Dank Renault voor Driving Control cheque!!!

Voorpagina / in het nieuws
Forumregels
- Nieuws hoeft niet over Renault alleen te gaan, alles wat interessant is, kan hier geplaatst worden
- Meningen kunnen ver uiteen lopen over sommige (actuele) onderwerpen, speel svp op de bal en niet op de man
- Slechts een linkje plaatsen is niet echt de bedoeling, copy-paste een stuk van de tekst met de bron-link eronder
- Je kan (stukken van) het bericht onder de tags zetten, dan zijn ze alleen voor ingelogde gebruikers leesbaar.

Heeft u al een antislipcursus gevolgd

1. Neen.
3
50%
2. Basiscursus
1
17%
3. Cursus gevorderden
2
33%
4. Ik wil iets anders antwoorden
0
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 6

Topic author
VAN BELLE Jean Marc
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 1
Laatste bezoek: 28 jan 2024 13:00
Actief als: professional
Contacteer:

Dank Renault voor Driving Control cheque!!!

Bericht door VAN BELLE Jean Marc »

Ik wou langs deze weg Renault bedanken voor de cadeaucheque die ik van hen kreeg voor een antislipcursus en waarbij ik oplegde om een duurdere Driving Control PRO les te volgen heel de dag in Yoez - Andenne (België, niet zo heel ver van Namur) bij Promove.

Daar stonden zowel Mercedessen als Renault Clio's en het programma bestond uit twee gedeeltes, maar we waren maar met twee, waardoor het een uitputtende maar zeer intensieve dag werd waarin we continu konden oefenen na het theoretische gedeelte.

Ik omschrijf even om jullie te laten meegenieten:

's Morgens om 8h45 incheck met elektronische ID-kaart en om 9h korte theorieles over onderstuur en overstuur en bochtentechniek.

Dan meteen de waterbaan op, maar eerst met gewone banden op de Renault Clio voor remmen met ABS en de grens aftasten waar je zonder ABS even snel remt. Hierbij kwam de nadruk op het aanvoelen van het enorme verschil in remafstand tussen 50 km/h en 60 km/h aan de andere kant bij de rondjes rijden, en nog meer: het enorme verschil tussen noodstop voluit rechtdoor (waarbij ik eigenlijk manueel even snel kon remmen als met het ABS systeem) en de remafstand als je dan ook nog eens gaat ontwijken (dat kun je in zekere zin sneller zonder ABS volgens mij, als je heel goed oefent). Voor mij was dat weer een aanpassing want ik hou altijd te veel afstand en mijn remblokken van mijn Renault Trafic gaan meer dan 100.000 km mee, wat je natuurlijk niet hebt in dit soort rijstijl met noodstops. De noodstop met een moto licht ik even toe hierin want die is volledig in de (ABS)remmen gaan voluit rechtdoor, ook terwijl je ontkoppelt zoals hier met de auto voor het watergordijn en na het 'STOP' signaal van de lesgever, maar op het einde bij lage snelheid, moet je je moto al links schuin laten vallen en dan gas geven (een moto is meestal enkel stabiel bij gasgeven, traction control is dan natuurlijk wel handig, maar de slip beheersen bij gas geven moet je ook met een moto leren, maar dat valt hier natuurlijk buiten het lesbereik).

Slalommen door echt een serieus 'bergwegeltje' zat er ook nog tussen, en daar wordt de techniek aangeleerd om voldoende te remmen VOOR de bocht, wat met de moto nog 10 X zo belangrijk is dan bij een vierwieler (een moto die remt is een andere moto dan een moto die aanzet, enkel de laatste is meestal overigens baanvast).

In de middag kwam dan het zware speelwerk meteen:

Met serieus wat water en de Renault Clio met slicks achteraan, dus kortom een Clio die enkel nog met de voorwielen rijdt op water: zonder watergordijn maar op continu spekglad gesproeide oefenbaan met 4 kegeltjes rechts als hindernis.

2.1. Snelheid stijgend van 42 km/h tot 52 km/h (is echt snel besef je dan, van 50 naar 52 km/h ga je volledig in de slip) moet je ontkoppeling induwen en licht sturen naar links en zoals met een moto nooit meer kijken naar de hindernis (4 kegeltjes) voor je, maar moet je in de verte naar het bord met 'Yoez' kijken en de rest moet je eerst door afleren van reflexen en dan aanleren van nieuwe reflexen leren. Een werkelijk uitmuntende lesgever, die snel doorhad dat mijn ontspannen handengebruik aan het stuur fout was voor dit soort actieve cross, zeker na zo'n ruime 1.200.000 rustige baankm niet vlot af te leren waren als bijna 50-jarige, maar mijn mauele kennis van motocross toen ik nog niet met een brommer mocht rijden uit mijn jeugd, kwam hier wel boven (toen bestond er geen ABS, ERP, KTRC dus panikeren bij het slippen was voor mijn leeftijdsgenoten nooit een optie geweest). En deze cursus ligt dus pal in het midden tussen een circuitparcours met de moto waarin je elke bocht al maar perfecter neemt en het economisch rijden met een camionette, maar gaat dus echt over heel actief je handen in kwart na negen (niet tien voor twee zoals bij het autoexamen) waarbij je trekt en duwt aan het stuur en telkens je handen herplaatst naargelang je de auto wil (dus echt: zeer dominante rijstijl en de Clio forceren waar je die wil, ook al werd gezegd dat ik die als een vrouw moest behandelen, behandel ik mijn vriendinnen toch nooit zo ruw, dacht ik). De kernreflex die ik hier vooral moest aanleren, was dat hoe sneller je reed, hoe zachter het tikje en hoe sneller (anticipatiever) je het stuur al moest terugdraaien. Als truc (na een nacht slapen), mag je eigenlijk al je Clio na een tikje naar links meteen dezelfde tik terug geven en gevoelsmatig in de derde/vierde kegel insturen, want de beweging wordt pas moeilijk als je dan in volgende fase ook leert terugkomen achter de hindernis door. Doordat we zovele malen mochten oefenen, toonde de echt professionele leerkracht ons duidelijk ook het verschil van te ver gaan naar links, het verschil met op voorhand wat meer naar links gaan en de moeilijkheid om terug rechts bij de vrije uitgang te komen na de hindernis waarbij je uiteindelijk leert in één continue slip ZONDER gas te geven gecontroleerd te glijden over het water op enkel de twee voorwielen.

2.2. Hetzelfde gebeurt dan op een rondpunt dat maar voor een deel onder water staat, en waarbij je gevoelsmatig almaar beter begrijpt hoe enorm belangrijk het is zowel het stuur in de juiste 'uit'-richting te houden maar ditmaal schuin in een rondpunt waarbij de bochtentechniek er ook nog bijkomt. Opnieuw nog in de fase 'embreyage' = 'ontkoppelingspedaal' indrukken vanaf 32 km/h hier al waarbij de Clio achteraan 'compleet' uitbreekt. Ik slaag er 'per ongeluk' wel tot vier maal in om door te snel terug te sturen de wagen liefst een volledige cirkel van 360° te laten draaien (wat ik met de fiets altijd deed op ijs toen ik maar 12 jaar was en waar ik zelfs een stukje onbehaarde kin in mijn baard aan overhield door eens te laat mijn handen te plaatsen) waarna ik dan plots weer goed stond aan de uitgang achter de obstakels. Ik leerde dit maar moeilijk af en was niet voor deze fase bedoeld (dit doe je niet met je eigen wagen, dank u, Promove).

3.1. en 3.2. Pas een eind later leren we dan om hetzelfde te doen met de embreage ingedrukt maar door het gas los te laten in toeren (2de versnelling) waarbij bij het gas loslaten nu de wagen losbreekt. Terug veel meer oefening dan we dachten, maar ook al aan iets hogere snelheid. Vooral op het ronde punt, lag de wagen plots 'vol met franks die gevallen waren' van mij, en ik leerde dat het in het Waals (Franse) dialect dezelfde uitdrukking was, dus dat Walen en Vlamingen dichter bij elkaar staan dan we soms denken (ik leerde hen wat uitdrukkingen als "moa vent toch" uit mijn Brugse roots).

4.1. was dan de afwerking waarbij we dan ook wel eens mochten gas bijgeven in de gecontroleerde slip en dat was veel meer 'mijn ding' omdat dit nog een beetje in mijn vingers en sportlijf zat van... ajajaj, nu toch al meer dan 30 jaren geleden (wat word ik oud?)
4.2. Idem: rond punt in hogere snelheid nu en zachter (lees: meer rechtuit) op het 'droge' brengen vanuit het 'natte' was voor mij nu een individueel puntje dat ik hier zelf aan de les toevoegde.

5. Afsluitende oefening één was dan met het watergordijn, nee, wat zeg ik: met drie watergordijnen. Daar ging ik volledig akkoord met de professionele instructeur Ruben (die zeer direct was, wat ik bijzonder graag heb omdat ik als man daar snelst mee vooruit raak, al dat emo gedoe bij opleidingen ligt mij als man niet zo) dat dit in de praktijk nooit kan voorkomen en dat het maar deels leerzaam is, maar wel heel leuk om continu in slip te blijven en het in je hoofd nog snel eens aanduidt dat hier je kijkblik even zou moeten dubbel veranderen, maar in werkelijkheid je gewoon zo dicht mogelijk bij een rechte lijn blijft, en dat vond ik dus eigenlijk minder leerzaam. Het is wel moeilijk, dan dat maakt het dan op dat vlak wel interessant, maar het doet misschien wel voor sommigen wat afbreuk omdat het verwarrend kan werken weer en de vorige oefeningen ontwijken van obstakel en in continue slip overgaan tot je in de tweede slip weer achter je obstakel moet uitkomen, veel intenser en de essentie is. Voor ons beiden als leerling viel dit heel goed mee, ik vond de andere leerling op dit vlak wel beduidend beter (lid van de politie die trouwens al duidelijk net als de lesgever zelf alle crossen volgt op teevee; vanaf nu zal ik een autocross trouwens meer met hun ogen bekijken, denk ik, en in stilte meesturen).

6. Afsluitende oefening twee was dan het orgasme van de dag, vond ik: een volledig parcours uitgestippeld met als start snelle rechte lijn en volle remmaneuver op kasseistrook à la Ronde van Vlaanderen met 180 graden turn op het einde en dan in het water met een vrij lange slalomslip rond kegeltjes en op het einde een slip rond een eindpaaltje en weer terug tussen de paaltjes door naar het bochtige bergwegje dat je dan weer heel rustig moest nemen en dan een sneller stuk om met twee natte haarspeldbochten tot aan het tweede watergordijn te gaan en daar een noodstop uit te voeren ZONDER ABS van de Clio te activeren en tegen de tijd dan op het beginpunt weer uit te komen: elk van de leerlingen achter elkaar en tegen elkaar, en elk paaltje was 10 strafseconden. Na een paar oefenritten elk, deed mijn tegenstrever dit erg voorzichtig en ik wat wilder, maar ik ging tussen de paaltjes plots in een 270 graden turn en had geen paaltje mee maar verloor te veel tijd waardoor mijn collega van de politie con brio won met 3 seconden voorsprong op mij wat ook meer dan terecht was.

7. En toen, jawel omdat we slechts met twee waren: speeltijd. Nu mochten we nog even rond de paaltjes en zag ik de examinator eens terugschakelen naar eerst om sneller te slippen zoals op de rally en zo 180 graden terug te gaan, wat ik toen ook even volle bak deed en mij een echte rallypiloot mocht wanen met nu eens voluit het gas erop: Zalig, zalig, zalig man, ik was op slag een kind van 15 jaar ten volle in een game weg van elke realiteit en genoot zo diep als het maar kon.

Daarna op de baan met mijn camionette reed ik terug een tweetal uren naar huis op de klassieke wijze, maar deze training met onnatuurlijk slicks achteraan, zal mij zeker heel scherp bijblijven en hopelijk heb ik wat ik hier leerde... NOOIT nodig!

Dus Renault, dank u, dank u, en ook lesgever Ruben: hartelijk dank voor uw directe aanpak, ik heb er van genoten in de hoogste graad en dank u voor het mogen losspelen op het einde met een Renault Clio. Ik denk niet van een Renault Clio te kopen echter, want zie eens dat de verleiding aan de dag van vandaag te groot wordt om er achteraan slicks op te plaatsen? Zou toch echt onverantwoord zijn, niet waar?

PS: Het regent dus altijd in Andenne. Ofwel zijn dat allemaal natte dromen daar?

Voor wie dit ook wil leren, ondanks het prijskaartje leer je iets wat je heel veel schade aan je auto kan helpen vermijden!

Link: http://promove.be/nl/car-control-pro#pic[pictures]/2/
1. Als ik achteruit ga, is het om een aanloop te nemen.
2. Ik ben op mijn best als ik zwijg. Nooit dus.
3. Als je niet tevreden bent over je vrouw, hoeft zij met jou ook geen vrede te nemen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut