Hoi,
kunnen jullie enkele tips geven hoe je een distributieriem moet vervangen van een renault r19 cabrio 1800 benzine (1995). mss dat jullie kunnen uitleggen hoe en wat en eventueel met enkele foto's of een technisch boek mij kunnen helpen?
Alvast bedankt
distriebutieriem vervangen renault r19 cabrio 1800 benzine
-
Topic author - Net ingestapt
- Posts in topic: 1
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 27 dec 2005
- Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00
- Actief als: particulier
- Locatie: brugge 8000
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 2
- Berichten: 2824
- Lid geworden op: 30 sep 2004
- Laatste bezoek: 30 jul 2017 19:22
- Actief als: particulier
- Locatie: Emmeloord
Tja, uitleggen...
Nogal lastig zonder foto's idd.
En die heb ik nou net niet beschikbaar.
Het belangrijkste is dat de merktekens van de krukas en de nokkenas juist staan.
De krukas kan geblokkeerd worden met een stift die in het motorblok gestoken kan worden.
Deze zit aan de voorzijde van het motorblok. Hier zit een stop ingedraaid. Dit is niet noodzakelijk, ik heb het ook wel eens gedaan zonder blokkeer pen.
Volgt nu een korte beschrijving van de werkzaamheden.
Neem de min-pool van de accu los.
Demonteer de multiriem door of de dynamo te ontspannen of de spanrol te lossen.
Blokkeer eventueel de krukas.
Demonteer de poelie van de multiriem door de bout los te draaien, deze kan in de weg zitten.
De distributiekappen hierna losnemen.
Los de moer van de spanrol en draai deze weg.
Nu kan de riem afgenomen worden.
Vervang ook de geleiderol en de spanrol.
Kan een hoop narigheid voorkomen.
In elkaar zetten in omgekeerde volgorde.
Let op de juiste draairichting van de riem en dat de merktekens op de riem overeenkomen met de merktekens op de poelies.
De riem op spanning brengen gebeurd door een bout in de achterste distributiedeksel te draaien waardoor de spanrol verdraaid wordt. Hiertoe is een gat met een schoefdraad in het deksel gemaakt.
Vergeet niet na het spannen de bout te verwijderen. Het is mij al eens gebeurd
Monteer de multiriem poelie.
Draai de motor een paar keer rond in de draairichting.
Monteer nu de deksels weer.
Ook meteen een nieuwe multiriem en de eventueel daarbij behorende spanrol monteren.
Sluit de accu weer aan.
Stel de radio en de klok weer juist in.
Start de auto en luister of er geen bijgeluiden te horen zijn.
Ruim je gereedschap op en ga een eindje rijden om te vieren dat je zelf je riem vervangen hebt
Susses.
Antonio.
PS. Eventueel heb ik het werkplaatshandboek via de mail beschikbaar.
Nogal lastig zonder foto's idd.
En die heb ik nou net niet beschikbaar.
Het belangrijkste is dat de merktekens van de krukas en de nokkenas juist staan.
De krukas kan geblokkeerd worden met een stift die in het motorblok gestoken kan worden.
Deze zit aan de voorzijde van het motorblok. Hier zit een stop ingedraaid. Dit is niet noodzakelijk, ik heb het ook wel eens gedaan zonder blokkeer pen.
Volgt nu een korte beschrijving van de werkzaamheden.
Neem de min-pool van de accu los.
Demonteer de multiriem door of de dynamo te ontspannen of de spanrol te lossen.
Blokkeer eventueel de krukas.
Demonteer de poelie van de multiriem door de bout los te draaien, deze kan in de weg zitten.
De distributiekappen hierna losnemen.
Los de moer van de spanrol en draai deze weg.
Nu kan de riem afgenomen worden.
Vervang ook de geleiderol en de spanrol.
Kan een hoop narigheid voorkomen.
In elkaar zetten in omgekeerde volgorde.
Let op de juiste draairichting van de riem en dat de merktekens op de riem overeenkomen met de merktekens op de poelies.
De riem op spanning brengen gebeurd door een bout in de achterste distributiedeksel te draaien waardoor de spanrol verdraaid wordt. Hiertoe is een gat met een schoefdraad in het deksel gemaakt.
Vergeet niet na het spannen de bout te verwijderen. Het is mij al eens gebeurd

Monteer de multiriem poelie.
Draai de motor een paar keer rond in de draairichting.
Monteer nu de deksels weer.
Ook meteen een nieuwe multiriem en de eventueel daarbij behorende spanrol monteren.
Sluit de accu weer aan.
Stel de radio en de klok weer juist in.
Start de auto en luister of er geen bijgeluiden te horen zijn.
Ruim je gereedschap op en ga een eindje rijden om te vieren dat je zelf je riem vervangen hebt

Susses.
Antonio.
PS. Eventueel heb ik het werkplaatshandboek via de mail beschikbaar.
Renault, a way of life!
-------------------------------------------------------------------------------------
Mijn auto's: R5 GTS Fashion '89, R5 GTX '87.
-------------------------------------------------------------------------------------
Mijn auto's: R5 GTS Fashion '89, R5 GTX '87.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 2
- Berichten: 2824
- Lid geworden op: 30 sep 2004
- Laatste bezoek: 30 jul 2017 19:22
- Actief als: particulier
- Locatie: Emmeloord
Renault, a way of life!
-------------------------------------------------------------------------------------
Mijn auto's: R5 GTS Fashion '89, R5 GTX '87.
-------------------------------------------------------------------------------------
Mijn auto's: R5 GTS Fashion '89, R5 GTX '87.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 6 Reacties
- 256 Weergaves
-
Laatste bericht door RoelvanHoof
-
- 1 Reacties
- 631 Weergaves
-
Laatste bericht door Pepone
-
- 0 Reacties
- 182 Weergaves
-
Laatste bericht door Oli4
-
- 0 Reacties
- 126 Weergaves
-
Laatste bericht door ijtsehummel
-
- 5 Reacties
- 552 Weergaves
-
Laatste bericht door mechanic
-
- 2 Reacties
- 249 Weergaves
-
Laatste bericht door Eddie-56
-
- 5 Reacties
- 505 Weergaves
-
Laatste bericht door mechanic