Brandstofpomp blijft draaien
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 10
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 10 jul 2022
- Laatste bezoek: 17 jul 2022 12:21
- Actief als: particulier
Brandstofpomp blijft draaien
Beste alle,
Sinds kort ben ik eigenaar geworden van een Renault Megane 2,0 16V uit 2003
Nu is er een probleem de accu loopt leeg
Nu ben ik erachter gekomen dat de brandstofpomp blijft lopen (en zo dus de accu leeg trekt) als je de auto uit zet en op slot zet nu heb ik wat ik kan meten gemeten en als je de pomp loskoppelt blijft het relais inslaan heeft iemand een idee waar het probleem zich bevind
Mvg Bas
Sinds kort ben ik eigenaar geworden van een Renault Megane 2,0 16V uit 2003
Nu is er een probleem de accu loopt leeg
Nu ben ik erachter gekomen dat de brandstofpomp blijft lopen (en zo dus de accu leeg trekt) als je de auto uit zet en op slot zet nu heb ik wat ik kan meten gemeten en als je de pomp loskoppelt blijft het relais inslaan heeft iemand een idee waar het probleem zich bevind
Mvg Bas
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Donateur
- Posts in topic: 6
- Berichten: 3492
- Lid geworden op: 27 aug 2004
- Laatste bezoek: 06 mei 2025 09:18
- Actief als: particulier
- Locatie: 森の中で - нахуй Путина, блядь сын
- Contacteer:
Re: Brandstofpomp blijft draaien
Blijven andere zaken van de auto ook nog actief terwijl ze het eigenlijk niet meer zouden moeten doen met contact af?
Indien ja: zou ik zoeken richting contactslot
Indien nee: zou ik zoeken richting de ECU die het relais aanstuurt
Indien ja: zou ik zoeken richting contactslot
Indien nee: zou ik zoeken richting de ECU die het relais aanstuurt
¯\(ツ)/¯ Nothing great was ever achieved by being realistic!!
It's better to be absolutely ridiculous than absolutely boring
It's better to be absolutely ridiculous than absolutely boring
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 10
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 10 jul 2022
- Laatste bezoek: 17 jul 2022 12:21
- Actief als: particulier
Re: Brandstofpomp blijft draaien
Nee het is alleen de brandstofpomp die blijft draaien elke keer als je de accupool eraf haalt hoor je het relais in klikken ik denk dat het relais in het zwarte doosje zit met alle zekeringen naast de accu maar durf er niet zeker van te zijn
Is dat ook de ECU of zit die ergens anders
Toegevoegd in 1 minuut 9 secondes:
Accupool eraf en erop zet hoor je het relais klikken
Is dat ook de ECU of zit die ergens anders
Toegevoegd in 1 minuut 9 secondes:
Accupool eraf en erop zet hoor je het relais klikken
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Donateur
- Posts in topic: 6
- Berichten: 3492
- Lid geworden op: 27 aug 2004
- Laatste bezoek: 06 mei 2025 09:18
- Actief als: particulier
- Locatie: 森の中で - нахуй Путина, блядь сын
- Contacteer:
Re: Brandstofpomp blijft draaien
Dat is niet echt de manier van testen, accupool er af en weer er op zet tal van elektrische circuits (en daarmee relais) in werking, zeker als ook het contact nog aanstaat.
Probeer het eens met een Ampère meter, contact uit, auto moet 'denken' dat de deur op slot/dicht is en de ECU's moeten als het ware 'slapen'.
Kijk dan hoeveel Ampère de auto in rust verbruikt, is dat te hoog, verwijder dan 1 voor 1 een zekering (en zet die dan gelijk ook weer terug) en zie of het Ampère getal zakt wanneer je die zekering er uit haalt, dan heb je een goede indicatie op welk circuit je werkelijk verder moet zoeken.
Als je al werkelijk overtuigd bent dat het je brandstofpomp is, pak dan die zekering, maar ga niet de accupool er af en er op zetten, zo ga je geen stroomlek vinden.
Probeer het eens met een Ampère meter, contact uit, auto moet 'denken' dat de deur op slot/dicht is en de ECU's moeten als het ware 'slapen'.
Kijk dan hoeveel Ampère de auto in rust verbruikt, is dat te hoog, verwijder dan 1 voor 1 een zekering (en zet die dan gelijk ook weer terug) en zie of het Ampère getal zakt wanneer je die zekering er uit haalt, dan heb je een goede indicatie op welk circuit je werkelijk verder moet zoeken.
Als je al werkelijk overtuigd bent dat het je brandstofpomp is, pak dan die zekering, maar ga niet de accupool er af en er op zetten, zo ga je geen stroomlek vinden.
¯\(ツ)/¯ Nothing great was ever achieved by being realistic!!
It's better to be absolutely ridiculous than absolutely boring
It's better to be absolutely ridiculous than absolutely boring
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 10
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 10 jul 2022
- Laatste bezoek: 17 jul 2022 12:21
- Actief als: particulier
Re: Brandstofpomp blijft draaien
Ik heb het gedaan zoals jij hierboven beschrijft 1 voor 1 de zekering eruit en ampère meten ik heb gemeten ,486
Maar zelfs toen ik alle zekeringen heb gecontroleerd bleef de pomp draaien
Auto was tijdens meten op slot
Maar zelfs toen ik alle zekeringen heb gecontroleerd bleef de pomp draaien
Auto was tijdens meten op slot
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Donateur
- Posts in topic: 6
- Berichten: 3492
- Lid geworden op: 27 aug 2004
- Laatste bezoek: 06 mei 2025 09:18
- Actief als: particulier
- Locatie: 森の中で - нахуй Путина, блядь сын
- Contacteer:
Re: Brandstofpomp blijft draaien
Ruststroom van 0.486Ampére is vrij hoog (mits je lang genoeg gewacht hebt met meten en de computer van de auto in stand-by gegaan is)
En als de pomp blijft draaien terwijl je de zekeringen er uit hebt gehaald (hoor je de pomp ook draaien?), dan heb je niet alle zekeringen gehad.
Moment dat je de zekering van het brandstofrelais lostrok, had de pomp in elk geval moeten stoppen (tenzij relais stuk en blijft 'kleven' misschien)
Een ruststroom/lekstroom van 0.01~0.03 is meer acceptabel, maar bijna een halve Ampére is echt te hoog.
En als de pomp blijft draaien terwijl je de zekeringen er uit hebt gehaald (hoor je de pomp ook draaien?), dan heb je niet alle zekeringen gehad.
Moment dat je de zekering van het brandstofrelais lostrok, had de pomp in elk geval moeten stoppen (tenzij relais stuk en blijft 'kleven' misschien)
Een ruststroom/lekstroom van 0.01~0.03 is meer acceptabel, maar bijna een halve Ampére is echt te hoog.
¯\(ツ)/¯ Nothing great was ever achieved by being realistic!!
It's better to be absolutely ridiculous than absolutely boring
It's better to be absolutely ridiculous than absolutely boring
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 10
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 10 jul 2022
- Laatste bezoek: 17 jul 2022 12:21
- Actief als: particulier
Re: Brandstofpomp blijft draaien
Na mijn weten heb ik alle zekeringen gehad ook de zware die er onder zitten alleen heb ik eerst de zekering eruit gehaald en toen gemeten misschien moet ik dat anders doen
Je hoort inderdaad de pomp draaien en het relais in klikken
Ik heb als volgt gemeten accupool los (zwart) 1 zekering eruit en dan meetpen op accupool en ander meetpen op accuklem en die waarde was elke zekering ,486 ongeveer pennen niet lang erop gehouden daarna meetpennen los en zekering erweer in en zo heb ik alle zekeringen nagelopen en bij elke meeting hoorde je het relais in klikken en de pomp draaien
Toegevoegd in 42 secondes:
Zitten er ergens anders ook nog zekeringen ????
Behalve naast de accu
Je hoort inderdaad de pomp draaien en het relais in klikken
Ik heb als volgt gemeten accupool los (zwart) 1 zekering eruit en dan meetpen op accupool en ander meetpen op accuklem en die waarde was elke zekering ,486 ongeveer pennen niet lang erop gehouden daarna meetpennen los en zekering erweer in en zo heb ik alle zekeringen nagelopen en bij elke meeting hoorde je het relais in klikken en de pomp draaien
Toegevoegd in 42 secondes:
Zitten er ergens anders ook nog zekeringen ????
Behalve naast de accu
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Donateur
- Posts in topic: 6
- Berichten: 3492
- Lid geworden op: 27 aug 2004
- Laatste bezoek: 06 mei 2025 09:18
- Actief als: particulier
- Locatie: 森の中で - нахуй Путина, блядь сын
- Contacteer:
Re: Brandstofpomp blijft draaien
Dat is niet de manier van meten.
Meter in Ampére stand (dus ook de draden in de juiste bussen) tussen bijvoorbeeld de zwarte accupool en de accuklem, dan krijg je een bepaalde 'ruststroom'.
Daarna trek je 1 voor 1 de zekering er uit en er weer in, tussen het er uit trekken en het er weer in steken kijk je of de ruststroom zakt naar een meer acceptabele waarde van 0.01 (liefst nog lager zelfs).
Wanneer dat gebeurd, heb je het circuit gevonden die bij rust zoveel stroom verbruikt.
En in interieur moet ook nog een zekeringkast zitten.
Hier een mooi voorbeeld van hoe te meten
(spoiler voor dit filmpje: de accu had een intern 'lek')
Meter in Ampére stand (dus ook de draden in de juiste bussen) tussen bijvoorbeeld de zwarte accupool en de accuklem, dan krijg je een bepaalde 'ruststroom'.
Daarna trek je 1 voor 1 de zekering er uit en er weer in, tussen het er uit trekken en het er weer in steken kijk je of de ruststroom zakt naar een meer acceptabele waarde van 0.01 (liefst nog lager zelfs).
Wanneer dat gebeurd, heb je het circuit gevonden die bij rust zoveel stroom verbruikt.
En in interieur moet ook nog een zekeringkast zitten.
Hier een mooi voorbeeld van hoe te meten
(spoiler voor dit filmpje: de accu had een intern 'lek')
¯\(ツ)/¯ Nothing great was ever achieved by being realistic!!
It's better to be absolutely ridiculous than absolutely boring
It's better to be absolutely ridiculous than absolutely boring
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 2
- Berichten: 558
- Lid geworden op: 28 aug 2011
- Laatste bezoek: 13 apr 2025 10:25
- Actief als: particulier
Re: Brandstofpomp blijft draaien
het brandstofrelais zit inderdaad in de zwarte zekeringkast naast de accu, volgens mij is het een klein oranje relais (maar ik ben een beetje kleurenblind). Je kan het relais er toch uithalen en dan op zoek gaan naar de lekstroom (bij mijn Renault is die lekstroom rond de 0,025 A maar het duurt wel een paar minuten van 0,5 naar 0,025).
Renaults vroeger: Dauphine, R8 (2x), Caravelle, R16, R15, R25 2.2, Safrane 2.0, Vel Satis 2.0T, Vel Satis 3.5V6 initiale, Captur limited 0.9, Kadjar 1.3 intens
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 10
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 10 jul 2022
- Laatste bezoek: 17 jul 2022 12:21
- Actief als: particulier
Re: Brandstofpomp blijft draaien
Bedankt voor de uitleg ik ga aan de slag zodra ik meer weet laat ik het weten
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 3
- Berichten: 154
- Lid geworden op: 15 jan 2020
- Laatste bezoek: 24 jan 2025 12:52
- Actief als: particulier
Re: Brandstofpomp blijft draaien
Mégane I of Mégane II model maakt voor deze storing wel iets uit. Bij de Mégane I kan het aan de gare zekeringskast liggen en als het een Mégane betreft meer een elektronisch probleem.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 10
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 10 jul 2022
- Laatste bezoek: 17 jul 2022 12:21
- Actief als: particulier
Re: Brandstofpomp blijft draaien
Het is een megane 2.0 16V uit 2003 dus ik vermoed model 2
Je hoort het relais naast de accu klikken dus ik denk dat het voor de zekering kast zit het relais blijft niet plakken omdat je hem hoort klikken maar ik dan verser moet zoeken geen idee
Je hoort het relais naast de accu klikken dus ik denk dat het voor de zekering kast zit het relais blijft niet plakken omdat je hem hoort klikken maar ik dan verser moet zoeken geen idee
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 539
- Lid geworden op: 31 mei 2018
- Laatste bezoek: 28 mar 2025 17:45
- Actief als: particulier
Re: Brandstofpomp blijft draaien
Heb je het contactslot (elektrisch gedeelte) al op juist functioneren gecontroleerd?
Espace 2.0 16v 'The Race' 2002
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 10
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 10 jul 2022
- Laatste bezoek: 17 jul 2022 12:21
- Actief als: particulier
Re: Brandstofpomp blijft draaien
Nee kan dat dan en is er ergens een uitleg hoe je dat moet doen
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Donateur
- Posts in topic: 6
- Berichten: 3492
- Lid geworden op: 27 aug 2004
- Laatste bezoek: 06 mei 2025 09:18
- Actief als: particulier
- Locatie: 森の中で - нахуй Путина, блядь сын
- Contacteer:
Re: Brandstofpomp blijft draaien
Is het niet een idee om toch maar even naar een garage te gaan en er 1 of 2 werkuren tegen aan te gooien?
Die kunnen heel gericht zoeken en weten precies waar/hoe te meten, denk dat dat het verstandigst is en je sneller van je nieuwe aankoop kan gaan genieten.
Die kunnen heel gericht zoeken en weten precies waar/hoe te meten, denk dat dat het verstandigst is en je sneller van je nieuwe aankoop kan gaan genieten.
¯\(ツ)/¯ Nothing great was ever achieved by being realistic!!
It's better to be absolutely ridiculous than absolutely boring
It's better to be absolutely ridiculous than absolutely boring
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 3
- Berichten: 154
- Lid geworden op: 15 jan 2020
- Laatste bezoek: 24 jan 2025 12:52
- Actief als: particulier
Re: Brandstofpomp blijft draaien
U denkt dat het Mégane 2 is maar de 2 is in 2003 op de markt verschenen en wordt met een sleutelkaart i.p.v. een sleutel en een contactslot gestart. Mocht het zo zijn dat uw Mégane met een sleutel gestart wordt dan kan het contactblokje achter het contactslot ook gaar zijn dat is wel te controleren. Demonteer de afdekkappen op de stuurkolom dan wordt het contactslot zichtbaar op dat contactslot is een contactblok middels een connector op de bedrading aangesloten. Maak die connector los en als de pomp dan niet meer inschakelt weet u de oorzaak.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Donateur
- Posts in topic: 6
- Berichten: 3492
- Lid geworden op: 27 aug 2004
- Laatste bezoek: 06 mei 2025 09:18
- Actief als: particulier
- Locatie: 森の中で - нахуй Путина, блядь сын
- Contacteer:
Re: Brandstofpomp blijft draaien
[mention]ronny530[/mention] volgens mij bedoelde hij met Megane 2.0 16v dat het een 2liter 16klepper motor is
¯\(ツ)/¯ Nothing great was ever achieved by being realistic!!
It's better to be absolutely ridiculous than absolutely boring
It's better to be absolutely ridiculous than absolutely boring
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 10
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 10 jul 2022
- Laatste bezoek: 17 jul 2022 12:21
- Actief als: particulier
Re: Brandstofpomp blijft draaien
Ik heb een sleutelkaart met startknop
En inderdaad het is een 2 liter 16 klepper
En inderdaad het is een 2 liter 16 klepper
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 3
- Berichten: 154
- Lid geworden op: 15 jan 2020
- Laatste bezoek: 24 jan 2025 12:52
- Actief als: particulier
Re: Brandstofpomp blijft draaien
Dan is het inderdaad een Mégane II eerste fase en dan wordt de brandstofpomp op een andere manier aangestuurd. De brandstofpomp e.d. worden elektronisch aangestuurd zodra de startknop bediend wordt maar het systeem blijft ook na stoppen van de motor en na het op slot doen van de auto actief. Bij een slechte accu of massa aansluiting van die accu kan er een overgangsweerstand ontstaan waardoor het brandstofrelais toch geactiveerd blijft omdat veel elektronische componenten de massa zeg maar minpool van de accu gebruiken om in en uit te schakelen.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 2
- Berichten: 558
- Lid geworden op: 28 aug 2011
- Laatste bezoek: 13 apr 2025 10:25
- Actief als: particulier
Re: Brandstofpomp blijft draaien
Nog even samengevat: de magneetspoel in het relais wordt geactiveerd als de ECU dat bepaalt. De Magneetspoel wordt dan door de ECU met de massa doorverbonden. Het feit dat het relais actief is als de motor/ECU uit is, betekent dat het relais of inwendig stuk is, of ergens anders de vereiste massa vandaan haalt (sluiting), of dat de ECU toch actief blijft. Het laatste lijkt me onwaarschijnlijk. Ik verdenk nog steeds het relais zelf of de bedrading in/onder de zekeringkast naast de accu.
Renaults vroeger: Dauphine, R8 (2x), Caravelle, R16, R15, R25 2.2, Safrane 2.0, Vel Satis 2.0T, Vel Satis 3.5V6 initiale, Captur limited 0.9, Kadjar 1.3 intens
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 10
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 10 jul 2022
- Laatste bezoek: 17 jul 2022 12:21
- Actief als: particulier
Re: Brandstofpomp blijft draaien
Bedankt heren ik ga ermee aan de slag zodra ik meer weet kom ik erop terug
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 10
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 10 jul 2022
- Laatste bezoek: 17 jul 2022 12:21
- Actief als: particulier
Re: Brandstofpomp blijft draaien
Heren ik heb het gevonden nou ja de vrouw heeft het gevonden ik druk meten en zekeringen checken zeg ze ineens het remlicht is ook stuk he ik deze vervangen hoor we de brandstofpomp niet meer draaien ik ampère meten en inderdaad probleem opgelost
Iedereen bedankt voor het meedenken
Iedereen bedankt voor het meedenken
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 10 Reacties
- 1146 Weergaves
-
Laatste bericht door Mathijs
-
- 0 Reacties
- 271 Weergaves
-
Laatste bericht door r25tx
-
- 13 Reacties
- 1194 Weergaves
-
Laatste bericht door HoessieG
-
- 5 Reacties
- 549 Weergaves
-
Laatste bericht door mechanic
-
- 0 Reacties
- 249 Weergaves
-
Laatste bericht door Intens140
-
- 5 Reacties
- 344 Weergaves
-
Laatste bericht door scarface450
-
- 1 Reacties
- 351 Weergaves
-
Laatste bericht door ffonz