Bouwjaar :2000
Brandstof : Benzine / Lpg
Hallo allen, was ik wederom weer eens.
Vorige week heb ik de distributie vervangen van de scenic. Het is een ware klote klus maar met het speciale gereedschap is het toch gelukt. Nu reed ik gisteren van Den helder terug naar Friesland. Vlak voor Leeuwarden moest ik afremmen en merkte dat de motor vreemd liep. Nu achteraf is de distributie versprongen, waarschijnlijk door een stukje bodemplaat wat was afgebroken.
Wederom na mijn werk de gehele avond in de garage gehangen. Helaas had ik nu niet het afstel gereedschap en heb ik zelf een nokkenashouder gemaakt. 2 lange ijzeren plaatjes aan elkaar gelast en vervolgens een stuk er uit geflext om om het blok te kunnen vallen. Als bdp stift gewoon een M6 schroefdraad. Alles proberen op tijd te zetten maar zoals in mijn vorige post is te lezen, wederom geen bdp kunnen vinden. Op een gegeven moment maar een laselektrode in de 1e cilinder gezet en vervolgens gelukkig het bdp zo weer gevonden. Na montage liep de wagen stationair weer perfect. Geen gekke tikken of wat dan ook dus heb waarschijnlijk geluk gehad. Echter nu heb ik last van backfires. ( Op LPG en op benzine ) Het vermoeden is dus dat de timing wel goed staat maar dus niet 100% goed. Ook begint de wagen, wanneer hij goed warm is, op 3 cilinders te lopen. Bij wat meer toeren is dit dan weer over maar 80 rijden is geen pretje.
Heb echter 2 vragen:
Hoe kan ik het bdp punt met de stift exact vinden? Krukaspoelie kan ik niet van op aan. De ene keer valt de stift onder het bdp, dus in principe in het luchtledige en de andere keer valt ie schijnbaar in het gaatje wat er vlak boven zit. Mis iedere keer het exacte gat. ( Nee niet bij mijn vriendin

Komt de timing zo precies in de nokkenassen? Als de nokkenassen 2 graden verkeerd zouden staan is dit dan al direct een probleem?
Al vast weer dank voor jullie antwoorden!
Groetjes,
Bas