Batterij gezondheid meten

Gebruikersavatar

OlafH
lid
lid
Posts in topic: 64
Berichten: 786
Lid geworden op: 02 feb 2015 18:51
Actief als: particulier
Locatie: Veenendaal

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door OlafH »

Dit is de aatste posting van de vorige pagina:

En weer een piekje, terug naar 90% bij 56.462 km. Bron als altijd CanZE.
R110 september 2019
Q210 augustus 2014 => ingeruild met 211.000 km

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Nivve
lid
lid
Posts in topic: 16
Berichten: 524
Lid geworden op: 27 nov 2014 14:27
Actief als: particulier
Locatie: Ter Aar

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door Nivve »

Mijlpaal van 50.000km vrijdag bereikt. Toevallig op dezelfde dag een laadprobleem en nog voor sluitingstijd langs de dealer voor een reset (we gaan maar hopen dat het niet vaker gebeurd, het was de paal waar we elke werkdag staan...).

Overigens is de batterijgezondheid nog steeds 102% volgens CanZE, dus dat is dan weer lekker :dance:
Ga het nog wel even checken met de standaard boordcomputer reset procedure, maar neem even aan dat dit klopt.
EV rijder sinds 2015
Zoe 2013 - Q210 ZE40
Fluence 2011

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

landfort
lid
lid
Posts in topic: 10
Berichten: 148
Lid geworden op: 06 dec 2015 20:32
Actief als: particulier

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door landfort »

102% is niet mis na 50000km...fijn voor je!!
De Zoe (4/2014) geladen met zonnepanelen 8)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

E-mission
lid
lid
Posts in topic: 11
Berichten: 649
Lid geworden op: 20 jul 2013 02:22
Actief als: particulier
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door E-mission »

Bij 20K had mijn Zoe een SOC van 98%, bij 40K vertelden ze diezelfde waarde maar had ik het niet zwart op wit gezien dus twijfel ik daarover. Net bij 65K was het in ieder geval 88%.


Sent from my iPhone using Tapatalk
E-mile
'18 Nissan Leaf Zero Edition 40kW
'14 BMW R1200GSA LC

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

OlafH
lid
lid
Posts in topic: 64
Berichten: 786
Lid geworden op: 02 feb 2015 18:51
Actief als: particulier
Locatie: Veenendaal

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door OlafH »

En weer terug op 89%. 57.632 km.
R110 september 2019
Q210 augustus 2014 => ingeruild met 211.000 km

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

landfort
lid
lid
Posts in topic: 10
Berichten: 148
Lid geworden op: 06 dec 2015 20:32
Actief als: particulier

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door landfort »

27 jan 93% bij 11300km
06 mrt 93% bij 14500km
23 apr 91% bij 19000km
18 jul 91% bij 25300km

Probeer tegenwoordig thuis (langzaam 3,3 kW) niet vol te laden...lijkt te helpen :?: . Op het werk met 22 kW wel altijd 100% omdat de parkeerplaats minstens 15 minuten vanaf mijn werkplek is :cry2:
De Zoe (4/2014) geladen met zonnepanelen 8)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 30
Berichten: 1548
Lid geworden op: 09 aug 2013 09:04
Actief als: particulier
Contacteer:

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door MartijnEV »

Renault zou de mogelijkheid in de app moeten inbouwen om bij een door de gebruiker bepaalde SOC te stoppen met laden. Of een 'stop laden' knop in de app, om het handmatig te kunnen doen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

fivari
Lid
Lid
Posts in topic: 23
Berichten: 676
Lid geworden op: 21 okt 2013 11:23
Actief als: particulier
Locatie: Herent (Leuven, België)
Contacteer:

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door fivari »

DE OpenEVSE die ik gebruik in mijn laadstations laat iets gelijkaardigs toe: je kan er opgeven hoeveel kWh er geladen of eigenlijk uit het net getrokken moet worden. Met wat ervaring weet je dan dat je bv. vanaf 40% met 15 kWh net niet aan die balanceerfase toekomt.
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
Afbeelding zonder ladingsverliezen
www.fivari.be

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 78
Berichten: 2715
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door zoe2goe »

Helemaal eens, en zoals de meeste van jullie weten is dat precies de kant die ik op wil. Ik ben al helemaal blij als mijn home-automation de SOC kan uitlezen. Is niet meer moeiijk, maar ik moet een keer rustig gaan zitten om de software in elkaar te draaien. Ik wil het iets dynamischer dan bij het begin van het laden de aantallen kWh instellen.

Tech talk en beetje off topic: ik heb inmiddels geleerd dat, niet geheel vreemd, maar soms heb je even die eye opener nodig, dat de coulombse efficientie van deze batterijen vrijwel 100% is, met andere woorden, de Ah-en in zijn vrijwel gelijk aan de Ah-en uit. Daar kunnen we misschien nog wel een keer wat mee als we Ah-en i en uit aan de LBC kunnen ontfutselen.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

fivari
Lid
Lid
Posts in topic: 23
Berichten: 676
Lid geworden op: 21 okt 2013 11:23
Actief als: particulier
Locatie: Herent (Leuven, België)
Contacteer:

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door fivari »

Ah in en uit lijkt mij logisch want dat wordt bepaald door de beschikbare ionen, maar volgens mij toch niet de kWh in en uit.
Je hebt onvermijdelijk de hysteresis tussen de voedingspanning bij het opladen en de ingezakte spanning bij het ontladen.
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
Afbeelding zonder ladingsverliezen
www.fivari.be

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 78
Berichten: 2715
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door zoe2goe »

@fivari precies dat, maar ja, soms moet je (ik ;-) ) even een duwtje hebben om "the obvious" te zien. Kennis van me heeft het gebruikt om een behoorlijk nauwkeurig SOC meter te maken, uiteraard met her-calibratie als de cellen vol zijn, om zo voor de drift te compenseren.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 44
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door GertjanVB »

Het gaat nu redelijk hard berg af; 86% bij ca. 56.000 km waargenomen, nu tegen de 57.000 km aan alweer 85%.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 57
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door HarmOtten »

Genoteerd!
Heb je bij die stand van 56.000km ook nog een datum?
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 44
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door GertjanVB »

Pdf, denk zo begin juli. Hou maar 1-7-16 aan
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

OlafH
lid
lid
Posts in topic: 64
Berichten: 786
Lid geworden op: 02 feb 2015 18:51
Actief als: particulier
Locatie: Veenendaal

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door OlafH »

En weer terug op 90% bij 61.000 km. Ben ik de enige waarbij de batterijgezondheid op en neer gaat?
R110 september 2019
Q210 augustus 2014 => ingeruild met 211.000 km

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 44
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door GertjanVB »

Een procentje wil het wel eens schelen. Meetonnauwkeurigheid?
Wat scheelt het bij jou en wat zijn de afwijkende omstandigheden? De afgelopen reis hoopte ik door veel snelladen en niet vol te laden de SoH te verbeteren, maar daar zie ik niets van terug in ca. 1900km.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 78
Berichten: 2715
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door zoe2goe »

Bij mij ook wel eens een procentje omhoog gegaan. Het is bij mijn beste weten een tamelijk complexe berekening opgebouwd uit verschillende meetwaarden, die natuurlijk ook nog eens beïnvloed worden door temperatuur, laatste diepe ontlading, laatste volle lading met eindbalancering, etc. Als ik eerlijk ben verbaast het mij meer dat het niet veel minder heen en weer zwaait.

@GertJan: Ik geloof niet dat je met die strategie een batterij kunt regenereren. Het is waar dat knettervol-laden (en knetterleeg-rijden) meer stress dan normaal oplevert, maar ten eerste vermijdt het systeem al deze uitersten, en ten tweede hebben we het over "reeds aangerichte schade". Vervolgens balanceer je niet met deze strategie en dat gaat ten koste van de totale capaciteit.

Niet helemaal vol laden (in de context van SOH; ik heb het niet over grote ritten maken) is met name van belang als de auto lang stilstaat. 40% SOC schijnt dan optimaal te zijn.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 30
Berichten: 1548
Lid geworden op: 09 aug 2013 09:04
Actief als: particulier
Contacteer:

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door MartijnEV »

Bij mijn Zoe is de SOH sinds mei omhoog gegaan van 87% naar 92% - bij momenteel 56.500 km. Sinds mei rijd ik alle werkverkeer met de Zoe, waardoor het rijpatroon is gewijzigd van veel 80km/u wegen met rotondes en afslagen naar vrijwel 95% snelwegverkeer met continue snelheden.
Kortom: achter de SOH zit kennelijk een 'geavanceerd' algoritme.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 44
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door GertjanVB »

@MartijnEV: is je laadstrategie daar nog bij veranderd en wat is die laadstrategie?

Wij rijden idd vooral kleine stukjes en incidenteel op de snelweg.

Dat geavanceerde algoritme gebruikt parameters om een betrouwbare indicatie van de SoH te geven. Wat zou dat allemaal niet kunnen zijn? Als je SoH stijgt is de batterij dan fysiek ook beter geworden, of is de waarde altijd te laag geweest of is de nieuwe waarde dan te positief? Het uiteindelijk uit een volle batterij te rijden km's zou de maat moeten zijn, maar die is natuurlijk van vele factoren afhankelijk en vergelijk is lastig, maar dan zijn het toch de parameters voor het bepalen van het bereik. Onze laatste tocht heb ik het aantal km's per %SoC per laadbeurt, bij start en eind laden bepaald. Je zou een relatie met het verbruik verwachten, maar dat lijkt niet zo te zijn, ook zijn de waarden voor en na laden niet altijd gelijk.

Zoals jullie weten ben ik elektrotechnisch niet onderlegd en moet ik het hebben van gedachtekronkels naar aanleiding van waarnemingen uit de praktijk, maar ben altijd razend benieuwd naar de technische onderbouwing of weerlegging :D
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 30
Berichten: 1548
Lid geworden op: 09 aug 2013 09:04
Actief als: particulier
Contacteer:

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door MartijnEV »

De laadstrategie is in die zin gewijzigd, dat het veranderd is van onregelmatige korte en lange ritten naar bijna dagelijks twee maal laden tot vol is en dan in één keer tot ca. 30% rijden (100km) en dan meteen weer volladen tot 100%. Zowel thuis als op kantoor met 11kW. Overigens is door verhuizing ook het thuisladen begin dit jaar gewijzigd van 3,7kW naar 11kW. Wellicht heeft dat ook effect gehad...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Nivve
lid
lid
Posts in topic: 16
Berichten: 524
Lid geworden op: 27 nov 2014 14:27
Actief als: particulier
Locatie: Ter Aar

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door Nivve »

Wat ik heb gemerkt is dat mijn SOH erg afhankelijk is van laadsnelheid en/of balanceren.
Alles buiten de gewone oplaadpaal (11kw) geeft een verlaging van de capaciteit bij mij. Bij snelladen is een hoeveelheid van 95% eigenlijk 85% vol (van 12% tot 95% is 16kWh bijgeladen, terwijl dat 18 kWh moet zijn) en bij sub 3,7kw laden dan keldert het ook. Daarbij een uitschieter van 88km range had bij 95km/u (van 5% naar 100% was 15kWh bijgeladen volgens de lader (dus inclusief verlies).

Mijn SOH is normaal 102% (bij 55k km, CanZE + dash), dus dat is het probleem niet. Maar wispelturig is het wel op basis van laadsnelheid (bij mij dan in ieder geval).
EV rijder sinds 2015
Zoe 2013 - Q210 ZE40
Fluence 2011

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 30
Berichten: 1548
Lid geworden op: 09 aug 2013 09:04
Actief als: particulier
Contacteer:

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door MartijnEV »

Misschien komt de lagere SOH bij 1-fase laden wel doordat het balanceren van de batterij dan veel meer tijd kost dan bij 3-fase laden, én omdat de interne weerstand tijdens het laden moeilijk te meten is bij lage laadstroom. De uit het algoritme berekende SOH daalt immers wanneer er cellen worden gezien met significant uiteenlopende spanning en interne weerstand.
Het is dus eigenlijk wel logisch als je na lange tijd vooral 1-fase tot 100% geladen te hebben, op 3-fase tot 100% gaat laden, de 'berekende' SOH weer omhoog gaat. Zegt dus niets over de 'feitelijke' SOH. (?)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Z.E.Paulus
Lid
Lid
Posts in topic: 6
Berichten: 94
Lid geworden op: 28 jun 2015 16:49
Actief als: particulier

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door Z.E.Paulus »

Vandaag weer eens even de accu voor de volledige 100% opgeladen (Ik laad alleen openbaar, dus meestal maar tot 99%, heb helaas geen eigen parkeerplaats beschikbaar) en na de boordcomputer reset de accu gezondheid bekeken... 134 kilometer staat er op de accumeter na de reset, wat een batterij gezondheid van 102% zou betekenen... :think: Op zich een prima uitslag, maar hoe betrouwbaar is dat cijfer?? Met ruim 67.000 kilometers op de klok ben ik in ieder geval blij met deze uitslag... :dance:
Renault Zoe Intense (mei 2013)
Renault Kangoo Express ZE (februari 2013)
Zero "fossiele brandstof in de auto" Emissie... :wink:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



cosmiccarbon
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 10
Berichten: 113
Lid geworden op: 03 mar 2015 09:53
Actief als: particulier

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door cosmiccarbon »

Bij mij lijkt het in stappen omlaag te gaan, ik zie heel lang hetzelfde percentage in CanZe en dan ineens:

91% bij 14000 km
86% bij 21000 km
81% bij 26000 km (wat, bij 26000 km al? Jazeker!)

De 75% komt nu wel dichtbij. Even rekken tot de nieuwe actie bij de dealer op voorraad ligt dacht ik zo. En oh wee als ze een oude proberen erin te lepelen!
Renault Zoe Limited Edition 2019 - Volvo XC60 T5 2016 - Voorheen Renault Zoe Zen 2014 - En diverse Colnago racefietsen :)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 57
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door HarmOtten »

@cosmiccarbon,
Wow, zo snel heb ik de SOH nog niet eerder zien dalen.
Had je de Zoe nieuw gekocht?
Heb je ook een datum bij deze km-standen?
Met welk vermogen laad je meestal op? Laad je vaak op tot 100%?
Staat je Zoe altijd buiten?
Vraag ik veel? :wink:
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 78
Berichten: 2715
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door zoe2goe »

@HarmOtten: Tijdje terug 89% gezien en vergeten door te geven. Hou het maar even op 1-7, 49000.

Misschien een keer die spreadsheet + grafiek omzetten naar Google Docs of zo, zodat we hem "live" kunnen zien? Of gaat dat te ver? ;-)
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



cosmiccarbon
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 10
Berichten: 113
Lid geworden op: 03 mar 2015 09:53
Actief als: particulier

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door cosmiccarbon »

@HarmOtten:
Ik heb de auto nieuw gekocht op 1 december 2014
Data zullen ongeveer zijn:
91% bij 14000 km: december 2015 (eerste beurt)
86% bij 21000 km: mei 2016
81% bij 26000 km: augustus 2016

De auto staat inderdaad altijd buiten, en het laden gebeurt vrijwel altijd op 11kW (dus in de praktijk iets langzamer). In de eerste maand als noodoplossing zat ik nog wel eens op 1 fase, 22kW and 43kW heb ik nog nooit geladen. Overigens zou laatst de Lolo bij IKEA officeel 22kW moeten geven maar dit werd 8,6kW.
Thuis gaat het laden normaal gesproken wel door tot 100%, op het werk (tot voor kort gratis dus eerste keus) kapte ik hem meestal af om anderen ook de kans te geven.
Renault Zoe Limited Edition 2019 - Volvo XC60 T5 2016 - Voorheen Renault Zoe Zen 2014 - En diverse Colnago racefietsen :)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

PieterZoe
lid
lid
Posts in topic: 15
Berichten: 941
Lid geworden op: 04 jul 2013 13:40
Actief als: particulier

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door PieterZoe »

Bij mij is de SOH ook omhoog gegaan sinds februari van dit jaar. Bij 34.000 km stond ie op 86% en nu (bij 39000) staat ie op 88%
Ik laad altijd op 11kw bij publieke palen en af en toe bij snelladers.

Er is sinds februari een ding veranderd: ik laad nooit (maar dan ook echt nooit) meer tot 100%. Ik stop rond de SOC = 80%. En ga pas laden bij ongeveer SOC = 30%. Met de oplaadplanner in de auto is de laadstop prima te plannen. Voorheen plugde ik de auto savonds in op het 11kw punt en liet 'm laden tot SOC100% wat natuurlijk al na een uurtje (of 2 max) bereikt is.

Ik ben met dit nieuwe laadstramien begonnen op basis van de vele learnings op dit forum, waaruit ik op heb gemaakt dat de status van 100%SOC niet zo best is voor een batterij, zeker niet gedurende langere tijd en zeker niet bij hogere buitentemperatuur (zomer).

Zoals Jeroen al aangaf zal de batterij echt niet beter zijn geworden als de SOH weer omhoog gaat. Maar wellicht zit er een variabele in de SOH-berekening die beinvloed wordt door de situatie waarbij de batterij gedurende langere tijd op 100% zit?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

OlafH
lid
lid
Posts in topic: 64
Berichten: 786
Lid geworden op: 02 feb 2015 18:51
Actief als: particulier
Locatie: Veenendaal

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door OlafH »

Wat mijn laadgedrag betreft, ik laad bijna altijd op 22 of 43 kW. Af en toe tussendoor aan een 8 kW paaltje, maar dat zal niet meer dan 10% van de ladingen zijn. Ook ik probeer er rekening mee te houden om de accu niet op 100% te laten staan als het niet persé nodig is. Alleen bij een lange rit de volgende laad ik tot de rand vol. Met 90% SOH bij 62.000 km lijkt het in elk geval dat regelmatig snelladen geen negatief effect heeft.
R110 september 2019
Q210 augustus 2014 => ingeruild met 211.000 km

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

landfort
lid
lid
Posts in topic: 10
Berichten: 148
Lid geworden op: 06 dec 2015 20:32
Actief als: particulier

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door landfort »

27 jan 93% bij 11300km
06 mrt 93% bij 14500km
23 apr 91% bij 19000km
18 jul 91% bij 25300km
3 sept 92% bij 30030km

Andere manier van laden lijkt te werken, methode van SOH meten zal ook wel van invloed zijn...ben wel nieuwsgierig of de winter andere waarden zal laten zien?
De Zoe (4/2014) geladen met zonnepanelen 8)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

fivari
Lid
Lid
Posts in topic: 23
Berichten: 676
Lid geworden op: 21 okt 2013 11:23
Actief als: particulier
Locatie: Herent (Leuven, België)
Contacteer:

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door fivari »

Vandaag weer een flinke klap gekregen.
Ruim een jaar geleden werd bij mij een "nieuwe" batterij geplaatst. Maar die batterij had toch ook al heel wat km gereden. Dat kom je allemaal te weten dankzij CanZe.
In het begin zat het goed met de gezondheid: boven 100%:

juni 2015 bij +-16.000km SOH 101%
juni 2016 bij 31.246km SOH 96%
juli 2016 bij +- 33.000km SOH 91%
september 2016 bij 36.117km SOH 87%

ik stel twee zaken vast: het gaat snel bergaf en het gaat met grote sprongen bergaf en niet geleidelijk aan zoals bij de meesten. Het is echt het ene moment nog 91% en de dag erna 87%
Op zo'n moment ben ik toch wel blij een batterijhuur te hebben.
Ik lees, opnieuw via CanZe dat de available energy na volladen 19,8 kWh bedraagt.
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
Afbeelding zonder ladingsverliezen
www.fivari.be

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

landfort
lid
lid
Posts in topic: 10
Berichten: 148
Lid geworden op: 06 dec 2015 20:32
Actief als: particulier

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door landfort »

Enige goede hieraan is dat als je dit extrapoleert je snel een andere batterij krijgt....pff wat een verval zeg...
De Zoe (4/2014) geladen met zonnepanelen 8)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



NielsTn
lid
lid
Posts in topic: 8
Berichten: 161
Lid geworden op: 17 sep 2014 13:28
Actief als: particulier
Contacteer:

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door NielsTn »

Bij 56.000km vandaag, gemeten met de Canze app en dongle : 96%
voorheen Zoe rijder, nu per 6 juni 2019 Tesla Model 3 Long Range Dual Motor :dance:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

fivari
Lid
Lid
Posts in topic: 23
Berichten: 676
Lid geworden op: 21 okt 2013 11:23
Actief als: particulier
Locatie: Herent (Leuven, België)
Contacteer:

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door fivari »

NielsTn schreef:Bij 56.000km vandaag, gemeten met de Canze app en dongle : 96%
Hier kan ik alleen maar jaloers op zijn.
Ik rijd nochtans zelden de batterij leeg. Al een keer of vier onder de 10%. Ik laad wel regelmatig vanaf een vrij hoge SOC omdat ik al mijn fivari-charger moet testen. Ik kan moeilijk elke keer de auto leeg rijden omdat ik een lader moet testen.
Toch kan ik mij niet voorstellen dat dit er iets mee te maken heeft, vooral omdat ik maar af en toe echt tot 100% laad.
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
Afbeelding zonder ladingsverliezen
www.fivari.be

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Jsj
Lid
Lid
Posts in topic: 23
Berichten: 427
Lid geworden op: 08 jul 2014 12:24
Actief als: particulier

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door Jsj »

97 procent @ 9100 km

90 procent @ 17000 km

Ai, dat doet wel een beetje pijn....

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



NielsTn
lid
lid
Posts in topic: 8
Berichten: 161
Lid geworden op: 17 sep 2014 13:28
Actief als: particulier
Contacteer:

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door NielsTn »

Ik laad geregeld tot 100% op, en doorgaans (woon-werkverkeer) van 50% naar 100% of van ca 10% naar 100%. Verder een redelijk vlotte rijstijl dus... ;)

Maar wie weet klapt de state ver om na de 60000km..
voorheen Zoe rijder, nu per 6 juni 2019 Tesla Model 3 Long Range Dual Motor :dance:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht