Misschien is er iemand die mij kan helpen de Twingo van mijn vriendin te repareren; de centrale vergrendeling werkt vaak niet meer. Dat is vooral een probleem als we de auto niet kunnen afsluiten....
Het gaat om een '01 Twingo met de 1.2 8V motor. De accu is overigens verleden week vernieuwd.
De centrale vergrendeling van de auto functioneert heel vaak niet. Als je dan het knopje op één van beide sleutels indrukt knipperen de lichten maar gaat de Twingo niet open of zelfs dicht! Hetzelfde gebeurd als je de knop bij de binnenspiegel indrukt: de lichten knipperen enthousiast maar openen of sluiten is er niet bij. Overigens start de auto wel altijd normaal.
Soms werkt de centrale vergrendeling ineens weer een paar dagen normaal, we hebben soms het gevoel dat dit het geval is met vochtig weer. Als de vergrendeling weer werkt gaan alle deuren & achterklep normaal open en dicht met de sleutel en de knop in het interieur. Maar zoals gezegd geen regelmaat. Ik houd het voorlopig op een los contact o.id.
Wie heeft hier een idee wat het probleem misschien kan zijn? Is er ergens een relais verantwoordelijk voor de vergrendeling ofzo te vinden dat mogelijkerwijs een los contact kan hebben of gewoon vervangen moet worden? Waar kan ik dat onderdeel vinden? Zekeringkastje?
Vast bedankt voor de moeite en eventuele tips!
Met vriendelijke groeten,
Erwin
Centrale vergrendeling probleem 2001 Twingo
-
- Lid - en hoppa, logo 2
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 21 dec 2019 15:30
- Actief als: particulier
Hallo nledo
Vanaf 1999 Heeft de Twingo faseII een centraal deur verdrendeling systeem (cdv) aangestuurd door een radio-frequentie signaal vanaf de afstand-bediening
en door een druk-schakelaar bij de achteruitkijk spiegel. Twingo's van Voor 1999 hebben afstandbediening met een infrarood signaal.
De RF ontvanger is bij de spiegel gemonteerd en geeft een signaal naar een decoder module.
Deze decoder zit links naast de cabine-zekeringbox op de deur stijl.(dus bakje weghalen).
Vanaf de decoder lopen twee draden naar de drie cdv motoren. Deze motoren zijn parallel aangesloten. Het klopt dus dat alle deuren het niet doen als de storing actief is.
In het geval dat er maar 1 cdv motor dienst weigert, is het dus meestal een probleem van de betreffende cdv motor of de bedrading/stekkers van deze motor.
Als je de deuren op slot doet met de afstandsbediening, en de oranje hazard verlichting knippert, houdt dit in dat de decoder een spanning naar
de cdv motoren heeft gestuurd. Alle onderdelen hebben dus normaal gewerkt behalve de cdv motoren!
Ik ben het met u eens dat het de stekker op de decoder kan zijn. Deze dus goed controleren.
Ter info: De bedrading vanaf decoder-stekker contact B8 en B9 gaan naar de cdv motoren. (draad kleur onbekend).
Of het is de decoder zelf die het probleem veroorzaakt. In dit geval zal bij een eventueele verwisselling
deze opnieuw geprogrammeerd moeten worden dmv speciaal gereedschap (in een Renault werkplaats).
Kijk ook even of de deur "dicht" schakelaars okay zijn dmv de interieur verlichting op "automatisch" en deur open doen. De interieur-verlichting is "aan", doe nu de deur "dicht";
na een paar seconde zal de verlichting dimmen en uitgaan. Doe dit ook met de andere deur en de achterklep.
Deze deurschakelaars geven namelijk ook een input aan de module voor de funktie "autolock".
De deuren gaan namelijk automatisch weer op slot als er binnen 30 seconde geen deur "open"signaal is.
Het rode knipperlampje van de startonderbreking gaat pas uit als de decoder de contactsleutel heeft herkend en heeft dus niet direct iets met de cdv/afstandbediening te maken.
Succces met storing-zoeken en laat even weten wat het was. "Learning all the time"
Groeten Henny
Vanaf 1999 Heeft de Twingo faseII een centraal deur verdrendeling systeem (cdv) aangestuurd door een radio-frequentie signaal vanaf de afstand-bediening
en door een druk-schakelaar bij de achteruitkijk spiegel. Twingo's van Voor 1999 hebben afstandbediening met een infrarood signaal.
De RF ontvanger is bij de spiegel gemonteerd en geeft een signaal naar een decoder module.
Deze decoder zit links naast de cabine-zekeringbox op de deur stijl.(dus bakje weghalen).
Vanaf de decoder lopen twee draden naar de drie cdv motoren. Deze motoren zijn parallel aangesloten. Het klopt dus dat alle deuren het niet doen als de storing actief is.
In het geval dat er maar 1 cdv motor dienst weigert, is het dus meestal een probleem van de betreffende cdv motor of de bedrading/stekkers van deze motor.
Als je de deuren op slot doet met de afstandsbediening, en de oranje hazard verlichting knippert, houdt dit in dat de decoder een spanning naar
de cdv motoren heeft gestuurd. Alle onderdelen hebben dus normaal gewerkt behalve de cdv motoren!
Ik ben het met u eens dat het de stekker op de decoder kan zijn. Deze dus goed controleren.
Ter info: De bedrading vanaf decoder-stekker contact B8 en B9 gaan naar de cdv motoren. (draad kleur onbekend).
Of het is de decoder zelf die het probleem veroorzaakt. In dit geval zal bij een eventueele verwisselling
deze opnieuw geprogrammeerd moeten worden dmv speciaal gereedschap (in een Renault werkplaats).
Kijk ook even of de deur "dicht" schakelaars okay zijn dmv de interieur verlichting op "automatisch" en deur open doen. De interieur-verlichting is "aan", doe nu de deur "dicht";
na een paar seconde zal de verlichting dimmen en uitgaan. Doe dit ook met de andere deur en de achterklep.
Deze deurschakelaars geven namelijk ook een input aan de module voor de funktie "autolock".
De deuren gaan namelijk automatisch weer op slot als er binnen 30 seconde geen deur "open"signaal is.
Het rode knipperlampje van de startonderbreking gaat pas uit als de decoder de contactsleutel heeft herkend en heeft dus niet direct iets met de cdv/afstandbediening te maken.
Succces met storing-zoeken en laat even weten wat het was. "Learning all the time"
Groeten Henny
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Net ingestapt
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 25 okt 2015 15:00
- Actief als: particulier
Re: Centrale vergrendeling probleem 2001 Twingo
Ik heb na dat ik de baterijen heb vervangen van bij de sleutels ook het zelfde probleem de ene keer gaat het weken goed en als hij het dan niet doet haal ik de baterij er uit en doe hem er weer in dan doet hij het een keer nu heb ik de sleutel uit elkaar gehaald en achter het druk knopje een papiertje gedaan en nu doet hij het tot nu toe goed mijn vraag is wat zal er mis zijn met mijn beide sleutels ik hoop op een antwoord ik heb zelf weinig verstand van renault en hun systemen m.v.g ger
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-