Buitenspiegel
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 2
- Laatste bezoek: 14 aug 2016 21:51
Buitenspiegel
Goedemiddag,
Weer wat vreemds meegemaakt met mijn Scenic '2004. Rij ik rustig over een drempel, klapt in 1 keer mijn rechterbuitenspiegel naar binnen waardoor zelfs het glas van de spiegel breekt. Nu zit de hele spiegel los en heb hem voorlopig maar met een tire-rap vastgezet. Ook blijft de motor van de spiegel constant draaien. Dit heb ik tijdelijk opgelost om een zekeringeruit te trekken, alleen heb ik nu geen dashboard verlichting meer maar een andere oplossing kon ik even niet bedenken.
Iemand een idee hoe dit zo ineens kan, en nog belangrijker hoe ik dit kan repareren?
Alvast bedankt voor de oplossing
Edwin
Weer wat vreemds meegemaakt met mijn Scenic '2004. Rij ik rustig over een drempel, klapt in 1 keer mijn rechterbuitenspiegel naar binnen waardoor zelfs het glas van de spiegel breekt. Nu zit de hele spiegel los en heb hem voorlopig maar met een tire-rap vastgezet. Ook blijft de motor van de spiegel constant draaien. Dit heb ik tijdelijk opgelost om een zekeringeruit te trekken, alleen heb ik nu geen dashboard verlichting meer maar een andere oplossing kon ik even niet bedenken.
Iemand een idee hoe dit zo ineens kan, en nog belangrijker hoe ik dit kan repareren?
Alvast bedankt voor de oplossing
Edwin
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Donateur
- Posts in topic: 3
- Laatste bezoek: 11 mei 2025 08:48
- Actief als: particulier
- Contacteer:
Ik denk dat het probleem in de schakelaar is.
Als ik mij goed herinner, hebben wij zoiets met onze scenic gehad en is toen de schakelaar vervangen.
Wel verstandig de zekering er uit te halen, kan de motor in elk geval niet doorbranden.
Geloof trouwens dat ik nog een rechter buitenspiegel glas heb liggen voor de Scenic.
Ook de stelmotortjes die er in zitten slingeren hier ergens rond
Als ik mij goed herinner, hebben wij zoiets met onze scenic gehad en is toen de schakelaar vervangen.
Wel verstandig de zekering er uit te halen, kan de motor in elk geval niet doorbranden.
Geloof trouwens dat ik nog een rechter buitenspiegel glas heb liggen voor de Scenic.
Ook de stelmotortjes die er in zitten slingeren hier ergens rond

Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Laatste bezoek: 14 aug 2016 21:51
Als je nog een glas heb liggen wil ik hem wel overnemen van je. Alleen zit ik nog even met het feit dat de hele buitenspiegelunit bijna los lig op de bevestigingsarm, hoe krijg je dat weer vast?
Hide post links |
-
- Donateur
- Contacteer:
Zal eens even kijken hoe die spiegel precies in elkaar zit.
Dat glas moet ik even opsnorren, heb hier dozen en dozen onderdelen liggen, zodra ik het gevonden heb, zal ik even kijken of het artikelnummer er op staat, en of dat overeen komt met wat je nu hebt.
Dat glas moet ik even opsnorren, heb hier dozen en dozen onderdelen liggen, zodra ik het gevonden heb, zal ik even kijken of het artikelnummer er op staat, en of dat overeen komt met wat je nu hebt.
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 10 sep 2013 20:10
Anders even op onderdelenlijn zetten. Word nog thuis bezorgt ook.

Hide post links |
-
- Donateur
- Contacteer:
Heb even gekeken hoe de spiegel in elkaar zit.
Onder het spiegelglas zitten 3 torxjes, maatje 10.
Wanneer je die los maakt, kun je de stelmotortjes eruithalen, en dat moet je doen om het kabeltje aan de achterzijde los te maken. (steek ook even een dun fitting schroevendraaiertje bij je)
Ook kun je nu de mantel aan de achterkant er af halen.
Onder het spiegelglas, in de hoeken, zie je clipjes er door heen steken, die houden de buitenmantel op hun plek.
Als eenmaal die mantel er af is, zie je aan de achterzijde (dus waar die mantel zat) twee torxjes zitten (maatje 20).
Dit is de verbinding van het spiegelhuis met het motortje, en daarmee de auto.
Wanneer deze verwijderd zijn, is de spiegelunit rechtzijdig omhoog te schuiven. Je zult alleen wel even met het kabeltje van de stelmotortjes rekening moeten houden. Vandaar ook dat je die stekker los moest nemen.
Onder het naar buiten stekende deel van het motortje, zit een torxje, maat 20. Om daar bij te komen dient de spiegel in opgeklapte stand te staan. Dat is met de hand niet te doen.
Aan de kant van de deur zit de spiegelmotor niet geschroefd, maar met een klem.
Nu kun je kijken of die klem er uitgeschoten is, of misschien wel afgebroken is.
Indien afgebroken, zal het motortje vervangen moeten worden.
Aangezien het stekkertje van de stelmotortjes niet door het holle asje van de motor kan, voorzie ik hier een probleem.
Wat ook kan, is dat het dik plastic frame waar één en ander in draait, gebroken is.
Maar ook dat zal zich dan enigzins laten zien.
Zo, en nu ben ik dus tot de volgende conclusie gekomen:
- Heb nog een spiegelglas liggen (alleen waar is momenteel even de vraag)
- Een onbeschadigd, zwart spiegelhuis zonder achterkap
- Stelmotortjes
- Klap motortje (moest er toch een naam voor bedenken)
...kan ik nu de meuk weer in elkaar schroeven...
Onder het spiegelglas zitten 3 torxjes, maatje 10.
Wanneer je die los maakt, kun je de stelmotortjes eruithalen, en dat moet je doen om het kabeltje aan de achterzijde los te maken. (steek ook even een dun fitting schroevendraaiertje bij je)
Ook kun je nu de mantel aan de achterkant er af halen.
Onder het spiegelglas, in de hoeken, zie je clipjes er door heen steken, die houden de buitenmantel op hun plek.
Als eenmaal die mantel er af is, zie je aan de achterzijde (dus waar die mantel zat) twee torxjes zitten (maatje 20).
Dit is de verbinding van het spiegelhuis met het motortje, en daarmee de auto.
Wanneer deze verwijderd zijn, is de spiegelunit rechtzijdig omhoog te schuiven. Je zult alleen wel even met het kabeltje van de stelmotortjes rekening moeten houden. Vandaar ook dat je die stekker los moest nemen.
Onder het naar buiten stekende deel van het motortje, zit een torxje, maat 20. Om daar bij te komen dient de spiegel in opgeklapte stand te staan. Dat is met de hand niet te doen.
Aan de kant van de deur zit de spiegelmotor niet geschroefd, maar met een klem.
Nu kun je kijken of die klem er uitgeschoten is, of misschien wel afgebroken is.
Indien afgebroken, zal het motortje vervangen moeten worden.
Aangezien het stekkertje van de stelmotortjes niet door het holle asje van de motor kan, voorzie ik hier een probleem.
Wat ook kan, is dat het dik plastic frame waar één en ander in draait, gebroken is.
Maar ook dat zal zich dan enigzins laten zien.
Zo, en nu ben ik dus tot de volgende conclusie gekomen:
- Heb nog een spiegelglas liggen (alleen waar is momenteel even de vraag)
- Een onbeschadigd, zwart spiegelhuis zonder achterkap
- Stelmotortjes
- Klap motortje (moest er toch een naam voor bedenken)
...kan ik nu de meuk weer in elkaar schroeven...

Hide post links |
-
- 4-posting-stubborn
- Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00
Buitenspiegel
Het defect zit in het printplaatje naast het motortje, geen einschakelaars.
Print is niet los te krijgen, nieuwe spiegelbehuizing zonder glas en kap kost ca. €245,-
Print is niet los te krijgen, nieuwe spiegelbehuizing zonder glas en kap kost ca. €245,-
Hide post links |
-
- 4-posting-stubborn
- Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00
Printplaatje
Hier even een foto van het doorgebrande printplaatje. [/img]
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut