DAB in 2014

Voorpagina / in het nieuws
Forumregels
- Nieuws hoeft niet over Renault alleen te gaan, alles wat interessant is, kan hier geplaatst worden
- Meningen kunnen ver uiteen lopen over sommige (actuele) onderwerpen, speel svp op de bal en niet op de man
- Slechts een linkje plaatsen is niet echt de bedoeling, copy-paste een stuk van de tekst met de bron-link eronder
- Je kan (stukken van) het bericht onder de tags zetten, dan zijn ze alleen voor ingelogde gebruikers leesbaar.
Plaats reactie

Topic author
Jeffrey71
Lid
Lid
Posts in topic: 4
Laatste bezoek: 21 okt 2016 18:08
Actief als: particulier

DAB in 2014

Bericht door Jeffrey71 »

Voor de mensen die zitten te wachten op DAB in 2014 gaat Renault met een module komen die achter de radio geprikt kan worden zie bericht uit Engeland:

Renault has revealed that it will start fitting DAB radios as standard on its models from 2014 onwards.

The new Trafic and Twingo cars will be the first to boast the digital technology, giving drivers access to 20 pre-set national channels.

Other core features will include voice guidance (in auto DAB mode), as well as access to a technical helpline should there be a problem.

Owners of existing Renaults dating back to 2008 will also be able to upgrade to a DAB system, which is supplied by Connect2, for the price of £240. This is regardless of whether or not the vehicle features in-built satellite navigation or infotainment systems, such as Carminat TomTom, MediaNav or R-Link.

The device simply attaches to the back of the radio, behind the dashboard, and even works in conjunction with steering wheel controls, where available.

"The majority of drivers spend a significant time in their cars and vans, for business, for pleasure, or even both," said Mark Crockett, director of services and quality at Renault UK.

"Our complete digital radio offer now provides a simple, cost effective way for our current and near future Renault owners to enjoy the many benefits of digital radio, on a daily basis, at a very competitive price."
Captur 1.5 DCI (2013), 2e Captur 1.5 DCI Dynamique Two-tone Ivoire/Noir etoile 2014

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

renault15.17
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 1
Laatste bezoek: 27 apr 2025 21:33
Contacteer:

Re: DAB in 2014

Bericht door renault15.17 »

Misschien is het goed om uit te leggen wat DAB is? Ik heb geen idee namelijk.
Don't HURRY, be happy!

R15 TL (1975 restauratie nadert het einde)
R17 TL découvrable automatic (1976)
R15 GTL Grand Prix (1977 restauratie start binnenkort)
Laguna coupé 2.0T automaat, 4ws (2013)
Zoe Z.E. Intens 41 kWh (2013)
Alpine A110 (2023)
Van de baas: Mégane E-tech Evolution ER (2023)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Jeffrey71
Lid
Lid

Bericht door Jeffrey71 »

Speciaal voor jou dan.
DAB staat voor 'digital audio broadcasting'. DAB-uitzendingen hebben absoluut geen ruis en muziek heeft een hoge geluidskwaliteit. Wie DAB wil ontvangen heeft daar een speciale radio voor nodig.
Simpel uitgelegd nu hebben we analoge radio en straks digitale radio.
Op dit moment zit Nederland in de start up fase van dab+ en op dit moment zenden de volgende zenders uit in DAB+:

100% NL
24 Nieuws
3FM
538
Arrow Classic Rock
BG Radio
BNR Nieuwsradio
Classic FM
Efteling Radio
FunX
Juize
Q-music
Q-music non-stop
Radio 1
Radio 10
Radio 2
Radio 4
Radio 5
Radio 6
Radio Maria
Radio Veronica
Sky Lovesongs
Sky Radio
SLAM!FM
Sublime FM
Sublime You
TOP 2000
Captur 1.5 DCI (2013), 2e Captur 1.5 DCI Dynamique Two-tone Ivoire/Noir etoile 2014

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Mathijs
Donateur
Donateur
Posts in topic: 3
Laatste bezoek: 12 jun 2025 15:25
Contacteer:

Bericht door Mathijs »

Het valt maar te bezien of DAB zoveel beter is.
Simpel gezegd: wanneer de ontvangst slecht is, hoor je hiaten in de uitzending. Bij analoog hoor je door de ruis nog wel wat herkenbaars, maar dat kan je nu helemaal vergeten. Dit is een typisch digitaal eigenschap, en notabene één van de redenen dat sommige brandweercorpsen afstappen van het c2000 systeem.

Persoonlijk vind ik analoog prettiger in buitengebieden, omdat de overgang van goede ontvangst naar slechte ontvangst(tot ruis) gelijkmatig is, waar dat bij digitaal gelijk hortend-en-stotend ontvangst wordt.
¯\(ツ)/¯ Nothing great was ever achieved by being realistic!!
The only two negative things in live should be caster and camber

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Jeffrey71
Lid
Lid

Bericht door Jeffrey71 »

Mathijs je hebt helemaal gelijk bij slechte dekking valt het signaal geheel weg ook in tunnels valt DAB+ nu nog uit.
Maar als straks de publieke omroep en KPN het netwerk afgerond hebben moet dit over zijn.

Momenteel zitten we in fase 2, deze moet er voor zorgen dat er een landelijke dekking komt en is afgerond in 2014
Daarna wordt het netwerk met nog 24 extra zendlocaties uitgebreid om de binnen ontvangst te verbeteren. Deze fase 3 moet uiterlijk september 2017 zijn afgerond.
DAB+ is wel de toekomst en als je de mogelijkheid hebt om daar gebruik van te kunnen maken op de huidige systemen is dat mooi meegenomen. Je hoeft niks maar het is wel mogelijk straks.

Het C2000 systeem wil ik niet vergelijken met DAB het zijn ook twee geheel verschillende protocollen. Het C2000 systeem hangt zwaar in elkaar van de codering wat voor de meeste problemen heeft gezorgd. Het systeem heeft enorme ontwerpfouten software matig waar niet goed op in is gespeeld. Zo gebeurde bij grote calamiteiten dat er zendmasten spontaan uitvallen. Ook de minimale dekking van het systeem heeft hier en groot aandeel aan.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Mathijs
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door Mathijs »

Jeffrey71 schreef:Het C2000 systeem wil ik niet vergelijken met DAB het zijn ook twee geheel verschillende protocollen.
De vergelijking met het C2000 systeem was omdat ik liever even wat ruis hoor, waar ik nog wat uit kan opmaken, dan een stil blokje, waar ik niets mee kan, gelijk zoals een brandweercommandant omschreef wanneer die in contact stond met zijn mannen die een brandend pand betraden. :wink:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Jeffrey71
Lid
Lid

Bericht door Jeffrey71 »

Ik hoor liever geen ruis daarom wil ik graag DAB+ en als het even kan zonder uitval (landelijke dekking). Dit is een tijd zou het leren verhaal :D Ik zou zeggen geef het een kans voordat het afgeschoten wordt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

coinoperator
lid
lid
Posts in topic: 1
Laatste bezoek: 25 jan 2021 15:18
Contacteer:

Bericht door coinoperator »

Schiet het dan maar meteen af, begraaf het ook zo diep als je maar kunt.
DAB en DVB zouden stomweg verboden moeten worden.

In plaats van gewoon een lekker muziekje in je auto krijg je nu gehaper en gestotter bij wisseling van zendergebied, strooivelden en andere storingen waar ik jullie niet mee lastig zal vallen.

Zie ook UPC Horizon box.
Ja? en dan in je auto.

In de diepste vulkaan smijten is nog niet genoeg.

Ik heb nog liever morsetelegrafie in mijn auto dan DAB, daar kan ik tenminste nog iets van verstaan.
Zullen we met de Renault Megane?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Mathijs
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door Mathijs »

coinoperator schreef:...Ik heb nog liever morsetelegrafie in mijn auto dan DAB...
is feitelijk ook digitaal... :twisted: :P
:wink: :wink:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen