Ad-blocker gedetecteerd: Onze website wordt mogelijk gemaakt door online advertenties aan onze bezoekers te tonen. Overweeg om ons te ondersteunen door uw ad-blocker uit te schakelen op onze website.
Nu met dit mooie weer dacht ik eens mijn airco aan te zetten. Ben er echt geen voorstander van, ook in mijn vorige auto's heb ik dat kreng zoveel mogelijk uit gelaten. Echter: in mijn Audi heb je tijdens de zomer binnen 5 minuten de ijspegels aan je binnenspiegel hangen, vandaag vond ik de airco in mijn Scenic niet eens koud. Koel ook niet. Meer gewoon de buitentemperatuur die binnenkomt. Niks mis mee, maar volgens mij hoort het veel kouder als ik de temperatuur op Minimaal zet. Iemand een idee?
Onder de kap zie ik dat het vat goed gevuld is, dus daar zit het probleem niet. Wel hoor ik bij maximale blower-stand een flink geluid uit het vooronder komen, met een soort trilling erbij. Dat extra geluid herken ik wel als het aanslaan van de airco, alleen er gebeurde niks qua temperatuur.
Dan maar de zonnedaken open..heerlijke uitvinding.
Ik ben benieuwd naar het vat waar je naar hebt gekeken. Het is een gesloten systeem. Je kunt nergens zien of het systeem het doet of niet. Waarschijnlijk is de druk er af. Uitlezen en laten afpersen en bij geen probleem opnieuw vullen.
Airco is trouwens een zegen
Nu: Twingo II 1.6 16V Renault Sport Gordini CUP 2011 Bleu Malte (TERNT) Ex: Twingo II 1.2 16V Dynamique 2011 Rouge Dyna (TENNJ) Ex: Grand Scenic 2.0 16V Serié Limiteé Tech Line LPG-G3 2006 Gris Beige (TEC66)
Je kunt het vat van het airco-spul zien onder de motorkap. er staat ook heel handig "airco"op..
Airco's zijn geen zegen. Ze verbruiken meer dan 40% van je motorvermogen. En daar heb ik inderdaad last van met mijn loden rechter voet
Bovendien merk je het ook in je brandstofverbruik.
Allez man, 40 procent van je motorvermogen... Waar haal je dat uit?? Een pk of 10 zal al veel zijn voor een airco. Ik voel het niet of mijn airco al dan niet aanstaat hoor. Denk dat je met verkeerde vooroordelen zit. En brandstofverbruik... zal ook niet veel zijn hoor. thuis zou je de verwarming of de airco opzetten en in de auto die een echte serre is zou je kijken naar een heel klein beetje meerverbruik. Telkens een nieuw hemd aantrekken als je ter plaatse komt kost meer lol...
Kwestie van genoeg vermogen........
Ik heb nog nooit een auto gezien waar je kon zien of de auto (airco)gevuld was in een vat zoals je zegt.
Alles kan natuurlijk maar als het zo is ben ik bang dat het nooit zal werken........
Laat er een vakman naar kijken die ook de apparatuur heeft om oorzaken op te sporen en op te lossen.
Grand Scenic III Ph3 Limited 1.2 Tce
Trafic III L2h1 Luxe Dci145 EU6
Voorheen;
Espace IV PH2 init 3,5V6
Laguna III sedan GT 2.0T
Trafic II Ph2 2.5Dci L1H1
Laguna II Grand Toer Ph2 2 GT 2.0T
Megane CC Ph1 2.0 dyn
Scenic II Ph1 2.0 dyn
Trafic II Ph1 2.5Dci L1H1
Laguna II Grand Toer Ph1 1.8 Priv
Aircofabrikant Behr heeft diverse metingen uitgevoerd om het verhoogde brandstofverbruik in kaart te brengen. Men komt op een gemiddeld ‘airco-jaarverbruik’ van 0,62 liter per 100 km. Bij een brandstofverbruik van 8 tot 12 liter per 100 km bedraagt het aandeel van de airconditioning dus 5 tot 8 procent. Dat is een jaargemiddelde, wat betekent dat het meerverbruik tijdens warme zomerdagen hoger kan zijn.
Zeker zo interessant is het verbruik per uur. Stel dat de auto in de file belandt en in één uur tijd slechts 5 km aflegt bij een buitentemperatuur van 25 graden, dan verbruikt alleen de compressor-aandrijving al 0,34 liter per uur. Dat komt in dit geval dus neer op 7 liter per 100 km. Is de weg weer vrij en rijdt de auto constant 120 km/h, dan neemt het aircoverbruik per uur met 0,37 liter slechts weinig toe maar neemt het verbruik per 100 km af tot 0,31 liter per 100 km.
Interessante cijfers, die in ieder geval duidelijk maken dat de airconditioning bepaald niet gratis zijn koelende taak verricht. Gebruik de airco daarom alleen wanneer die echt nodig is. Dat is beter voor het milieu en de portemonnee!
Ergens gevonden op internet. En die 40% zijn de cijfers van een monteur die me terugbracht in mijn C6. Daar voelde je ook echt dat je airco aanstond. Overigens heb ik het ook in mijn diesel-Audi. Daar haal ik de 190 net mèt airco. Zet ik de airco dan uit dan trekt ie gewoon door naar 230..Euh.. wel de airco telkens voluit zetten he? Want met wat overdrijven merk je het, geef ik gelijk toe...
Maar airco kan je niet half of voluit zetten. Da's op of af. De rest is de blazer die het werk doet. Onlangs met de espace 200 gereden, airco stond gewoon aan. Voel het echt totaal niet. Zelfs niet met de Scenic van mijn vrouw die toch lichter is. ge moet da gewoon gebruiken, heb je echt plezier van. Weegt niet op tov het meerverbruik en zo.
De inhoud van je airco kan je onmogelijk aflezen onder de motorkap! Je ziet de onderdelen wel,meer niet.. Enige mogelijkheid is leeghalen en aflezen hoeveel eruit gekomen is. Ook de druk zegt weinig over inhoud koudemiddel.
Als echt voelt dat de airco aanstaat heb je mss een probleem met de ac-compressor.
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Beste forumleden,
Ik heb een Renault Arkana van september 2023. In de zomer heb ik issues met mijn verwarming.
Deze blijft koud blazen tot en met 25.5 graden, de volgende stand is HI en dan gaat hij heel warm blazen dus een aangename temperatuur...
Ik heb een vraag. Ik ben sinds een maand in het bezit van een mooie Arkana 1.6 E-Tech Hybrid 145 R.S. Line, bijna twee jaar oud (oktober 2022),.
Deze bij een Renault dealer gekocht en ben daar heel...
Ik zit met een mega probleem. Airco blaast geen koude lucht en verwarming blaast geen warme lucht. De ventilator werkt wel.
Ik heb de renault dealer gebeld waar ik hem heb gekocht en die geven aan dat de compressor kapot kan zijn....
Ik heb een vreemd en onvoorspelbaar probleem met mijn airco / ventilator van mijn Renault kangoo uit 2014. Aanvankelijk dacht ik dat de airco niet werkte maar vermoedelijk is het toch een ventilatorprobleem. Alleen werkt de ventilator wisselend....
Hoi,
Ik ben in het bezit van een Twingo 1 uit 2004 met airco, en wil graag het interieurfilter vervangen. Ik las dat de versie met airco deze itt tot de versie zonder die standaard heeft, maar het gelinkte topic met uitleg was uit 2005 en de foto s...
Wij zijn in het bezit van een Renault Grand Senic uit 2009 waarbij de airco niet meer koelt. Deze was vorig jaar nog geheel opnieuw gevuld. De problemen stapelen zich op met de airco. Enige tijd terug waren alle ramen compleet beslagen. Daarna waren...