Bij de introductie van de AVANTIME schreef de pers .....
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 4
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 12 jul 2009
- Laatste bezoek: 18 nov 2011 16:09
Bij de introductie van de AVANTIME schreef de pers .....
Renault AVANTIME
LEF
Wie op school het vak filosofie heeft gevolgd, kent wellicht het gerucht van het proefwerk met slechts één vraag. Die vraag luidde: "wat is lef?". Een bijdehante student schreef midden op het antwoordvel "dit" en leverde het papier verder onbeschreven in. Het lijkt alsof die leerling nu bij Renault werkt. Hij nam een full-size MPV, zette middenin het enorme interieur dat een dergelijke auto heeft twee forse stoelen en noemde het resultaat 's werelds grootste coupé.
Wat de ontwerper met lef heeft gedaan is een coupé gemaakt op basis van de meest onwaarschijnlijke basis: een MPV. Het lijkt op het eerste gezicht net zo'n onlogische combinatie als een sportwagen op het onderstel van een terreinauto of een vrachtwagen op basis van een stadsauto. Het gevolg van deze wonderlijke combinatie wordt al snel duidelijk. Menigeen denkt namelijk dat deze auto helemaal niet te koop is en dat het slechts een rijdend prototype is waar journalisten mee mogen spelen. Laat het hierbij duidelijk zijn: de Renault Avantime mag de tijd ver vooruit zijn, maar is nu al te koop.
De Avantime oogt futuristisch doordat de zijkant wordt geflankeerd door slechts twee deuren, zijruiten zonder middenstijl en een achterruit dat tegen de rijrichting in lijkt te zijn geplaatst. Recht van voren gezien heeft de Avantime veel weg van de Renault Espace, zij het dat de koplampen zijn voorzien van "luchtroosters". De achterkant doet nog het meest denken aan een rondvaartboot met een rondlopend achterruit met daaronder iets dat het midden houdt tussen een uitzonderlijk grote bumper of erg klein kofferdeksel. De achterlichten zijn complete kunstwerkjes die wederom tegen alle gangbare lijnen in gaan om daarna gespiegeld in de achterklep terug te komen. Prachtig!
Reuze coupé
's Werelds grootste coupé telt twee deuren die ieder openen met twee scharnieren. De eerste zet de deur iets van de auto af, waarna de tweede conventioneel scharniert. Dit principe is toegepast omdat dergelijke grote portieren anders enkele meters ruimte naast de auto nodig zouden hebben om helemaal te openen. Nadeel van deze oplossing is wel dat de deuren niet bijzonder ver openen en iedereen bij de eerste kennismaking de deur met iets meer kracht dan gepland tot de limiet opent.
Achter de ingenieuze toegang zijn twee stoelen te vinden. Omdat de makers alle ruimte hadden, zijn dat twee koninklijk ruime zetels die van alle gemakken zijn voorzien en in alle richtingen verstelbaar zijn. Omdat de Avantime geen B-stijl heeft, zijn de gordels -net als bij een cabriolet- in de stoelen geïntegreerd. Net als bij een cabriolet heeft dit als nadeel dat de gordels nadrukkelijk op de schouders rusten, wat door sommigen als storend wordt ervaren.
De Avantime is bedoeld als coupé en daar hoort ook een bescheiden achterbank bij. Achter de voorstoelen zijn daarom twee kuipstoelen te vinden waarvan de zitting beduidend hoger is geplaatst dan die van de voorstoelen. In tegenstelling tot de meeste andere coupés, biedt deze reuze-coupé ook achterin volwaardige zitruimte. De ruimte achterin is niet die van een MPV, maar meer vergelijkbaar met die van de gemiddelde compacte auto.
Vanaf de enorme voorstoelen hebben de inzittenden zicht op een dashboard dat op de middenconsole na vrijwel ongewijzigd is overgenomen uit de Espace. De ruimte voorin is zo groot, dat het dashboard niet bereikbaar is zonder uit de stoelen los te komen. Daarom zitten de meeste bedieningselementen op en rond het stuurwiel.
Alleen de bediening van de (links/rechts gescheiden) airconditioning is in de hoeken van de deuren geplaatst en is daarmee prima bereikbaar. De opzet benadrukt samen met de originele kleurstelling en het materiaalgebruik het futuristische karakter van de auto. De kennismaking met de Avantime is op deze manier al een belevenis voordat de echte proefrit is begonnen!
Alleen voor de bediening van het navigatiesysteem (alleen in de Privilège versie) was geen ruimte meer, zodat die laag in de middenconsole is geëindigd. Het is daarom zaak de bestemming vóór het rijden in te geven en het systeem verder met rust te laten. Het beeldscherm van het navigatiesysteem is prominent midden op het dashboard te vinden en laat zich prima aflezen.
De enige kritiek op de ergonomie betreft de cruise control. Dit verder zeer eenvoudige en logisch opgezette systeem heeft [-] en [+] toetsen om de rijsnelheid aan te passen, maar de toetsen zijn omgedraaid. Wie een dergelijke voorziening gebruikt om bijvoorbeeld een strenge snelheidslimiet bij werkzaamheden na te leven, loopt het risico ongewild toch te hard te rijden als de snelheid wordt aangepast. Zoals al bij andere tests van andere Renault-modellen opviel, biedt ook dit topmodel veel luxe voor het geld.
Motoren
Bij een revolutionaire vormgeving en een futuristisch interieur kan alleen een vooruitstrevende motor horen. Alhoewel de auto in eerste instantie alleen met een 3-liter V6 motor zou worden geleverd, zijn daar later ook een 2-liter turbomotor en een 2.2-liter diesel bijgekomen. De testauto is voorzien van de 2-liter turbomotor en dat is er één van het type dat de redactie graag ziet.
Dankzij de turbo zijn de prestaties prima, maar is het verbruik voor een auto van deze omvang bescheiden. Nadeel van de turbo is dat de grote souplesse en kracht die de auto op snelheid toont, afwezig zijn wanneer minder toeren worden gemaakt. In langzaam verkeer toont de 2-liter Avantime daarom een wat minder gewillig karakter.
De krachtbron is standaard gekoppeld aan een prima schakelende zesversnellingsbak (zonder de bekende "Renault speling") en dat komt de rust en wederom het verbruik ten goede. De overige rijeigenschappen zijn kort samen te vatten: prima. Het geluidsniveau is voor een dergelijke limousine slechts "voldoende", want door het vele glas zijn rijgeluiden van de Avantime zelf gering, maar dringen geluiden van het overige verkeer nadrukkelijk tot het interieur door.
Rijervaring
Ondanks de goede maar niet buitengewone rijeigenschappen, is een rit met de Avantime wel degelijk een bijzondere ervaring. Dankzij de ongekende hoeveelheid glas en de hoge zit, is het gevoel van vrijheid enorm.
Bij de binnenspiegel is bovendien een "magische" knop te vinden. Naast de bediening van het zonnescherm (dat in de praktijk vooral 's nachts handig is om reflecties in het glazen dak te voorkomen) en het panoramische schuifdak is hier de "Grand Air"-knop te vinden. Met een druk op die knop verdwijnen binnen 10 seconden alle zijruiten en schuift tegelijkertijd het gehele dakpaneel boven de voorstoelen weg. Dan wordt het gevoel van vrijheid nog groter en benadert het zelfs dat van een cabriolet!
Tot ongeveer 80 km/u is comfortabel te rijden in deze "Grand Air"-stand. De naam Avantime is een verbastering van Frans en Engels voor "de tijd vooruit" en in dit geval is die naam heel terecht gekozen!
Conclusie
Zelden heeft een gewone standaard productieauto zoveel bewondering en plezier gebracht tijdens de testperiode. Voetgangers lopen spontaan de weg op om te vragen wat dit voor wonderlijke verschijning is, in files worden enthousiast duimen opgestoken, bij verkeerslichten gaan raampjes open om bewondering uit te spreken voor deze toekomstauto en zelfs als de Avantime is geparkeerd is het niet ongebruikelijk dat er mensen omheen lopen die hun ogen nauwelijks geloven. Hulde aan Renault!
Met de term "Createur d'Automobiles" geeft het merk aan een eigen koers te varen die in korte tijd heeft geresulteerd in diverse vernieuwende auto's. De onlangs onderscheiden Megane moet daarvan voor het grootste volume zorgen, terwijl de Vel Satis vooral op de zakelijke markt is gericht. De Avantime is echter de meest baanbrekende auto en de bron van de vernieuwing binnen Renault. De Avantime is echt bijzonder om te rijden dankzij een groot gevoel van vrijheid, bijzondere vormgeving en prima rijeigenschappen. Politiek smaakmaker Loesje heeft hier een heel toepasselijke uitspraak: Het meervoud van lef is leven.
LEF
Wie op school het vak filosofie heeft gevolgd, kent wellicht het gerucht van het proefwerk met slechts één vraag. Die vraag luidde: "wat is lef?". Een bijdehante student schreef midden op het antwoordvel "dit" en leverde het papier verder onbeschreven in. Het lijkt alsof die leerling nu bij Renault werkt. Hij nam een full-size MPV, zette middenin het enorme interieur dat een dergelijke auto heeft twee forse stoelen en noemde het resultaat 's werelds grootste coupé.
Wat de ontwerper met lef heeft gedaan is een coupé gemaakt op basis van de meest onwaarschijnlijke basis: een MPV. Het lijkt op het eerste gezicht net zo'n onlogische combinatie als een sportwagen op het onderstel van een terreinauto of een vrachtwagen op basis van een stadsauto. Het gevolg van deze wonderlijke combinatie wordt al snel duidelijk. Menigeen denkt namelijk dat deze auto helemaal niet te koop is en dat het slechts een rijdend prototype is waar journalisten mee mogen spelen. Laat het hierbij duidelijk zijn: de Renault Avantime mag de tijd ver vooruit zijn, maar is nu al te koop.
De Avantime oogt futuristisch doordat de zijkant wordt geflankeerd door slechts twee deuren, zijruiten zonder middenstijl en een achterruit dat tegen de rijrichting in lijkt te zijn geplaatst. Recht van voren gezien heeft de Avantime veel weg van de Renault Espace, zij het dat de koplampen zijn voorzien van "luchtroosters". De achterkant doet nog het meest denken aan een rondvaartboot met een rondlopend achterruit met daaronder iets dat het midden houdt tussen een uitzonderlijk grote bumper of erg klein kofferdeksel. De achterlichten zijn complete kunstwerkjes die wederom tegen alle gangbare lijnen in gaan om daarna gespiegeld in de achterklep terug te komen. Prachtig!
Reuze coupé
's Werelds grootste coupé telt twee deuren die ieder openen met twee scharnieren. De eerste zet de deur iets van de auto af, waarna de tweede conventioneel scharniert. Dit principe is toegepast omdat dergelijke grote portieren anders enkele meters ruimte naast de auto nodig zouden hebben om helemaal te openen. Nadeel van deze oplossing is wel dat de deuren niet bijzonder ver openen en iedereen bij de eerste kennismaking de deur met iets meer kracht dan gepland tot de limiet opent.
Achter de ingenieuze toegang zijn twee stoelen te vinden. Omdat de makers alle ruimte hadden, zijn dat twee koninklijk ruime zetels die van alle gemakken zijn voorzien en in alle richtingen verstelbaar zijn. Omdat de Avantime geen B-stijl heeft, zijn de gordels -net als bij een cabriolet- in de stoelen geïntegreerd. Net als bij een cabriolet heeft dit als nadeel dat de gordels nadrukkelijk op de schouders rusten, wat door sommigen als storend wordt ervaren.
De Avantime is bedoeld als coupé en daar hoort ook een bescheiden achterbank bij. Achter de voorstoelen zijn daarom twee kuipstoelen te vinden waarvan de zitting beduidend hoger is geplaatst dan die van de voorstoelen. In tegenstelling tot de meeste andere coupés, biedt deze reuze-coupé ook achterin volwaardige zitruimte. De ruimte achterin is niet die van een MPV, maar meer vergelijkbaar met die van de gemiddelde compacte auto.
Vanaf de enorme voorstoelen hebben de inzittenden zicht op een dashboard dat op de middenconsole na vrijwel ongewijzigd is overgenomen uit de Espace. De ruimte voorin is zo groot, dat het dashboard niet bereikbaar is zonder uit de stoelen los te komen. Daarom zitten de meeste bedieningselementen op en rond het stuurwiel.
Alleen de bediening van de (links/rechts gescheiden) airconditioning is in de hoeken van de deuren geplaatst en is daarmee prima bereikbaar. De opzet benadrukt samen met de originele kleurstelling en het materiaalgebruik het futuristische karakter van de auto. De kennismaking met de Avantime is op deze manier al een belevenis voordat de echte proefrit is begonnen!
Alleen voor de bediening van het navigatiesysteem (alleen in de Privilège versie) was geen ruimte meer, zodat die laag in de middenconsole is geëindigd. Het is daarom zaak de bestemming vóór het rijden in te geven en het systeem verder met rust te laten. Het beeldscherm van het navigatiesysteem is prominent midden op het dashboard te vinden en laat zich prima aflezen.
De enige kritiek op de ergonomie betreft de cruise control. Dit verder zeer eenvoudige en logisch opgezette systeem heeft [-] en [+] toetsen om de rijsnelheid aan te passen, maar de toetsen zijn omgedraaid. Wie een dergelijke voorziening gebruikt om bijvoorbeeld een strenge snelheidslimiet bij werkzaamheden na te leven, loopt het risico ongewild toch te hard te rijden als de snelheid wordt aangepast. Zoals al bij andere tests van andere Renault-modellen opviel, biedt ook dit topmodel veel luxe voor het geld.
Motoren
Bij een revolutionaire vormgeving en een futuristisch interieur kan alleen een vooruitstrevende motor horen. Alhoewel de auto in eerste instantie alleen met een 3-liter V6 motor zou worden geleverd, zijn daar later ook een 2-liter turbomotor en een 2.2-liter diesel bijgekomen. De testauto is voorzien van de 2-liter turbomotor en dat is er één van het type dat de redactie graag ziet.
Dankzij de turbo zijn de prestaties prima, maar is het verbruik voor een auto van deze omvang bescheiden. Nadeel van de turbo is dat de grote souplesse en kracht die de auto op snelheid toont, afwezig zijn wanneer minder toeren worden gemaakt. In langzaam verkeer toont de 2-liter Avantime daarom een wat minder gewillig karakter.
De krachtbron is standaard gekoppeld aan een prima schakelende zesversnellingsbak (zonder de bekende "Renault speling") en dat komt de rust en wederom het verbruik ten goede. De overige rijeigenschappen zijn kort samen te vatten: prima. Het geluidsniveau is voor een dergelijke limousine slechts "voldoende", want door het vele glas zijn rijgeluiden van de Avantime zelf gering, maar dringen geluiden van het overige verkeer nadrukkelijk tot het interieur door.
Rijervaring
Ondanks de goede maar niet buitengewone rijeigenschappen, is een rit met de Avantime wel degelijk een bijzondere ervaring. Dankzij de ongekende hoeveelheid glas en de hoge zit, is het gevoel van vrijheid enorm.
Bij de binnenspiegel is bovendien een "magische" knop te vinden. Naast de bediening van het zonnescherm (dat in de praktijk vooral 's nachts handig is om reflecties in het glazen dak te voorkomen) en het panoramische schuifdak is hier de "Grand Air"-knop te vinden. Met een druk op die knop verdwijnen binnen 10 seconden alle zijruiten en schuift tegelijkertijd het gehele dakpaneel boven de voorstoelen weg. Dan wordt het gevoel van vrijheid nog groter en benadert het zelfs dat van een cabriolet!
Tot ongeveer 80 km/u is comfortabel te rijden in deze "Grand Air"-stand. De naam Avantime is een verbastering van Frans en Engels voor "de tijd vooruit" en in dit geval is die naam heel terecht gekozen!
Conclusie
Zelden heeft een gewone standaard productieauto zoveel bewondering en plezier gebracht tijdens de testperiode. Voetgangers lopen spontaan de weg op om te vragen wat dit voor wonderlijke verschijning is, in files worden enthousiast duimen opgestoken, bij verkeerslichten gaan raampjes open om bewondering uit te spreken voor deze toekomstauto en zelfs als de Avantime is geparkeerd is het niet ongebruikelijk dat er mensen omheen lopen die hun ogen nauwelijks geloven. Hulde aan Renault!
Met de term "Createur d'Automobiles" geeft het merk aan een eigen koers te varen die in korte tijd heeft geresulteerd in diverse vernieuwende auto's. De onlangs onderscheiden Megane moet daarvan voor het grootste volume zorgen, terwijl de Vel Satis vooral op de zakelijke markt is gericht. De Avantime is echter de meest baanbrekende auto en de bron van de vernieuwing binnen Renault. De Avantime is echt bijzonder om te rijden dankzij een groot gevoel van vrijheid, bijzondere vormgeving en prima rijeigenschappen. Politiek smaakmaker Loesje heeft hier een heel toepasselijke uitspraak: Het meervoud van lef is leven.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 4
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 12 jul 2009
- Laatste bezoek: 18 nov 2011 16:09
En de Telegraaf schreef in 1999 ...


3 conceptcars van Renault. De Talisman, de Vel Satis en de enige die echt is geproduceert, de AVANTIME
De ontwerper Patrick le Quément ontving de Raymond Loewy Foundation Designer Award
Avantime introduceert nieuw automodel
datum: 12-2-1999
"Met deze auto geven we de klant iets waar hij nooit om heeft gevraagd maar wat hij, eenmaal in handen, altijd heeft gewenst." Met deze bijna filosofische woorden werd onlangs de Renault Avantime geïntroduceerd. Heel stijlvol, in de catacomben van het Louvre.
Met deze auto introduceert Renault ook een volledig nieuw automodel: de MPV Coupé. Gebaseerd op de Espace hebben de ontwerpers van Renault en die van de feitelijke bouwer, Matra, een fascinerende auto op de weg gezet. 'Coupéspace' noemt Renault hem zelf daarmee aangevend dat hij aan de stijleisen van de coupé voldoet. Dat wil zeggen dat de slechts twee deuren geen raamstijlen hebben.
De Avantime is voor een groot deel uit aluminium opgetrokken. De achterzijde doet aan de Vel Satis denken, de concept car die momenteel op de AutoRAI staat.
Bij de Avantime zijn ze extra breed en hebben ze bovendien een dubbele beweging: gewoon openzwaaien en nog eens in de lengterichting naar voren scharnieren. Dat alles moet een extra gemakkelijke instap zowel naar voren als naar achteren geven. Het interieur laat vier zitplaatsen zien waardoor het multifunctionele effect van de Espace geheel is verdwenen. Daarvoor is de Avantime ook niet bedoeld. Wel voor degenen die wil opvallen zoals met de New Beetle en Multipla. Maar dan wel voor veel meer geld. Hoewel de prijs nog niet bekend is van deze auto die op de Autoshow van Frankfort (16 t/m 26 september as) in zijn definitieve vorm te zien zal zijn. Wij zagen hem in zijn concept-vorm waarbij overigens zijn deuren gesloten bleven. Het interieur was dat van de Espace maar dan heel mooi avantgardistisch uitgevoerd. Alles prachtig belicht want de Avantime had in die uitvoering een geheel glazen dak. Er zit een 24 kleps V6 van drie liter in, goed voor 250 pk en 300 Nm. Een zesversnellingsbak zorgt dat dat vermogen gedoseerd aan de 245 mm brede Michelin PAX System-banden wordt doorgegeven. In het dashboard zit een uitschuifbaar videoscherm, twee van dezelfde afmetingen zijn in de rugleuningen van de voorstoelen gemonteerd. De bagageruimte, die ons nogal aan de krappe kant leek, heeft twee verdiepingen. In de lente van 2000 staat de Avantime in de showrooms.
Bron: Telegraaf-i Auto
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 4
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 12 jul 2009
- Laatste bezoek: 18 nov 2011 16:09
De grootste aanpassing van de 'echte' Avantime t.o.v. de Concept-versie is m.i. het interieur

En de stijl bij de deur aan de voorzijde is toegevoegd t.o.v. de Concept-versie (uit veiligheidsoverwegingen)

En ja, het dak is ook niet uitgevoerd zoals bij de Conseptversie...... (helaas)


En de stijl bij de deur aan de voorzijde is toegevoegd t.o.v. de Concept-versie (uit veiligheidsoverwegingen)

En ja, het dak is ook niet uitgevoerd zoals bij de Conseptversie...... (helaas)

Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 4
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 12 jul 2009
- Laatste bezoek: 18 nov 2011 16:09
AUTOWEEK Schreef:
Renault Avantime
23 augustus 2001
Bird? Plane? Avantime!
Is het een coupé? Is het een MPV? Is het een cabrio? Ja en nee; de Avantime van Renault is niets van dit alles, maar eigenlijk combineert hij wel veel van deze drie concepten. Wij maakten de eerste kilometers ermee.
Renault heeft in de moderne tijd, onder de bezielende leiding van designchef Patrick Le Quément, vele aansprekende vernieuwende concepten op de wereld gezet. Denk alleen al aan de Twingo en Scénic. Past wel bij de Renault-traditie, want wie kent niet de vooruitstrevende Renault 16: de eerste hatchback in de klasse van - zeg maar - Laguna. En laten we vooral de Espace niet vergeten: wat een lef en wat een succes. Toch is het bij vergaande vernieuwing altijd even slikken. Kijk eens naar de Avantime. Een mengeling van een MPV, een coupé en een cabriolet. De kreten ’lelijk’ en ’wat moet ik ermee?’ zijn niet van de lucht. Over de eerste opmerking gaan we niet met u twisten, maar de eerste kennismaking is een buitengewoon spannende ontdekkingsreis...
Uitersten
Wildenthousiast of uiterst negatief: u mag het zelf zeggen. Toch raden we aan de Avantime eerst eens van alle kanten en in diverse kleuren te bekijken. Het blijkt een heel wonderlijk design te zijn: soms gestrekt en dan weer compact, de ene keer stoer en de andere keer elegant. Voorspelt veel goeds want dit is een belangrijke voorwaarde wil een ontwerp niet gaan vervelen - als een meesterwerk van een groots schilder. Laten we eens verder kijken. Twee gigantische portieren geven toegang tot het binnenwerk. Grote, perfect gevormde fauteuils met geïntegreerde rolgordels verwennen de inzittenden voorin. Achterin zitten twee volwassenen ook prima. Door de grote gaten in de carrosserie van de zijruiten, schuifdak en glazen dakpaneel en de afwezigheid van een middenstijl, zijn er hier en daar verstevigingen te zien of te vermoeden. Achter de voorwielen, op de plaats waar middenstijl zou moeten zitten en voor de achterbumper zitten van links naar rechts verstevigingsbalken. Deze moeten de carrosserie niet alleen stijver maken voor het rijden op slecht wegdek en in bochten, maar moeten ook helpen bij zijdelingse aanrijdingen. De kofferruimte is daardoor wel een beetje vreemd gevormd: een soort kuil met de achterbumper als drempel.
Beleving
Voor de eerste kennismaking reisden we af naar Berlijn. Een perfecte plaats om de kwaliteiten van de Avantime te ervaren. Even voor middernacht cruisen we per Avantime door het centrum. De zacht verlichte gloednieuwe hoogbouw kijkt als een ansichtkaart door de glazen daken. Samen met de hoge voorruit en zijruiten bén je echt in Berlijn; je rijdt er niet alleen doorheen. Het is een warme zomeravond dus met een druk op de knop zakken de vier zijruiten naar beneden en schuift het schuifdak naar achter. Verkoelende lucht wervelt op stadstempo door de haren. Nu heb je echt contact met de stad en is het zien en gezien worden. Niet patserig of irritant voor anderen, Avantime-inzittenden oogsten uitsluitend sympathie, zo merken we.
De volgende dag gaan we de Autobahn op en de Duitse wouden in. Ook op de buitenwegen is er dat cabrio-achtige gevoel: wind masseert het gezicht, dennennaaldengeur prikkelt de neus en de zon maakt rozig. Vanaf 80 km/h wordt de wind te sterk en gaan de ramen omhoog. Nu maakt het schuifdak meer lawaai en in het voor Nederland illegale snelheidsgebied wordt het wel erg sterk. Sluit het dak en het wordt weer rustig in de Avantime. Bij lage snelheden is ‘ie door het dikke glas erg stil, bij hogere snelheden komen er wat bijgeluiden, vooral van de rijwind. Daarbij geeft de V6 bij presteren juist genoeg achtergrondroffel. Een prima passende motor die met een al net zo prima schakelende zesbak voor aangename voortstuwing zorgt. Hij is soepel, maar mag best 2500 tot 3000 tpm draaien. In 8,6 seconden naar de 100 en een top van 220 geven aan dat het een zeer snelle voiture is. Geen racer, maar dat kan eigenlijk ook niet want zo’n Avantime weegt een stevige 1741 kg. Dik 100 kilogram meer dan de Espace. Door het verlaagde onderstel en de stuggere rubbers van de ophanging, rijdt de Avantime echter toch als een sportieve Espace. Minder hellen, directer sturen en steviger geveerd. Over de stijfheid: die is uitstekend.
Superauto?
Is het een MPV? Is het een coupé? Of is het dan toch een superauto? De Avantime is niet in een hokje te plaatsen en gelukkig hoeft dat ook niet. Het is een auto met een extravagante vormgeving die zijn gelijke niet kent, heeft de hoge zit van een MPV en de exclusiviteit van een coupé. Of dat alléén voldoende is voor succes betwijfelen we, maar de Avantime biedt nog meer.
Door het grote raamoppervlak dat ook nog eens grotendeels te openen is, beleef je het rijden beter en is er inderdaad zelfs een vorm van cabrio-zomerplezier. Wie de Avantime gaat kopen? Geen idee, maar laten we hopen dat Renault voor het getoonde lef en de uiterst aantrekkelijke auto wordt beloond door de kopers. Dit jaar hopen ze er in Nederland vanaf september nog 200 te verkopen.
Tekst Benny Hogeweg
In 2001 zijn er maar 3 verkocht in Nederland!!!!!
In 2002 146 stuks, in 2003 maar 59, in 2004 nog 7 en in 2005 nog het restantje van 3 stuks.......Totaal dus maar 218 (volgens Autoweek)
Renault Avantime
23 augustus 2001
Bird? Plane? Avantime!
Is het een coupé? Is het een MPV? Is het een cabrio? Ja en nee; de Avantime van Renault is niets van dit alles, maar eigenlijk combineert hij wel veel van deze drie concepten. Wij maakten de eerste kilometers ermee.
Renault heeft in de moderne tijd, onder de bezielende leiding van designchef Patrick Le Quément, vele aansprekende vernieuwende concepten op de wereld gezet. Denk alleen al aan de Twingo en Scénic. Past wel bij de Renault-traditie, want wie kent niet de vooruitstrevende Renault 16: de eerste hatchback in de klasse van - zeg maar - Laguna. En laten we vooral de Espace niet vergeten: wat een lef en wat een succes. Toch is het bij vergaande vernieuwing altijd even slikken. Kijk eens naar de Avantime. Een mengeling van een MPV, een coupé en een cabriolet. De kreten ’lelijk’ en ’wat moet ik ermee?’ zijn niet van de lucht. Over de eerste opmerking gaan we niet met u twisten, maar de eerste kennismaking is een buitengewoon spannende ontdekkingsreis...
Uitersten
Wildenthousiast of uiterst negatief: u mag het zelf zeggen. Toch raden we aan de Avantime eerst eens van alle kanten en in diverse kleuren te bekijken. Het blijkt een heel wonderlijk design te zijn: soms gestrekt en dan weer compact, de ene keer stoer en de andere keer elegant. Voorspelt veel goeds want dit is een belangrijke voorwaarde wil een ontwerp niet gaan vervelen - als een meesterwerk van een groots schilder. Laten we eens verder kijken. Twee gigantische portieren geven toegang tot het binnenwerk. Grote, perfect gevormde fauteuils met geïntegreerde rolgordels verwennen de inzittenden voorin. Achterin zitten twee volwassenen ook prima. Door de grote gaten in de carrosserie van de zijruiten, schuifdak en glazen dakpaneel en de afwezigheid van een middenstijl, zijn er hier en daar verstevigingen te zien of te vermoeden. Achter de voorwielen, op de plaats waar middenstijl zou moeten zitten en voor de achterbumper zitten van links naar rechts verstevigingsbalken. Deze moeten de carrosserie niet alleen stijver maken voor het rijden op slecht wegdek en in bochten, maar moeten ook helpen bij zijdelingse aanrijdingen. De kofferruimte is daardoor wel een beetje vreemd gevormd: een soort kuil met de achterbumper als drempel.
Beleving
Voor de eerste kennismaking reisden we af naar Berlijn. Een perfecte plaats om de kwaliteiten van de Avantime te ervaren. Even voor middernacht cruisen we per Avantime door het centrum. De zacht verlichte gloednieuwe hoogbouw kijkt als een ansichtkaart door de glazen daken. Samen met de hoge voorruit en zijruiten bén je echt in Berlijn; je rijdt er niet alleen doorheen. Het is een warme zomeravond dus met een druk op de knop zakken de vier zijruiten naar beneden en schuift het schuifdak naar achter. Verkoelende lucht wervelt op stadstempo door de haren. Nu heb je echt contact met de stad en is het zien en gezien worden. Niet patserig of irritant voor anderen, Avantime-inzittenden oogsten uitsluitend sympathie, zo merken we.
De volgende dag gaan we de Autobahn op en de Duitse wouden in. Ook op de buitenwegen is er dat cabrio-achtige gevoel: wind masseert het gezicht, dennennaaldengeur prikkelt de neus en de zon maakt rozig. Vanaf 80 km/h wordt de wind te sterk en gaan de ramen omhoog. Nu maakt het schuifdak meer lawaai en in het voor Nederland illegale snelheidsgebied wordt het wel erg sterk. Sluit het dak en het wordt weer rustig in de Avantime. Bij lage snelheden is ‘ie door het dikke glas erg stil, bij hogere snelheden komen er wat bijgeluiden, vooral van de rijwind. Daarbij geeft de V6 bij presteren juist genoeg achtergrondroffel. Een prima passende motor die met een al net zo prima schakelende zesbak voor aangename voortstuwing zorgt. Hij is soepel, maar mag best 2500 tot 3000 tpm draaien. In 8,6 seconden naar de 100 en een top van 220 geven aan dat het een zeer snelle voiture is. Geen racer, maar dat kan eigenlijk ook niet want zo’n Avantime weegt een stevige 1741 kg. Dik 100 kilogram meer dan de Espace. Door het verlaagde onderstel en de stuggere rubbers van de ophanging, rijdt de Avantime echter toch als een sportieve Espace. Minder hellen, directer sturen en steviger geveerd. Over de stijfheid: die is uitstekend.
Superauto?
Is het een MPV? Is het een coupé? Of is het dan toch een superauto? De Avantime is niet in een hokje te plaatsen en gelukkig hoeft dat ook niet. Het is een auto met een extravagante vormgeving die zijn gelijke niet kent, heeft de hoge zit van een MPV en de exclusiviteit van een coupé. Of dat alléén voldoende is voor succes betwijfelen we, maar de Avantime biedt nog meer.
Door het grote raamoppervlak dat ook nog eens grotendeels te openen is, beleef je het rijden beter en is er inderdaad zelfs een vorm van cabrio-zomerplezier. Wie de Avantime gaat kopen? Geen idee, maar laten we hopen dat Renault voor het getoonde lef en de uiterst aantrekkelijke auto wordt beloond door de kopers. Dit jaar hopen ze er in Nederland vanaf september nog 200 te verkopen.
Tekst Benny Hogeweg
In 2001 zijn er maar 3 verkocht in Nederland!!!!!
In 2002 146 stuks, in 2003 maar 59, in 2004 nog 7 en in 2005 nog het restantje van 3 stuks.......Totaal dus maar 218 (volgens Autoweek)
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht