ABS r 21
-
Topic author
ABS r 21
Hallo allemaal,
Ik heb een een probleem met mijn abs, namelijk dat de sensoren achter defect zijn.
Ik vraag me nu af welke sensoren erin moeten, en wat deze kosten.
Het gaat om een r21 txe hatchback uit 1990, en mijn achterrremmen zijn schijfremmen met Brembo klauwen.
Het alternatief is de ABS compleet te verwijderen, maar dat is volgens mij een nogal ingrijpende operatie, aangezien dan ook alles van de ABS verwijderd moet worden, en de hoofdremcilinder aangepast moet worden.
Het probleem uit zich in dat of met koud vochtig weer de eerste kilometers, of met file verkeer mijn ABS ingrijpt, terwijl het niet moet.
Als er nog andere oorzaken voor dit probleem kunnen zijn hoor ik dit ook graag.
Mvg Eelco
Ik heb een een probleem met mijn abs, namelijk dat de sensoren achter defect zijn.
Ik vraag me nu af welke sensoren erin moeten, en wat deze kosten.
Het gaat om een r21 txe hatchback uit 1990, en mijn achterrremmen zijn schijfremmen met Brembo klauwen.
Het alternatief is de ABS compleet te verwijderen, maar dat is volgens mij een nogal ingrijpende operatie, aangezien dan ook alles van de ABS verwijderd moet worden, en de hoofdremcilinder aangepast moet worden.
Het probleem uit zich in dat of met koud vochtig weer de eerste kilometers, of met file verkeer mijn ABS ingrijpt, terwijl het niet moet.
Als er nog andere oorzaken voor dit probleem kunnen zijn hoor ik dit ook graag.
Mvg Eelco
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Donateur
- Posts in topic: 3
- Berichten: 3477
- Lid geworden op: 27 aug 2004
- Laatste bezoek: 19 mar 2025 08:20
- Actief als: particulier
- Locatie: 森の中で - нахуй Путина, блядь сын
- Contacteer:
Denk dat vervangen van de sensoren van de ABS bij de achterwielen aanmerkelijk makkelijker is dan het gehele systeem verwijderen.
De opmerking 'bij koud vochtig weer' doet mij een beetje in de richting van een slecht contact denken.
Zijn de stekkers allemaal nog goed vochtdicht achter, en geen beschadigde draden ?
Want blijkbaar signaleerd de sensor even geen puls meer van de tandkrans, en gaat die er dus vanuit dat het wiel stilstaat, waardoor bij het remmen de ABS in werking treed.
De opmerking 'bij koud vochtig weer' doet mij een beetje in de richting van een slecht contact denken.
Zijn de stekkers allemaal nog goed vochtdicht achter, en geen beschadigde draden ?
Want blijkbaar signaleerd de sensor even geen puls meer van de tandkrans, en gaat die er dus vanuit dat het wiel stilstaat, waardoor bij het remmen de ABS in werking treed.
¯\(ツ)/¯ Nothing great was ever achieved by being realistic!!
It's better to be absolutely ridiculous than absolutely boring
It's better to be absolutely ridiculous than absolutely boring
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 2
- Berichten: 769
- Lid geworden op: 31 aug 2004
- Laatste bezoek: 10 dec 2015 19:31
- Actief als: particulier
of de tandjes zijn van de tandschijven af geroest .. zelfde effect ..
ook bekend van de 25 , alpine , espace , alles zo rond 90-94
sja ... best lastig te vinden zoiets ... een txe met abs is niet echt dik gezaaid ..
en een turbo is 5 gaats
maar ..
op sloperij de ooievaar staat een 21 TXI .. deze heeft dezelfde naven achter met abs ..
deze sloperij is in oosterblokker noord holland
zou dat eerst proberen .
gr jb
ook bekend van de 25 , alpine , espace , alles zo rond 90-94
sja ... best lastig te vinden zoiets ... een txe met abs is niet echt dik gezaaid ..
en een turbo is 5 gaats
maar ..
op sloperij de ooievaar staat een 21 TXI .. deze heeft dezelfde naven achter met abs ..
deze sloperij is in oosterblokker noord holland
zou dat eerst proberen .
gr jb
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author
Tjah, noordholland is niet echt om de hoek van mij, en de tandkrans van de assen kan het niet zijn...
Een half jaar geleden zijn er namelijk nieuwe lagers opgezet, die je als complete set koopt, inclusief de tandkrans dus...
De kabels zitten in de sensoren vastgebakken, dus kan geen lekkage zijn..
En ook bij droog weer in de file heb ik het probleem..
Maar ik zal hier in de buurt nog ff verder snuffelen bij de verschillende sloperijen.
Inderdaad zijn de 21's met abs en schijfremmen achter zeer dun bezaaid.
igg bedankt
gr Eelco
Een half jaar geleden zijn er namelijk nieuwe lagers opgezet, die je als complete set koopt, inclusief de tandkrans dus...
De kabels zitten in de sensoren vastgebakken, dus kan geen lekkage zijn..
En ook bij droog weer in de file heb ik het probleem..
Maar ik zal hier in de buurt nog ff verder snuffelen bij de verschillende sloperijen.
Inderdaad zijn de 21's met abs en schijfremmen achter zeer dun bezaaid.
igg bedankt
gr Eelco
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Donateur
- Posts in topic: 3
- Berichten: 3477
- Lid geworden op: 27 aug 2004
- Laatste bezoek: 19 mar 2025 08:20
- Actief als: particulier
- Locatie: 森の中で - нахуй Путина, блядь сын
- Contacteer:
Ik had wel aan de tandkransen gedacht, doch de specificatie van koud&vochtig weer sloot dat weer een beetje uit voor mij.
Maar die sensoren hebben wel stekker verbindingen, en dat zijn in elke schakeling altijd de zwakste elementen.
Tevens, nu ik weet dat de tandkransen vervangen zijn, vraag ik mij dus af of :
a - de sensoren daarbij niet beschadigd zij
b - of de afstand tussen sensor en tandkrans nog wel klopt (bij koude krimpt immers alles in, en het hoeft maar een halve milimeter te zijn in dit geval)
Nu wil ik niet de expert uithangen, want dat ben ik zekers niet, doch wellicht hoef je niet perse de sensor van een R21 te pakken, maar zitten dezelfde sensoren (das wel weer belangrijk ivm impedantie) ook op diverse andere modellen en zelfs merken.
(maar ja...welke....sorry...)
Zou toch nog eens serieus de stekkerverbindingen goed nakijken, schoonmaken en extra aftapen als test.
Maar die sensoren hebben wel stekker verbindingen, en dat zijn in elke schakeling altijd de zwakste elementen.
Tevens, nu ik weet dat de tandkransen vervangen zijn, vraag ik mij dus af of :
a - de sensoren daarbij niet beschadigd zij
b - of de afstand tussen sensor en tandkrans nog wel klopt (bij koude krimpt immers alles in, en het hoeft maar een halve milimeter te zijn in dit geval)
Nu wil ik niet de expert uithangen, want dat ben ik zekers niet, doch wellicht hoef je niet perse de sensor van een R21 te pakken, maar zitten dezelfde sensoren (das wel weer belangrijk ivm impedantie) ook op diverse andere modellen en zelfs merken.
(maar ja...welke....sorry...)
Zou toch nog eens serieus de stekkerverbindingen goed nakijken, schoonmaken en extra aftapen als test.
¯\(ツ)/¯ Nothing great was ever achieved by being realistic!!
It's better to be absolutely ridiculous than absolutely boring
It's better to be absolutely ridiculous than absolutely boring
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author
Tjah, het probleem was er al voor de tandkransen vervangen waren, en een de kant van de sensoren is het gegoten.
(ik heb het al bekeken) Ik had namelijk zelf ook al aan stekkers gedacht.
Ik zal nog wel de stekkers aan de andere kant van het snoer nog eens extra onder de loep nemen.
En de afstand? Geen idee, nog niet aan gedacht, wel lastig te controleren aangezien de sensoren vast zitten door de tijd en vuil...
En ik hoop inderdaad dat sensoren van een andere auto eventueel ook passen, maar zoals je zelf ook al zegt: welke?
Ik vermoed zelf dat ze wel eens in volvo's en in r-safrane zouden kunnen zitten...
Ik zoek wel ff verder en laat het weten als ik iets vind
(ik heb het al bekeken) Ik had namelijk zelf ook al aan stekkers gedacht.
Ik zal nog wel de stekkers aan de andere kant van het snoer nog eens extra onder de loep nemen.
En de afstand? Geen idee, nog niet aan gedacht, wel lastig te controleren aangezien de sensoren vast zitten door de tijd en vuil...
En ik hoop inderdaad dat sensoren van een andere auto eventueel ook passen, maar zoals je zelf ook al zegt: welke?
Ik vermoed zelf dat ze wel eens in volvo's en in r-safrane zouden kunnen zitten...
Ik zoek wel ff verder en laat het weten als ik iets vind
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 2
- Berichten: 769
- Lid geworden op: 31 aug 2004
- Laatste bezoek: 10 dec 2015 19:31
- Actief als: particulier
als jouw sensoren vast in het fusee geroest zitten , heb je ook nog weleens kans , dat de roest de sensor stuk drukt ..
Als het huis het spoeltje van de sensor raakt , werkt hij ook niet meer .
jb
Als het huis het spoeltje van de sensor raakt , werkt hij ook niet meer .
jb
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Donateur
- Posts in topic: 3
- Berichten: 3477
- Lid geworden op: 27 aug 2004
- Laatste bezoek: 19 mar 2025 08:20
- Actief als: particulier
- Locatie: 森の中で - нахуй Путина, блядь сын
- Contacteer:
Het zou dus geen kwaad kunnen de sensor eens te verwijderen om te zien wat er op staat aan code's.
Onderstaand afgebeeld is de sensor van een R25

Onderstaand afgebeeld is de sensor van een R25

¯\(ツ)/¯ Nothing great was ever achieved by being realistic!!
It's better to be absolutely ridiculous than absolutely boring
It's better to be absolutely ridiculous than absolutely boring
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author
Dank jullie,
ik zal eens kijken
ik zal ook een paar foto's maken.
ik zal eens kijken
ik zal ook een paar foto's maken.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut