espace 3 op 3 cilinders

Plaats reactie

Topic author
reneD
2-hit-miracle
2-hit-miracle
Posts in topic: 2
Laatste bezoek: 29 nov 2010 12:41
Actief als: particulier

espace 3 op 3 cilinders

Bericht door reneD »

Ik heb een Espace 3 uit 2000, f4r 2.0 16v automaat.

De Espace staat al ongeveer een half jaar stil wegens emigratie, en toen ik er weer eens mee wou rijden
merkte ik dat hij na het starten heel erg "bokt", net of hij op 3 cilinders loopt.

Eerst de auto uitgelezen met behulp van de Clib, en er stonden allerlei foutmeldingen in zoals
onvoledige verbranding, en injector 4 slechte verbinding.
De man die hem uitlas zei dat meestal de (pen)bobine kapot gaat bij dit type, dus dat moest ik eerst
maar eens vervangen. Deze op de meest rechtse cilinder vervangen, en zelfde probleem.

Hij zei ook dat cilinder 1 aan de kant van de distributieriem zit, terwijl ik ergens op internet las
dat je vanaf de bakzijde moet beginnen met tellen.
Dus... heb ik bij de juiste cilinder de bobine vervangen?

Na verder lezen op internet zie ik dat vaak de rubbers van de injector kapot gaat, of een lekke koppakking.
Nadat ik m gisteren startte met de vervangen bobine kwam er wel veel roestwater uit de uitlaat,
maar dat kan natuurlijk ook van het lange stilstaan zijn?

Is het veel werk om een injector te vervangen? Ik kon er op internet niet veel van vinden.
Moet daarvoor het hele inlaattraject eraf? Omdat ze eronder zitten kun je er anders niet echt bij volgens mij?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53

Re: espace 3 op 3 cilinders

Bericht door WillemS »

Wissel de bobine dan eens met die andere kant.
Ik zou alle 4 de bougies vervangen als je toch bezig bent en natuurlijk de olie en filters verversen.
Je kunt de stekkertjes van de injectoren een voor een loshalen en inspuiten met kontaktreiniger.
Gooi ook een injector cleaner in je tank(eigenlijk moet de brandstof ook vervangen worden).
SUC6

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

RPS
lid
lid
Laatste bezoek: 04 apr 2012 16:28

Bericht door RPS »

Zelf een keer dit probleem gehad door een vuil deeltje in de injector.
door met lopende motor een voor een de bougiekappen los te trekken(even een werkhandschoen aantrekken ivm schokken die je voelt) kun je makkelijk uitzoeken welke cilinder het is.
Ook ik heb in eerste instantie het probleem gezocht in de ontstekingskant ook een van de bobines vervangen en onderling uitgewisseld, geen resultaat. Toen ik wist welke cilinder het was de injector gedemonteerd, dit gaat grotendeels op gevoel want je kunt er niet lekker bij om te kijken (een spiegeltje maakt het een stukje makkelijker).
Toen ik ging informeren hoe deze dingen gereinigd worden kreeg ik de mededeling dat dit ''ultrasoon'' gebeurt, lekker dan als je op zaterdagmiddag voor je huis aan het sleutelen bent, dat heb je niet zomaar tot je beschikking.
Na even bedacht te hebben hoe zo'n injector werkt en wordt aangestuurt, heb ik een 12 volt adapter genomen en deze op de injector aangesloten, hierdoor komt deze in de ''open'' stand te staan, ik heb wel de beschikking over een compressor met luchtpistool, dus de injector in een stuk keukenrol gewikkeld en in tegengestelde richting dan de normale stroomrichting van de brandstof de injector doorgeblazen met het luchtpistool. Door het stuk keukenrol kon ik zien wat er uitgekomen was, in mijn geval een schilvertje van ongeveer 0,5 milimeter.
Hierna het spul weer gemonteerd en lopen als een zonnetje. Ik heb hierna wel een injector reiniger toegevoegd aan mijn brandstof en doe dit sindsdien regelmatig ik heb de slechte gewoonte om mijn tank iedere keer ver leeg te rijden waardoor de kans op vervuiling in het inspuittraject groter is dan wanneer je meer brandstof in je tank houdt.
succes

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
reneD
2-hit-miracle
2-hit-miracle
Laatste bezoek: 29 nov 2010 12:41

Bericht door reneD »

maar iemand die me kan bevestigen of cilinder 1 aan de distributiekant of bakkant zit?

en de injectors zijn er dus uit te halen zonder de rest te demonteren?
rail kun je er dan gewoon afklikken?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

RPS
lid
lid
Laatste bezoek: 04 apr 2012 16:28

Bericht door RPS »

Sorry Rene vergeet te melden dat ik een ''gewone'' 2.0 liter heb (F3R). Dus geen inspuitrail maar gewoon leidingen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53

Bericht door WillemS »

@ ReneD, de eerste cilinder zit aan de zijde van het vliegwiel, dus aan de kant vd bak.
SUC6

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen