Espace rijdt goed alleen na 10 minuten loopt hij op slecht
Forumregels
Plaats hier svp géén nieuwe onderwerpen.
De onderwerpen die hier staan zijn van mensen die niet hebben vermeld over welk jaar/versie Espace het ging
Plaats hier svp géén nieuwe onderwerpen.
De onderwerpen die hier staan zijn van mensen die niet hebben vermeld over welk jaar/versie Espace het ging
-
Topic author - 2-hit-miracle
- Posts in topic: 2
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 08 jan 2007
- Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00
Espace rijdt goed alleen na 10 minuten loopt hij op slecht
Hoi,
Mijn Espace rijdt en start heel goed op gas en bezine alleen als hij warmer wordt begint hij spontaan te haperen. zowel op benzine als gas. Ik moet hem dan even laten lopen en langzaam weer gasgeven anders verzuipt hij zich zo lijkt het. Er is ook benzine of gas te ruiken dan. Na een paar minuten doet hij het dan weer prima en doet hij het alleen maar goed. Het heeft dus te maken met het warm worden. Iets doet het op een bepaalde temperatuur niet goed.
Zou het mijn bobine zijn die opwarmt?
rotortje?
bougiekabels?
bougies?
Herkent iemand dit probleem?
Mijn Espace rijdt en start heel goed op gas en bezine alleen als hij warmer wordt begint hij spontaan te haperen. zowel op benzine als gas. Ik moet hem dan even laten lopen en langzaam weer gasgeven anders verzuipt hij zich zo lijkt het. Er is ook benzine of gas te ruiken dan. Na een paar minuten doet hij het dan weer prima en doet hij het alleen maar goed. Het heeft dus te maken met het warm worden. Iets doet het op een bepaalde temperatuur niet goed.
Zou het mijn bobine zijn die opwarmt?
rotortje?
bougiekabels?
bougies?
Herkent iemand dit probleem?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Ik weet niet of jouw espace een automatische choke heeft, maart ik vind het meer klinken als een choke die te lang blijft hangen
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - 2-hit-miracle
- Posts in topic: 2
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 08 jan 2007
- Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00
choke... daar heb ik ook aan gedacht.
Maar het is alleen zo dat het ineens fout gaat en het is ook in een keer weer weg. Het heeft in ieder geval temperatuur te maken. Choke lijkt me ook niet logisch omdat hij het op gas en benzine doet.
Maar choke kan het niet zijn???
Het lijkt ook of er een soort tikje is voordat hij het weer goed doet. Alsof een 'reletje' (nooit geschreven) omschakeld.
Is er iest anders in een espace die warmte gevoelig is?
weet iemand ook technische tekeningen te vinden op internet?
Maar choke kan het niet zijn???
Het lijkt ook of er een soort tikje is voordat hij het weer goed doet. Alsof een 'reletje' (nooit geschreven) omschakeld.
Is er iest anders in een espace die warmte gevoelig is?
weet iemand ook technische tekeningen te vinden op internet?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 2824
- Lid geworden op: 30 sep 2004
- Laatste bezoek: 30 jul 2017 19:22
- Actief als: particulier
- Locatie: Emmeloord
Laten we eerst eens beginnen met meer gegevens.
Wat is het bouwjaar van de auto, wat voor motor zit erin en eventueel het merk LPG installatie.
Dit maakt het zoeken een stuk makkelijker.
ANtonio.
Wat is het bouwjaar van de auto, wat voor motor zit erin en eventueel het merk LPG installatie.
Dit maakt het zoeken een stuk makkelijker.
ANtonio.
Renault, a way of life!
-------------------------------------------------------------------------------------
Mijn auto's: R5 GTS Fashion '89, R5 GTX '87.
-------------------------------------------------------------------------------------
Mijn auto's: R5 GTS Fashion '89, R5 GTX '87.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Net ingestapt
- Posts in topic: 1
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 26 jan 2007
- Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00
hallo, ik heb een espace van 1990, op gas en benzine, en ik herken dit probleem.
Tijdens de wintermaanden start ie helemaal niet op gas, op benzine wel, en na enkele kilometers rijden begint de motor
alsmaar meer te sputteren en trager te lopen tot ie uiteindelijk stilvalt. Ik ruik ook een sterke brandstof geur in de wagen. Na 10 minuten stilstaan kan ik meestal maar niet altijd weer vlot starten en weer een kilometer rijden, dan gebeurd weer hetzelfde.
Tijdens de wintermaanden start ie helemaal niet op gas, op benzine wel, en na enkele kilometers rijden begint de motor
alsmaar meer te sputteren en trager te lopen tot ie uiteindelijk stilvalt. Ik ruik ook een sterke brandstof geur in de wagen. Na 10 minuten stilstaan kan ik meestal maar niet altijd weer vlot starten en weer een kilometer rijden, dan gebeurd weer hetzelfde.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Donateur
- Posts in topic: 2
- Berichten: 3530
- Lid geworden op: 27 aug 2004
- Laatste bezoek: 12 jul 2025 09:33
- Actief als: particulier
- Locatie: 森のどこか van Almelo - нахуй Путина, блядь сын
- Contacteer:
Gaat het hier om die LPG systemen die altijd op benzine starten, en wanneer de motor op temperatuur is automatisch overschakelen op gas ?
Bij de topicstarter is die tik dan het relais wat de omschakeling doet, maar is de motor nog niet warm genoeg voor de koude lucht die we nu hebben. In de zomer allicht geen probleem.
Ook bij Timbre kan de oorzaak hetzelfde zijn.
Bij behoorlijke koude op gas starten is voor de meeste auto's een behoorlijke uitdaging, wat heet, zeg maar gerust alle auto's.
Vandaar ook dat modernere systemen standaard op benzine starten, dan via een sensor de temperatuur van de motor meten, en indien voldoende en de schakelaar goed staat (indien nog aanwezig, want die lijken ook te verdwijnen) overschakelen op gas.
(eigenlijk zou die sensor in de verdamper moeten zitten)
Bij de topicstarter is die tik dan het relais wat de omschakeling doet, maar is de motor nog niet warm genoeg voor de koude lucht die we nu hebben. In de zomer allicht geen probleem.
Ook bij Timbre kan de oorzaak hetzelfde zijn.
Bij behoorlijke koude op gas starten is voor de meeste auto's een behoorlijke uitdaging, wat heet, zeg maar gerust alle auto's.
Vandaar ook dat modernere systemen standaard op benzine starten, dan via een sensor de temperatuur van de motor meten, en indien voldoende en de schakelaar goed staat (indien nog aanwezig, want die lijken ook te verdwijnen) overschakelen op gas.
(eigenlijk zou die sensor in de verdamper moeten zitten)
¯\(ツ)/¯ Nothing great was ever achieved by being realistic!!
Wie dingen uitstelt, heeft altijd wat te doen ...
Freudiaanse verspreking: 'onbedoelde uitspraak die inzicht kan geven in de onbewuste gedachten of verlangens'
Trumpiaanse verspreking: 'per ongeluk de waarheid vertellen'
Wie dingen uitstelt, heeft altijd wat te doen ...
Freudiaanse verspreking: 'onbedoelde uitspraak die inzicht kan geven in de onbewuste gedachten of verlangens'
Trumpiaanse verspreking: 'per ongeluk de waarheid vertellen'
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Mathijs ik moet je toch een beetje tegenpreken:
Mijn auto loop bij koud weer kut op benzine, en zodra deze (na de 1e x schakelen)l) op lpg overschakelt loopt deze goed (alleen stationair slaat ie af)
Maar ik heb dan ook een rare auto...
Mijn auto loop bij koud weer kut op benzine, en zodra deze (na de 1e x schakelen)l) op lpg overschakelt loopt deze goed (alleen stationair slaat ie af)
Maar ik heb dan ook een rare auto...
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Donateur
- Posts in topic: 2
- Berichten: 3530
- Lid geworden op: 27 aug 2004
- Laatste bezoek: 12 jul 2025 09:33
- Actief als: particulier
- Locatie: 森のどこか van Almelo - нахуй Путина, блядь сын
- Contacteer:
De R25 TXI die wij hier op LPG hadden kregen we alleen maar goed óf op gas, óf op benzine, maar nooit op beide.
De nieuwe eigenaar is er mee naar een 'gasboer' gegaan (en ook naar een 'airco boer', doet het ook weer) en die heeft alles eens goed afgesteld, zodat die weer op beide goed liep.
Merkwaardig genoeg lukte de Renault dealer dat niet...
Maar met koud weer starten, deed die automatisch op benzine, dan als je gas gaf, en daarna losliet, hoorde je een harde klik van achteren waar de tank zat, en stationair sloeg die dan af, maar bleef je gas geven dan bleef die op lpg wel lopen. (was waarschijnlijk ook iets met de temperatuursensor, die had moeten voorkomen dat die al op gas overschakelde terwijl de motor nog niet warm genoeg was)
Denk dus een kwestie van afstellen.
De nieuwe eigenaar is er mee naar een 'gasboer' gegaan (en ook naar een 'airco boer', doet het ook weer) en die heeft alles eens goed afgesteld, zodat die weer op beide goed liep.
Merkwaardig genoeg lukte de Renault dealer dat niet...

Maar met koud weer starten, deed die automatisch op benzine, dan als je gas gaf, en daarna losliet, hoorde je een harde klik van achteren waar de tank zat, en stationair sloeg die dan af, maar bleef je gas geven dan bleef die op lpg wel lopen. (was waarschijnlijk ook iets met de temperatuursensor, die had moeten voorkomen dat die al op gas overschakelde terwijl de motor nog niet warm genoeg was)
Denk dus een kwestie van afstellen.
¯\(ツ)/¯ Nothing great was ever achieved by being realistic!!
Wie dingen uitstelt, heeft altijd wat te doen ...
Freudiaanse verspreking: 'onbedoelde uitspraak die inzicht kan geven in de onbewuste gedachten of verlangens'
Trumpiaanse verspreking: 'per ongeluk de waarheid vertellen'
Wie dingen uitstelt, heeft altijd wat te doen ...
Freudiaanse verspreking: 'onbedoelde uitspraak die inzicht kan geven in de onbewuste gedachten of verlangens'
Trumpiaanse verspreking: 'per ongeluk de waarheid vertellen'
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 27
- Lid geworden op: 20 jan 2007
- Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00
- Actief als: particulier
- Locatie: Friesland
- Contacteer:
De Espace heeft twee temperatuur sensoren, één zit in de toevoer leiding naar de warmtewisselaar van de kachel, de andere op het motorblok. Die op het motorblok stuurt de meter op het dashboard, de ander geeft signaal naar de injectie.

Als de motor opwarmt, sluit de thermostaat de grote koelwater kringloop af, en de motor warmt snel op via het kleine koelsysteem. Ook de kachel wordt warm. Op het dashboard geeft de temp meter een oplopende stand aan.
Als de koelvloeistof in de kleine koelkringloop 86-89 graden heeft bereikt, zal de thermostaat openen, en het grote koelsysteem bijschakelen. Hierdoor daalt de temperatuur in het gehele koelsysteem.
Nu komt het: op het moment van openen van de termostaat stroomt de koele vloeistof uit de grote koelkringloop eerst langs de temperatuur sensor van het injectie systeem, die dan een lage temperatuur registreert. Bij een goede thermostaat zal dan de doorstroming beperkt worden (hij sluit weer een beetje), maar als de thermostaat niet helemaal 100% functioneert zal deze open blijven staan en niet zich zelf nauwkeurig afregelen.
Als op dat moment ook de temp van de aanzuiglucht erg koud is, zal dus de electronica het mengsel bijregelen en maakt dit een stuk rijker, net als een soort choke....Met de effecten die jij beschrijft als gevolg..
Zodra de koelvloeistof in de grote koelkring op temperatuur is, zal de temp.sensor van de injectie het mengsel weer goed afstellen, en zal de auto weer beter gaan lopen.
De klacht wijst dus naar een defecte thermostaat, een ingreep van 18.- euro en 10 minuten werk...
Succes!

Als de motor opwarmt, sluit de thermostaat de grote koelwater kringloop af, en de motor warmt snel op via het kleine koelsysteem. Ook de kachel wordt warm. Op het dashboard geeft de temp meter een oplopende stand aan.
Als de koelvloeistof in de kleine koelkringloop 86-89 graden heeft bereikt, zal de thermostaat openen, en het grote koelsysteem bijschakelen. Hierdoor daalt de temperatuur in het gehele koelsysteem.
Nu komt het: op het moment van openen van de termostaat stroomt de koele vloeistof uit de grote koelkringloop eerst langs de temperatuur sensor van het injectie systeem, die dan een lage temperatuur registreert. Bij een goede thermostaat zal dan de doorstroming beperkt worden (hij sluit weer een beetje), maar als de thermostaat niet helemaal 100% functioneert zal deze open blijven staan en niet zich zelf nauwkeurig afregelen.
Als op dat moment ook de temp van de aanzuiglucht erg koud is, zal dus de electronica het mengsel bijregelen en maakt dit een stuk rijker, net als een soort choke....Met de effecten die jij beschrijft als gevolg..
Zodra de koelvloeistof in de grote koelkring op temperatuur is, zal de temp.sensor van de injectie het mengsel weer goed afstellen, en zal de auto weer beter gaan lopen.
De klacht wijst dus naar een defecte thermostaat, een ingreep van 18.- euro en 10 minuten werk...
Succes!
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 16 Reacties
- 1436 Weergaves
-
Laatste bericht door Artemis1966
-
- 0 Reacties
- 364 Weergaves
-
Laatste bericht door Renier
-
- 2 Reacties
- 437 Weergaves
-
Laatste bericht door scarface450
-
- 5 Reacties
- 610 Weergaves
-
Laatste bericht door A110
-
- 6 Reacties
- 462 Weergaves
-
Laatste bericht door aarthodo
-
- 0 Reacties
- 257 Weergaves
-
Laatste bericht door bogdanowicz
-
- 5 Reacties
- 402 Weergaves
-
Laatste bericht door KDL