banden megane

Voor alle informatie over verschillende type banden en (lichtmetalen) velgen.
Forumregels

- Postings worden, wanneer ze niet algemeen van toepassing zijn, ééns in de zoveel tijd verplaatst naar het model-specifieke forum gedeelte.
- Plaats gerust uw Banden/Velgen vraag hier, maar vermeld wel voor welke model Renault u deze vraag stelt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
mpostma
Lid
Lid
Posts in topic: 10
Berichten: 86
Lid geworden op: 21 mar 2011 22:02
Actief als: particulier

banden megane

Bericht door mpostma »

Ik rij in een late Megane 1 ph2 uit 2002, een gewone 5 drs met 1.6 16v motor.

Er zaten toen ik de auto kocht zomer- en winterbanden bij met maat 195/55 R15. Het registratie bewijs (zweedse kenteken) vermeldt doch dat de auto standaard op 185/60 R15 staat. Ik heb deze maat ook aangehouden bij het kopen van nieuwe winterbanden. Het lijkt mij verstandig met winterbanden niet breder te gaan en bovendien was de 185 maat een stuk minder duur.

Nu zijn de Firestone zomerbanden die eronder zaten bij aankoop ook aardig afgesleten en ik zal ze een keer moeten gaan vervangen. Wat is de tip hier? Heeft 195 een duidelijk voordeel of zal ik het gewoon bij 185 houden? Hoewel ze nog iets van 4 mm profiel hebben zijn ze vreschrikkelijk gevoelig voor aquaplanen en de grip bij optrekken in een bocht is echt om te janken. Je glijdt snel weg. Dit is het laatste half jaar nu de banden hun profiel duidelijk verliezen duidelijk aan het verergeren. Op droog wegdek is de grip wel behoorlijk goed. Het hoekt vrij aardig voor een auto als dit. Misschien ook een gevolg van een maatje breder?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 5
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: banden megane

Bericht door WillemS »

Je konstateert nu zelf dat deze bredere banden minder grip krijgen, als een bredere band gemonteert wordt maar hetzelfde gewicht moet dragen wordt de druk per cm2. lager dus minder grip in het bijzonder bij nat weer.
De fabrikant van de wagen is adh van berekeningen gekomen tot de maat 185/60/15 tov het gewicht van de wagen.
Blijf daarbij is mijn advies.
SUC6
mvg
WillemS
p.s. je kunt evt de brede banden monteren mits er zeer grote ruimte is tussen de blokken van het loopvlak.
maw. zolang het effectieve oppervlak dat kontakt met de weg heeft maar gelijk is aan dat van de 185 band.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Harm
lid
lid
Posts in topic: 4
Berichten: 632
Lid geworden op: 30 nov 2011 20:04
Actief als: particulier

Re: banden megane

Bericht door Harm »

Breder zorgt voor meer kans op aquaplanning, zeker als het profiel weg aan het slijten is. Ik ben het met Willem eens: ik zou de originele 185/60 R15 aanhouden. Die had ik ook onder mijn Megane 1 en dat beviel uitstekend. En zoals je al zegt: 185 is meestal nog goedkoper ook. Als je dan het geld ergens aan uit wilt geven zou ik eerder kiezen voor 185 en dan een goeie band, bijvoorbeeld Michelin, dat past uitstekend bij de auto.

Nadeel van de overstap naar 185 kan wel zijn dat je in een keer alle vier de banden moet vervangen. Ik zou niet met voor 185 en achter 195 gaan rondrijden, liever rondom dezelfde maat. Dan kan het lonen om een leuke aanbieding in de gaten te houden, je hebt wel eens van die 4 halen 3 betalen acties, dat scheelt je toch een band (wel even goed kijken naar de actievoorwaarden, soms betaal je nog veel extra voor ventielen, balanceren, heffinkje hier of daar en ben je toch duurder uit).
Huidig: Renault Megane II Grandtour 1.6 16V Techline (2008), Renault Captur TCe 120 EDC Dynamique (2013)
Ex: Renault Megane I Break 1.6 16V RXi, Renault Clio S, Renault 5 GTS
Vroeger thuis: R4, R16TL, R16TS, R16TX, R20L, R20TL, R5GTL

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
mpostma
Lid
Lid
Posts in topic: 10
Berichten: 86
Lid geworden op: 21 mar 2011 22:02
Actief als: particulier

Re: banden megane

Bericht door mpostma »

duidelijke reacties. Ik vroeg me vooral af waarom de vorige banden allebei van het 195 type waren. Heeft de Opel Astra G ook niet een dergelijke maat? Er moet toch een reden zijn waarom zowel de bijgeleverde zomer- als winterbanden van deze breedte waren?

Op zich kon ik zelf ook bedenken dat iets bredere banden slechtere prestaties leveren vwb aquaplaning. Ik twijfelde echter nog omdat Firestone ook niet een al te beste band is. Ik kan me moeilijk voorstellen dat die ene cm zo ontzettend veel verschil maakt en of dat nu puur aan de breedte laag of in dit geval aan het merk.

Die Firestones zijn ook nog eens slijtagegevoelig, want ik heb wellicht 30.000 km gereden op die zomerbanden en ze zijn nu praktisch toch wel op. Met Michelins op mijn vorige auto (Citroen BX TZD turbo) deed ik zonder moeite het dubbele en dan had ik over grip zelden te klagen.

Ik ga zowieos voor 4 banden, want ze zijn wel aardig gelijkwaardig opgesleten. Maar goed, dat wordt dan wel in het voorjaar. Morgen mogen de (spijker)winterbanden er alweer onder, al denk ik dat ik nog even wacht tot eind November (hier in Zweden mogen de spijkerbanden er vanaf 1 oktober onder en vanaf 1 december moet je winterbanden hebben).

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Harm
lid
lid
Posts in topic: 4
Berichten: 632
Lid geworden op: 30 nov 2011 20:04
Actief als: particulier

Re: banden megane

Bericht door Harm »

Sommige mensen vinden het ook gewoon mooi als de auto op wat bredere banden staat, dan worden ze dus vooral voor het uiterlijk gekocht....
Huidig: Renault Megane II Grandtour 1.6 16V Techline (2008), Renault Captur TCe 120 EDC Dynamique (2013)
Ex: Renault Megane I Break 1.6 16V RXi, Renault Clio S, Renault 5 GTS
Vroeger thuis: R4, R16TL, R16TS, R16TX, R20L, R20TL, R5GTL

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 5
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: banden megane

Bericht door WillemS »

Ik kijk altijd even bij de Duitse ADAC, deze mensen doen hele goede en degelijke tests.
In 2010 hebben ze zomerbanden getest o.s. in de maat 185/65/15 die komt het dichtst bij jouw maat, (de 185/60/15 zal wel dezelfde resultaten hebben).
Zie hier:
http://www.adac.de/infotestrat/tests/re ... geId=31821

SUC6 met je keuze.
mvg
WillemS

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
mpostma
Lid
Lid
Posts in topic: 10
Berichten: 86
Lid geworden op: 21 mar 2011 22:02
Actief als: particulier

Re: banden megane

Bericht door mpostma »

Een maatje breder kan idd leuk staan, maar 185 -> 195 scheelt maar heel weinig. De vorige eigenaren waren trouwens allebei vrouw en de wagen stond (en staat) gewoon op stalen velgen met wieldoppen. Ik vermoed dat die maat is gemonteerd omdat het om wat voor reden dan ook gemakkelijker was (wellicht een serie die courant was?). Speculaties.. Ik krijg in in elk geval niet de indruk dat het gebruikelijk was of werd geadviseerd vanuit de dealer organisatie.

Sja, bandentesten zeggen mij niet altijd zo ontzettend veel. Ene keer doet band X het in magazine a ontzettend goed en een half jaar later wordt de geupdate versie van band X door magazine B compleet afgefakkeld. Komt het dan omdat ze een andere snelheidscategorie getest hebben, een andere maat of omdat het lag aan de update? Verder is grappig dat als ik nu zoek op Michelin dat ik verschillende soorten Energy Savers krijg in de maat 185/60 R15 met uiteenloende load indexes.

Prijzen tussen 740 SEK en meer dan 900 SEK per stuk (SEK: zweedse kroon -> 9 is eur)

185/60 R15 88H XL GRNX 741,50 SEK
185/60 R15 84H DT 1-axelvis montering, GRNX 767,60 SEK
185/60 R15 84H 890,80 SEK
185/60 R15 88H XL 894 SEK
185/60 R15 84H GRNX 933 SEK

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 5
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: banden megane

Bericht door WillemS »

Begin nou eerst eens de juiste maat te zoeken in het instruktie boekje dat bij de wagen hoort.
Dan kom je al een heel eind.
suc6

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
mpostma
Lid
Lid
Posts in topic: 10
Berichten: 86
Lid geworden op: 21 mar 2011 22:02
Actief als: particulier

Re: banden megane

Bericht door mpostma »

Dank je Willems, daar heb ik veel aan.

Volgens kenteken:
Däckdimension axel 1: 185/60 R15 84H Fälgdimension axel 1: 6.00 J 15 - 43
Däckdimension axel 2: 185/60 R15 84H Fälgdimension axel 2: 6.00 J 15 - 43

Zelfde als instructieboekje overigens:
loadindex 84 is dus genoeg.Prijsverschil zit trouwens niet in de load index.

Iemand anders die een idee heeft wat het verschil is in deze varianten van de Energy Saver?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

RichTrip
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 2
Berichten: 3309
Lid geworden op: 11 dec 2009 10:35
Actief als: particulier
Locatie: Overijssel

Re: banden megane

Bericht door RichTrip »

185/60 R15 84H is alles wat je moet weten, dus Willem heeft gelijk. Selecteer daarna alleen nog op prijs.

Probeer dus zoveel mogelijk bij de opgegeven load index (84) te blijven. Een hogere load index zorgt ervoor dat de band stugger rijdt onder jouw auto (bij een gelijke bandenspanning).

De verschillen in type weergave liggen vaak aan de bandenleveranciers e.d.

Ps. ik heb goede ervaringen met de Energy Savers. Heb ze nu ook onder mijn Scenic.
Nu: Twingo II 1.6 16V Renault Sport Gordini CUP 2011 Bleu Malte (TERNT)
Ex: Twingo II 1.2 16V Dynamique 2011 Rouge Dyna (TENNJ)
Ex: Grand Scenic 2.0 16V Serié Limiteé Tech Line LPG-G3 2006 Gris Beige (TEC66)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 5
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: banden megane

Bericht door WillemS »

Nou we zijn eruit :clap:
De voordeligste band per km. is met grote voorsprong de Michelin Energy Saver, waarbij de eigenschappen op nat wegdek bij de nieuwe met drie langsgroeven al een heel stuk beter zijn.
mvg
WillemS

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Harm
lid
lid
Posts in topic: 4
Berichten: 632
Lid geworden op: 30 nov 2011 20:04
Actief als: particulier

Re: banden megane

Bericht door Harm »

Het moet inderdaad 185/60 R15 84H zijn, met 88H wordt de auto stoterig, niet doen.

Ikzelf had oorspronkelijk (bij aankoop) Goodyear Eagle NCT5 ander de Megane I Break liggen, die bevielen op droog goed, maar nat minder. Toen de banden aan vervanging toe waren ben ik overgestapt op Michelin Energy en die band vond ik prettiger onder deze auto, iets minder hoekig de bocht om (maar daar is de auto toch niet voor gemaakt), maar wel meer comfortabel, zeer slijtvast en stil (de Goodyear maakte meer geluid). En ondanks de wat hogere aanschafprijs toch een goede koop, want ze gingen idioot lang mee.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Huidig: Renault Megane II Grandtour 1.6 16V Techline (2008), Renault Captur TCe 120 EDC Dynamique (2013)
Ex: Renault Megane I Break 1.6 16V RXi, Renault Clio S, Renault 5 GTS
Vroeger thuis: R4, R16TL, R16TS, R16TX, R20L, R20TL, R5GTL

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
mpostma
Lid
Lid
Posts in topic: 10
Berichten: 86
Lid geworden op: 21 mar 2011 22:02
Actief als: particulier

Re: banden megane

Bericht door mpostma »

Afgelopen weekend heb ik de winterbanden eronder gezet. De zomerbandjes waren vooral aan de buitenkant tot de slijtage indicatoren opgesleten (die op 2.5 mm zaten). Dat is eígenlijk nog best hard gegaan met dat laatste stukje. Er werden ook wat droogtescheurtjes zichtbaar. Hoewel de banden achter nog iets meer profiel hebben, lijkt het mij niet echt een plan om slechts 2 stuks te vervangen. Maar goed, voorlopig kan ik dat nog even uitstellen tot het voorjaar. Ik heb goede ervaringen met Michelin onder mijn vorige auto, dus dat is voor mij nauwelijks een discussiepunt. Het was meer dat met die verschillende breedten wat ik mij afvroeg. Er moet toch ergens een motivatie zijn waarom een altijd bij de dealer onderhouden door dames bereden auto op 195/55 R15 staat.

Tijdens het bandenwisselen gelijk maar even gekeken hoe de trommelremvoeringen achter er voor stonden, maar dat leek nog wel OK. Voor zitten de remblokken er ong. 35.000 km op, maar kan nog echt veel teken van slijtage waarnemen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

RichTrip
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 2
Berichten: 3309
Lid geworden op: 11 dec 2009 10:35
Actief als: particulier
Locatie: Overijssel

Re: banden megane

Bericht door RichTrip »

185/60 R15 84H

Punt, pünkt, dot, .......

De enige Megane I met 195/55 is een phase I met een 2.0 16S motor geweest. Geen enkele phase II heeft deze bandenmaat.
Nu: Twingo II 1.6 16V Renault Sport Gordini CUP 2011 Bleu Malte (TERNT)
Ex: Twingo II 1.2 16V Dynamique 2011 Rouge Dyna (TENNJ)
Ex: Grand Scenic 2.0 16V Serié Limiteé Tech Line LPG-G3 2006 Gris Beige (TEC66)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
mpostma
Lid
Lid
Posts in topic: 10
Berichten: 86
Lid geworden op: 21 mar 2011 22:02
Actief als: particulier

Re: banden megane

Bericht door mpostma »

Duidelijk. Ik had voor de winterbanden overigens reeds vorig jaar gekozen voor 185/50 r15. Ik hoef vast niet meer uit te leggen dat de vorige winterbanden ook de maat 195/55 r15 hadden?

Verder in het kader van winterklaar maken toch maar eens een verwarmingselement in het koelsysteem gezet in combinatie met een interieurkacheltje.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
mpostma
Lid
Lid
Posts in topic: 10
Berichten: 86
Lid geworden op: 21 mar 2011 22:02
Actief als: particulier

Re: banden megane

Bericht door mpostma »

En toen was het toch bijna tijd om te kiezen. Maat an loadindex zijn nu wel duidelijk.. :)

Nog steeds niemand die kan vertellen wat het verchil is tussen Michelin Energy met GRNX aanduiding en de versies zonder die aanduiding? Ik heb uiteraard gegoogled, maar kom vooral algemeen gewauwel tegen over dat GRNX (Green X) en dat het een eco versie is. Natuurlijk, dat kan ik zelf ook wel bedenken. Trouwens, NerIemand die praktijkervaringen heeft met deze band? Het prijsverschil is niet zo enorm groot (ong. 6 EUR per band omgerekend vanuit Zweedse roepia's) maar ik heb liever geen band waarbij ten koste van een hoop grip nog net ene procentje rolweerstand is verbeterd. Aan de andere kant. Als alle banden GreenX zijn geworden en de bandenleverancier (vergelijk met autobandenmarkt) oude banden aan het uitventen zijn dan kan het te prefereren zijn om gewoon nieuwe banden te hebben met Green-X label ipv 1 of 2 jaar oude banden zonder dat label.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Harm
lid
lid
Posts in topic: 4
Berichten: 632
Lid geworden op: 30 nov 2011 20:04
Actief als: particulier

Re: banden megane

Bericht door Harm »

Volgens mij zijn de Energy's gewoon standaard Green X sinds een paar jaar. Dus het zou zomaar oude voorraad kunnen zijn. Dan zou ik voor een 'verse' band gaan.
Huidig: Renault Megane II Grandtour 1.6 16V Techline (2008), Renault Captur TCe 120 EDC Dynamique (2013)
Ex: Renault Megane I Break 1.6 16V RXi, Renault Clio S, Renault 5 GTS
Vroeger thuis: R4, R16TL, R16TS, R16TX, R20L, R20TL, R5GTL

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
mpostma
Lid
Lid
Posts in topic: 10
Berichten: 86
Lid geworden op: 21 mar 2011 22:02
Actief als: particulier

Re: banden megane

Bericht door mpostma »

Het zou kunnen. Momenteel hebben ze weer een actie waarbij je dezelfde banden ziet terugkomen in de prijslijt, maar dan zonder alle links en beoordelingen en dan zijn ze 50 SEK goedkoper. Misschien heeft het te maken met een tijdelijke actie tot 21 maart. Tot zover is het nog absoluut geen weer voor zomerbanden. Nja, we hebben nog tot 15 April voordat de spijkerbanden eraf moeten.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
mpostma
Lid
Lid
Posts in topic: 10
Berichten: 86
Lid geworden op: 21 mar 2011 22:02
Actief als: particulier

Re: banden megane

Bericht door mpostma »

De nieuwe bandjes (Michelin Energy 185/60 r15 84H) zitten erop. Geen idee wat nu het verschil was tussen de verschillende aangeboden Michelin Energy Saver) banden, al dan niet met GreenX of Energy Saver met of zonder +. Ze zijn vlot geleverd via dackonline.se (equivalent van autobandenmarkt.nl) en gemonteerd. Vergeleken met de winterbanden rijdt het sowieso weer hemels maar vergelijken met de vorige zomerbanden (Firestones in 195-55 R15) is wat lastiger omdat dat natuurlijk alweer een half jaar geleden is. De voornaamste opvallende zwakheid van die oude band was de snelle slijtage en de abominabele grip op nat wegdek. Dat die banden snel konden aquaplanaren was natuurlijk niet zo vreemd met beroerd profiel en het ontbreken van zoab hier in Zweden. Wellicht dat de breedte daar een negatieve invloed heeft, maar dat kun je nauwelijks beroordelen. Ook slijtage zal zijn tijd moeten hebben. Daar waar ik in NL veel autosnelweg reed, is het hier stukken bochtiger en het asfalt is behoorlijk ruw (ook rumoerig) wat maakt dat de banden hier sneller slijten dan in NL.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 5
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: banden megane

Bericht door WillemS »

Je hebt een zeer goede keus gemaakt. Ben je een rustige rijder(afremmen voor de bocht en licht gasgeven in de bocht), dan zullen de achterbanden de auto overleven, en met de voorbanden zal je zo tussen de 60 en 80.000 km's kunnen rijden, zet de bandenspanning 0,2 bar hoger dan voorgeschreven.
mvg WillemS

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
mpostma
Lid
Lid
Posts in topic: 10
Berichten: 86
Lid geworden op: 21 mar 2011 22:02
Actief als: particulier

Re: banden megane

Bericht door mpostma »

Inmiddels een paar duizend km met deze banden gereden en dik tevreden. Verschil tussen 185 en 195 breedte is verwaarloosbaar. Ook de Michelins zijn zeer goed de bocht om te zetten. De grip bij regen en nat wegdek is werkelijk superieur vergeleken bij de vorige banden. Het is ook niet zo gek, want bij het verwisselen van de banden viel me op dat de oude Firestones nu ook droogtescheurtjes hadden. Brandhout dus.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht