[INFO] AR4 OlieKoeler Fan 'reviseren'

Plaats hier je technische instructies omtrent de R25

Topic author
Mathijs
Donateur
Donateur
Posts in topic: 1
Laatste bezoek: 17 mar 2025 08:17
Actief als: particulier
Contacteer:

[INFO] AR4 OlieKoeler Fan 'reviseren'

Bericht door Mathijs »

Roestprobleem bij de R25, en dan wel te verstaan bij de automatische 4-traps exemplaren, en om helemaal in detail te treden, de fan van de oliekoeler...

Roesten is eigenlijk het woord niet, bleek, desintegratie dekte in aanzienlijke mate de lading beter....

Nou ja, het probleem:

De ommanteling van de fan roest dusdanig, dat het woord roest dus eigenlijk een veredeling is van hetgeen er daar gaande is, zoals eerder gesteld.

De stelling dat de ommanteling geen functie heeft, werdt mij later van diverse kanten uit het hoofd gepraat (viel overigens tegen, had ik eens iets in mijn hoofd, l*llen ze het je er weer uit...)

De functie van deze ommanteling is om een daadwerkelijke luchtverplaatsing in de gewenste richting te verkrijgen, zou deze ommanteling niet meer aanwezig zijn, dan zou er nog wel wat lucht verplaatsing zijn, echter, in alle richtingen, en dus de koeling niet optimaal zijn.

Welnu, luie donder die ik ben, maar eens naar de sloop gereden en samen met de sloper door een werkelijk onmenselijk magazijn gelopen, kon geen fan meer zien...
De vervangende fan die het meest in de buurt leek te komen, was die van een Austin Metro

Maar zover hoeft het niet te komen.

Op de terugweg langs Bigg-Boss gereden, en een aluminium plaat van een halve bij 1 meter gekocht, 0,5 dik (hé, was de goedkoopste die ze hadden, en naderhand bleek het ook nog eens de beste keuze)

Met behulp van een dremel (nou ja, een nepperd van Black&Dekker (circa 70 euro prijsverschil (dus goedkoper)) uit deze plaat een tweetal stroken 'geslepen' (en laat ik je dit zeggen, aluminium vreet je slijpschijf weg alsof het koek is....)

Hieronder de foto's :

(notabene : zie ook dit topic betreffende hoe één en ander uit en in te bouwen ; [INFO] AR4 oliekoeler uitbouwen )

Foto 1:
Afgebeeld twee oliekoelers van de 4 traps automaat, deze verschillen aanmerkelijk van de 3 traps, daar de 4 traps een luchtgekoeld systeem heeft en de 3 traps een watergekoeld (en ook makkelijker te verwijderen en zelfs te repareren is).
De linker koeler toont op de voorgrond een nog 'redelijke' fan, de rechter is nog verder heen, zover zelfs dat de fan is vastgelopen en de kabel verbrand is. (zie de rare kronkel in de kabel)
fan-1-01.jpg
Foto 2:
...eigenlijk is dit geen fan...geen ijzer...alleen een plastic wiek met daarin wat koperdraad en magneten, en daaromheen een zooi smurrie die ooit eens ijzer was....
fan-1-02.jpg
Foto 3:
Hier gaan wij dus eens een stripje omheen en in zetten, doordat de bevestingspunten van de fan om deze op de mini-radiator te zetten nogal van de motorsteunen van de fan afwijken, was het verstandiger het om oude materiaal te laten zitten en deze in-te-kapselen
fan-1-03.jpg
Foto 4:
..waardoor je dus dit effect kreeg...
fan-1-04.jpg
Foto 5:
...in tegenstelling tot wat vaak beweerd wordt, is het innerlijk echt niet het enige wat teld...
Kortom, ook de buitenkant kreeg een laagje...
fan-1-05.jpg
Foto 6:
Dit alles werd van binnenuit met popnagels vastgezet, we willen immers niet dat de wiek gaat aanlopen, dus laten we de uitsteksels lekker naar buiten ipv naar binnen steken.
Natuurlijk wel van te voren alles goed ontroest en ingespoten met tectyl om verdere roestvorming te vertragen, en omdat ik het spuiten daarmee zo leuk vond, ook naderhand nog maar eens gespoten (...en omdat er ondertussen natuurlijk in het relatief goede basismateriaal geboord was, en de popnagels wellicht ook konden roesten)
fan-1-06.jpg
Voor zover het reviseren van je automaat koeler ventilator, een niet bepaald onbelangrijk deel !!!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut