Espace IV 2006 v6, Gierend geluid rechterkant blok

Plaats reactie

Topic author
SKDJ
Lid
Lid
Posts in topic: 5
Berichten: 25
Lid geworden op: 15 sep 2020 13:55
Actief als: particulier
Locatie: Hilversum

Espace IV 2006 v6, Gierend geluid rechterkant blok

Bericht door SKDJ »

Sinds een paar dagen hoor ik een gierend geluid (hoge toon) welk ik een maand of twee geleden ook al af en toe hoorde. Ik dacht dat het iets in de bak was tot ik met mijn neef de motorkap kon openen zodat er één kon luisteren en één gas kon geven. Het 'gierende' komt namelijk door het feit dat deze hoge toon meezingt met de toeren die de motor maakt en met het schakelen van de bak. Vanuit de bestuurdersplek klonk het als een oude stadsbus. Maar het blijkt dus eerder in de buurt van de waterpomp te zitten. En het is mijn bedoeling binnen enkele weken te gaan doen waarvoor ik de auto kocht. Ver weg van NL rijden. Mijn vraag is kort. Is er iemand die deze ervaring en het beschreven geluid in één oogopslag herkent?

Uit het werkplaatshandboek maak ik op dat de poelie-lager, waterpomp en stuurbekrachtigingscompressor kandidaat zijn. Misschien zegt er iemand voordat ik aan deze onhandige reparatie begin: het is dát en dan moet je dáár aan denken!

Ik beloof dat er ook een slotbericht aan dit draadje zal komen ook al duurt het soms lang. Voor alle berichten tussen nu en het moment van reparatie ben ik jullie net zo dankbaar als de berichten die ik las zonder dat jullie het wisten.
2006 Renault Grand Espace 3.5 V6 Initiale
En een goeie dit keer :shock:
vh Espace I. Fiat Panda, Ford Cortina
X570 AORUS Pro, AMD Ryzen 7 3800x
Lumix GH3, GH4 en 2x BMD Pocket Cinema Cam HD
Die laatste doen minder ter zake maar ik ben net zo blij mee. Bovendien verdienen ze zichzelf terug.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 3
Berichten: 16026
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Espace IV 2006 v6, Gierend geluid rechterkant blok

Bericht door mechanic »

Demonteer de multieriem en start de motor, is het geluid dan weg weet je waar te zoeken.
Voel/controleer zoiezo de aangedreven 'organen" goed op afwijkingen na demonteren riem.

De krukaspoulie is ook een puntje van aandacht.

Wanneer is de distributie vervangen?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Valkenet
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 2
Berichten: 1628
Lid geworden op: 27 nov 2007 19:40

Re: Espace IV 2006 v6, Gierend geluid rechterkant blok

Bericht door Valkenet »

Ja het kan van alles zijn.
Het vermoedelijk een lager, maar welke.

Ik weet niet of u handig bent, maar dan ik beginnen met de multiriem even te demonteren.
Hoor je het dan niet, dan moet je het dus zoeken in de apparatuur die de multieriem aandrijft.

Het zou ook de multieriem spanner kunnen zijn, die wordt nog wel eens vergeten.

Hoor je het geluid nog steeds als de multieriem eraf is dan moet het dus bij de distributie of waterpomp of looprollen zitten

Suc6

Groet Martin.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: Espace IV 2006 v6, Gierend geluid rechterkant blok

Bericht door WillemS »

Deze motor heeft een ketting ! Alles dat buiten de motor draait is kandidaat maar ook de koolborstels van de dynamo kunnen het zijn.
Voor je iets gaat doen eerst maar een goede diagnose (laten) doen.
Succes mvg WillemS

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 3
Berichten: 16026
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Espace IV 2006 v6, Gierend geluid rechterkant blok

Bericht door mechanic »

Per abuis de v6 in de titel niet gezien.

Inderdaad een ketting motor, met 2 multiriemen. Wellicht kan een garage met een automotive stethoscoop het probleem zo aanwijzen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Valkenet
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 2
Berichten: 1628
Lid geworden op: 27 nov 2007 19:40

Re: Espace IV 2006 v6, Gierend geluid rechterkant blok

Bericht door Valkenet »

Idd Willem.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
SKDJ
Lid
Lid
Posts in topic: 5
Berichten: 25
Lid geworden op: 15 sep 2020 13:55
Actief als: particulier
Locatie: Hilversum

Re: Espace IV 2006 v6, Gierend geluid rechterkant blok

Bericht door SKDJ »

Oke. Many thanks! (Mercy Beaucoup is misschien toepasselijker). Vrijdag gaan we sowieso op de brug de achterremmen een beurt geven en dan maar meteen goed luisteren waar het echt vandaan komt. Ik weet niet of het goed of niet goed is dat het gierend geluid niet direct een belletje doet rinkelen :-). Ik hoop maar dat we er aan die kant een beetje bij kunnen. Het bericht in het werkplaatshandboek, dat je de motor moet 'uitbouwen' om de waterpomp te vervangen baart me zorgen.
2006 Renault Grand Espace 3.5 V6 Initiale
En een goeie dit keer :shock:
vh Espace I. Fiat Panda, Ford Cortina
X570 AORUS Pro, AMD Ryzen 7 3800x
Lumix GH3, GH4 en 2x BMD Pocket Cinema Cam HD
Die laatste doen minder ter zake maar ik ben net zo blij mee. Bovendien verdienen ze zichzelf terug.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Renault47
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 527
Lid geworden op: 28 aug 2011 10:09
Actief als: particulier

Re: Espace IV 2006 v6, Gierend geluid rechterkant blok

Bericht door Renault47 »

Misschien is het geluid afkomstig van de nokkenasversteller(s). Deze worden aangestuurd bij een toerental van >1200 dus die zou je stationair niet mogen horen.
Renaults vroeger: Dauphine, R8 (2x), Caravelle, R16, R15, R25 2.2, Safrane 2.0, Vel Satis 2.0T, Vel Satis 3.5V6 initiale, nu Captur limited 0.9

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
SKDJ
Lid
Lid
Posts in topic: 5
Berichten: 25
Lid geworden op: 15 sep 2020 13:55
Actief als: particulier
Locatie: Hilversum

Re: Espace IV 2006 v6, Gierend geluid rechterkant blok

Bericht door SKDJ »

Dag Renault 47. Heel erg bedankt voor je meedenken. Ik heb een tijdje met deze gedachte naar de auto geluisterd tijdens het rijden met dit in mijn achterhoofd en samen met andere autokenners geluisterd. In het begin leek het geluid inderdaad pas (moeilijk te zien) optrad als de toerenteller ruim over de 1000 toeren was. Het gekke was dat het daarna zich verplaatste en nu komt het geluid juist voor vanaf stationair tot rond diezelfde 1000 toeren. Op de snelweg hoor ik het dus juist niet meer.

Het geluid is hoorbaar in de lage toeren, lijkt duidelijker daar te zijn bij het afremmen op de motor/ gas terug in bochten en bij het van een brug of heuvel afrollen. Het lijkt op het achteruitrij geluid dat auto's vroeger hadden. Verder blijkt het voor onregelmatig stationair lopen te zorgen. de ene keer meer de ander keer minder. Ook bij schakelen van de automaat (vallen de toeren natuurlijk terug) gebeurd het en soms gaat het daardoor bonkiger dan je zou willen.

Ik vermoed nu dat het de 0-last regelklep of stationairklep is. Die kon ik alleen niet plaatsen in de tekeningen die ik tot mijn beschikking heb. Althans, het komt nergens overeen met het onderdeel waar de auto onderdelenzaak mee komt.

Verder blijk ik twee kleuren koelvloeistof te gebruiken wat voor een veel te warme motor zorgt. Vrijdag ga ik de koelvloeistof vervangen. Tot die tijd geen of weinig lange ritten. Als iemand bovenstaande kan aanvullen met een ervaring op dit gebied dan hoor ik het uiteraard graag. Het begint zo'n typisch probleem te worden wat van alles zou kunnen zijn. Zolang het maar 'hangt' aan de krukas want het gaat met de toeren mee. Zoveel is duidelijk.
2006 Renault Grand Espace 3.5 V6 Initiale
En een goeie dit keer :shock:
vh Espace I. Fiat Panda, Ford Cortina
X570 AORUS Pro, AMD Ryzen 7 3800x
Lumix GH3, GH4 en 2x BMD Pocket Cinema Cam HD
Die laatste doen minder ter zake maar ik ben net zo blij mee. Bovendien verdienen ze zichzelf terug.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: Espace IV 2006 v6, Gierend geluid rechterkant blok

Bericht door WillemS »

Kontroleer eens het niveau van de olie in de automaatbak.
Deze SU1 bak wil nog wel eens iets "zweten" (heel kleine lekkage). Renault adviseert in dat geval iedere 10k het niveau te kontroleren en eventueel iets bij te vullen. Procedure is vrij lastig te doen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
SKDJ
Lid
Lid
Posts in topic: 5
Berichten: 25
Lid geworden op: 15 sep 2020 13:55
Actief als: particulier
Locatie: Hilversum

Re: Espace IV 2006 v6, Gierend geluid rechterkant blok

Bericht door SKDJ »

Die hele kleine lekkage klopt wel. Er hangt sinds de eerste keer schoonmaken van de motor altijd een klein druppeltje olie aan de bak en er ligt dan wat olie in de beschermkap van de motor. Top! Ik vind het al vanaf de start van dit topic klinken als de bak. Fijn ook dat je weet wat het Renault advies is. Ik wilde de bak sowieso laten spoelen. Nu helemaal. Donderdag a.s. om 14:00u heb ik een afspraak staan. Ik houd jullie op de hoogte.
2006 Renault Grand Espace 3.5 V6 Initiale
En een goeie dit keer :shock:
vh Espace I. Fiat Panda, Ford Cortina
X570 AORUS Pro, AMD Ryzen 7 3800x
Lumix GH3, GH4 en 2x BMD Pocket Cinema Cam HD
Die laatste doen minder ter zake maar ik ben net zo blij mee. Bovendien verdienen ze zichzelf terug.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: Espace IV 2006 v6, Gierend geluid rechterkant blok

Bericht door WillemS »

Als deze wagenal heel veel km's heeft gereden zou ik alleen de bakoile bijvullen.
Ga je nl. bij een bak met vel km's op de teller spoelen of verversen dan spoel je ook de slijtagedeeltjes weg en heb je daarna mogelijk kans op slippen van de koppelingen in de bak.
Mijn advies is als er veel km's op de teller staan eerst maar eens bijvullen als dat nodig is.
mvg WillemS
p.s. De procedure is; auto op een horizontaal vlak de olie in de bak moet op temperatuur tussen de 74 en 76 graden zijn Dan bij draaiende motor peilen, het peil moet tussen de 2 streepjes op de peilstok bij 75 graden liggen. Maak voor je begint de omgeving heel goed schoon rondom de peilstok.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
SKDJ
Lid
Lid
Posts in topic: 5
Berichten: 25
Lid geworden op: 15 sep 2020 13:55
Actief als: particulier
Locatie: Hilversum

Re: Espace IV 2006 v6, Gierend geluid rechterkant blok

Bericht door SKDJ »

Bedankt voor je reactie. Ik was iets te laat. De spoelbeurt is al gedaan. Voorlopig schakelt ie relaxter. Het is alleen geen oplossing of maar deels een oplossing gebleken voor het gierende geluid. Ik heb namelijk wel het idee dat er 1 toon minder aan hoog bijgeluid is nu. In de tussentijd heeft er zich iets nieuws voorgedaan waarbij de aircopomp duidelijk een rinkelend geluid maakt als ie is ingeschakeld. De pomp is kapot. Het lijkt er ook op dat de pomp niet meer soepel draait als ie is uitgeschakeld. Ik ga vanmiddag de multiriem losmaken en dan maar eens kijken welke onderdelen op de multiriem aan vervanging toe zijn. Sinds kort heb ik het vreemde fenomeen erbij gekregen dat de accu('s) bij het rondrijden binnen de bebouwde kom in korte tijd leeggetrokken worden. De laatste reacties van dit topic zijn aan mijn digitale kladblok toegevoegd. Mijn poging de auto klaar te krijgen voor de rit naar Barcelona en op zijn best ook nog een keer terug gaat verder in

post245198.html#p245198
2006 Renault Grand Espace 3.5 V6 Initiale
En een goeie dit keer :shock:
vh Espace I. Fiat Panda, Ford Cortina
X570 AORUS Pro, AMD Ryzen 7 3800x
Lumix GH3, GH4 en 2x BMD Pocket Cinema Cam HD
Die laatste doen minder ter zake maar ik ben net zo blij mee. Bovendien verdienen ze zichzelf terug.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 3
Berichten: 16026
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Espace IV 2006 v6, Gierend geluid rechterkant blok

Bericht door mechanic »

Bij defecten aan een airco compressor is het zaak zeker te weten dat het systeem schoon is. Dus spoelen, en ververvangen van condensor en filter/droger.

Dat maakt het een kostbare aangelegenheid, echter het klakkeloos vervangen van ee compressor zonder genoemde procodure kàn resulteren in opnieuw een defect wat dat dan vermoedelijk niet onder garantie valt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht