Veel oliekoelers sneuvelen door dat de olie te warm wordt (de fan van de koeler is meestal totaal verroest en werkt dus niet meer). Olie die warm wordt, zet uit (druk opbouw, dus je krijgt een te hoge werkdruk) en de olie wordt ook dunner, dus smeert minder goed, waardoor de automaat zelf kapot kan gaan (o.a. slijpsel in de ATF)
De combinatie van te hoge werkdruk en te dunne olie, vaak in samenhang met achterstallig onderhoud van de automaat bak, is er mede de oorzaak van dat menig automaat vroegtijdig het loodje legt.
Welnu, verleng het leven van je automaat (de mijne is nog steeds origineel, en zit er bijna 300.000Km onder (al schijnt code F in je display voor een extra 300.000 te staan, dus zou de mijne bijna 600.000Km afgelegd moeten hebben????), lees dit topic, en begin met je oliekoeler zodra je vage plasjes bij je rechtervoorwiel ziet liggen danwel de automaat schofterig ruw schakeld.... (eerst circa 20 Km rustig rijden na de hieronder beschreven klus!).
--------------------------------------
Tijdsindicatie : 2 tot 3 uur, 4 tot 6 uur voor minder handige personen.
Classificatie : vrijwel door iedereen te doen, mits voldoende tijd en geduld indien minder ervaren !
Bijzonderheden : accu moet worden verwijderd, begin altijd met de min-pool !!!!! (kortsluitings gevaar o.a. bij de TXI met ijzeren hitterschild (bij V6i van plastic...))
--------------------------------------
We beginnen met de accu te verwijderen, waaronder de oliekoeler al zichtbaar is in de gele cirkel.
Uit veiligheids overwegingen doen we het horloge met 'stalen' band af, en beginnen we met de min-pool. Daarna moet de accuplaat verwijderd worden, hiertoe dienen alle bouten in de gele cirkels losgemaakt te worden, alsmede de ABS rekeneenheid verwijderd (zit bovendien ook een bout achter verstopt)
De oranje cirkel is een aanrader om ook los te maken voor extra sleutelgemak.
Het zwarte plastic van de ABS rekeneenheid is gewoon los te trekken. Op de plek van de gele pijlen zitten de bouten, de bout achter de ABS rekeneenheid zit precies daartussen.
Door de kabel naar de ABS rekeneenheid los te nemen (c.q. het boutje daar te verwijderen) wordt het sleutelen wat makkelijker gemaakt. Een laatste lastige bout om te verwijderen, daarna kan de hele plaat eruitgenomen worden. Nu pas komen we bij de oliekoeler zelf.
verwijder de moertjes/boutjes in de gele cirkels.
In de groene cirkel zit de stekker van de oliekoeler fan, in de blauwe cirkel die van het thermocontact.
Deze laatste kun je het beste al vast losmaken, zodat een los-schietende steeksleutel deze niet kan afbreken. Nu komt het zware werk, met steeksleutels in de maten 22 & 23 gaat het makkelijker dan met lompe baco's.
We hebben de oliekoeler al iets verplaatst om meer sleutelruimte te krijgen.
De linker baco moet draaien, met de rechter geef je tegenkracht om het afbreken van de aluminium flens te voorkomen.
We beginnen met deze bout, de andere bout is pas los te draaien zodra deze bout-met-slang weggenomen is.
Denk eraan de slang onmiddelijk af te doppen met iets, zodat er geen troep in kan komen. Let ook op het rubbertje wat op de slang zit (en soms in de flens van de oliekoeler achterblijft).
Beide slangen los, en de koeler verwijderd. Wat een bende daaronder, vaak ligt er ook nog een enorme laag zand...
(in de cirkels wederom de (losgenomen) stekkers) De defecte oliekoeler. Let op de pinnetjes in de rode cirkels, dit i.v.m. het terugmonteren Controleer of de fan nog vrij rond kan draaien, en soepel loopt. Onthoud hoe de kabel gepositioneerd is t.o.v. de koeler bij het overbouwen van de fan naar een ander koellichaam. Controleer tevens de kwaliteit van de ATF uit je koeler, en let op aanwezigheid van slijpsel.
Hoe roder, des te beter, hoe bruiner, des te ouder de olie is.
Ruikt de olie naar frituurvet, dan is dat zeer slecht nieuws, de olie is dan oververhit geweest.
Gooi voor de zekerheid niet de oude olie in de andere koeler. Het terugbouwen gaat in omgekeerde volgorde.

Echter, de nieuwe koeler moet je alvorens de slangen (met liefst nieuwe rubber ringen) te monteren eerst vullen met nieuwe ATF. Beweeg daarbij de koeler regelmatig, zodat luchtbellen uit dit stroperige goedje kunnen ontsnappen.
Let tevens op de gegevens welke op het thermocontact staan gedrukt, bijvoorbeeld 85-55 wat betekend dat het contact inschakeld bij 85graden-celsius en uitschakeld zodra de 55graden-celsius bereikt is.
De vervangende koeler dient dezelfde waarden te hebben, bij twijfel navragen wat er echt in moet aan waarde voor de specifieke auto.
Wanneer na het terugbouwen de automaat ruw schakeld, zit er te weinig ATF in, voorzichtig bijvullen (ik deed dat per 10-cc) totdat de automaat weer vrijwel gevoelloos schakelde.
Overigens, let bij een tweedehands exemplaar op :
- Bruine onderzijde (niet doelende op roest) : staan laten, corrosie gevoelig !
- Zwarte onderzijde (niet doelende op modder) : is okay, maar koop bij Renault de speciale nieuwe kabelset !!! (met zekering!)