Clio 1 bwj. 1997 - 1.2 8V loopt op 3 cilinders
-
Topic author - 4-posting-stubborn
- Posts in topic: 3
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 06 mar 2016 19:33
- Actief als: particulier
Clio 1 bwj. 1997 - 1.2 8V loopt op 3 cilinders
Goedenavond,
dit onderwerp is meer ter informatie voor als iemand anders hier ooit eens tegenaan loopt.
Auto liep van de week opeens op 3 cilinders. Bougiekabels er 1 voor 1 afgehaald en 3e cilinder bleek niet mee te doen. Goede vonk en toch maar andere bougie erin gezet. Maakte dus geen verschil....
Moest dus in brandstofaanvoer zitten, zou je zeggen. Inlaatspruitstuk gisteren verwijderd, injectorenbrug eruit, injector van 3e cilinder gecontroleerd en leek goed te zijn. Alles week teruggebouwd.....en nog steeds op 3 cilinders lopen
Vandaag maar weer alles eraf gehaald om klepspeling te controleren. Heb nl. geen goede compressiemeter voor handen om compressie te meten. Wat blijkt: veer van uitlaatklep 3e cilinder blijkt te zijn gebroken!! Kon de klep met de hand een stuk indrukken. Lijkt mij een kwestie van "gewoon" een andere veer monteren? Of zou er nog iets anders beschadigd kunnen zijn?
Heb er al (veel) te veel geld ingestoken (andere kop, tandriem, waterpomp, spanrol, remschijven + blokken, olie + filter, koelvloeistof, voorwiellagers L+R, aandrijfas R..), dus wil niet nog veel meer kosten maken.
Heeft iemand toevallig nog een (uitlaat)klepveer liggen voor een D7F-730 motor?
Heb trouwens al aan heel veel auto's gesleuteld, maar nog nooit een halve motor hoeven slopen om bij de kleppen te komen...
Mark.
dit onderwerp is meer ter informatie voor als iemand anders hier ooit eens tegenaan loopt.
Auto liep van de week opeens op 3 cilinders. Bougiekabels er 1 voor 1 afgehaald en 3e cilinder bleek niet mee te doen. Goede vonk en toch maar andere bougie erin gezet. Maakte dus geen verschil....
Moest dus in brandstofaanvoer zitten, zou je zeggen. Inlaatspruitstuk gisteren verwijderd, injectorenbrug eruit, injector van 3e cilinder gecontroleerd en leek goed te zijn. Alles week teruggebouwd.....en nog steeds op 3 cilinders lopen
Vandaag maar weer alles eraf gehaald om klepspeling te controleren. Heb nl. geen goede compressiemeter voor handen om compressie te meten. Wat blijkt: veer van uitlaatklep 3e cilinder blijkt te zijn gebroken!! Kon de klep met de hand een stuk indrukken. Lijkt mij een kwestie van "gewoon" een andere veer monteren? Of zou er nog iets anders beschadigd kunnen zijn?
Heb er al (veel) te veel geld ingestoken (andere kop, tandriem, waterpomp, spanrol, remschijven + blokken, olie + filter, koelvloeistof, voorwiellagers L+R, aandrijfas R..), dus wil niet nog veel meer kosten maken.
Heeft iemand toevallig nog een (uitlaat)klepveer liggen voor een D7F-730 motor?
Heb trouwens al aan heel veel auto's gesleuteld, maar nog nooit een halve motor hoeven slopen om bij de kleppen te komen...
Mark.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 2
- Berichten: 16032
- Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: Clio 1 bwj. 1997 - 1.2 8V loopt op 3 cilinders
Bij een d7f halve motor slopen om bij de kleppen te komen? Dan gaat er denk ik wat fout. Is een van de simpelste blokjes!
Je kunt inderdaad proberen een nieuwe veer,bij deze motor raakt de zuiger de klep in een ongunstig geval,en 'kan' een tik gehad hebben.
Beter even een nieuwe veer halen,een gebruikte is niet wijs.
Je kunt inderdaad proberen een nieuwe veer,bij deze motor raakt de zuiger de klep in een ongunstig geval,en 'kan' een tik gehad hebben.
Beter even een nieuwe veer halen,een gebruikte is niet wijs.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 1604
- Lid geworden op: 18 mar 2015 10:16
- Actief als: particulier
Re: Clio 1 bwj. 1997 - 1.2 8V loopt op 3 cilinders
Het inlaatspruitstuk loopt natuurlijk wel over de kleppendeksel heen , is meer werk dan de meeste motoren !
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 2
- Berichten: 16032
- Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: Clio 1 bwj. 1997 - 1.2 8V loopt op 3 cilinders
Klopt,maar ook dat is normaal een eenvoudig klusje wat niet erg tijdrovend is.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - 4-posting-stubborn
- Posts in topic: 3
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 06 mar 2016 19:33
- Actief als: particulier
Re: Clio 1 bwj. 1997 - 1.2 8V loopt op 3 cilinders
Bedankt voor jullie reacties. Vwb het slopen van de halve motor: dat was meer cynisch bedoeld... Ik sleutel vnl aan oldtimers en daar is het meestal een kwestie van 6 bouten/moeten losdraaien om bij de kleppen te komen. Bij mijn DS zelfs maar 2 boutjes (en luchtfilter verwijderen).
Op zich valt de hoeveelheid werk ook best wel mee....nu ik het al 3x heb gedaan.
Vandaag nieuwe veer besteld en komt morgen binnen. Prijs: €6,81 ex.
Hou jullie op de hoogte!
Op zich valt de hoeveelheid werk ook best wel mee....nu ik het al 3x heb gedaan.
Vandaag nieuwe veer besteld en komt morgen binnen. Prijs: €6,81 ex.
Hou jullie op de hoogte!
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - 4-posting-stubborn
- Posts in topic: 3
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 06 mar 2016 19:33
- Actief als: particulier
Re: Clio 1 bwj. 1997 - 1.2 8V loopt op 3 cilinders
Wat later dan gepland, maar hierbij een update.
Klepveer verwijderen was appeltje-eitje, maar wel eerst een lap in de kop gelegd. anders zal je net zien dat er een klepspietje in een oliekanaal verdwijnt .
Ik had geen perslucht bij de hand, dus nieuwe veer onder spanning in bankschroef en met tie-wraps vastgezet.
Zuiger stond al tegen BDP aan en weer iets laten zakken. Toen door bougiegat een stuk middeldik touw naar binnen gepropt en zuiger weer naar BDP gedraaid. Gaat vanzelf niet meer verder vanwege touw.
Op die manier wordt de klep tegengehouden en kan je de klepveer en schotel monteren. Om de spietjes te monteren: deze eerst half in schoteltje gestopt en toen door een klap met hamer op een pijpsleutel op de plek gekregen. Meeste werk was nog om die tie-wraps tussen de veer vandaan te krijgen... Had ze overigens niet om de laatste windingen gedaan.
Klepspeling nog even gemeten/afgesteld.
Toen alles weer ingebouwd (inmiddels handigheid in gekregen)...starten....en gewoon weer mooi op 4 cilinders lopen!
Klepveer verwijderen was appeltje-eitje, maar wel eerst een lap in de kop gelegd. anders zal je net zien dat er een klepspietje in een oliekanaal verdwijnt .
Ik had geen perslucht bij de hand, dus nieuwe veer onder spanning in bankschroef en met tie-wraps vastgezet.
Zuiger stond al tegen BDP aan en weer iets laten zakken. Toen door bougiegat een stuk middeldik touw naar binnen gepropt en zuiger weer naar BDP gedraaid. Gaat vanzelf niet meer verder vanwege touw.
Op die manier wordt de klep tegengehouden en kan je de klepveer en schotel monteren. Om de spietjes te monteren: deze eerst half in schoteltje gestopt en toen door een klap met hamer op een pijpsleutel op de plek gekregen. Meeste werk was nog om die tie-wraps tussen de veer vandaan te krijgen... Had ze overigens niet om de laatste windingen gedaan.
Klepspeling nog even gemeten/afgesteld.
Toen alles weer ingebouwd (inmiddels handigheid in gekregen)...starten....en gewoon weer mooi op 4 cilinders lopen!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 1460
- Lid geworden op: 29 jun 2015 04:27
- Actief als: particulier
- Locatie: Midden Nederland
Re: Clio 1 bwj. 1997 - 1.2 8V loopt op 3 cilinders
Mooi dat het gelukt is
Grand Espace IV phase 4 Initiale 2.0 dCi 173pk automaat
voorheen: Grand Espace IV phase 2 Dynamique 2.0 dCi 150pk
voorheen: Grand Espace IV phase 2 Dynamique 2.0 dCi 150pk
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 0 Reacties
- 268 Weergaves
-
Laatste bericht door Fientje
-
- 10 Reacties
- 699 Weergaves
-
Laatste bericht door PaulusArnhem
-
- 1 Reacties
- 326 Weergaves
-
Laatste bericht door Terrz
-
- 8 Reacties
- 1448 Weergaves
-
Laatste bericht door Ziggyman
-
- 1 Reacties
- 355 Weergaves
-
Laatste bericht door mechanic
-
- 5 Reacties
- 423 Weergaves
-
Laatste bericht door scarface450
-
- 0 Reacties
- 189 Weergaves
-
Laatste bericht door heca