Brandstofverbruik
-
Topic author - 4-posting-stubborn
- Posts in topic: 4
- Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00
Brandstofverbruik
Beste forumleden,
Ik ben in het bezit van een Grand scenic 1.5Dci uit 2007 en heb sinds augustus een abonnement bij mijn dealer.
Ik begon met inspuitingsproblemen en emissieproblemen. Ook had ik last van een hoog brandstofverbruik.
na analyse waren deze te wijten aan een lekke brandstofleiding en deze werd vervangen inclusief startmotor (dit zou alleen in combinatie kunnen ?!?).
Hierna waren de klachten nog niet weg en kreeg ik wederom de melding 'inspuiting controleren'.
Ik ben weer terug gegaan en de turbosensor was defect en werd vervangen.
Helaas bleef het hoge verbruik. Hierbij viel op dat het niet constant was maar zo nu en dan flink opliep (8,0l/100km bij 50km/hr).
Ze hadden mijn computer weer aangesloten op de computer en ze zagen dat er één inspuiting 'opliep' ten opzichte van de overige 3. Dit zou de oorzaak zijn maar ik moest hem nog een keertje wat langer brengen en dat kon een week later.
In die week heb ik mijn auto veel gebruikt, een keer getankt, en daarna had ik een brandstofverbruik van 5,4l/100km. Eenmaal bij de garage konden ze niets vinden (de bewuste 'oplopende'inspuiter bleef gelijk aan de andere 3) en men wijtte het brandstofverbruik aan een vuiltje in de brandstof.
Vandaag weer weggeweest en na verloop van tijd weer dezelfde problemen.
Tevens rook ik een flinke brandstoflucht in de auto nar remmen en optrekken (iets wat mijn ega al een keertje had benoemd maar wat ik toeschreef aan de auto die voor mij reed, ik was echter vandaag alleen op een weg toen ik het rook).
Nu ga ik weer terug naar mijn dealer maar ik twijfel of ze nu wel wat kunnen vinden. Heeft iemand hier ervaring mee of weet iemand wellicht wat het zou kunnen zijn?
Ik ben in het bezit van een Grand scenic 1.5Dci uit 2007 en heb sinds augustus een abonnement bij mijn dealer.
Ik begon met inspuitingsproblemen en emissieproblemen. Ook had ik last van een hoog brandstofverbruik.
na analyse waren deze te wijten aan een lekke brandstofleiding en deze werd vervangen inclusief startmotor (dit zou alleen in combinatie kunnen ?!?).
Hierna waren de klachten nog niet weg en kreeg ik wederom de melding 'inspuiting controleren'.
Ik ben weer terug gegaan en de turbosensor was defect en werd vervangen.
Helaas bleef het hoge verbruik. Hierbij viel op dat het niet constant was maar zo nu en dan flink opliep (8,0l/100km bij 50km/hr).
Ze hadden mijn computer weer aangesloten op de computer en ze zagen dat er één inspuiting 'opliep' ten opzichte van de overige 3. Dit zou de oorzaak zijn maar ik moest hem nog een keertje wat langer brengen en dat kon een week later.
In die week heb ik mijn auto veel gebruikt, een keer getankt, en daarna had ik een brandstofverbruik van 5,4l/100km. Eenmaal bij de garage konden ze niets vinden (de bewuste 'oplopende'inspuiter bleef gelijk aan de andere 3) en men wijtte het brandstofverbruik aan een vuiltje in de brandstof.
Vandaag weer weggeweest en na verloop van tijd weer dezelfde problemen.
Tevens rook ik een flinke brandstoflucht in de auto nar remmen en optrekken (iets wat mijn ega al een keertje had benoemd maar wat ik toeschreef aan de auto die voor mij reed, ik was echter vandaag alleen op een weg toen ik het rook).
Nu ga ik weer terug naar mijn dealer maar ik twijfel of ze nu wel wat kunnen vinden. Heeft iemand hier ervaring mee of weet iemand wellicht wat het zou kunnen zijn?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
- Actief als: particulier
Maurice, je info is wat summier. Hoeveel is er met de wagen gereden? wordt de wagen veel gebruikt voor korte afstanden? Ben je de 1e eigenaar?(Ken je de voorgeschiedenis). Lekkende inspuitventielen komt voor. Hiervoor kan de dealer een simpele lektest doen.
Hide post links |
-
Sorry, Ik zal wat specifieker zijn.WillemS schreef:Maurice, je info is wat summier. Hoeveel is er met de wagen gereden? wordt de wagen veel gebruikt voor korte afstanden? Ben je de 1e eigenaar?(Ken je de voorgeschiedenis). Lekkende inspuitventielen komt voor. Hiervoor kan de dealer een simpele lektest doen.
Ik ben de eerste eigenaar.
Kilometerstand is 74000
Auto is altijd dealer onderhouden.
Met name wordt de auto gebruikt voor lange afstanden (dagje touren van 1000km is mij niet vreemd?!?)
Soms ook kleine stukjes van een paar kilometer maar dat is sporadisch (de laatste tijd met name van de dealer naar huis en terug

Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
OK, Zou de dealer eventuele foutcode's laten uitlezen, vraag ze op. Dan een lektest van de inspuitventielen, de onderlinge verschillen mogen niet te groot zijn. En als laatste een Diesel Fuel Conditioner (van Forte) laten toevoegen aan de tank. Deze maakt en houdt de boel inwendig schoon. Suc6
Hide post links |
-
Bedankt voor de tip.
Ze hadden al een lektest gedaan.
Een van de 4 inspuitventielen liep hoog op (naar 1,3) de andere drie bleven rond de 0,9.
Ze wilde aanvullend onderzoek doen maar konden toen niets vinden en ze bleven alle 4 rond de 0,9.
Men ging er toen vanuit dat het om een vuiltje in het inspuitventiel ging.
Mocht de Diesel Fuel Conditioner de oplossing zijn dan weet ik nog steeds niet waar de benzinelucht vandaan komt.
Ze hadden al een lektest gedaan.
Een van de 4 inspuitventielen liep hoog op (naar 1,3) de andere drie bleven rond de 0,9.
Ze wilde aanvullend onderzoek doen maar konden toen niets vinden en ze bleven alle 4 rond de 0,9.
Men ging er toen vanuit dat het om een vuiltje in het inspuitventiel ging.
Mocht de Diesel Fuel Conditioner de oplossing zijn dan weet ik nog steeds niet waar de benzinelucht vandaan komt.
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 2
- Laatste bezoek: 14 mei 2025 11:51
De brandstof retourleiding die samen met de startmotor is vervangen, kan door oncorrecte montage opnieuw lekken, dit ruik je dan zeker binnen in de auto. Als je de kap open maakt, ruik je dan ook diesel?
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
De vervanging van de startmotor is w.s. noodzakelijk gewees omdat het "starttoerental" niet meer werd bereikt. Bij montage is w.s. slecht op de leidingen gelet, met lekkage als gevolg. De eerste lektest gaf dus 1 verstuiver met een afwijkend beeld. Bij de 2e test waren ze allemaal gelijk!? Geeft aan dat er idd. een vervuiling was opgetreden. Probeer eerst de Diesel Fuel Conditioner van Forte(wordt alleen aan de proffesionele garage's geleverd). Maar laat onder garantie de lekkage oplossen, want die is ontstaan na de eerste reparatie, toch? SUC6
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
-
Hoi Willem,WillemS schreef:O, ja, Als je het nog niet deed tank voortaan Merk brandstof.
Ik tank eigenlijk altijd bij shell.
Verder had ik eerst de melding inspuiting controleren en daarna de melding emissieproblemen.
Hierna is de molen gaan draaien.
Het verhaal aangaande de foute montage had ik ook al bedacht. Lijkt op toeval met betrekking tot die ene verstuiver.
Ga morgen aan mijn dealer vragen om de Diesel Fuel Conditioner van Forte. Baat het niet dan schaad het niet.
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 2
- Laatste bezoek: 14 mei 2025 11:51
De startmotor is vervangen omdat de diesellekkage boven de startmotor zat, en dus lekte op de startmotor.
Hier kunnen ze binnen zeer afzienbare tijd defect door raken.
Hier kunnen ze binnen zeer afzienbare tijd defect door raken.
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-