[INFO] Ergonomie stoel weer werkende krijgen

Plaats hier je technische instructies omtrent de R25
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
Mathijs
Donateur
Donateur
Posts in topic: 2
Berichten: 3479
Lid geworden op: 27 aug 2004
Laatste bezoek: 23 mar 2025 10:02
Actief als: particulier
Locatie: 森の中で - нахуй Путина, блядь сын
Contacteer:

[INFO] Ergonomie stoel weer werkende krijgen

Bericht door Mathijs »

De ergonomie stoel, destijds een (niet al te goedkope) extra accessoire voor o.a. de Renault 25

Door het drukken op een knopje bij de stoel, kon een 5-tal gebieden van de stoel harder of zachter gemaakt worden, en zo meer of minder steun geven.

Het maakte de toch al comfortabele R25 qua zitgenot helemaal af.

Jammer genoeg blijkt dat op termijn het systeem het soms haast niet meer doet, of zelfs helemaal niet.
Soms zit dat in het kussentje of de luchtleiding daarnaartoe, maar vaak hoort men het pompje niet eens meer pompen, en zit het venijn ergens anders.

De werking van het knoppenpaneel is eenvoudig doch doordacht.
De knopjes bedienen via een stangetje de schakelaar, en het knopje zelf is eigenlijk het ventiel waarmee de lucht uit de pomp naar het juiste gebied gebracht wordt.
Wordt het knopje aan de andere zijde ingedrukt, dan wordt de pomp niet in werking gezet, doch alleen het ventiel een stukje geopend zodat de lucht weer kan ontsnappen.

Er zijn twee methode's om één en ander weer aan de praat te krijgen.
Doorgaans is namelijk het hoofdschakelaartje vuil of door andere oorzaken niet helemaal goed meer.

De makelijkste methode is om de meest voorste schakelaar er voorzichtig uit te wippen, en royaal met contactspray het hoofdschakelaartje (helemaal vooraan) te besproeien en een paar keer tijdens dat sproeien op 1 van de andere knopjes te drukken.

De meest zekere methode is een partij werk, maar geeft veel meer zekerheid.
Dat is de methode waar ik hier nu verder op inga.


We praten over een dergelijke stoel (afgebeeld de bestuurderstoel)
ergo-01.jpg
Deze stoel dient losgemaakt te worden van de auto, door middels van 2-moertjes vooraan (bereikbaar via onderzijde van de auto) en 2-inbusbouten achteraan.
Dan kan de stoel wat naar achteren gekanteld worden, en komt er een boutje tevoorschijn waarmee het knoppenpaneel aan de stoel vastzit (steeksleutelmaatje 10)
ergo-03.jpg
Na verwijderen van dit boutje, kan met wat beleid het paneeltje voldoende ver van de stoel loskomen
ergo-04.jpg
Dat is noodzakelijk, omdat men bij deze kruiskop schroef moet kunnen komen
ergo-05.jpg
Pas na verwijdering van deze kruiskopschroef, kan het dekseltje eraf
ergo-06.jpg
Plakbandje verwijderen
ergo-07.jpg
...en ook de bovenkant kan dan met beleid en voorzichtheid eraf (steeksleutel alleen voor foto)
ergo-08.jpg
De onderkant van het electrische schakelaartje wordt nu bereikbaar
ergo-09.jpg
ergo-10.jpg
Met een kleine schroevendraaier en wat wrikwerk, laat deze schakelaar zich verwijderen
ergo-11.jpg
ergo-12.jpg
Nu kunnen de soldeerverbindingen goed bekeken worden op breukjes, en de schakelaar kan goed schoongemaakt worden of vervangen.
Dergelijke schakelaars zijn bij electronica zaken voor weinig geld te verkrijgen.
De 'contact-spray-lover' kan natuurlijk ook makkelijker spuiten in een dergelijk losgemaakt contact, zonder risico het plastic van de schakelaars te beschadigen doordat deze soms (afhankelijk o.a. van het merk contactspray) wit uitslaan (niet herstelbaar).

Terugmonteren gaat in omgekeerde volgorde, voor diegenen die de foto's te vaag vinden, zal ik nog wat andere foto's opzoeken.



Succes, en voor vragen, mail maar.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Mathijs
Donateur
Donateur
Posts in topic: 2
Berichten: 3479
Lid geworden op: 27 aug 2004
Laatste bezoek: 23 mar 2025 10:02
Actief als: particulier
Locatie: 森の中で - нахуй Путина, блядь сын
Contacteer:

Nog wat extra foto's

Bericht door Mathijs »

Nee, ik wil dit topic niet extreem groot maken, de site traag of het dataverkeer omhoog jagen.
Wel wil ik goed duidelijk zijn, dus los van bovenstaande foto's, nog wat extra beeldmateriaal om zo goed mogelijk geïnformeerd te zijn.

Denk eraan dat je op de foto kunt klikken voor een grote exemplaar!!


De stekker onderaan de stoel van een Ergonomie stoel
DCP_0881.JPG
Een scherpe foto van de onderzijde van het knoppenpaneel.
Dit is de bijrijdersstoel, het electrische schakelaardje bevindt zich helemaal rechts op de foto
DCP_0882.JPG
Een scherpe foto van de zijkant van het knoppenpaneel.
Dit is de bestuurderstoel, echter, wederom bevindt het schakelaartje zich helemaal rechts
DCP_0889.JPG
DCP_0890.JPG
Hier is het schakelaartje eruit gehaald
DCP_0883.JPG
Dit schroefje is de reden waarom je niet zonder het spul te beschadigen goed erbij kan
DCP_0888.JPG
DCP_0884.JPG
Het boutje waarmee het knoppenframe aan het stoelframe vastzit.
De stekker die je op de foto ziet, is van de luchtpomp
DCP_0885.JPG
Dit is de luchtpomp aan de onderzijde van de stoel.
ergo-14.jpg
ergo-15.jpg
Minder relevant, maar nog een foto, met voornamelijk de voor-achter verstelling afgebeeld.
DCP_0886.JPG
Minder relevant, maar nog een foto, met voornamelijk de hoog-laag verstelling afgebeeld.
DCP_0887.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht