Banden Clio IV (uitwisseling ervaringen)

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
JB2
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 2
Berichten: 13
Lid geworden op: 19 okt 2014 16:35
Actief als: particulier
Locatie: Rotterdam

Banden Clio IV (uitwisseling ervaringen)

Bericht door JB2 »

Aangezien ik geen topic over banden in relatie tot de Clio IV kon vinden (m.u.v. een concrete vraag of bepaalde banden passen) heb ik dit topic opgestart, zodat de Clio IV eigenaren hun ervaringen uit kunnen wisselen voor wat betreft zomer- en winterbanden.

Wat zit er bij jou onder? Wat zijn je ervaringen? Heb je adviezen voor mensen die de banden onder hun Clio willen vervangen? Plaats je opmerkingen hier.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
JB2
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 2
Berichten: 13
Lid geworden op: 19 okt 2014 16:35
Actief als: particulier
Locatie: Rotterdam

Re: Banden Clio IV (uitwisseling ervaringen)

Bericht door JB2 »

Om zelf meteen maar mijn bijdrage te leveren: Ik heb mijn Clio IV 1.5 dCi Estate nog niet binnen, maar ik heb wel in de showroom gekeken wat er zoal onder de Clio's zit (bij de meest voorkomende maat 195 55 R16 87 H). Het zal geen verrassing zijn: vooral Continental EcoContact zomerrubbers zijn te zien en een enkeling heeft Michelin Energy Saver zomerbandjes.

Ik wordt daar persoonlijk niet zo blij van.

Continental banden spreken mij niet aan. Ik heb in het verleden auto's gehad met Continental EcoContact en PremiumContact banden en ik vind het matig. Technisch zal het allemaal wel in orde zijn, maar mijn gevoel zegt anders. Ik heb een FIAT Punto Evo gehad die met EcoContact rubber uit was gerust en die heb ik toen vervangen door Fulda EcoControl banden wat een stuk beter beviel.

Onder mijn huidige Citroën C3 zaten af-fabriek Michelin Energy Saver zomerbanden. Liefhebbers van Franse auto's roepen altijd hallelujah zodra ze Michelin banden zien. In het begin bevielen ze me best onder de C3, maar na enige tijd bespeurde ik toch duidelijk tekortkomingen op nat wegdek. De Michelin heb ik toen vervangen door Dunlop Sport Bluresponse banden en dat was een verademing. Wat een heerlijke banden. Niet alleen de grip op nat wegdek was beter, maar ook het algehele stuur- en rijgedrag was stukken beter. Inmiddels heb ik al net zo veel kilometers met de Dunlops afgelegd als met de Michelins en ze bevallen nog steeds goed. Als ik de bandentests van ANWB en ADAC van dit jaar lees, dan worden de tekortkomingen van de Michelins op nat wegdek onderschreven. Ik ben dus toch niet helemaal gek.

Ik heb me inmiddels voorgenomen om de zomerbanden onder de Clio, als het Continentals zijn, direct bij aflevering te vervangen. Als het Michelins zijn, dan denk ik daar nog een keer kort over na, maar de kans is groot dat ik het ook dan ga doen. Ik ben er overigens nog niet helemaal uit wat het dan gaat worden. De volgende 3 maken vooralsnog kans:
  • Dunlop Sport Bluresponse
    Good Year Efficient Grip Performance
    Fulda EcoControl High Performance
(Allemaal producten van hetzelfde concern, het is niet anders.)

Voor de winterset heb ik overigens inmiddels een keuze gemaakt:
  • Dunlop WinterSportsport 4D
Wat vinden de overige Clio-rijders?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

66 kW powerrr
1-hit-wonder
1-hit-wonder
Posts in topic: 1
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 feb 2015 13:37
Actief als: particulier

Re: Banden Clio IV (uitwisseling ervaringen)

Bericht door 66 kW powerrr »

Ik vind de Michelin Energy Savers 195/55x16 (2,3 bar voor, 2,2 achter) niet slecht, maar ook niet goed.
Het probleem van mindere prestaties op nat wegdek herken ik.
60% van mijn kilometers rijd ik sowieso op Conti Wintercontact 850 TS 185/65x15 (2,4 en 2,3).
Wat mij vooral opvalt is dat het afrolgeluid daarvan net zo laag (of hoog) is en het comfort beter.
Hiervoor heb ik Seat Ibiza gereden.
Ik ben sindsdien blij met elke zomerband die niet 'verkant' of hoe dat heet (tot zaagtand slijten, afrolgeluid).
En daaraan voldoen de Energy Savers weer wel.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht