Diverse elektronica (?) problemen Scenic II nov 2008

Radio, elektrische ruiten & stoelverstelling, centrale vergrendeling, etc.
Plaats reactie

Topic author
JuliusF13
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 3
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 jan 2020 22:09
Actief als: particulier

Diverse elektronica (?) problemen Scenic II nov 2008

Bericht door JuliusF13 »

Hallo,

Sinds afgelopen weekend ben ik in het bezit van een mooie Scenic II van nov. 2008, met slecht 125.000 op de teller. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen met een aantal vage problemen die optreden. Niet continue, maar wisselend. Dat lijkt me het meest lastige ;)

Wat zijn de problemen

Continue probleem:
* Ventilator wacht minuten lang om te gaan blazen en gaat dan ook spontaan uit en weer aan. Dit is een continue probleem (kachelweerstand of kabels/connectoren?)
* Dakraam gaat goed open, maar niet echt dicht. Met nog ca. 1/4 te gaan hobbelt het dakraam en moet ik het handmatig helpen op dicht te gaan anders blijft het open staan.
Bij ontgrendelen van de deurvergrendeling (keyless) hoor ik een vreemd geluid/geratel ergens onder de motorkap. Vergrendeling werkt verder goed.

Afwisselende problemen:
* Verschillende ramen gaan niet open, soms geen enkele. Bijv. een dag later werkt alles weer weer
* Geen enkele knop op de Carminat radio werkt, stuurbediening volume en zender keuze werkt dan wel.Ook dit kan een dag of paar uur stilstand weer werken.

Ik hoop dat ik geen "maandagochtend Scenic" heb gekocht. Dit is mijn 7e Scenic, w.o. een paar als lease auto, maar heb dit soort problemen nooit eerder ondervonden.

Vast bedankt, groet Juul

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

RichTrip
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 3
Berichten: 3306
Lid geworden op: 11 dec 2009 10:35
Actief als: particulier
Locatie: Overijssel

Re: Diverse elektronica (?) problemen Scenic II nov 2008

Bericht door RichTrip »

-Als de ventilator werkt, kun je dan verschil opmerken als je van ventilatorstand wisselt? Zo ja, dan lijkt het een ventilatorprobleem, bij geen verschil kan het de weerstand zijn.
-Het dakraam heeft onderhoud nodig qua smering van de geleiders. Dit wordt vaak achterwege gelaten. Dus goed de geleiders checken op vuil en zo nodig de nodige smering aanbrengen volgens voorschrift
-Ik kan niet echt een relatie bedenken tussen Keyless en een ratel in de motoruimte. Wellicht wordt er het nodige alvast opgestart als de deuren ontgrendelen. Wellicht een check als je de motorkap open hebt staan om te controleren waar het geluid vandaan komt?
-Wat de ramen betreft, wellicht even checken of de bodem van het opbergbakje onder de mat voor de bestuurdersstoel nat is. Is dat zo, dan kan er corrosie optreden in de stekkers onder de bestuurdersstoel welke wellicht deze klachten kunnen veroorzaken.
-Welke radio zit er in de Scenic? Dat kunnen er twee zijn met Carminat navigatie: CD-navigatie of DVD-navigatie. De laatste heeft joystick bediening tussen de voorstoelen op de verschuifbare middenconsole.
Nu: Twingo II 1.6 16V Renault Sport Gordini CUP 2011 Bleu Malte (TERNT)
Ex: Twingo II 1.2 16V Dynamique 2011 Rouge Dyna (TENNJ)
Ex: Grand Scenic 2.0 16V Serié Limiteé Tech Line LPG-G3 2006 Gris Beige (TEC66)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
JuliusF13
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 3
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 jan 2020 22:09
Actief als: particulier

Re: Diverse elektronica (?) problemen Scenic II nov 2008

Bericht door JuliusF13 »

Dank voor je snelle reactie.

* Ventilator maakt geen verschil als hij werkt en ik de knop druk, dus weerstand/kabel dan denk je?
* Ik zal het raam smeren, had al WD40 geprobeerd maar dat hielp niet echt
* De ratel komt uit de koplamp (Xenon). Net alsof die zich "opricht"
* Bakje in de vloer is kurkdroog
* Radio is met DVD navigatie en 3 CD-wisselaar in de radio met joystick bediening op de middenconsole.

Kan het zijn dat de computer rot is met zoveel vage klachten?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

RichTrip
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 3
Berichten: 3306
Lid geworden op: 11 dec 2009 10:35
Actief als: particulier
Locatie: Overijssel

Re: Diverse elektronica (?) problemen Scenic II nov 2008

Bericht door RichTrip »

* Ventilator maakt geen verschil als hij werkt en ik de knop druk, dus weerstand/kabel dan denk je?
Als de ventilator niet van snelheid veranderd tijdens het drukken op de beide ventilator toetsen (klein/groot ventilator icoontje), dan is vrijwel zeker de weerstand defect, zit achter het dashboard
* Ik zal het raam smeren, had al WD40 geprobeerd maar dat hielp niet echt
Je moet echt smeren met een soort van vaseline, controleer ook de rubbertjes van de geleiders
* De ratel komt uit de koplamp (Xenon). Net alsof die zich "opricht"
De lampen gaan tijdens het starten op en neer, hier is dus duidelijk iets defect in de koplampunit
* Bakje in de vloer is kurkdroog
Prima!
* Radio is met DVD navigatie en 3 CD-wisselaar in de radio met joystick bediening op de middenconsole
Als de knoppen op de wisselaar niet te bedienen zijn, maar de radio verder wel werkt, dan is zeer wss de flatcable, welke de unit verbind met het frontpaneel, losgeschoten. Meestal gebeurd dit doordat wordt geprobeerd de unit op de verkeerde manier uit het dashboard te halen. Het is overigens een 6-CD wisselaar.

Dit is duidelijk een Scenic II met wat achterstallig onderhoud. Ik ga er van uit dat dit ook van invloed is geweest op de prijs. Het meeste is toch tijdens de bezichtiging al wel naar voren gekomen, neem ik aan. Gezien de vragen op het forum zal er dus ook geen garantie of iets dergelijks zijn.
Nu: Twingo II 1.6 16V Renault Sport Gordini CUP 2011 Bleu Malte (TERNT)
Ex: Twingo II 1.2 16V Dynamique 2011 Rouge Dyna (TENNJ)
Ex: Grand Scenic 2.0 16V Serié Limiteé Tech Line LPG-G3 2006 Gris Beige (TEC66)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
JuliusF13
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 3
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 jan 2020 22:09
Actief als: particulier

Re: Diverse elektronica (?) problemen Scenic II nov 2008

Bericht door JuliusF13 »

RichTrip schreef:* Ventilator maakt geen verschil als hij werkt en ik de knop druk, dus weerstand/kabel dan denk je?
Als de ventilator niet van snelheid veranderd tijdens het drukken op de beide ventilator toetsen (klein/groot ventilator icoontje), dan is vrijwel zeker de weerstand defect, zit achter het dashboard
Ik heb de weerstand vervangen, geen verotte connectoren gelukkig en de ventilator werkt weer 100%!!
* Ik zal het raam smeren, had al WD40 geprobeerd maar dat hielp niet echt
Je moet echt smeren met een soort van vaseline, controleer ook de rubbertjes van de geleiders
* De ratel komt uit de koplamp (Xenon). Net alsof die zich "opricht"
De lampen gaan tijdens het starten op en neer, hier is dus duidelijk iets defect in de koplampunit
Nog eens goed geluistert, het is geen ratel maar een mechanisme wat ik hoor. Dit laat ik even zo.
* Bakje in de vloer is kurkdroog
Prima!
* Radio is met DVD navigatie en 3 CD-wisselaar in de radio met joystick bediening op de middenconsole
Als de knoppen op de wisselaar niet te bedienen zijn, maar de radio verder wel werkt, dan is zeer wss de flatcable, welke de unit verbind met het frontpaneel, losgeschoten. Meestal gebeurd dit doordat wordt geprobeerd de unit op de verkeerde manier uit het dashboard te halen. Het is overigens een 6-CD wisselaar.
Ik had toch het dashboard open en heb gelijk de aansluiting op de radio gechekd. Deze connector (1 conn.) zit goed vast. Is dit de aanslouiting die je bedoelt? Ik kreeg trouwens gisteren een melding op mijn scherm of de DVD verbonden was o.i.d

Dit is duidelijk een Scenic II met wat achterstallig onderhoud. Ik ga er van uit dat dit ook van invloed is geweest op de prijs. Het meeste is toch tijdens de bezichtiging al wel naar voren gekomen, neem ik aan. Gezien de vragen op het forum zal er dus ook geen garantie of iets dergelijks zijn.
De ventilator werd wel keurig verteld. De auto heeft alle beurten gehad (bij 118.000 ook distr. weer vervangen). De andere dingen kwamen spontaan en gingen weer spontaan weg behalve de radio, nadat ik de auto (zonder garantie) had opgehaald.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

RichTrip
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 3
Berichten: 3306
Lid geworden op: 11 dec 2009 10:35
Actief als: particulier
Locatie: Overijssel

Re: Diverse elektronica (?) problemen Scenic II nov 2008

Bericht door RichTrip »

Het betreft een flat cable die je bijna niet kunt zien. Hij is een heel klein beetje zichtbaar aan de linker kant, boven het aluminium vergrendelings klemmetje.
De kabel verbindt de unit zelf met het front aan de voorzijde.
Nu: Twingo II 1.6 16V Renault Sport Gordini CUP 2011 Bleu Malte (TERNT)
Ex: Twingo II 1.2 16V Dynamique 2011 Rouge Dyna (TENNJ)
Ex: Grand Scenic 2.0 16V Serié Limiteé Tech Line LPG-G3 2006 Gris Beige (TEC66)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht