Airco niet koud

Plaats reactie

Topic author
Batenic
lid
lid
Posts in topic: 3
Laatste bezoek: 25 aug 2022 00:00
Actief als: particulier

Airco niet koud

Bericht door Batenic »

Nu met dit mooie weer dacht ik eens mijn airco aan te zetten. Ben er echt geen voorstander van, ook in mijn vorige auto's heb ik dat kreng zoveel mogelijk uit gelaten. Echter: in mijn Audi heb je tijdens de zomer binnen 5 minuten de ijspegels aan je binnenspiegel hangen, vandaag vond ik de airco in mijn Scenic niet eens koud. Koel ook niet. Meer gewoon de buitentemperatuur die binnenkomt. Niks mis mee, maar volgens mij hoort het veel kouder als ik de temperatuur op Minimaal zet. Iemand een idee?
Onder de kap zie ik dat het vat goed gevuld is, dus daar zit het probleem niet. Wel hoor ik bij maximale blower-stand een flink geluid uit het vooronder komen, met een soort trilling erbij. Dat extra geluid herken ik wel als het aanslaan van de airco, alleen er gebeurde niks qua temperatuur.

Dan maar de zonnedaken open..heerlijke uitvinding. :D

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

RichTrip
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 1
Laatste bezoek: 22 apr 2025 18:19

Re: Airco niet koud

Bericht door RichTrip »

Ik ben benieuwd naar het vat waar je naar hebt gekeken. Het is een gesloten systeem. Je kunt nergens zien of het systeem het doet of niet. Waarschijnlijk is de druk er af. Uitlezen en laten afpersen en bij geen probleem opnieuw vullen.
Airco is trouwens een zegen :dance:
Nu: Twingo II 1.6 16V Renault Sport Gordini CUP 2011 Bleu Malte (TERNT)
Ex: Twingo II 1.2 16V Dynamique 2011 Rouge Dyna (TENNJ)
Ex: Grand Scenic 2.0 16V Serié Limiteé Tech Line LPG-G3 2006 Gris Beige (TEC66)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Batenic
lid
lid

Bericht door Batenic »

Je kunt het vat van het airco-spul zien onder de motorkap. er staat ook heel handig "airco"op..
Airco's zijn geen zegen. Ze verbruiken meer dan 40% van je motorvermogen. En daar heb ik inderdaad last van met mijn loden rechter voet ;-)
Bovendien merk je het ook in je brandstofverbruik.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 2
Laatste bezoek: 28 okt 2020 12:33

Bericht door DHL »

Allez man, 40 procent van je motorvermogen... Waar haal je dat uit?? Een pk of 10 zal al veel zijn voor een airco. Ik voel het niet of mijn airco al dan niet aanstaat hoor. Denk dat je met verkeerde vooroordelen zit. En brandstofverbruik... zal ook niet veel zijn hoor. thuis zou je de verwarming of de airco opzetten en in de auto die een echte serre is zou je kijken naar een heel klein beetje meerverbruik. Telkens een nieuw hemd aantrekken als je ter plaatse komt kost meer lol...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

GTMart
lid
lid
Posts in topic: 1
Laatste bezoek: 12 dec 2022 23:33

Bericht door GTMart »

Kwestie van genoeg vermogen........ :wink:
Ik heb nog nooit een auto gezien waar je kon zien of de auto (airco)gevuld was in een vat zoals je zegt.

Alles kan natuurlijk maar als het zo is ben ik bang dat het nooit zal werken........

Laat er een vakman naar kijken die ook de apparatuur heeft om oorzaken op te sporen en op te lossen.
Grand Scenic III Ph3 Limited 1.2 Tce
Trafic III L2h1 Luxe Dci145 EU6

Voorheen;
Espace IV PH2 init 3,5V6
Laguna III sedan GT 2.0T
Trafic II Ph2 2.5Dci L1H1
Laguna II Grand Toer Ph2 2 GT 2.0T
Megane CC Ph1 2.0 dyn
Scenic II Ph1 2.0 dyn
Trafic II Ph1 2.5Dci L1H1
Laguna II Grand Toer Ph1 1.8 Priv

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Batenic
lid
lid

Bericht door Batenic »

Aircofabrikant Behr heeft diverse metingen uitgevoerd om het verhoogde brandstofverbruik in kaart te brengen. Men komt op een gemiddeld ‘airco-jaarverbruik’ van 0,62 liter per 100 km. Bij een brandstofverbruik van 8 tot 12 liter per 100 km bedraagt het aandeel van de airconditioning dus 5 tot 8 procent. Dat is een jaargemiddelde, wat betekent dat het meerverbruik tijdens warme zomerdagen hoger kan zijn.

Zeker zo interessant is het verbruik per uur. Stel dat de auto in de file belandt en in één uur tijd slechts 5 km aflegt bij een buitentemperatuur van 25 graden, dan verbruikt alleen de compressor-aandrijving al 0,34 liter per uur. Dat komt in dit geval dus neer op 7 liter per 100 km. Is de weg weer vrij en rijdt de auto constant 120 km/h, dan neemt het aircoverbruik per uur met 0,37 liter slechts weinig toe maar neemt het verbruik per 100 km af tot 0,31 liter per 100 km.

Interessante cijfers, die in ieder geval duidelijk maken dat de airconditioning bepaald niet gratis zijn koelende taak verricht. Gebruik de airco daarom alleen wanneer die echt nodig is. Dat is beter voor het milieu en de portemonnee!
Ergens gevonden op internet. En die 40% zijn de cijfers van een monteur die me terugbracht in mijn C6. Daar voelde je ook echt dat je airco aanstond. Overigens heb ik het ook in mijn diesel-Audi. Daar haal ik de 190 net mèt airco. Zet ik de airco dan uit dan trekt ie gewoon door naar 230..Euh.. wel de airco telkens voluit zetten he? Want met wat overdrijven merk je het, geef ik gelijk toe...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Laatste bezoek: 28 okt 2020 12:33

Bericht door DHL »

Maar airco kan je niet half of voluit zetten. Da's op of af. De rest is de blazer die het werk doet. Onlangs met de espace 200 gereden, airco stond gewoon aan. Voel het echt totaal niet. Zelfs niet met de Scenic van mijn vrouw die toch lichter is. ge moet da gewoon gebruiken, heb je echt plezier van. Weegt niet op tov het meerverbruik en zo.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco
Laatste bezoek: 09 mei 2025 21:21

Bericht door mechanic »

De inhoud van je airco kan je onmogelijk aflezen onder de motorkap! Je ziet de onderdelen wel,meer niet.. Enige mogelijkheid is leeghalen en aflezen hoeveel eruit gekomen is. Ook de druk zegt weinig over inhoud koudemiddel.
Als echt voelt dat de airco aanstaat heb je mss een probleem met de ac-compressor.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco
Laatste bezoek: 09 mei 2025 21:21

Bericht door mechanic »

En je monteur met zijn 40% weet niet waar hij het over heeft. Totale onzin.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut