand Tour phase 2. Zijn er nog dingen waar je specifiek naar moet kijken (of luisteren) bij zo'n proefrit ? Staat +/- 160000 km. op de teller.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



JeroenSchot
lid
lid
Posts in topic: 7
Berichten: 138
Lid geworden op: 28 jul 2015 22:56
Actief als: particulier

Re: Aankoopkeuze - Megane Grand Tour phase 1/2, 1.6/2.0

Bericht door JeroenSchot »

Welke motor ligt erin?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



FMFREAK
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 3
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 jan 2016 19:52
Actief als: particulier

Re: Aankoopkeuze - Megane Grand Tour phase 1/2, 1.6/2.0

Bericht door FMFREAK »

Een 1.6 16v..

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Steffanw
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 11
Berichten: 11
Lid geworden op: 13 jan 2016 22:54
Actief als: particulier

Re: Aankoopkeuze - Megane Grand Tour phase 1/2, 1.6/2.0

Bericht door Steffanw »

Hi Jeroen, had je toevallig nog je verbruik gemeten op je W-W rit? Er staan 2 fase 2 met 2.0 motor te koop (onder de €4000) dus zou een optie zijn. 1.6 zijn er genoeg.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Harm
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 632
Lid geworden op: 30 nov 2011 20:04
Actief als: particulier

Re: Aankoopkeuze - Megane Grand Tour phase 1/2, 1.6/2.0

Bericht door Harm »

De 1.6 16V is op zich een fijne motor, hij rijdt soepel en ik haal er 1:13 a 1:14 mee. Ook met het gezin (4 personen en kampeerbagage, dus goed vol) op vakantie gaat er prima mee, je zult helling op geregeld moeten terugschakelen, maar de 1,6 schuwt toeren niet, dus lekker met 3500/4000 toeren omhoog en het gaat prima. Maximum koppel/trekkracht ligt bij de 1.6 sowieso rond 3500 toeren.

De 2.0 ken ik ook, dat is niet zozeer een strepentrekker als wel een motor met wat meer reserve, rijdt soepel en stil. In de basis de fijnere motor van de twee en ook betrouwbaar, maar reken op een verbruik van 1:11 a 1:12 in de praktijk. Rij je veel stadsverkeer dan kan onzuiniger ook, oplopend naar 1:9 a 1:10. Met de 1.6 kom je zelfs met stevig doorrijden niet onder de 1:11.

Qua betrouwbaarheid: de 2.0 staat heel betrouwbaar te boek, maar ik rij al jaren in de 1.6 en heb met de motor nooit wat. Let bij het kijken naar een auto wel op of de distributieriem vervangen is, want dat is best een kostbare grap. En een auto die op tijd zijn onderhoudsbeurten heeft gehad heeft altijd de voorkeur.

Qua problemen: een fase 2 kent minder problemen dan een fase 1, maar probleemloos is ie helaas niet. De elektrische ramen zijn al genoemd. Maar er is meer:
* Als je handsfree hebt, dan werken de drukknopjes op de portieren (om de auto af te sluiten) soms niet meer. Kun je repareren of zo laten, dan gebruik je gewoon de afstandsbediening en druk je op de knopjes.
* De rubber voet rondom de antenne verbrokkelt soms, voor vervanging moet de hele antennevoet eraf en nieuw, relatief duur.
* Waterlekkage rechtsvoor komt voor. Kan 2 oorzaken hebben: de paravan zit verstopt (= kunststof plaat/afvoer onder de voorruit) of de airco afvoer zit verstopt, waardoor het condenswater in het interieur komt. Allebei geen enorme reparaties, maar wel iets om op te letten: voel onder de matten voorin en in het opbergbakje in de vloer bij de passagier.
* Lekkage in de kofferbak (onder het reservewiel) komt voor: vaak bij auto's met een trekhaak, vocht komt dan via de kabel naar binnen. Dus even voelen onder het reservewiel of het daar droog is. Zie op dit forum voor oplossingen.
* Schrapend geluid uit de (achter)remmen: soms blijven de remmen wat hangen van de handrem, zeker als de auto niet veel gebruikt wordt. Is prima gangbaar te maken, maar fijn als dat gelijk bij aflevering gebeurt.
* Glazen panoramadak? Kijk dan of dit lekker loopt/open-dicht gaat.
* Wat piepjes en kraakjes van het dashboard komen voor, leer je mee leven, maar als je er allergisch voor bent dan is het goed om te weten.

Al met al zijn de meeste dingen vooral een beetje irritant, maar niet heel schokkend en goed te repareren, door de garage of deels zelf. Maar het zijn wel puntjes waar je op kunt letten bij een proefrit. Een goede proefrit over verschillende wegdekken zou ik je sowieso aanraden, dat zegt veel over een auto.

Verder is de Grandtour vooral een hele fijne, praktische en ruime gezinsauto, waar ook lange mensen met lange kinderen goed in passen (spreek uit ervaring) en waar een enorme berg vakantiebagage in kan. De auto barst van de handige vakjes en opbergmogelijkheden en het is ondanks zijn ruimte en lengte ook gewoon een hele handelbare en overzichtelijke auto, ook in stadsverkeer en met parkeren. En ik vind hem mooi, maar dat is smaak natuurlijk :D

Succes met de keuze! Groeten, Harm
Huidig: Renault Megane II Grandtour 1.6 16V Techline (2008), Renault Captur TCe 120 EDC Dynamique (2013)
Ex: Renault Megane I Break 1.6 16V RXi, Renault Clio S, Renault 5 GTS
Vroeger thuis: R4, R16TL, R16TS, R16TX, R20L, R20TL, R5GTL

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Steffanw
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 11
Berichten: 11
Lid geworden op: 13 jan 2016 22:54
Actief als: particulier

Re: Aankoopkeuze - Megane Grand Tour phase 1/2, 1.6/2.0

Bericht door Steffanw »

Bedankt Harm voor je post!
Ik las net iemand op meganeclub die ook twijfelde over 1.6 of 2.0 en zijn verbruik met de 2.0 valt reuze mee.
Ik ga maar eens een afspraak maken voor een proefrit.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 7
Berichten: 15972
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Aankoopkeuze - Megane Grand Tour phase 1/2, 1.6/2.0

Bericht door mechanic »

Goede keus!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Harm
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 632
Lid geworden op: 30 nov 2011 20:04
Actief als: particulier

Re: Aankoopkeuze - Megane Grand Tour phase 1/2, 1.6/2.0

Bericht door Harm »

Goed plan Steffan! Alvast veel plezier met de proefrit.

Groeten, Harm
Huidig: Renault Megane II Grandtour 1.6 16V Techline (2008), Renault Captur TCe 120 EDC Dynamique (2013)
Ex: Renault Megane I Break 1.6 16V RXi, Renault Clio S, Renault 5 GTS
Vroeger thuis: R4, R16TL, R16TS, R16TX, R20L, R20TL, R5GTL

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



FMFREAK
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 3
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 jan 2016 19:52
Actief als: particulier

Re: Aankoopkeuze - Megane Grand Tour phase 1/2, 1.6/2.0

Bericht door FMFREAK »

Harm bedankt voor al jouw opmerkingen.

Vandaag in 2 Grand Tours een proefrit gemaakt en natuurlijk op jouw punten gelet. Afgelopen week ook nog even indumij gemaild met de status van de distributieriemen van de 2 auto's en die waren 2 jaar geleden vervangen.
Na de 2 proefritten besloten dat ik vanaf donderdag eigenaar ben van een mooie Megane Grand Tour van eind 2007. Datum eerste toelating hetzelfde als mijn verjaardag (alleen wat jaartjes jonger :)) Dat moet dus een goede auto zijn :)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



larsdijkstra 16v
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 1443
Lid geworden op: 09 aug 2013 08:12
Actief als: particulier

Re: Aankoopkeuze - Megane Grand Tour phase 1/2, 1.6/2.0

Bericht door larsdijkstra 16v »

Succes!
Laguna lll GT GrandTour 2.0 16v Turbo 2008 + Megane l Cabrio 2.0 16v Aria F4R 2003

Ex: Mégane Hatchback 2.0 16v 1999 F7R, Laguna ll GrandTour 2.0 16v Turbo 2007, 19 16v Cabrio 1993, Renault 19 16v 1991

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Harm
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 632
Lid geworden op: 30 nov 2011 20:04
Actief als: particulier

Re: Aankoopkeuze - Megane Grand Tour phase 1/2, 1.6/2.0

Bericht door Harm »

Gefeliciteerd! Veel plezier met je Megane.

Groeten, Harm
Huidig: Renault Megane II Grandtour 1.6 16V Techline (2008), Renault Captur TCe 120 EDC Dynamique (2013)
Ex: Renault Megane I Break 1.6 16V RXi, Renault Clio S, Renault 5 GTS
Vroeger thuis: R4, R16TL, R16TS, R16TX, R20L, R20TL, R5GTL

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



srooij
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 1
Berichten: 20
Lid geworden op: 17 jan 2016 16:10
Actief als: particulier

Re: Aankoopkeuze - Megane Grand Tour phase 1/2, 1.6/2.0

Bericht door srooij »

Veel plezier met de nieuwe auto!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

gewe
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 3
Berichten: 112
Lid geworden op: 11 dec 2011 14:58
Actief als: particulier

Re: Aankoopkeuze - Megane Grand Tour phase 1/2, 1.6/2.0

Bericht door gewe »

Hallo,

Misschien een beetje laat (zie dit draadje net pas), maar wilde er toch even op inhaken.
Ik heb zelf sinds eind 2011 een Grand Tour uit begin 2007, 1.6 motor op LPG. De motor is zo'n beetje het meest probleemloze deel van de auto. Teller staat nu op ruim 225.000 km. Trekkracht op vakantie (minder vlak terrein) valt wat tegen.

Meestal zit ik qua verbruik rond de fabrieksopgave (7 l / 100 km). Maar ik rij weinig stadsverkeer. Met de huidige LPG prijzen 4 à 5 cent per km.

Over de raambediening: die van de twee voorportieren hebben al een paar keer geweigerd. De stekker van de raammotor loshalen en de contacten schoonmaken werkte telkens voor een paar maanden. De laatste keer heb ik ze ingespoten met contactspray, in de hoop dat het nu voorlopig blijft werken.
Groeten,

George

Renault Mégane Grand Tour 1.6 16V LPG 03-2007 (v/h Renault Grand Scénic 1.6 16V LPG Business Line 11-2008)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Steffanw
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 11
Berichten: 11
Lid geworden op: 13 jan 2016 22:54
Actief als: particulier

Re: Aankoopkeuze - Megane Grand Tour phase 1/2, 1.6/2.0

Bericht door Steffanw »

Hallo allemaal.
Inmiddels ben ik (eindelijk) eigenaar van een mooie Megane Grand Tour 2.0 16V Tech Line.
Wat een heerlijke auto! Verbruik tot nu toe is ongeveer gelijk aan mijn oude autootje 1/12,5.
Vind ik prima.

3 vraagjes:
- Weet iemand of het fixen van de keyless entry sensor op een handvat eenvoudig is?
- Distributie van de meeste auto's is gewoon om de zoveel km. Meestal 120.000. Bij de megane hoornik overal expliciet "om de 5 jaar" erbij. De DBR van deze is 85k geleden vervangen. Maar wel bijna 5 jaar. Kan ik m nog ff doorrijden? Of is die 5 jaar erg belangrijk?
- de onderhoudsstempels kan ik nergens terugvinden. Ik hoor dat via myrenault.nl soms ook eea is terug te vinden. Klopt dat?

Ik krijg t niet voor elkaar een account te maken daar.. Ga wel ff bellen met ze :)

Ben benieuwd.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 7
Berichten: 15972
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Aankoopkeuze - Megane Grand Tour phase 1/2, 1.6/2.0

Bericht door mechanic »

De sensoren zijn eenvoudig te wisselen. Staat ook ergens een howto op het forum.
De riem inderdaad na 120.000km OF 5 jaar. Als de 5jaar bijna voorbij is zou ik toch adviseren deze te wisselen.
Neem de multieriemset,dempende krukaspoulie ook mee,en advies de waterpomp ook te vervangen.
Een dealer kan ook zien wat er aan onderhoud gedaan is bij een rn dealer,als ze het goed ingegeven hebben.
Elke 30k of eens per jaar een beurt met pollenfilter. Bougies om de 60k,luchtfilter om de 60k of 4jaar. Remvloeistof vanuit rn om de 120k of 4jaar.
Meeste kan je ook vrij simpel zelf doen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

gewe
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 3
Berichten: 112
Lid geworden op: 11 dec 2011 14:58
Actief als: particulier

Re: Aankoopkeuze - Megane Grand Tour phase 1/2, 1.6/2.0

Bericht door gewe »

Bij mij werkte de keyless sensor op één van de deuren niet goed meer omdat het glimmende dopje wat aan de binnenkant van de handgreep hoort te zitten eraf was gevallen. Het achtergebleven dubbelzijdige plakband reflecteerde door aangekoekt vuil niet echt. Plakband verwijderen was in dit geval voldoende (bij zilvergrijze handgrepen, geen idee of het met andere kleuren ook zonder dopje werkt).
Groeten,

George

Renault Mégane Grand Tour 1.6 16V LPG 03-2007 (v/h Renault Grand Scénic 1.6 16V LPG Business Line 11-2008)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht