available ranbe by Car of CanZe

Plaats reactie

Topic author
Simgro75
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 32
Lid geworden op: 25 dec 2020 18:53
Actief als: particulier

available ranbe by Car of CanZe

Bericht door Simgro75 »

hoi hoi,

Hier weer een vraag.

Aangezien ik het nog eng vind met een te lege batterij weg te rijden vraag ik me af hoe strak de aangegeven getallen op het dashboard en CanZe zijn.

bv. morgen heb ik een retour rit van 65km (30 a 35% vd batterij)
mijn available range by car is: 91 km ca 47%
bij CanZe krijg ik 3 variabelen te zien (61,5 - 81,8 - 122,3)

Wat is dus wijsheid? nu opladen of uitproberen? juist om deze reden laad ik best vaak tussendoor op. Maar is dat wel zo goed voor de batterij? misschien beter leeg-vol laden?

Hoe ver rijden jullie de batterij leeg? is het al eens gebeurd dat het niet klopte en je dan ineens stil valt pfff moet er niet aan denken.

Bedankt alvast

groetjes Simone (newbie Zoe)
MyFirst Zoe 2-1-21 :dance:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Knarf93
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 93
Lid geworden op: 14 nov 2017 22:51
Actief als: particulier

Re: available ranbe by Car of CanZe

Bericht door Knarf93 »

Li-ion batterijen hebben geen last van het geheugen-effect dus tussendoor bijladen kan prima. Het is opzich wel prettig om de auto eens in de tijd helemaal vol te laden om alle cellen te balanceren.
Ikzelf zou de auto wel even vol(ler)-laden. Liever te veel...

Het dashboard(GOM) geeft iig het gemiddelde van je rijstijl afgelopen tijd weer. Dus als dat stadverkeer is en je gaat morgen de snelweg op...

Ik had laatst bij 0 graden bijna 200km op de GOM, vond ik erg lachwekkend.
Leaf

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 1
Berichten: 2715
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: available ranbe by Car of CanZe

Bericht door zoe2goe »

Die 2 zijn echt extremen. De Guess-o-meter op het dashboard is redelijk nauwkeurig. Ik zou zeggen hou 10 km speling aan. Wees je er bovendien van bewust dat de range enorm te beïnvloeden is met rijstijl. Dus als je denkt "mwoah", dan ga je even in standje opa-met-hoed-in-opel-kadett.

Als je dashboard 91 zegt en je moet 65, dan is er werkelijk geen enkele reden om zenuwachtig te worden, tenzij je het pedaal door de bodem wilt trappen.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Knarf93
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 93
Lid geworden op: 14 nov 2017 22:51
Actief als: particulier

Re: available ranbe by Car of CanZe

Bericht door Knarf93 »

Hoe berekent CanZe dat dan eigenlijk? Is extreem 130kmpu , kachel standje turbo? Of houd CanZe zelf ook rekening met jouw rijstijl?

Ik rij amper snelweg maar als ik eens de snelweg op moet dan zie ik de range heel snel afnemen.. de GOM vertrouw ik alleen op de terugweg als het ware..
Leaf

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Simgro75
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 32
Lid geworden op: 25 dec 2020 18:53
Actief als: particulier

Re: available ranbe by Car of CanZe

Bericht door Simgro75 »

Ik rij gecombineerd, net iets meer snelweg dan stadsverkeer.

Vorige week bij 100% geladen had ik een GOM van 217. Na de rit van ca 160km had ik nog 30% over. Lijkt dus redelijk overheen te komen met de werkelijkheid 🙏

Dus dan moet de 91km idd redelijk zuiver zijn ahv mijn rijstijl. Ik ga ervoor. Ik heb de makro en Lidl gratis laadpalen op de route, mocht ik toch paniek krijgen 🙈

Thnx
Simone
MyFirst Zoe 2-1-21 :dance:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Knarf93
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 93
Lid geworden op: 14 nov 2017 22:51
Actief als: particulier

Re: available ranbe by Car of CanZe

Bericht door Knarf93 »

Ohh je hebt een Q90. Ja dat moet wel lukken :lol:
Leaf

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Sordone
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 585
Lid geworden op: 11 jan 2015 12:22
Actief als: particulier
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: available range by Car of CanZe

Bericht door Sordone »

Hi Simone. Ik rij prima zonder Canze in onze Q210. Hier nog wat tips. Kijk hier eens op post165275.html#p165275 voor de display kleuren. De range zal ook in een Q90 best goed worden aangegeven mits je je verbruik goed onder controle houdt. Als je een route via de navigatie in plant en de kleur van je display op blauw (of groen is beter) houdt dan zullen de GOM kilometers in hetzelfde tempo als de navigatie kilometers afnemen en haal je je doel. Bij paars :naughty: ga je inleveren en nemen de GOM kilometers sneller af. Ook kan je voordat je gaat rijden op het scherm klikken om de route te zien. Zie hiervoor post138030.html#p138030. Als de route groen is dan haal je het, wordt een gedeelte rood dan zal je rustiger moeten gaan rijden of extra electronen (onderweg ?) moeten gaan laden.
Renault Zoe Zen, blanc nagre. Q210 sinds December 2014. KM > 185k (Soh 90%). Frank & Anja. +Zero SR/S (8-2020)
Website: Mostaladda.eu voor EV apps en OpenChargeMap gpx bestanden. Landen bezocht met de Zoe: LU, BE, DE, FR, CH, IT.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

blauwe baby
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 1
Berichten: 13
Lid geworden op: 02 sep 2016 21:43
Actief als: particulier

Re: available ranbe by Car of CanZe

Bericht door blauwe baby »

Dag Simone,

Onze Q210 uit 2015 met 22 kW accu heeft een range van 140 km in de zomer en 100 km in de winter. Wij bouwen rijdende weg meer ervaring op met het halen van de bestemming. Naast kijken naar de range links (GOM) op dashboard en rechts naar het aantal te rijden kilometers op de navigatie kun je onderweg de afweging maken tussendoor bij te laden of door te rijden of tot bestemming. Vooral bij een bekende bestemming weet of je daar kunt laden en of je leeg kunt rijden. Om dan de afweging te maken tussen een stop maken en laden bij een snellader of doorrijden kun je nog een truc uithalen: de weerstand van de rijwind verminderen door een tijdje achter een vrachtauto te hangen. Dan zie je de range links oplopen door de zuiniger rijstijl. Met een vaartje van 86 km per uur hangen kun je zo zonder laadstop sneller thuiskomen dan met 100 km vrijuit rijden en wel bijladen. Met de grote accu's van de ZE 40 en ZE 50 heb je dit kunstje minder vaak nodig. Bij een aardig lege accu kun je het eens uitproberen.

Veel rijplezier!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Mastah
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 174
Lid geworden op: 09 feb 2018 11:46
Actief als: particulier

Re: available ranbe by Car of CanZe

Bericht door Mastah »

Naast alle ervaring hier, en gezien je niet altijd de mogelijkheid hebt om achter een vrachtwagen te gaan hangen: wind en regen hebben (zeker bij hogere snelheden) ook invloed op je verbruik. Dus als je niet zeker bent over de weersomstandigheden, dan kan een mooi uitgepeilde voorspelling van GOM/batterij/verbruik waarmee je het nog net dacht te kunnen halen, plots alsnog in de war geschopt worden.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Simgro75
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 32
Lid geworden op: 25 dec 2020 18:53
Actief als: particulier

Re: available ranbe by Car of CanZe

Bericht door Simgro75 »

Bedankt allemaal voor jullie ervaringen. Ik besefte me ook dat de auto's met kleine range altijd met deze dilemma te maken hebben.

zo dadelijk ga ik aan de retour rit beginnen. Aangezien ik altijd een strakke planning heb wil ik tussendoor laden voor de standaard ritten vermijden. Strax wordt het paarden en weer terug, en dan weer thuiswerken en thuis laden (geen tijdverlies).
Bij de paarden (privé, dus geen manege) zijn ze bezig met zonnepanelen en een laadpunt :-) Ze willen zelf ook elektrisch gaan rijden, maar voor nu is die er nog niet.
Overigens rij is met de elektrische auto al veel zuiniger dan met mijn polo turbo diesel hahahaha ondanks dat de ZOE echt niet onder doet qua power :-)
Dus idd als de range sneller dreigt te dalen dan kan ik ook nog langzamer gaan rijden of binnendoor gaan ipv snelweg.

Oh van die kleuren wist ik nog niet af. Maar momenteel heb ik de android auto laten installeren, daar zie die range niet op werken denk ik.
MyFirst Zoe 2-1-21 :dance:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht