Ad-blocker gedetecteerd: Onze website wordt mogelijk gemaakt door online advertenties aan onze bezoekers te tonen. Overweeg om ons te ondersteunen door uw ad-blocker uit te schakelen op onze website.
Klopt! dit was bij de Scenic ook, gewoon op automaat laten staan, ben net terug van een ritje van 50 kilometer in de druilerige regen en met 2 mensen in de auto en geen beslagen ramen.
Heb even getest met ecoknop aan en de achterramen begonnen al te beslaan.
Dus DOE WAT BORRY 52 ZEGT!!!!!
Want bij mij klopt het.
Scenic TCe 140 Bose, Two tone Blanc Nacre / Noir, Easy Life Pack, Lane Keep Assist, Pack Cruising
Kadjar Tce 130 EDC Bose Blanc Nacre
Captur Tce120 Ivoor wit met zwart dak EDC
Captur Tce 120 ivoor wit EDC
Scenic 3 TCe 130 Eclips Griis
Grand Modus 1.2 zwart
Scenic 1 zwart metalic LPG Dynamic 1.6
Lees nu pas over dit "probleem"
Dit fenomeen komt vaker voor en is zeker niet voorbehouden aan de Captur. Wijs dus niet te snel naar Renault.
Oorzaak is een overmaat aan vocht in het luchtsysteem. Denk aan een aan de buitenkant met water verzadigde kachelradiator.
Bedenk dat een auto-airco werkt volgens het principe "cool and reheat" binnenkomende lucht wordt eerst via de verdamper geleid waar de lucht afgekoeld wordt. Daarbij wordt vocht aan de lucht onttrokken (koude lucht kan minder waterdamp bevatten dan warme). Vervolgens wordt de lucht langs de kachel geleid waarbij deze wordt opgewarmd tot de gewenste temperatuur.
Als het probleem dus optreedt kun je twee dingen doen:
a. ervoor zorgen dat de verdamper de lucht voldoende afkoelt en ontvochtigd of
b. de kachel op vol vermogen zetten en hopen dat de vochtige lucht op deze wijze uit het systeem komt.
in allebei de gevallen helpt het dus niet als de eco-stand is ingeschakeld.
Captur 1.5 dCi Dynamique Orange Arizona/Ivoire
bekleding noir/orange
Pack City Camera
Pack Style
premiummatten orange
Une voiture tres agréable.
km-stand ca. 196.000
Ook in de stal: Mercedes-Benz GLC250
Het feit blijft dat met de Captur in Eco-stand het verwarmings- en airco systeem op verminderde kracht draaien met dientengevolge beslagen ramen e.d. ondanks dat de airco aan staat.
Zie onderstaand citaat uit de handleiding van de Captur:
Auto’s uitgerust met de ECO-modus
(schakelaar 9): wanneer de ECOmodus
is ingeschakeld, kan de automatische
airconditioning minder goed
werken. Raadpleeg de paragraaf “Zuinig
rijden” in hoofdstuk 2.
Ik heb in principe de airco altijd uit staan, doch 1x in de maand laat ik de airco een dag meedraaien om vastlopen en lekkages te voorkomen, alleen in situaties van beslagen ramen of te warm worden in de auto zet ik de airco aan, ondanks dat ik een zogenaamd automatisch systeem heb. Het drukt ook nog een keer de brandstofkosten.
De aircocompressor is voorzien van en elektromagnetische koppeling en bij automatische geregelde airconditioning schakelt de aircocompressor pas in wanneer de temperatuur in de auto boven de ingestelde waarde uitstijgt, of wanneer snelontwaseming is ingeschakeld en ook wanneer men de temperatuurregelknop geheel linksom naar "0" draait. Bij deze winterse omstandigheden draait de compressor niet mee en heeft het uitschakelen eigenlijk geen zin. Het alleen inschakelen van de airco zal dan ook geen effect hebben.
29-12-2023, Renault Captur 1.6 E-Tech Engineered 145, Grijs, Alle opties.
Beste Burg,
ik weet ook hoe de airco werkt en bij de handbediende systemen is het simpel airco aan of airco uit.
Bij de automatische systemen, zoals in sommige typen Captur's zit de knop om de airco aan- of uit te zetten er niet voor niets op.
Het blijft ook een feit dat als je de ECO-knop aanzet, het systeem op 'halve' kracht werkt, dus zelfs met airco aan beslaat de boel alsnog.
Als je de airco bewust uit zet, blijft wel de automatische temperatuurregeling van kracht, alleen zal het nooit koeler worden dan de temperatuur die je ingesteld hebt en de ontvochtigings-functie werkt dan ook niet, maar daar kies je dan voor.
Mijn vroegere werkgever was behalve Renault-dealer ook Lada-dealer en de Lada's hadden ook een automatische temperatuurregeling zonder airco en dat werkte prima, behalve bij hogere temperaturen, want het kon in de auto ook niet koeler worden dan de buitentemperatuur.
Het zal allemaal wel, maar of het enige zin heeft?? Volgens mij niet. Het zal het verbruik in ieder geval niet zodanig negatief beïnvloeden dat het je bij de voedselbank brengt. Natuurlijk kies je er zelf voor als je zomers in een bloedhete auto wilt rondrijden. Maar daarvoor heb ik al die mooie spullen niet in auto zitten, om het niet te gebruiken. Als ik het niet meer zou kunnen betalen dan gaat de auto er meteen eruit en ga ik wel op de fiets.
29-12-2023, Renault Captur 1.6 E-Tech Engineered 145, Grijs, Alle opties.
@Burg:
en als je de auto nog kunt betalen heb je de voedselbank ook niet nodig
Uiteraard gebruik ik de airco ook als het te warm wordt, daar is deze voor, maar ik heb er voor gekozen zelf te beslissen wanneer de airco aan gaat en wil dit niet aan 'het systeem' overlaten.
@Borry52:
ik zie dit niet als een welles-nietes-spelletje, maar als een levendige discussie en op een leuke manier met elkaar van gedachten wisselen, maar als jij dat anders ziet is dat prima.
@burg:
Waarop baseer je je stelling dat de airco niet koelt als de buitentemperatuur laag genoeg is?
Normaal is dat de koeling altijd werkt (in sommige auto´s is wel een compressor geplaatst met een geregelde opbrengst) en dat vervolgens de lucht wordt opgewarmd tot de gewenste temperatuur (cool and reheat).
Als iedereen het zo doet, waarom zou Renault het anders doen?
De elektromagnetische koppeling zit erop om de compressor uit te zetten als de verdamper te koud wordt (en ook om het systeem uit te zetten bij buitentemperaturen beneden (meestal) +3 °C), en als de berijder de airco uit wil schakelen.
Maar goed, beslaan komt door een teveel aan vocht in de lucht dat condenseert tegen de voorruit en daar kun je alleen maar vanaf komen door ofwel sterk te verwarmen (kies hoogste temperatuurstand) ofwel te drogen (koelen met airco).
Captur 1.5 dCi Dynamique Orange Arizona/Ivoire
bekleding noir/orange
Pack City Camera
Pack Style
premiummatten orange
Une voiture tres agréable.
km-stand ca. 196.000
Ook in de stal: Mercedes-Benz GLC250
Volgens mij is zo: Corrigeer mij maar als je denkt dat het anders is.
In omstandigheden waarbij de temperatuur laag is, zal er alleen maar warme lucht benodigd zijn en de automatische regeling van kleppen en stand van de ventilator zorgt ervoor dat de ingestelde temperatuur wordt bereikt en in stand gehouden. De airco compressor zal niet zijn ingeschakeld . Pas bij warmere omstandigheden, waarbij de temperatuur van de buitenlucht niet meer toereikend is de lucht voldoende te koelen, zal de airco compressor worden ingeschakeld. In eerste instantie wordt de lucht volop gekoeld. Het thermostatisch expansieventiel in het systeem (geregelde opbrengst) zorgt ervoor dat de lucht minder wordt gekoeld wanneer in de ingestelde temperatuur wordt bereikt.
In mijn vorige auto met regelde airco kon ik op display zien wanneer de compressor werd ingeschakeld, en dat gebeurde echt alleen wanneer de temperatuur in de auto hoger werd dan de ingestelde waarde.
In de Captur kun je dit helaas niet zien maar wel constateren. Draai bij stationair draaiende motor de temperatuur knop maar naar 0. Als de compressor wordt dan ingeschakeld zal het motortoerental zal even dippen.
29-12-2023, Renault Captur 1.6 E-Tech Engineered 145, Grijs, Alle opties.
Wat jij beschrijft is niet de meest gangbare regelstrategie. Koelen van de binnenstromende lucht is namelijk nodig om het vocht er goed uit te halen. Het proces dat jij beschrijft is een ECO-modus en die ontvochtigt niet voldoende bij een buitentemperatuur lager dan de binnentemperatuur.
Maar zonder de (onderhouds)boeken van Renault te kennen is het niet mogelijk om iets definitiefs te roepen.
In ieder geval is het plotseling beslaan een probleem dat algemeen voorkomt en is normaliter geen reden om Renault ter verantwoording te roepen (tenzij ze natuurlijk de eco-strategie gekozen hebben en geen andere kennen posting.php?mode=reply&f=265&t=15949#)
Captur 1.5 dCi Dynamique Orange Arizona/Ivoire
bekleding noir/orange
Pack City Camera
Pack Style
premiummatten orange
Une voiture tres agréable.
km-stand ca. 196.000
Ook in de stal: Mercedes-Benz GLC250
@allen
Ik wil dit draadje weer aktueel maken met mijn bevindingen.
Gister, 8 maart de eerste mooie lentedag, een tourtje van 1,5 uur gemaakt naar Zeeland buiten temp zo 14 gr/cels.
Ik trek deze ervaringen in vergelijking met mijn vorige auto een Renault Megane II 2.0 16V Privilege Luxe uit 2003 waar ik ruim tien jaar naar tevredenheid mee gereden heb.
Mijn huidige Renault is een Captur 120 Tce Dynamique en uiteraard klimaatregeling.
Overdag ervoeren wij de klimaatregeling als redelijk aangenaam (zomer en winter op auto 21 gr/cels.) Alleen is er een soort anticiperende regelactie als het volle zonlicht op de lichtsensor op de voorruit valt. De temperatuurregeling maakt het dan vast een paar graden kouder. Regeltechnisch een juiste strategie (was ook op de Megane aanwezig). Mijn vrouw zat aan de niet zonzijde en klaagde over koude voeten.
Ik heb speciaal die dag niet op de ECO stand gereden omdat ik vind dat de klimaatregeling dan te veel geknepen word.
Om een uur of zes togen we weer huiswaarts richting Oud-beijerland. De butentemperatuur was inmiddels gedaald naar een graad of 12.
We reden op een moment rustig over binnenwegen toen de voorruit en de zijruiten begonnen te beslaan, tegelijkertijd voelde de atmosfeer in de auto benauwd aan. Ik starte de snelontwaseming op de vooruit om de zaak weer schoon te krijgen, dit was snel weer in orde.
Even later gebeurde het weer en ik had het geluk dat we weer langzaam reden en het stil was in de auto, geen radio of dergelijke.
Ik hoorder duidelijk de omschakeling van de klimaatregeling naar interne circulatie. Als de airco dan niet draait om reden geen vraag vanwege lagere buitentemperatuur is er ook geen ontvochtiging. Hierdoor beslaat de voorruit, want immers buiten kouder.
IK heb direkt geverifieerd of dat er een eco reden was om om te schakelen naar interne circulatie, die was er niet de luchtkwaliteit was goed.
Dus ik weet nu wel hoe het gebeurd, maar niet wat de reden kan zijn.
Ik ga dit verhaal voorleggen aan mijn dealer en zal zijn reactie hier posten.
Verder valt mij op dat er geen statuswijziging getoond word als het systeem op interne circulatie gaat. Doe je het handmatig dan word het wel kort getoond op de R-Link. Ook van het inschakelen van de airco geen statuswijziging. (waarschijnlijk geen compressor met variabele opbrengst)
Weet trouwens een ingewijde hier wat voor soort airco-compressor er in de Captur (met klima) zit. In mijn vorige Megane zat een compressor met variabele opbrengst en magneetkoppeling. Dit funktioneerde heel prettig omdat er naar behoefte en regelmatig gekoeld werd. Dus geen aan/uit zoals bij goedkopere systemen.
Bij het automatisch aan- of slaan van delen van het climate-control wordt geen status getoond, alleen bij handmatige bediening van het systeem wordt kort even een melding gegeven of een bepaald lampje gaat aan of juist uit. Zelf heb ik de airco meestal uit en daarom brandt er een rood lampje op de betreffende schakelaar en is het lampje 'auto' ook uit. terwijl de temperatuurregeling wel automatisch blijft werken, op de airco na.
De recirculatieklep werkt in principe automatisch en de werking hangt o.a. af van de luchtvervuilingssensor die in de Captur gemonteerd is, hoe meer vervuiling deze meet hoe meer deze gaat sluiten en als het te lang duurt kan de boel van binnen gaan beslaan.
Volgens het instructieboekje kan deze klep automatisch werken (standaard stand) of handmatig aan zetten of handmatig uit zetten.
Zelf had ik hiervoor een Scenic III met climate-control en daar kreeg ik ook geen mededeling van statusveranderingen van de automatische stand van het systeem,maar het werkte er niet minder goed om.
Ondanks de stand automatisch grijp ik toch regelmatig in omdat ik dan op dat moment niet blij ben met de keuze-instellingen van het automatische systeem.
@capturbo
was het maar waar dat je de recirculatie kon uitschakelen:
Volgens het instructieboekje kan deze klep automatisch werken (standaard stand) of handmatig aan zetten of handmatig uit zetten.
In het instructieboekje hoofdstuk 3.7 tm 3.11 word het thermostatisch geregeld verwarmingsysteem beschreven. Daarin staat dat je de klep alleen handmatig kunt sluiten, niet handmatig geopend houden.
Bijgaand doe ik een paginauitsnede van de handleiding waarin staat dat de recirculatieklep uit is te zetten of ik interpreteer het verkeerd, of het staat er niet duidelijk (genoeg). Ik ga het ook in de auto eens uittesten.
@CAPTURBO
Inderdaad staat er het uitschakelen van deze functie, maar de functie zoals beschreven is Handbediening. Dus weer terug naar automatisch
Ik ben het met u eens dat het verwarrend overkomt.
Ik heb de recirculatieknop even geprobeerd:
in de 'auto'-stand een keer op die knop drukken en recirculatie staat bewust aan, het lampje licht op en een melding 'on' op scherm.
in de 'auto'-stand nog een keer op die knop drukken en recirculatie staat uit, het lampje gaat uit en 'off'-melding op het scherm.
In hoeverre die uit-stand bij auto de automatische stand overruled kan ik niet beoordelen, maar je zet dan wel bewust recirculatie op uit, zoals ook in de handleiding beschreven staat.
Er wordt geadviseerd om bij beslagen ruiten weer op de stand auto terug te vallen en mocht je de recirculatiestand in die auto-modus toch uit willen hebben weer op de betreffende knop te drukken.
Hoe het ook zij, bij beslagen ramen of de eco-knop uitzetten als die aan stond of de recirculatieknop uitzetten als deze aanstond en de beslagen ruitenknop even indrukken.
Ik had onlangs ook een "beslagen voorruit" ervaring. Na een ritje van een half uur in een vochtige omgeving geef ik wat meer gas dan normaal om wat sneller op te trekken en meteen beslaat mijn voorruit. Even rustig aan en het trekt weer weg. Nog een keer meer gas geven om te testen en meteen slaat weer de voorruit dicht.
Iemand ook deze ervaring gehad?
hoi, klopt de voorruit kan dan beslaan even alles op de max zetten en het is weg, is een bekend euvel en kun je waarschijnlijk niets aan doen.
Hier is het al gewoonte als we zien dat het gaat beslaan even op standje max en dan weer op de auto.
Het is niet anders
Scenic TCe 140 Bose, Two tone Blanc Nacre / Noir, Easy Life Pack, Lane Keep Assist, Pack Cruising
Kadjar Tce 130 EDC Bose Blanc Nacre
Captur Tce120 Ivoor wit met zwart dak EDC
Captur Tce 120 ivoor wit EDC
Scenic 3 TCe 130 Eclips Griis
Grand Modus 1.2 zwart
Scenic 1 zwart metalic LPG Dynamic 1.6
Als de luchtvochtigheid erg hoog is zal er vrij veel condenswater afgevoerd moeten worden wat van de verdamper afkomt, is er een verstopping of afvoerslang geknikt, kan er ook weer veel vocht worden meegeblazen naar het interieur.
Had mijn vrouw de laatste weken last van. Zelfs bevroren ramen aan de binnenzijde.
Onderzoek bij de garage á €304,- bracht aan het licht dat er 2 carrosserie rubbers het probleem waren. 1 in de deurstijl (linksachter) ontbrak gewoon volledig en 1 onder de bekleding was ingescheurd.
Hierdoor liep de carrosseriebalk vol en vervolgens liep het naar het laagste punt....achter de bestuurderstoel natte voeten.
Had mijn vrouw de laatste weken last van. Zelfs bevroren ramen aan de binnenzijde.
Onderzoek bij de garage á €304,- bracht aan het licht dat er 2 carrosserie rubbers het probleem waren. 1 in de deurstijl (linksachter) ontbrak gewoon volledig en 1 onder de bekleding was ingescheurd.
Hierdoor liep de carrosseriebalk vol en vervolgens liep het naar het laagste punt....achter de bestuurderstoel natte voeten.
Ik weet niet hoe oud je captur is maar nooit ouder dan 4 jaar.
Kwalijke zaak dat dan 2 rubbers een probleem hebben.
Begrijp ik goed dat je hiervoor een dikke 300€ hebt moeten aftikken ?
Captur 2 EDC 1.3 intens, blue iron noir etoile, easy driving pack, Pack easy link navigatie met 9,3 “ scherm, parkeer sensoren voor en achter met achteruitrij camera, Pasadena 18" lichtmetalen velgen met vredestein Quatrac 5 all weather banden, luxe kentekenplaten
Ik vind €300 ook te gek voor woorden, maar voordat de oorzaak gevonden was liep te teller natuurlijk gewoon door in die werkplaats.
Auto heeft autotrust garantie, maar dat zijn oplichters eerste klas. Verkopen aan mijn vrouw met mooie woorden dat alles gedekt is. Nou niet dus. Carrosserie en rubbers zijn bijvoorbeeld al uitgesloten. Moet ook bij een door erkende garage gebeuren (Bosch Carservice).
Mijn idee is dat ik toch beter naar haar eigen garage (Renault specialist) had gegaan.
Was de oorzaak wellicht sneller gevonden en dus minder geld kwijt.
Ja, die deurrubbers blijven een aandachtspuntje....
In onze Captur (eind 2014) beide achterportierrubbers inmiddels vervangen onder garantie. Eén onder fabrieksgarantie, de andere onder de daarna extra afgesloten garantie. Geen enkel punt van discussie bij de dealer!
Vochtige binnenruimte wijt ik aan de ecostand. Zodra die uit staat/gaat, doet de airco het voortreffelijk en is het binnenklimaat zoals het moet zijn.
Mijn tweede, wegens succes geprolongeerd!
Captur Phase 2 Intens, Ocean Blue met zilverkleurig dak, afneembare trekhaak. 16-07-2018
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Ik in oosterijk op de snelweg slaat me systeem uit dashboard alles, wel alles meteen weer aan en geeft ESC die ging weer uit en gaf melding Zijruiten achter vergrendeld.
Motor werkt wel en heeft vermogen.
Heeft iemand dit ook al een keer gehad en...
Hallo,
ik rijd al 6 jaar een captur bouwjaar 2018. Nu merk ik dat de auto, bij constante snelheid, schokkerig rijd.
Dit is niet steeds aanwezig, maar wel merkbaar. De auto heeft slechts 59000 kilometer gelopen. Heeft iemand hier ook dit probleem,...
Ik heb een Captur Etech plug in hybride uit 2020 recent aangekocht.
Nou lees ik dat alle elektrische auto's bij een snelheid lager dan 20 of 30 km p/u een waarschuwingsgeluid moeten laten horen om voetgangers te waarschuwen.
Wil mijn ervaring met reparatiesetje gaarne delen. Auto in Januari gekocht met de ster in de voorruit. Zit er dus minstens vier maanden. Bij de Action een setje a 3.99 euro aangeschaft .
Hoe te doen is in de handleiding goed uitgelegd. Had...
Hierbij 2 foto's van de voorruit van mijn Megane E-Tech. Zoals jullie kunnen zien hangen er veel druppels aan de ruit. Dit zit allemaal aan de binnenzijde, want de ruitenwisser heeft net de buitenkant schoon geveegd. Ik rijd er de laatste tijd niet...
Aan de passagierskant rechtsonder in de hoek is het rubber kapot, waardoor door roest de voorruit is beschadigd; helaas gaat de barst steeds verder. En zal de ruit dus vervangen moeten worden. Hebben jullie een tip wat het de beste - en minst dure...