@electronaut,
Bugs:
- ZE connect doet het vaak niet. En als de auto eenmaal een statusupdate heeft gemist, komt het ook nooit meer goed todat je haar een keertje hebt aangezet.
Wat bedoel je precies met 'hebt aangezet'? Je hebt het over de iOS/ Android App of de website?
- ZE connect geeft aan het einde van de rit niet de juiste status door. Meestal is het de status van een paar minuten voor het einde van de rit. Dat maakt de informatie onbetrouwbaar en dus waardeloos.
Yep, eens
- Het scherm 'Verbruiksgegevens' geeft niet het verbruik maar het vermogen. Daar heb je helemaal niks aan en klopt ook niet. Verbruik is verbruik en wordt gemeten in kWh/100 km (en dat fancy design is slecht af te lezen).
Eens
- Voorverwarmen via de app of MyRenault werkt bij uitzondering.
Gebruik ik niet eens meer; totaal onbetrouwbaar. Jammer want het is meer dan handig.
Wensen (hardware):
- Raar dat dit nog door niemand genoemd is, en bij mij met stip op 1: warmtewerende ruiten. Vergeleken met mijn Prius is het echt waardeloos. En dat voor een Franse auto! Gevolg is dat ik de airco zeker 3 graden kouder moet zetten, met rampzalige gevolgen voor het energieverbruik in de zomer.
Waarschijnlijk realiseren wij het ons niet; ik bedoel hoe kun je dat herkennen? Leek me eigenlijk standaard ?????
- Comfortabeler en beter ventilerende stoelen. Er loopt een soort bult in het midden van de rugleuning, van boven naar beneden, die ik de hele rit nadrukkelijk voel. In de zomer stap ik altijd met een natte rug uit. Ook hier had ik in mijn Prius geen last van.
Kan ik niet beamen; al kan dat komen omdat wij het textiel hebben vervangen door leer. Het viel mij op bij het rijden in een 'gewone' Zoe dat je dieper in de stoel zakt; zou dat het verschil maken?
- Comfortabeler onderstel. Bij elke verkeersdrempel gelanceerd worden is echt niet leuk.
Hmmmm, in hoeverre is dit onvermijdelijk als gevolg van het behoorlijke gewicht? Comfortabeler afstellen betekent meer beweging = sneller misselijk/ autoziek?
- In delen neerklapbare achterbank en in hoogte verstelbare bestuurdersstoel.
Ongelooflijk dat dit niet in de huidige versie zit; eens!
- Meer hoofd- en beenruimte achterin.
Gaat ten koste van het ontwerp ... lastig.
Mag wmb ten koste gaan van de kofferbak. Leuk hoor al die ruimte, maar wat heb je eraan? De Zoe is toch geen reisauto.
Misschien niet voor jou; ik gebruik de auto ook voor hockey en boodschappen dus ik vind dit juist een belangrijk voordeel.
- Keyless entry = keyless entry. Als ik wil dat die deur opengaat moet hij opengaan en wil ik niet dat zo'n eigenwijs rotautootje het beter weet. Dat overkomt me nog al eens, terwijl ik nooit de deuren handmatig sluit. Ik denk dat het knopje soms ongemerkt wordt ingedrukt terwijl de sleutel in mijn broekzak zit en reageert mijn op straat geparkeerde Zoe erop.
Nog nooit ervaren; tevreden.
- Een langere time out op de ontgrendeling van de stekker. Mijn routine: ik kom 's-ochtends bij de wallbox, draai deze uit met de sleutel en druk dan op het knopje van de afstandsbediening om de stekker te ontgrendelen. Dan ruim ik de antistruikelmat op, en begin het snoer bij elkaar de rapen en voordat ik bij de auto ben, *klik*, heeft zij de stekker al weer vergrendeld. En daar sta je dan met je handen vol kabels en stekkers en moet je die afstandsbediening weer opgraven. Zo onhandig. 30 s meer tijd doet wonderen.
Sja
heb ik geen last van maar lijkt me kleine moeite zonder gevolgen.
- Welke Einstein bij Renault heeft bedacht dat je de laadkalender lekker vanuit je luie stoel via MyRenault kunt aanpassen en dan naar buiten moet, de stekker uit je auto moet trekken en haar moet opstarten om de nieuwe kalender te downloaden? Wat is het nut van zo'n website? Resultaat is dat ik altijd naar buiten ga om het vanaf het dashboard te doen. Hoef ik de auto niet te starten en kan het laadsnoer blijven zitten.
Dat is mijn commentaar in algemene zin; de software is niet ontwikkeld door een specialist op het gebied van user-interfacing etc. maar door een stelletje techneuten. Old-scool automatiseren dus en niet zoals bij Apple vanuit de gebruikservaring (premium experience).
- Automatische rittenadministratie. Als je de gegevens per laadbeurt kunt uploaden naar ZE, waarom dan niet ook de informatie per rit? (Met csv-download zodat je lekker kunt analyseren)
Grote plus! Dat zou nog echt iets toevoegen en is technisch gewoon mogelijk.
- Tijdstip voorverwarmen instelbaar per 5 minuten ipv per 15 min.
Mhhhh, is weer meer drukken op het display ....
- Weekkalender voor het voorverwarmen net als voor het opladen.
??
- Instelbaar minimum accuniveau. Als je inplugt en de accu is beneden een bepaald percentage, begint ze gelijk te laden tot het percentage is bereikt, daarna weer gewoon volgens de kalender.
- Instelbaar maximum accuniveau. Lithiumaccu's houden er niet van gedurende langere tijd op 100% laadniveau te zijn. Als je niet ver hoeft, kun je de levensduur van de accu verlengen door op te laden tot bijv 80%.
Gaat erg ver vind ik; je bent zeker een Android gebruiker en geen iOS of Nokia
- Permanente weergave accuniveau in %.
In plaats van kilometers of erbij?
De meeste wensen en bugs zijn software-gerelateerd en lijken me niet erg ingewikkeld. Deze kunnen door Renault met een beetje inzet en spirit gemakkelijk en tegen weinig kosten opgelost worden.
Eens! Al vraag ik me af of je moet oplappen en niet structureel iets goeds moet ontwikkelen vanuit een visie.
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.