ik ben een vrij handige sleutelaar en heb al wat distributieriemen vervangen van diverse Renaults.
Maar nu heb ik een scenic 2.0 van '98, daar ligt de motor dwars voorin met weinig ruimte.
Is dat zelf te doen? en is daar speciaal gereedschap voor nodig?
is er ergens een werkplaats handboek te vinden online?
distrubutieriem vervangen scenic I 1998
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 2
- Laatste bezoek: 08 mei 2025 08:31
- Actief als: particulier
Re: distrubutieriem vervangen scenic I 1998
Ik kan je alle info sturen die je nodig hebt, maar de vraag die belangrijk is: is het een 16V motor, daar heb je speciaal gereedschap voor nodig. Bij een 8 klepper niet.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - 4-posting-stubborn
- Laatste bezoek: 31 jul 2013 21:40
Dank je mechahic! Super. Het is een F3J motor 2.0 , weet niet of het een 8 of 16 Klepper is .
Maar alle info is welkom.
Maar alle info is welkom.
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Laatste bezoek: 08 mei 2025 08:31
De f3 motor is een 8 klepper, waarvan de riem vrij simpel te vernieuwen is. Krukas is met spie, dus je kunt de krukaspoulie losrammelen met de luchthamer zonder te blokkeren.
Onderste pendelsteun los, rechts voor wiel en wielkuip weg halen, motor ondersteunen met krikje en stukje rubber/hout ertussen, bovenste motorsteun los, multiriem los. Dan kun je de distributiedeksels loshalen en de motor op tijd draaien zodat de merktekens op het krukas tandwiel op 6 uur staat, en die op het nokkenas tandwiel op 12 uur. Spanrol los, nieuwe riem erop leggen zodat de tekens ook overeen komen met die van de tandwielen, riem spannen en in omgekeerde volgrorde terugmonteren. Waterpomp wordt door de multiriem aangedreven, maar altijd slim ook gelijk te vernieuwen. Haal zelf altijd de poulie van de waterpomp los zodat je wat meer ruimte hebt bij de distributie riem.
Controleer/vervang lekkende keerringen achter de distributie ook meteen.
Het vastzetten van de krukasbout doe ik altijd met de luchtsleutel, wel met enig beleid uiteraard. Na jaren ervaring weet ik wel hoe vast het moet.
Al met al, nieuwe distributieriem incl loop en spanrol, nieuwe multiriem en spanrol, en waterpomp en je bent weer het mannetje voor 5 jaar of 120.000km.
Onderste pendelsteun los, rechts voor wiel en wielkuip weg halen, motor ondersteunen met krikje en stukje rubber/hout ertussen, bovenste motorsteun los, multiriem los. Dan kun je de distributiedeksels loshalen en de motor op tijd draaien zodat de merktekens op het krukas tandwiel op 6 uur staat, en die op het nokkenas tandwiel op 12 uur. Spanrol los, nieuwe riem erop leggen zodat de tekens ook overeen komen met die van de tandwielen, riem spannen en in omgekeerde volgrorde terugmonteren. Waterpomp wordt door de multiriem aangedreven, maar altijd slim ook gelijk te vernieuwen. Haal zelf altijd de poulie van de waterpomp los zodat je wat meer ruimte hebt bij de distributie riem.
Controleer/vervang lekkende keerringen achter de distributie ook meteen.
Het vastzetten van de krukasbout doe ik altijd met de luchtsleutel, wel met enig beleid uiteraard. Na jaren ervaring weet ik wel hoe vast het moet.
Al met al, nieuwe distributieriem incl loop en spanrol, nieuwe multiriem en spanrol, en waterpomp en je bent weer het mannetje voor 5 jaar of 120.000km.
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-