Espace IV 2006 3,5L v6, Accu laadt wel/ niet en ODB2

Forumregels
27.3.24 :
Het Espace gedeelte van het forum ondergaat op dit moment een voorjaarsschoonmaak en een kleine metamorfose.

Svp help ons door uw nieuwe vraag in de juiste rubriek te stellen.
---
Elektronica
Radio, elektrische ruiten & stoelverstelling, centrale vergrendeling, etc.

Motorisch
Alles wat met de motor van de Espace te maken heeft.

Onderstel
Aandrijving, wielophanging, (lucht-)vering, schokdempers, stuurinrichting, remmen, versnellingsbakken

Carrosserie en interieur
Krakende stoelen, slecht sluitende deuren, lekkend schuifdak, scheve bumper, dat soort dingen
Plaats reactie

Topic author
SKDJ
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 25
Lid geworden op: 15 sep 2020 13:55
Actief als: particulier
Locatie: Hilversum

Espace IV 2006 3,5L v6, Accu laadt wel/ niet en ODB2

Bericht door SKDJ »

Nou. Bijna alles in orde. Donderdag afspraak om de bak te spoelen, bed ingebouwd, vrijdagochtend vroeg naar Barcelona. Is/was/is het plan.

Gistermiddag voor de lunch even naar 'de dagcamping' gereden. Lunch gegeten en wat video's bekeken en vooral beluisterd, ik rij weg met 15km/u rond het grasveld en op het moment dat ik gas geef om de rijksweg :wink: op te rijden doet de auto 0. Geen gas. Beetje vooruitkomen tot niks, schakelen niks. Ik kon net de bushalte op rijden en daar gaf alles het op. Dashboard zwart. Zelfs het rode éénoog lampje uit bij een poging tot starten na een ratelend relaisgeluid. Nieuwe accu (juni 2021) leeg.

Nou heb ik al eerder het probleem gehad dat de accu niet goed oplaadde, maar dan kreeg ik vooraf al wat signalen. Bijvoorbeeld vreemde meldingen van de boordcomputer. Een vriend van me met een auto en een multimeter kon me helpen de auto te starten en als ik even flink gas gaf kon ik even met flink gas achteruit tot ik gas terugnam. Daarna weer 0 torq omdat de motor geen benzine kreeg. Rem systeem nakijken, ABS nakijken en wat meer meldingen. Motor uit, motor aan, gas geven en weer 15 meter achteruit terug naar het grasveldje van de dagcamping. In 3 slagen stond ik net buiten de gemeentegrens weer in pauzestand.

Nu kon ik wel de ANWB bellen want ook na het laten lopen van de motor en hopelijk opladen bleef de motor uitvallen na een paar meter. De meegenomen multimeter gaf iets meer dan 12,5v aan en beiden dachten we te weten dat het 14v moest zijn om te weten dat de accu opgeladen werd. De vriend met de auto en multimeter is weer vertrokken en 2 uur later was de man van de ANWB er. Ik had nog wel de accu losgekoppeld om de boordcomputer een reset te geven na alle vreemde meldingen.

Na hem te hebben uitgelegd dat ik afgelopen weekend de koelvloeistof had vervangen en dat de overloop over de +pool van de auto is gelopen omdat het plastic dat ik er overheen had gehangen losgelaten had, startte de auto met een jumpstart. De multimeter van de ANWB man gaf 54- van de 800 KW/u die het zou moeten zijn aan. De ANWB man stelde voor een proefrondje om het gras te rijden en dan met hem achter me aan de 3KM mee te rijden naar de garage waar ik de auto zelf kan nakijken. Dynamo was zijn conclusie. Bij de garage aangekomen heeft ie nog één keer de mulimeter gepakt en na 3KM binnen de bebouwde kom gaf de accu nu 420 KW/u aan. En dat is vreemd. Mijn conclusie is; het ligt niet aan de dynamo, maar iets in het laad-circuit doet raar. Ik las later die avond iets over een "exciting-coil". Ik ben al een paar uur op zoek naar het doel van de zekeringen op de pluspoolaansluiting.

Daarnet ben ik ook op zoek gegaan naar de juiste ODB2 scanner omdat het me goed lijkt die voortaan bij me te hebben als me dit soort dingen overkomen. Maar de beste die ik tegenkom is duurder dan veel mensen zeggen dat ie zou moeten kosten (139,00). Is daar advies over te geven en mag daar hier advies over gegeven worden? M'n vakmanschap is ICT-systemen in de breedste zin dus ik wil natuurlijk graag de module waar ik het meest mee kan en mag. Ik weet daarom ook dat ik geen systeem hoef waarmee ik aan dingen kan komen waar ik beter niet aan kan zitten.

Pfff....ik hoop dat iemand van jullie toevallig net tijd en zin heeft om op tijd te reageren zodat ik zo'n 'canclip(?)' snel in huis heb en een fix kan toepassen waarmee ik geen vertraging oploop en donderdag naar Woerden kan rijden en vrijdag naar Barcelona. Ik weet dat jullie passioneel en begenadigd zijn. Ik ben meer dan gelukkig met de hulp en kennis die jullie hier delen. Ik doe mijn best om mijn ervaring ook te delen op een manier waarop een andere hobbyist en liefhebber er genoeg in herkent om zijn of haar problemen snel de baas te kunnen zijn. Bijvoorbeeld hoe kan een accu na 3KM binnen de bebouwde kom van 54 KW/u naar 420 KW/u opgeladen lijken te zijn?
2006 Renault Grand Espace 3.5 V6 Initiale
En een goeie dit keer :shock:
vh Espace I. Fiat Panda, Ford Cortina
X570 AORUS Pro, AMD Ryzen 7 3800x
Lumix GH3, GH4 en 2x BMD Pocket Cinema Cam HD
Die laatste doen minder ter zake maar ik ben net zo blij mee. Bovendien verdienen ze zichzelf terug.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Renault47
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 525
Lid geworden op: 28 aug 2011 10:09
Actief als: particulier

Re: Espace IV 2006 3,5L v6, Accu laadt wel/ niet en ODB2

Bericht door Renault47 »

ik heb dezelfde motor in mijn Vel Satis uit 2003 (althans het type nr. van de motor is V4Y701 het kan zijn dat jij de V4Y715 hebt). Ik denk dat het de dynamo is, een diode die af en toe slecht contact maakt. Ik heb vorig jaar mijn dynamo (Nissan) vervangen omdat ik regelmatig onderweg een storing laadcircuit kreeg (rode waarschuwing stoppen). Op mijn Vel satis zit in de boordcomputer een programmaatje, waarbij je de laadspanning kan aflezen tijdens het rijden. Je ziet dan de spanning normaliter variëren tussen de 13,7 en 14,8 volt, maar ook af en toe plotseling zakken naar 11,3 of 11,7 volt en de storingsmelding. Ik heb de dynamo toen vervangen (€290 met inlevering van de oude) en een nieuwe multiriem. Sindsdien geen probleem meer.
Wat de obd meter betreft: je kan voor een paar euro zo'n Elm uitleesstekkertje kopen en die via bluetooth koppelen, zodat je onderweg als iemand meerijdt de laadspanning kan volgen. Ik heb de app CarBit gedownload.
Renaults vroeger: Dauphine, R8 (2x), Caravelle, R16, R15, R25 2.2, Safrane 2.0, Vel Satis 2.0T, Vel Satis 3.5V6 initiale, nu Captur limited 0.9

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
SKDJ
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 25
Lid geworden op: 15 sep 2020 13:55
Actief als: particulier
Locatie: Hilversum

Re: Espace IV 2006 3,5L v6, Accu laadt wel/ niet en ODB2

Bericht door SKDJ »

Dank je voor de snelle reactie. Dat lijkt mij een prima rationele verklaring voor het onverklaarbare feit dat ie ineens leeg was maar ook ineens weer oplaadde. Ik ben nog wel aan het bedenken hoe het kan dat der accu vannacht met de auto verlaten op de brug toch is leeggelopen tot 9v leveringswaarde. Ik had de sleutel in de auto liggen maar dat mag niet uitmaken lijkt me.
2006 Renault Grand Espace 3.5 V6 Initiale
En een goeie dit keer :shock:
vh Espace I. Fiat Panda, Ford Cortina
X570 AORUS Pro, AMD Ryzen 7 3800x
Lumix GH3, GH4 en 2x BMD Pocket Cinema Cam HD
Die laatste doen minder ter zake maar ik ben net zo blij mee. Bovendien verdienen ze zichzelf terug.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Renault47
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 525
Lid geworden op: 28 aug 2011 10:09
Actief als: particulier

Re: Espace IV 2006 3,5L v6, Accu laadt wel/ niet en ODB2

Bericht door Renault47 »

9 volt betekent vrijwel zeker een kapotte cel. Ik zou de accu vervangen, kijk naar het Renault nummer op de accu, er is een conversietabel van Bosch zodat je de goeie vervanger kan kiezen. Ik heb een S5 011 van Bosch, 85 A en 800A startvermogen. Ben je voor rond de €140 klaar.
Renaults vroeger: Dauphine, R8 (2x), Caravelle, R16, R15, R25 2.2, Safrane 2.0, Vel Satis 2.0T, Vel Satis 3.5V6 initiale, nu Captur limited 0.9

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
SKDJ
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 25
Lid geworden op: 15 sep 2020 13:55
Actief als: particulier
Locatie: Hilversum

Re: Espace IV 2006 3,5L v6, Accu laadt wel/ niet en ODB2

Bericht door SKDJ »

Dag Renault 47. De accu kan uitgesloten worden. Ik heb deze in juni preventief vervangen en heb de oude er ook maar weer eens bij gepakt. Van een vriend kon ik een acculader met diagnose- en herstelprogramma. Beide accu's vertonen hetzelfde fenomeen.

Gisteren ben ik wel voor een afspraak naar Woerden kunnen rijden en weer terug. Hoewel dinsdag de accu 's nachts leeggelopen was, heb ik woensdag beide accu's meegenomen naar huis 's avonds en startte de auto donderdagochtend zonder problemen. Het verschil leek te zijn dat ik de airco uitgeschakeld had omdat de pomp van de airco bij een ingeschakelde airco een rinkelend geluid maakte. Duidelijk aan zijn einde. Daarom die ochtend ook maar meteen de zekering van de airco (en het parkeersysteem :-/ ) er tussenuit gehaald. Vervolgens kon ik zonder verdere problemen naar Woerden waar de bak gespoeld is met draaiende motor. Hier hield alles het ook weer probleemloos meer dan 1,5 uur met lage toeren op de brug uit.

Bij terugkomst in Hilversum ben ik naar Zuid gereden waar een auto-onderdelenzaak zit. Ik had wat vragen over prijzen, de mogelijkheid om zelf te repareren en de werking van de compressor als de airco niet gebruikt wordt. Ik weet nu dat ie dan vrij zou moeten lopen en dat ik op die manier naar Barcelona zou moeten kunnen rijden. Reparatie zelf doen lijkt niet verstandig hoewel het lijkt in het werkplaatshandboek, dat bij deze reparatie er nog niet met het koelmiddel gewerkt hoeft te worden. Tenzij 'olie' de term is die gebruikt wordt om het koelmiddel mee aan te geven.

Het ritje van Hilversum Zuid naar Hilversum Noord door de drukke binnenstad bracht zeer tot mijn spijt het probleem terug. Opnieuw mijn accu leeg. Dit keer ondanks de verwijderde zekering om te voorkomen dat de airco automatisch inschakelt. Alsnog de reserve-accu moeten gebruiken om weer terug bij de brug te komen. En nu is het voor mij dus opnieuw puzzelen waar de accu-drain vandaan komt. Ik ga vanmiddag de multiriem losmaken/ vervangen en dan maar eens voelen of er een rollend onderdeel bij zit dat niet meer op rolletjes loopt. Mogelijk veroorzaakt de weerstand van kapotte rollen/ draaiende delen voor slechte laadomstandigheden voor de dynamo. Misschien is het de dynamo zelf wel.

Nog steeds op zoek naar de gouden tip met vorige week woensdag de uiteindelijke rit naar Barcelona gepland. Ik houd jullie op de hoogte van de zwakke schakels die tevoorschijn lijken te komen sinds de motor een goeie servicebeurt kreeg en zijn vermogen en relatieve zuinigheid terugkreeg.
2006 Renault Grand Espace 3.5 V6 Initiale
En een goeie dit keer :shock:
vh Espace I. Fiat Panda, Ford Cortina
X570 AORUS Pro, AMD Ryzen 7 3800x
Lumix GH3, GH4 en 2x BMD Pocket Cinema Cam HD
Die laatste doen minder ter zake maar ik ben net zo blij mee. Bovendien verdienen ze zichzelf terug.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 1
Berichten: 15972
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Espace IV 2006 3,5L v6, Accu laadt wel/ niet en ODB2

Bericht door mechanic »

Plug tijdens het rijden eens een obd reader in zodat je het voltage kunt aflezen.
Controleer de auto ook op lekstroom in rust ivm leeglopen van accu. Vanaf daar kun je verdere actie bepalen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Valkenet
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 1
Berichten: 1628
Lid geworden op: 27 nov 2007 19:40

Re: Espace IV 2006 3,5L v6, Accu laadt wel/ niet en ODB2

Bericht door Valkenet »

Ik weet niet hoeveel km deze dynamo er al op zit, maar de koolborstels van de dynamo hebben niet het eeuwige leven.
Als door bv een drempel de koolborstels weer iets zakken kan de dynamo zo maar weer een paar dagen stroom leveren en daarna weer stoppen met laden.
Dus al hij nu niet zou laden en je geeft met bv lang verlengstuk van de doppendoos een tik met de hamer op de dynamo, en hij zou daarna wel weer laden dan is het einde dynamo.

Groet Martin

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht