Centrale vergrendeling wispelturig

Radio, elektrische ruiten & stoelverstelling, centrale vergrendeling, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
Reinreno
lid
lid
Posts in topic: 5
Berichten: 287
Lid geworden op: 14 jun 2009 15:36
Actief als: particulier
Locatie: Zuid-Holland

Centrale vergrendeling wispelturig

Bericht door Reinreno »

Hi allen,

sinds een maand is mijn CV wispelturig: soms goed, soms NOK

Bij rijden sluit het automatisch bij 15 km/h en klinkt dan alsof alles sluit (niet zeker) indicatorlamp SLOT aan de hemelconsole brandt
Bij deur openen na rijden klinkt het ontsluiten soms normaal
Bij afsluiten daarna met de remote hoor je soms een doffe plop maar de sloten zijn niet dicht
Bij herhaald drukken (=ontlsuiten) hoor je soms weer die doffe plop maar er is niets veranderd
Dan blijkt bijv. dat de achterklep nog op slot zit dus met de sleutel ontsluiten
Dan blijkt bijv. ook soms dat de tankdeksel op slot zit - lastig!
Dan moet ik een aantal malen deuren handmatig open/dicht doen en dan opeens klinkt alles weer normaal: open of dicht

Wat kan dat zijn? (Op het forum vonsd ik geen vergelijkbare storing)
Kontakten?

Ben benieuwd

Reinier
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Scénic I Phase II · 2.0 RXi 16v Auto · Rouge Cérise Nacré · Blauw leder · ECC · VDO Cruise Control

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

R25Driver
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 52
Lid geworden op: 23 nov 2004 17:08
Actief als: particulier
Locatie: Twente

Re: Centrale vergrendeling wispelturig

Bericht door R25Driver »

Gezien het soms wel soms niet gebeurd lijkt het mij ook slecht contact. Zeker gezien het ontzettende mooie zomerweer in Nederland kan zo'n storing zich opeens voordoen met lekker veel vocht.

Ik zou het inderdaad eens zoeken in de connectors!
'91 R25 TXE 2.2i DG-PZ-78 RIP
'90 R25 TXE 2.2i YZ-79-TJ RIP
'00 Scenic RXE 1.6 16v 27-NL-BN

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Reinreno
lid
lid
Posts in topic: 5
Berichten: 287
Lid geworden op: 14 jun 2009 15:36
Actief als: particulier
Locatie: Zuid-Holland

Re: Centrale vergrendeling wispelturig

Bericht door Reinreno »

Hi allen, dank voor je reacties.

Het lastige van dit type storing is het intermitterend karakter: soms wel, soms niet. Ga je naar een reparateur dan is het verschijnsel afwezig en je auto weer een dag weg.

Opvallend is wel dat in de laatste dagen, waarin het veel regent met een hoge luchtvochtigheid, de storing zich niet voordoet.

De wagen staat overigens altijd in een geventileerde ondergrondse parking maar ja, vochtige lucht is ook daar volop aanwezig, dat zie ik aan de bandensporen.

Als je denkt aan slechte contacten dus verhoogde contactovergangsweerstand dan lijkt het afwezig zijn van de storing verklaarbaar immers een hogere luchtvochtigheid maakt slechte contacten beter geleidend.

Maar nu: waar en welke contacten?

Heeft iemand een idee van de loop van de kabelboom, de locatie van de contacten/connectprs of misschien een schema van de CV installatie?

Waar zit bijvoorbeeld de besturingselektronica van alarm, CV en automatisch sluiten (waarvan de trigger uit de ABS installatie komt van één van de wielsensoren)?

Moeten alle deuren + de achterklep uitgekleed worden om bij de slotren en de connectors te geraken?

Ben benieuwd

Groet van

Rein
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Scénic I Phase II · 2.0 RXi 16v Auto · Rouge Cérise Nacré · Blauw leder · ECC · VDO Cruise Control

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Reinreno
lid
lid
Posts in topic: 5
Berichten: 287
Lid geworden op: 14 jun 2009 15:36
Actief als: particulier
Locatie: Zuid-Holland

Re: Centrale vergrendeling wispelturig OPGELOST

Bericht door Reinreno »

Hi allen,
mijn binnenverlichting bleef branden, ging soms uit en dan weer aan, centrale vergrendeling weigerde soms, wel, niet enz.

Een vervelende instabiele toestand want je vreest voor een lege accu.

Toevallig leunde ik sterk op de gesloten achterklep toen de binnenverlichting aan floepte.
Eens goed gekeken naar de deurschakelaar die uit de aard der zaak op een kwetsbare, vochtige plaats gemonteerd zit.

Uitwendig niets aan te zien maar toch eens met WD40 ingespoten, daarna Kontakt 60 en toen Kontakt WL.
Daarna waren de centrale vergrendelingsstoring en de instabiele binnenverlichting genezen.

Alles weer in orde: alle deuren openen en sluiten nu weer volgens het boekje en de binnenverlichting brandt zoals het hoort.
Kennelijk speelt deze achterklep-deurschakelaar in de ingedrukte kontaktstand een belangrijke rol bij de centrale vergrendelings elektronica. De ingedrukte kontakstand was kennelijk vies, gecorrodeerd: in ieder geval instabiel.

Leermomenten!

Groet van

Rein
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Scénic I Phase II · 2.0 RXi 16v Auto · Rouge Cérise Nacré · Blauw leder · ECC · VDO Cruise Control

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Reinreno
lid
lid
Posts in topic: 5
Berichten: 287
Lid geworden op: 14 jun 2009 15:36
Actief als: particulier
Locatie: Zuid-Holland

Re: Centrale vergrendeling wispelturig > TANKDEURSLUITING

Bericht door Reinreno »

H allen, alles aan deze Scénic gaat prima, echt. Alleen af en toe wil de Centrale Vergrendeling niet.
Dan knippert de verlichting alleen met de remote, of soms gaan de sloten all open, soms blijven er twee hangen en dan moet je door de voordeur naar achteren etc. alle varianten. Ik dacht het te hebben opgelost met het deurcontact van de achterklep.

Vorige week kwam er denk ik een aap uit de mouw: de benzinetankdeur krijst soms, of gromt, maar maakt opeens geluid. Een enkele keer komtie niet van het slot af!

Zou het kunnen dat dat de stille verpester van de centrale vergrendeling is? Slijtage aan de motort/magneet/deurnok die af en toe voor "niet gesloten" melding zorgt?

Heeft iemand daarmee ervaring met uit/inbouwen/servicen/vervangen?
Moet dan alles los in de kofferruimte?

Auto moet op 6 augustus voor APK, is dat een dure grap?

Ben benieuwd

Rein
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Scénic I Phase II · 2.0 RXi 16v Auto · Rouge Cérise Nacré · Blauw leder · ECC · VDO Cruise Control

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Renault47
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 524
Lid geworden op: 28 aug 2011 10:09
Actief als: particulier

Re: Centrale vergrendeling wispelturig

Bericht door Renault47 »

APK eis is dat de deuren van binnenuit en vanaf buiten probleemloos geopend kunnen worden. Centrale vergrendeling of niet is m.i. geen issue, ook niet of de benzineklep op slot kan of niet (als de tank maar afgesloten is)
Het kan zijn dat een niet goed werkende component (zoals de benzineklep) roet in het eten gooit. Ik heb een probleem gehad met het slot van mijn linker achterdeur, waardoor de cv soms niet werkte.
Als je wat bekleding in de koffer weghaalt kan je bij de tankklepvergrendeling. Haal het stekkertje er eens af en kijk of het misschien daar aan ligt.
Renaults vroeger: Dauphine, R8 (2x), Caravelle, R16, R15, R25 2.2, Safrane 2.0, Vel Satis 2.0T, Vel Satis 3.5V6 initiale, nu Captur limited 0.9

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 1
Berichten: 15972
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Centrale vergrendeling wispelturig

Bericht door mechanic »

De rankklep motot loopt droog nu,dat hoor je. Vervangen is het slimst,demonteren,openmaken,smeren etc kan ook.
Er moet tijdens de apk bij de tankdop gekomen kunnen worden zoals al benoemd.

Hoe het bij deze scenic precies werkt ool al weer weet ik niet zeker.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Reinreno
lid
lid
Posts in topic: 5
Berichten: 287
Lid geworden op: 14 jun 2009 15:36
Actief als: particulier
Locatie: Zuid-Holland

Re: Centrale vergrendeling wispelturig

Bericht door Reinreno »

@ mechanic @ renault47 Jullie opmerkingen zijn waardevol en duidelijk; die zal ik meenemen naar mijn garagist vóór/tijdens de APK. Dank je!

Los van de APK is het gewoon een rotgeluid en vaak krijg ik idd het achterportier alleen via voorlangs open en heb dan verd... een verdraaide rugspier

Rein
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Scénic I Phase II · 2.0 RXi 16v Auto · Rouge Cérise Nacré · Blauw leder · ECC · VDO Cruise Control

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht