Ad-blocker gedetecteerd: Onze website wordt mogelijk gemaakt door online advertenties aan onze bezoekers te tonen. Overweeg om ons te ondersteunen door uw ad-blocker uit te schakelen op onze website.
Na meer dan 10000 vrijwel probleemloze kilometers had ik deze week voor het eerst een echte storing. Bij het starten bij de supermarkt kreeg ik ineens de melding "Stop electr storing GEVAAR". Uit en aan zetten hielp niet, maar de auto reed gewoon en ik kon geen enge luchtjes ontdekken dus ben ik heel langzaam de 4 km naar huis gereden. Daar Renault mobiel gebeld en die zouden hem komen halen. Na ongeveer een kwartiertje nog wat spullen uit de auto gepakt en voor de lol nog eens geprobeerd. Geen storing meer, dus Renault mobiel afgebeld en een afspraak gemaakt bij de dealer. Daar is ie eergister geweest en ze hebben de storingen uitgelezen. Ze konden echter niet vinden welke storing nou precies de melding had gegeven (er staat geen tijd bij uitgelezen odb storingen). Nu is alles gewist en wachten we op de volgende keer dat het voorkomt. De storingen waren o.a. CANBUS storing (2X) en oververhitting motor (van die laatste kan ik me herinneren dat ik een keer een seconde lang die melding op het dashboard heb gezien). Er is ook nog gebeld met Renault Nederland en die gaven het advies de laadinstallatie na te laten kijken door een elektricien. Dat vind ik nogal belachelijk: de auto was 4Km verwijderd van de laadinstallatie op het moment van storing, hij is netjes door een Uneto-Vni installateur aangelegd 4 maanden geleden en de auto heeft al 100X probleemloos geladen (na vervanging van aardlek).
Mijn plan is dus nu om zelf zo nu en dan de storingen maar uit te lezen. De ObdII aansluiting heb ik al gevonden tijdens het stofzuigen
Heeft iemand hier op het forum ervaring met een goede en goedkope (bijvoorbeeld op DX.com) OBD lezer voor Renault? Ik heb alleen ervaring met die van Citroen.
En wij maar raden over wat voor Renault het gaat.
Met in de handel verkrijgbare OBD lezers kan je niet diep genoeg in de Renault-software, realiseer je dat wel.
En als het een elektrische auto betreft zou ik maar heel voorzichtig zijn, vooral met oververhitting.
Laat dit aan specialisten over voor er ongelukken gebeuren.
mvg WillemS
p.s. als er in de werkplaats aan zulke wagens gesleuteld wordt dient de werkplek niet voor niets afgezet te worden(als het goed is).
Ik heb het aan de specialisten overgelaten en die kunnen niet eens herleiden welke storing nou precies de melding op het dashboard heeft gegeven. De specialisten bij renault nederland wijzen meteen naar mijn laadinstallatie als de oorzaak. Met alle respect, maar ik heb niet het gevoel dat ze erbovenop zitten. Ik ga ook niet sleutelen aan de auto, maar ik mag toch wel de foutcodes uit mijn eigen auto uitlezen?
Mijn bedoeling is ook alleen maar aan de dealer te kunnen vertellen welke foutcode erbij is gekomen als het nog een keer voorkomt. Dan kunnen zij wat gerichter zoeken en echt iets oplossen.
Op zich wel interessant, maar mij totaal onbekend.
Kan je een linkje geven voor wat meer uitleg? Plug je die dan in een stekker? Waar bevindt die stekker zich?
Kan je de codes dan vervolgens ontcijferen?
Allez, veel vragen waarop hier misschien een antwoord komt.
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar zonder ladingsverliezen
www.fivari.be
OBD is een (dacht ik) wettelijk voorgeschreven standaard voor diagnoses van auto's. Elke auto moet een OBD stekker hebben die bereikbaar is van binnen de auto. Bij de Zoe zit ie in de middenconsole onder de bodem van het voorste bakje. Enige probleem is dat je naast veel standaard foutcodes ook merk- en auto specifieke codes hebt. Zo is citroen de enige met foutcodes voor een hydropneumatisch veersysteem. En voor een Zoe zal het ook wel zo zijn. Beetje algemene info hier: http://en.wikipedia.org/wiki/On-board_diagnostics. Googelen op OBDII geeft ook veel info.
Dit zijn specifieke uitlees apparaten voor Renault. Zo heeft ieder automerk z'n eigen apparatuur.
Bosch heeft KTS maar daar kan je niet alles mee. Vaak zal dan ook een universeel garage toch bij de Dealer terecht moeten om bepaalde zaken te laten doen. Geldt voor bijna alle automerken op de markt.
mvg WillemS
Vorige week ook die melding gehad, de ochtend na een intensieve wasbeurt. Net Croma; even wachten en klaar (storing weg ca. een kwartier na afsluiten en niet meer terug gezien)
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kWh - >200.000km | Tesla Model3 - maart 2024 - 57kWh | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kWh
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Ik maak even een nieuwe draad aan om dit soort gevallen een beetje overzichtelijk te houden. De horror ervaring van ECO-Roller op dit punt beangstigen mij. Na mijn verhaal over de BMS update had ik niet verwacht hier zo snel terug te komen, helaas....
Heb Espace 2.0 DCI, 145.000km, Initiale uit 2014. De electrische fan in motorcompartiment draait in de winter bij 0 graden en zojuist de motor gestart. Dus geen sprake van hoge of verhoogde koelwater temperatuur. Al paar maal naar gekeken door van...
Goedemiddag mede renaultrijders
Sinds kort ben ik eigenaar van een megane 3 estate (gt line) uit 2012 na jaren met de espace van 2007 te hebben gereden
Met het proefrijden werkten de achterramen prima helaas nu dus niet meer nadat ze de trekhaak...
Afgelopen week heeft mijn kangoo een stop teken gekregen waarbij hij uitvalt. nu is mijn brandstof filter vervangen, maar ik krijg lucht belletjes in mijn brandstof leiding die soms in kleine hoeveelheden komen en soms veel. is dit gewoon een...
Ik hoop dat iemand mij kan helpen met mijn issue.
Ik heb een Kadjar uit 2017. Nu geeft hij regelmatig een start/stopmelding waarbij mijn automatische handrem niet meer losgaat bij het wegrijden.
Herkent iemand dit probleem? Of beter, weet iemand een...
Goedenavond, zoals de titel zegt blijft zekering 19 doorbranden in mijn Scénic II 1.6 16V uit 2005. Ik moet erbij vermelden dat deze zekering in de loop der tijd vaker is vervangen. Volgens de Renault garage was dit destijds een bekend probleem....