Hoi allen,
Ik ben wat informatie aan het verzamelen om mijn DCi110 Talisman estate te laten chiptunen. Iemand hier ervaring mee? Op verschillende tuners gezien dat het vermogen stijgt naar 138 pk.
Chiptunen
Re: Chiptunen
Ik weet niet of je jou Talisman privé of in de lease rijdt.
Ik weet in ieder geval wel dat ik als leaserijder mijn auto absoluut niet mag chiptunen ivm verliezen van fabrieksgarantie.
Omdat je hele cruciale instellingen gaat wijzigingen (timing, brandstofinspuiting, turbodruk etc.) kan ik alleen maar aanraden het bij een hoog aangeschreven chiptuner te gaan. Neem een chiptuner in handen die jou auto op een rollerbank zet om de voor jou auto meest optimale instellingen te vinden. Met chiptunen zoek je vaak de marges op van het motorblok. De afstelling van de fabrikant is juist zo gekozen dat het met een grotere range aan brandstofkwaliteit, klimaat en belasting naar specificaties kan presteren. Elk motorblok is ook net ietsje anders, auto-onderdelen worden binnen een marge gefabriceerd. Een universele chiptuning voor een model houd daar totaal geen rekening mee.
Het is niet alleen de motor waar je aan moet denken. Meer vermogen betekend ook een zwaardere belasting voor de rest van je aandrijftrein. Denk aan koppeling (ook de EDC heeft koppelingen), versnellingsbak, aandrijfassen, fuseekogels. Die zullen ook zwaarder belast worden. Belangrijk om achter te komen of jou exacte type versnellingsbak dat vermogen aankan. Het is al eerder gebeurd dat een 700 euro kostende chiptuning een versnellingsbak van 2500,- euro heeft verwoest (mijn collega heeft dit mogen ervaren).
Achterhaal het type EDC wat in jou auto ligt. Is dit exact het zelfde type als in de DCi 130? dan is het aannemelijk dat je versnellingsbak een hoger vermogen aankan. Kijk bijvoorbeeld naar specialisten in het tunen van Renault (addressen zijn vaak makkelijker te vinden bij een club van Renault Sport rijders).
Ik hoop dat dit je op weg helpt.
Ik weet in ieder geval wel dat ik als leaserijder mijn auto absoluut niet mag chiptunen ivm verliezen van fabrieksgarantie.
Omdat je hele cruciale instellingen gaat wijzigingen (timing, brandstofinspuiting, turbodruk etc.) kan ik alleen maar aanraden het bij een hoog aangeschreven chiptuner te gaan. Neem een chiptuner in handen die jou auto op een rollerbank zet om de voor jou auto meest optimale instellingen te vinden. Met chiptunen zoek je vaak de marges op van het motorblok. De afstelling van de fabrikant is juist zo gekozen dat het met een grotere range aan brandstofkwaliteit, klimaat en belasting naar specificaties kan presteren. Elk motorblok is ook net ietsje anders, auto-onderdelen worden binnen een marge gefabriceerd. Een universele chiptuning voor een model houd daar totaal geen rekening mee.
Het is niet alleen de motor waar je aan moet denken. Meer vermogen betekend ook een zwaardere belasting voor de rest van je aandrijftrein. Denk aan koppeling (ook de EDC heeft koppelingen), versnellingsbak, aandrijfassen, fuseekogels. Die zullen ook zwaarder belast worden. Belangrijk om achter te komen of jou exacte type versnellingsbak dat vermogen aankan. Het is al eerder gebeurd dat een 700 euro kostende chiptuning een versnellingsbak van 2500,- euro heeft verwoest (mijn collega heeft dit mogen ervaren).
Achterhaal het type EDC wat in jou auto ligt. Is dit exact het zelfde type als in de DCi 130? dan is het aannemelijk dat je versnellingsbak een hoger vermogen aankan. Kijk bijvoorbeeld naar specialisten in het tunen van Renault (addressen zijn vaak makkelijker te vinden bij een club van Renault Sport rijders).
Ik hoop dat dit je op weg helpt.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 28
- Lid geworden op: 30 jun 2016
- Laatste bezoek: 30 dec 2016 19:03
- Actief als: particulier
Re: Chiptunen
Ik heb mij ook al geïnformeerd met betrekking tot chiptuning maar blijkt dat dit zeer moeilijk wordt op de huidige modellen. Zowel bij Renault als bv audi zou dit niet meer lukken daar de "computer" aanwezig in het voertuig zelf alle gegevens bijhoudt. Deze "computer" geeft onmiddellijk verandering weer aan de motor en past deze zelfs in het mate van het mogelijke zelf aan. Dus met andere woorden als je gaat chiptunen dan zal de "computer" van je wagen deze verandering als slecht aanzien en de instellingen proberen zelf terug naar de fabrieksmarges te brengen, of als dit niet lukt foutmeldingen geven en bepaalde onderdelen laten uitschakelen ter voorkoming van beschadigingen en dergelijke..
Ik blijf zelf verder kijken hoe de Talisman hiermee kan omspringen en of het al dan niet mogelijk is.
Ik blijf zelf verder kijken hoe de Talisman hiermee kan omspringen en of het al dan niet mogelijk is.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut