Hallo,
Ik heb een GS uit 2007 (Metallic Rood) zonder getinte ruiten achter.
Maar wel met gordijntjes.
Met felle zon komt er langs de gordijntjes nog zon en die schijnt uiteraard direct in de gezichten van de kinderen.
Dus om de kinderen uit de zon te houden op vakantie heb ik Halfords statische folie op de ruiten geplakt, 5% lichtdoorlaatbaarheid. Bevalt goed, auto is merkbaar koeler en kinderen zaten goed uit de zon (ze zijn net 1).
Maar de folie belt en blaast en streept en is geen gezicht.
Dus wil het laten plakken door een vakman, het bevalt me namelijk wel.
Maar hoe donker zal ik nemen ?? 5% vind ik toch wel erg donker, zeker in combinatie met de gordijntjes.
Wat is standaard als je donkere ramen af fabriek neemt ??
Of is een zilveren tint aan te bevelen ??
mvg,
Socrates
Achterruiten Grand Scenic donkerder maken, hoe donker ?
-
Socrates
Topic author - Lid

-
Cerberus
- repeating visitor

- Actief als: particulier
De Politie houd met deze dagen een verscherpt toezicht op verduisterde ramen. Boete E. 101,00
Als je de folie niet direct kan verwijderen kan men besluiten het kenteken in te nemen. Je moet dan je auto opnieuw ter keuring aanbieden. (incl. het afslepen is dat een zeer dure grap)
Zelfs je gordijntjes zijn niet toegestaan.
Van de website Bureau Verkeershandhaving Openbaar Ministerie (BVOM)
Mag ik mijn autoruiten verduisteren?
Nee, dit is niet toegestaan. Alleen de achterruit mag voorzien zijn van een folie of coating, mits het voertuig beschikt over een rechterbuitenspiegel.
In het Voertuigreglement (artikel 5.2.42) staat het helder omschreven: de voorruit en de zijruiten van personenauto's mogen geen beschadigingen of verkleuringen vertonen en niet voorzien zijn van onnodige voorwerpen, die het uitzicht van de bestuurder belemmeren. Hierbij valt te denken aan folies die de lichtdoorlaatbaarheid beperken, aldus een nota van toelichting.
Ook coatings zijn niet toegestaan. Bij de toelating van motorvoertuigen (typegoedkeuring) wordt de beperking van de lichtdoorlaatbaarheid binnen zekere grenzen gehouden.
Ook in Duitsland wordt hier streng op gecontroleerd.
Een gewaarschuwd mens telt voor twee.
Als je de folie niet direct kan verwijderen kan men besluiten het kenteken in te nemen. Je moet dan je auto opnieuw ter keuring aanbieden. (incl. het afslepen is dat een zeer dure grap)
Zelfs je gordijntjes zijn niet toegestaan.
Van de website Bureau Verkeershandhaving Openbaar Ministerie (BVOM)
Mag ik mijn autoruiten verduisteren?
Nee, dit is niet toegestaan. Alleen de achterruit mag voorzien zijn van een folie of coating, mits het voertuig beschikt over een rechterbuitenspiegel.
In het Voertuigreglement (artikel 5.2.42) staat het helder omschreven: de voorruit en de zijruiten van personenauto's mogen geen beschadigingen of verkleuringen vertonen en niet voorzien zijn van onnodige voorwerpen, die het uitzicht van de bestuurder belemmeren. Hierbij valt te denken aan folies die de lichtdoorlaatbaarheid beperken, aldus een nota van toelichting.
Ook coatings zijn niet toegestaan. Bij de toelating van motorvoertuigen (typegoedkeuring) wordt de beperking van de lichtdoorlaatbaarheid binnen zekere grenzen gehouden.
Ook in Duitsland wordt hier streng op gecontroleerd.
Een gewaarschuwd mens telt voor twee.
| Link: | |
| BBcode: | |
| HTML: | |
| Hide post links |
-
Socrates
Topic author - Lid

Cerberus,
Correct, maar dit gaat alleen op voor de voorste zijruiten. De achterste mogen zo donker als wat zijn, als er maar een rechterspiegel aanwe…login om de rest van dit onderwerp te kunnen lezen.
Correct, maar dit gaat alleen op voor de voorste zijruiten. De achterste mogen zo donker als wat zijn, als er maar een rechterspiegel aanwe…login om de rest van dit onderwerp te kunnen lezen.
| Link: | |
| BBcode: | |
| HTML: | |
| Hide post links |
Dit onderwerp heeft nog 11 niet getoonde antwoorden
Je moet ingelogd zijn om de reacties in dit onderwerp te kunnen bekijken. Inloggen kan met de naam --> gastlezer <-- , wachtwoord --> gast <--.Dit is om het dataverkeer veroorzaakt door robots te beperken,zo proberen we het forum gratis te houden.
Registreer Aanmelden
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Statistieken
- Laatste bericht
-
-
Reacties: 1
Weergaves: 833 -
Laatste bericht door Burg
13 aug 2025 08:40
-
-
Reacties: 15
Weergaves: 3823 -
Laatste bericht door Frobeltech
16 sep 2025 11:58
-
-
Hoe electronische handrem afzetten bij motorstoring?
door marcelvdb » 31 jul 2025 07:59 » in Elektronica Scenic III -
Reacties: 4
Weergaves: 1429 -
Laatste bericht door marcelvdb
31 jul 2025 16:08
-
-
-
Reacties: 1
Weergaves: 821 -
Laatste bericht door Burg
07 aug 2025 10:44
-
-
Reacties: 3
Weergaves: 428 -
Laatste bericht door Pepone
12 jan 2026 17:26
-
-
[Mégane 1.6 16v bj.2002] Hoe BDP-sensor vervangen, wat moet er los?
door Fientje » 24 apr 2026 21:39 » in Elektrische en elektronische systemen -
Reacties: 9
Weergaves: 267 -
Laatste bericht door mechanic
27 apr 2026 22:04
-
-
-
[Grand Scenic 3 1.2tce 115 - 2016] BCM Defect?
door Rubke8 » 12 mei 2025 10:29 » in Elektrische en elektronische systemen -
Reacties: 0
Weergaves: 783 -
Laatste bericht door Rubke8
12 mei 2025 10:29
-