De ergonomie stoel, destijds een (niet al te goedkope) extra accessoire voor o.a. de Renault 25
Door het drukken op een knopje bij de stoel, kon een 5-tal gebieden van de stoel harder of zachter gemaakt worden, en zo meer of minder steun geven.
Het maakte de toch al comfortabele R25 qua zitgenot helemaal af.
Jammer genoeg blijkt dat op termijn het systeem het soms haast niet meer doet, of zelfs helemaal niet.
Soms zit dat in het kussentje of de luchtleiding daarnaartoe, maar vaak hoort men het pompje niet eens meer pompen, en zit het venijn ergens anders.
De werking van het knoppenpaneel is eenvoudig doch doordacht.
De knopjes bedienen via een stangetje de schakelaar, en het knopje zelf is eigenlijk het ventiel waarmee de lucht uit de pomp naar het juiste gebied gebracht wordt.
Wordt het knopje aan de andere zijde ingedrukt, dan wordt de pomp niet in werking gezet, doch alleen het ventiel een stukje geopend zodat de lucht weer kan ontsnappen.
Er zijn twee methode's om één en ander weer aan de praat te krijgen.
Doorgaans is namelijk het hoofdschakelaartje vuil of door andere oorzaken niet helemaal goed meer.
De makelijkste methode is om de meest voorste schakelaar er voorzichtig uit te wippen, en royaal met contactspray het hoofdschakelaartje (helemaal vooraan) te besproeien en een paar keer tijdens dat sproeien op 1 van de andere knopjes te drukken.
De meest zekere methode is een partij werk, maar geeft veel meer zekerheid.
Dat is de methode waar ik hier nu verder op inga.
We praten over een dergelijke stoel (afgebeeld de bestuurderstoel)
Deze stoel dient losgemaakt te worden van de auto, door middels van 2-moertjes vooraan (bereikbaar via onderzijde van de auto) en 2-inbusbouten achteraan.
Dan kan de stoel wat naar achteren gekanteld worden, en komt er een boutje tevoorschijn waarmee het knoppenpaneel aan de stoel vastzit (steeksleutelmaatje 10)
Na verwijderen van dit boutje, kan met wat beleid het paneeltje voldoende ver van de stoel loskomen
Dat is noodzakelijk, omdat men bij deze kruiskop schroef moet kunnen komen
Pas na verwijdering van deze kruiskopschroef, kan het dekseltje eraf
Plakbandje verwijderen
...en ook de bovenkant kan dan met beleid en voorzichtheid eraf (steeksleutel alleen voor foto)
De onderkant van het electrische schakelaartje wordt nu bereikbaar
Met een kleine schroevendraaier en wat wrikwerk, laat deze schakelaar zich verwijderen
Nu kunnen de soldeerverbindingen goed bekeken worden op breukjes, en de schakelaar kan goed schoongemaakt worden of vervangen.
Dergelijke schakelaars zijn bij electronica zaken voor weinig geld te verkrijgen.
De 'contact-spray-lover' kan natuurlijk ook makkelijker spuiten in een dergelijk losgemaakt contact, zonder risico het plastic van de schakelaars te beschadigen doordat deze soms (afhankelijk o.a. van het merk contactspray) wit uitslaan (niet herstelbaar).
Terugmonteren gaat in omgekeerde volgorde, voor diegenen die de foto's te vaag vinden, zal ik nog wat andere foto's opzoeken.
Succes, en voor vragen, mail maar.
[INFO] Ergonomie stoel weer werkende krijgen
-
Topic author - Donateur
- Posts in topic: 2
- Berichten: 3479
- Lid geworden op: 27 aug 2004
- Laatste bezoek: 23 mar 2025 10:02
- Actief als: particulier
- Locatie: 森の中で - нахуй Путина, блядь сын
- Contacteer:
[INFO] Ergonomie stoel weer werkende krijgen
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Donateur
- Posts in topic: 2
- Berichten: 3479
- Lid geworden op: 27 aug 2004
- Laatste bezoek: 23 mar 2025 10:02
- Actief als: particulier
- Locatie: 森の中で - нахуй Путина, блядь сын
- Contacteer:
Nog wat extra foto's
Nee, ik wil dit topic niet extreem groot maken, de site traag of het dataverkeer omhoog jagen.
Wel wil ik goed duidelijk zijn, dus los van bovenstaande foto's, nog wat extra beeldmateriaal om zo goed mogelijk geïnformeerd te zijn.
Denk eraan dat je op de foto kunt klikken voor een grote exemplaar!!
De stekker onderaan de stoel van een Ergonomie stoel Een scherpe foto van de onderzijde van het knoppenpaneel.
Dit is de bijrijdersstoel, het electrische schakelaardje bevindt zich helemaal rechts op de foto Een scherpe foto van de zijkant van het knoppenpaneel.
Dit is de bestuurderstoel, echter, wederom bevindt het schakelaartje zich helemaal rechts Hier is het schakelaartje eruit gehaald Dit schroefje is de reden waarom je niet zonder het spul te beschadigen goed erbij kan Het boutje waarmee het knoppenframe aan het stoelframe vastzit.
De stekker die je op de foto ziet, is van de luchtpomp Dit is de luchtpomp aan de onderzijde van de stoel. Minder relevant, maar nog een foto, met voornamelijk de voor-achter verstelling afgebeeld. Minder relevant, maar nog een foto, met voornamelijk de hoog-laag verstelling afgebeeld.
Wel wil ik goed duidelijk zijn, dus los van bovenstaande foto's, nog wat extra beeldmateriaal om zo goed mogelijk geïnformeerd te zijn.
Denk eraan dat je op de foto kunt klikken voor een grote exemplaar!!
De stekker onderaan de stoel van een Ergonomie stoel Een scherpe foto van de onderzijde van het knoppenpaneel.
Dit is de bijrijdersstoel, het electrische schakelaardje bevindt zich helemaal rechts op de foto Een scherpe foto van de zijkant van het knoppenpaneel.
Dit is de bestuurderstoel, echter, wederom bevindt het schakelaartje zich helemaal rechts Hier is het schakelaartje eruit gehaald Dit schroefje is de reden waarom je niet zonder het spul te beschadigen goed erbij kan Het boutje waarmee het knoppenframe aan het stoelframe vastzit.
De stekker die je op de foto ziet, is van de luchtpomp Dit is de luchtpomp aan de onderzijde van de stoel. Minder relevant, maar nog een foto, met voornamelijk de voor-achter verstelling afgebeeld. Minder relevant, maar nog een foto, met voornamelijk de hoog-laag verstelling afgebeeld.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 0 Reacties
- 401 Weergaves
-
Laatste bericht door Jolandavdv
-
- 3 Reacties
- 477 Weergaves
-
Laatste bericht door houtsnip1949
-
- 0 Reacties
- 468 Weergaves
-
Laatste bericht door R4YIV
-
- 0 Reacties
- 105 Weergaves
-
Laatste bericht door Pep65
-
- 1 Reacties
- 303 Weergaves
-
Laatste bericht door Mathijs
-
- 1 Reacties
- 416 Weergaves
-
Laatste bericht door Tomb27
-
- 0 Reacties
- 84 Weergaves
-
Laatste bericht door Snoekie92