betrouwbaarheid 1.5 dci K9K motor
Forumregels
- Vermeld het type Renault in de titel, liefst tussen [ haken ] aan het begin van de titel
- Geef zoveel mogelijk informatie over het betreffende model en jaartal, zodat er niet naar gevraagd hoeft te worden.
- Vermeld het type Renault in de titel, liefst tussen [ haken ] aan het begin van de titel
- Geef zoveel mogelijk informatie over het betreffende model en jaartal, zodat er niet naar gevraagd hoeft te worden.
-
Topic author - 2-hit-miracle
- Posts in topic: 2
- Laatste bezoek: 22 jul 2013 19:41
- Actief als: particulier
betrouwbaarheid 1.5 dci K9K motor
mijn bijna 22 jaar oude opel astra 1.7D is aan vervanging toe. Ik en mijn vriendin vinden een scenic wel OK. Ik lees echter dat er tamelijk veel problemen zijn met de eerste generatie van de 1.5 DCI motoren (injectoren en lagering drijfstang). Heeft iemand ervaring met deze motoren? Heeft een scenic van 2005 ook een motor met een grote kans op hoge kosten?
Alvast bedankt!!
Alvast bedankt!!
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Laatste bezoek: 25 aug 2015 19:56
Re: betrouwbaarheid 1.5 dci K9K motor
Ik rijd al voor de2e keer ( in 2 jaar ) met een 1.5 dci 110 pk........en vind de motor wel best oké .
Betreft telkens een nieuwe wagen , een "oude" kan ik je niks over zeggen..........ik dacht wel net gelezen te hebben dat 2005 een slecht jaar was voor deze motor.........later niet meer .
Lees ff wat meer hier op het forum en je vind het wel.....( zoekfunctie )
Betreft telkens een nieuwe wagen , een "oude" kan ik je niks over zeggen..........ik dacht wel net gelezen te hebben dat 2005 een slecht jaar was voor deze motor.........later niet meer .
Lees ff wat meer hier op het forum en je vind het wel.....( zoekfunctie )

Hide post links |
-
Topic author - 2-hit-miracle
- Laatste bezoek: 22 jul 2013 19:41
ik heb de zoekfunctie even gebruik. Ik had al wat gezocht via google maar vond de juiste term niet echt. Nu weet ik dat het de drijfstanglagers zijn die stuk kunnen gaan. Geen 1.5 dci dus. En een 1.9 dci is ook al geen optie blijkbaar. Toch maar geen scenic dus. Ik kan zelf wel redelijk wat sleutelen maar drijfstanglagers en krukas slijpen om de 100 000 km is toch net wat te veel van het goede.
Of is er iemand die met correct en goed onderhoud 300 000 km met zijn 1.5 dci (2005 of jonger) heeft zonder problemen?
Of is er iemand die met correct en goed onderhoud 300 000 km met zijn 1.5 dci (2005 of jonger) heeft zonder problemen?
Hide post links |
-
- Lid
- Laatste bezoek: 25 aug 2015 19:56
Ik ! ( binnen 15 jaar
)
De degelijkheid van de (nieuwere) 1.5 dci - motor is ondertussen bewezen..........Mercedes gaat deze motor trouwens gebruiken in 1 van z'n modellen ....

De degelijkheid van de (nieuwere) 1.5 dci - motor is ondertussen bewezen..........Mercedes gaat deze motor trouwens gebruiken in 1 van z'n modellen ....
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 25 feb 2025 12:13
Ik heb nu in de laatste 3 jaar zo'n 180.000 km gereden met een 1.9DTI blok (80 pk) in mijn Kangoo....deze motor zit ook in oa. de Megane en Laguna rond 2001 (Scenic weet ik eigenlijk niet of die ook die motor hebben gehad)....in die modellen heeft die 1.9DTI 98 pk omdat ze een intercooler hebben en kan je zeggen dat dit zeer betrouwbare motoren zijn.door TomVH » Ma Jul 22, 2013 7:53 am
mijn bijna 22 jaar oude opel astra 1.7D is aan vervanging toe. Ik en mijn vriendin vinden een scenic wel OK. Ik lees echter dat er tamelijk veel problemen zijn met de eerste generatie van de 1.5 DCI motoren (injectoren en lagering drijfstang). Heeft iemand ervaring met deze motoren? Heeft een scenic van 2005 ook een motor met een grote kans op hoge kosten?
Alvast bedankt!!

Dus kun je er nog eentje vinden met weinig km's....zou ik dat zeker overwegen.
Kangoo 1.6 - 16V Automaat bj 2004
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Ex Renault's vanaf 1969 : R4 TL, R16-TS, R11-TL, R6-TL, R30 V6, na diverse Kangoo's DCI-82 pk...nu laatste 2 jaar een Benzine Kangoo type 1B
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Ex Renault's vanaf 1969 : R4 TL, R16-TS, R11-TL, R6-TL, R30 V6, na diverse Kangoo's DCI-82 pk...nu laatste 2 jaar een Benzine Kangoo type 1B
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Laatste bezoek: 13 jul 2025 23:06
De 1.5 dci wordt nog steeds geleverd, en is nu een zeer betrouwbaar dieseltje.
Eerste lichting mijden, maar met goed onderhoud en normaal gedrag fijn blokje.
Gebruik de zoekfuntie is voor de minpunten.
Eerste lichting mijden, maar met goed onderhoud en normaal gedrag fijn blokje.
Gebruik de zoekfuntie is voor de minpunten.
Hide post links |
-
- lid
- Laatste bezoek: 26 aug 2024 10:51
- Actief als: professional
Hallo, als je kan sleutelen vervang dan bij aanschaf van een 1.5 dci onmiddellijk de drijfstanglagers en je hebt terug een goede moter.
Nog steeds worden er bij onze wagens olie analyses gedaan voor de vervanging van de lagers (scenic II).
Ik dacht tot 120 of 150 000 km . setje kost +- 120 euro
Ondertussen bij de nieuwere generatie zijn er dan problemen geweest met de distributieriem die uitrafelde.
Oorzaak, pomp die niet goed stond vanuit fabriek .
Auto's kwamen niet boven de 60 000 km .
Nu lijkt alles behoorlijk te lopen .
Heb er enkele 1.5 lopen met boven de 320000 km .
Dit zijn meestal de 70 pk's in kangoo en clio .
Mvg Kurt
Nog steeds worden er bij onze wagens olie analyses gedaan voor de vervanging van de lagers (scenic II).
Ik dacht tot 120 of 150 000 km . setje kost +- 120 euro
Ondertussen bij de nieuwere generatie zijn er dan problemen geweest met de distributieriem die uitrafelde.
Oorzaak, pomp die niet goed stond vanuit fabriek .
Auto's kwamen niet boven de 60 000 km .
Nu lijkt alles behoorlijk te lopen .
Heb er enkele 1.5 lopen met boven de 320000 km .
Dit zijn meestal de 70 pk's in kangoo en clio .
Mvg Kurt
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in