Algemeen : Hoe de Airco aanzetten.
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 3
- Berichten: 388
- Lid geworden op: 08 mei 2010
- Laatste bezoek: 25 feb 2025 12:13
- Actief als: particulier
- Locatie: Haarlem
Algemeen : Hoe de Airco aanzetten.
Kangoo 1.9DTI
Bouwjaar : 2001
Brandstof :diesel
Ik heb meer een vraag in het algemeen, dus voor alle Renaults met airco.
Sinds 2010 is dit (sinds 44 jaar) mijn 1e auto met werkende airco...er was/is mij niet bekend wanneer je de airco nu het beste aan kunt zetten, met stationair draaiende motor of al bij contact-aan en dan starten...of kun je hem, als de motor bijvoorbeeld 2500 rpm maakt dan ook gerust aanzetten ?
Bij stationair draaiende motor, hoor je een tik zodra je de aircoknop op aan zet, voelt een halve seconde de motor even corrigeren (toerental zakt tijdens die halve seconde vrijwel niet).....maar ik kan mij zo voorstellen dat het niet fijn voor de Compressor is als die magneetkoppeling (of hoe noem je die) bij hoog toerental moet inschakelen....omdat er een jaar geleden een splinternieuwe compressor in is gezet, wil ik die natuurlijk goed behandelen.
Dus welke techneut of airco-specialist kan mij hier antwoord op geven ?
Bouwjaar : 2001
Brandstof :diesel
Ik heb meer een vraag in het algemeen, dus voor alle Renaults met airco.
Sinds 2010 is dit (sinds 44 jaar) mijn 1e auto met werkende airco...er was/is mij niet bekend wanneer je de airco nu het beste aan kunt zetten, met stationair draaiende motor of al bij contact-aan en dan starten...of kun je hem, als de motor bijvoorbeeld 2500 rpm maakt dan ook gerust aanzetten ?
Bij stationair draaiende motor, hoor je een tik zodra je de aircoknop op aan zet, voelt een halve seconde de motor even corrigeren (toerental zakt tijdens die halve seconde vrijwel niet).....maar ik kan mij zo voorstellen dat het niet fijn voor de Compressor is als die magneetkoppeling (of hoe noem je die) bij hoog toerental moet inschakelen....omdat er een jaar geleden een splinternieuwe compressor in is gezet, wil ik die natuurlijk goed behandelen.
Dus welke techneut of airco-specialist kan mij hier antwoord op geven ?
Kangoo 1.6 - 16V Automaat bj 2004
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Ex Renault's vanaf 1969 : R4 TL, R16-TS, R11-TL, R6-TL, R30 V6, na diverse Kangoo's DCI-82 pk...nu laatste 2 jaar een Benzine Kangoo type 1B
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Ex Renault's vanaf 1969 : R4 TL, R16-TS, R11-TL, R6-TL, R30 V6, na diverse Kangoo's DCI-82 pk...nu laatste 2 jaar een Benzine Kangoo type 1B
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 6856
- Lid geworden op: 04 okt 2009
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
- Actief als: particulier
- Locatie: Heemstede
Re: Algemeen : Hoe de Airco aanzetten.
De airco wordt bedient door een magneetkoppeling op de poulie vd compressor.
Heb je Climate Control dan kan je die gewoon ingeschakeld laten.
Bij een handbediende Airco kan dat ook want de compressor wordt pas gekoppeld als er aan een aantal voorwaarden is voldaan. Voor je gevoel kan je natuurlijk de airco pas inschakelen als je gaat rijden, wel is het slim om voor je thuis bent de airco de laatste vijf minuten al uit te hebben om ongewenste condens op de verdamper te voorkomen, met evt. nare schimmelluchtjes tot gevolg.
Een evt. toerenval door inschakeling vd airco wordt opgevangen door de stationairregeling, die signaleert nl. een spanningsval van het boordnet en vangt dat op door wat meer brandstof in te laten spuiten.
mvg
WillemS
Heb je Climate Control dan kan je die gewoon ingeschakeld laten.
Bij een handbediende Airco kan dat ook want de compressor wordt pas gekoppeld als er aan een aantal voorwaarden is voldaan. Voor je gevoel kan je natuurlijk de airco pas inschakelen als je gaat rijden, wel is het slim om voor je thuis bent de airco de laatste vijf minuten al uit te hebben om ongewenste condens op de verdamper te voorkomen, met evt. nare schimmelluchtjes tot gevolg.
Een evt. toerenval door inschakeling vd airco wordt opgevangen door de stationairregeling, die signaleert nl. een spanningsval van het boordnet en vangt dat op door wat meer brandstof in te laten spuiten.
mvg
WillemS
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 3
- Berichten: 388
- Lid geworden op: 08 mei 2010
- Laatste bezoek: 25 feb 2025 12:13
- Actief als: particulier
- Locatie: Haarlem
Re: Algemeen : Hoe de Airco aanzetten.
Dat is niet helemaal een antwoord op mijn vraag
...die gaat mij vooral om het inschakelen van de airco bij laag of hoog toerental en of hoog toerental dus schadelijk kan zijn voor de compressor.
M.a.w.: is het beter voor de compressor als je hem IN schakelt tijdens stationair loop..of kan het helemaal geen kwaad als je hem bij bijvoorbeeld 3000 rpm inschakelt.

M.a.w.: is het beter voor de compressor als je hem IN schakelt tijdens stationair loop..of kan het helemaal geen kwaad als je hem bij bijvoorbeeld 3000 rpm inschakelt.
Kangoo 1.6 - 16V Automaat bj 2004
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Ex Renault's vanaf 1969 : R4 TL, R16-TS, R11-TL, R6-TL, R30 V6, na diverse Kangoo's DCI-82 pk...nu laatste 2 jaar een Benzine Kangoo type 1B
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Ex Renault's vanaf 1969 : R4 TL, R16-TS, R11-TL, R6-TL, R30 V6, na diverse Kangoo's DCI-82 pk...nu laatste 2 jaar een Benzine Kangoo type 1B
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 3
- Berichten: 16687
- Lid geworden op: 24 apr 2008
- Laatste bezoek: 15 mei 2025 22:00
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: Algemeen : Hoe de Airco aanzetten.
Het kan geen kwaad om de airco in te schakelen bij een hoger toerental. Zoals willem al aangeeft doet de automatische airco hetzelfde. Deze zet de airco aan wanneer het nodig is om de juiste temperatuur te behouden dus ook bij hogere toerentallen.
In jou kangoo zit een normale handbediende airco die je zelf aan/uit moet zetten. Dit kan je dus doen wanneer je wilt.
Uiteraard is een airco compressor een slijtage onderdeel dat kapot kan gaan, maar bij jou is deze recent vervangen dus die zal voorlopig niet kapot gaan.
Ook het uitzetten van de airco voor dat je de motor uit zet hoeft niet perse, het is zoiezo slim om jaarlijkst de verdamper te reinigen. Bijvoorbeeld elke onderhouds beurt ( als die jaarlijks is ). Kost een 15euro en je hebt je schimmel en aanslag verwijderd van de verdamper en weer een frisse lucht.
Om behoud van de pomp tegemoet te komen de airco minstens wekelijks gebruiken, ook tijdens de winter periode.
In jou kangoo zit een normale handbediende airco die je zelf aan/uit moet zetten. Dit kan je dus doen wanneer je wilt.
Uiteraard is een airco compressor een slijtage onderdeel dat kapot kan gaan, maar bij jou is deze recent vervangen dus die zal voorlopig niet kapot gaan.
Ook het uitzetten van de airco voor dat je de motor uit zet hoeft niet perse, het is zoiezo slim om jaarlijkst de verdamper te reinigen. Bijvoorbeeld elke onderhouds beurt ( als die jaarlijks is ). Kost een 15euro en je hebt je schimmel en aanslag verwijderd van de verdamper en weer een frisse lucht.
Om behoud van de pomp tegemoet te komen de airco minstens wekelijks gebruiken, ook tijdens de winter periode.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 3
- Berichten: 388
- Lid geworden op: 08 mei 2010
- Laatste bezoek: 25 feb 2025 12:13
- Actief als: particulier
- Locatie: Haarlem
Re: Algemeen : Hoe de Airco aanzetten.
Dank beiden voor de tips en uitleg....2 maanden geleden heb ik de airco laten controleren (bijvullen)....toen bleek dat hij nog op 85% stond..er hoefde dus maar weinig koudemiddel bij.
En dan te bedenken dat ik 42 jaar lang ZONDER airco heb gereden met soms bloedhete zomers met soms wel 36 graden, veel in de file....enz.

En dan te bedenken dat ik 42 jaar lang ZONDER airco heb gereden met soms bloedhete zomers met soms wel 36 graden, veel in de file....enz.

Kangoo 1.6 - 16V Automaat bj 2004
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Ex Renault's vanaf 1969 : R4 TL, R16-TS, R11-TL, R6-TL, R30 V6, na diverse Kangoo's DCI-82 pk...nu laatste 2 jaar een Benzine Kangoo type 1B
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Ex Renault's vanaf 1969 : R4 TL, R16-TS, R11-TL, R6-TL, R30 V6, na diverse Kangoo's DCI-82 pk...nu laatste 2 jaar een Benzine Kangoo type 1B
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 2
- Berichten: 3184
- Lid geworden op: 30 mar 2009
- Laatste bezoek: 28 okt 2020 12:33
- Actief als: particulier
Re: Algemeen : Hoe de Airco aanzetten.
Haha... ja, soms vergeten we eigenlijk wat een luxe airco wel is he. Ik herinner me ook nog goed het rijden met 4 open ruiten en de aanjager op 4... Nu airco in de auto en airco in huis...ik word zwak hahaha
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 3
- Berichten: 16687
- Lid geworden op: 24 apr 2008
- Laatste bezoek: 15 mei 2025 22:00
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: Algemeen : Hoe de Airco aanzetten.
Airco is inderdaad een fijne optie. Het is voor het behoud van de airco inderdaad wel van belang regelmatig, niet jaarlijks maar bijv. elke 2-3 jaar, de vulling te controleren. Er moet elk geval voldoende koudemiddel en olie inzitten voor een goede werking met zo min mogelijk slijtage.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 2
- Berichten: 3184
- Lid geworden op: 30 mar 2009
- Laatste bezoek: 28 okt 2020 12:33
- Actief als: particulier
Re: Algemeen : Hoe de Airco aanzetten.
Oei... de mijne werd bij mijn weten nog nooit gecontroleerd. Moet ik dan bij de eerstvolgende onderhoud werk van laten maken. Tnx again Mehanic:)
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 3
- Berichten: 16687
- Lid geworden op: 24 apr 2008
- Laatste bezoek: 15 mei 2025 22:00
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: Algemeen : Hoe de Airco aanzetten.
De espace heeft een heel ingewikkelde airco. Diverse sensoren, regelkleppen, variabele pomp etc..
Deze airco's worden ook niet zo koud als de ouderwetse systemen zoals die in de kangoo van Bramvt.
Maar voor jou systeem geld het zelfde, dat je die elke paar jaar moet laten checken op vulling. Espace-en met kapot gelopen pomp zijn orde van de week dus behoud is noodzaak.Dan praat je meteen over volledige spoeling, nieuwe orrifice,nieuwe droger, nieuwe condensor.. Ben je bijna 2000e verder. Bij ons kost een service beurt airco echter 140e ongeveer dus voor veel mensen reden het niet uit voorrzorg te doen. Bij de specialist kost het meestal 70euro dus veel goedkoper en net zo goed.
Oude conventionele systemen zijn niet gekoppeld aan buiten temperatuur en koelen vaak tot 3graden uitstroom. Jou espace zit met dit weer ongeveer op 12graden uitstroom, nog lekker maar niet ijskoud.
Een goed werkend systeem verliest ongeveer 50% van de inhoud in 4jaar. Schade kan echter al onstaan zijn door gebrek aan voldoende smering. Lekkage voorkom je neit met airco onderhoud, wel een goede smerende werking.
Deze airco's worden ook niet zo koud als de ouderwetse systemen zoals die in de kangoo van Bramvt.
Maar voor jou systeem geld het zelfde, dat je die elke paar jaar moet laten checken op vulling. Espace-en met kapot gelopen pomp zijn orde van de week dus behoud is noodzaak.Dan praat je meteen over volledige spoeling, nieuwe orrifice,nieuwe droger, nieuwe condensor.. Ben je bijna 2000e verder. Bij ons kost een service beurt airco echter 140e ongeveer dus voor veel mensen reden het niet uit voorrzorg te doen. Bij de specialist kost het meestal 70euro dus veel goedkoper en net zo goed.
Oude conventionele systemen zijn niet gekoppeld aan buiten temperatuur en koelen vaak tot 3graden uitstroom. Jou espace zit met dit weer ongeveer op 12graden uitstroom, nog lekker maar niet ijskoud.
Een goed werkend systeem verliest ongeveer 50% van de inhoud in 4jaar. Schade kan echter al onstaan zijn door gebrek aan voldoende smering. Lekkage voorkom je neit met airco onderhoud, wel een goede smerende werking.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 0 Reacties
- 347 Weergaves
-
Laatste bericht door Matradjet
-
- 8 Reacties
- 1117 Weergaves
-
Laatste bericht door Pepone
-
- 1 Reacties
- 107 Weergaves
-
Laatste bericht door scarface450
-
- 6 Reacties
- 141 Weergaves
-
Laatste bericht door Rory1986
-
- 2 Reacties
- 550 Weergaves
-
Laatste bericht door mechanic
-
- 2 Reacties
- 450 Weergaves
-
Laatste bericht door Hens
-
-
Hoe interieurfilter vervangen? (Twingo 2004 met airco)
door Vertrokken gebruiker 45857 » » in Techniek algemeen - 4 Reacties
- 889 Weergaves
-
Laatste bericht door Vertrokken gebruiker 45857
-