In Frankrijk is dat het geval met de Autolib laadstations. Daar rollen de vaste kabels op in de laadpalen. Logisch ook omdat het telkens andere occasionele gebruikers zijn die de elektrische huurwagens lenen en dus ook inpluggen en uitpluggen. De stekker die aan die vaste laadkabels gemonteerd werd is meteen ook de stekker die rechtstreeks in de lader van de voertuigen past (Mennekes). Ook de 43 kW laadstations werken met vaste kabels met geleiders van 16mm2.
Voor wat de privé-voertuigen betreft: jouw suggestie is op het eerste gezicht niet verkeerd. Toch is er in elk geval een overgang nodig tussen een standaard uitgang aan de laadpalen (nu is dat de Mennekes aansluiting die vast in de laadpaal gemonteerd is) en het voertuig. Het zou natuurlijk kunnen om een vaste laadkabel met zo'n Mennekes female stekker uit te rusten. Dat maakt het laadstation niet alleen opnieuw wat duurder en omvangrijker vanwege de kabel en het oprolmechanisme, maar blijkbaar is het om veiligheidsredenen gewoon verboden om kabels te verlengen. Zo'n tussenstuk tussen vaste laadkabel en lader van het voertuig is technisch gesproken een (extreem korte) verlenging. Misschien heeft dat te maken met de vergrendelbaarheid maar zeker wil men ook te veel contacten na mekaar vermijden en vooral wil men slechte contacten vermijden. Een contact zonder vergrendeling is mogelijk een slecht contact. Contacten zijn trouwens altijd punten met iets hogere weerstand waarin bij de grote stromen die geleverd worden, warmte ontwikkeld wordt.
Zonder tussenstuk wordt het een grote chaos vermits niet elk merk de standaarden volgt, maar vaak met een eigen stekkers komt.
Wat betreft de diefstalgevoeligheid: de kabel wordt bij de Renault Zoe zowel door het laadstation als door het voertuig vergrendeld. Wanneer de auto loslaat, geeft ook de laadpaal vrij. Wanneer de laadpaal loslaat, blijft de kabel in de auto vergrendeld. Diefstal is dus geen gevaar, tenzij men de kabel beschadigd.
Bij een Nissan Leaf is dat blijkbaar niet zo. Daar kan men de kabel manueel uit de aansluiting kant voertuig ontgrendelen waarna ook het laadstation loslaat.