Hi Emile, toch een paar opmerkingen al gaat het imho beetje offtopic (?);
- Zoe heb ik 2013 gekocht onder de toen geldende fiscale voordelen (oa. 0% bijtelling); de Zoe kost(te) mij ca. 10.000 euro netto netto door MIA/ KIA 'oude regeling' (en zakelijk dus geen BTW).
- De i3 kost mij met met huidige MIA regeling ca. 33.000 euro netto netto.
- Een Tesla kost mij echter ca. 65.000 euro netto omdat de MIA regeling afgetopt is tot 50.000 euro.
- Mijn vrouw en ik hebben regelmatig tegelijkertijd vervoer nodig voor zakelijke doeleinden en privé; één enkele auto is niet handig tot bijna onwerkbaar.
- Wij rijden vooral veel kleine ritten en geen grote. Investeren in een (waanzinnig mooie) Tesla S met 85kW aan accu's is niet noodzakelijk. Zeker als we op vakantie voor het verschil in kosten een auto huren.
- Geluid in de Zoe is niet verkeerd als je kijkt naar kostprijs (bang for the buck) maar wat mij betreft kwalitatief niet afdoende. Zal ik het niet vergelijken met mijn huidige Audison/ Hertz setje

maar de set in de BMW met 12 speakers is van een andere orde dan die in de Zoe. Maar daar betaal dan ook voor.
- Het luxeniveau van leer/ eucalyptushout (heel duurzaam gefabriceerd; daar kan Renault nog wat van leren met al dat plastic) van de BMW kun je niet eens krijgen op een Zoe.
- Panoramadak; vind ik een gevoel van vrijheid geven.
- 170Pk desgewenst; geeft me het gevoel van power. Maar in EcoProII modus minimaal net zo zuinig als een Zoe.
- 1200Kg; zeker in relatie tot het vermogen rijdt dit heerlijk (de Zoe weegt 1400Kg en heeft 88Pk) zeker in combinatie met achterwiel aandrijving.
Zoals ik al eerder heb gesteld elders op het forum maar ook aan Renault en VW denk ik dat er een gat in de markt te vinden is; kom met een middenklasser (Passat EV? Laguna EV?)! Zeg maar een kruising tussen een Tesla S en een Zoe met een actieradius van ca. 250 kilometer; heb je denk ik aan een accu met 50kW voldoende. Dan kun je eindelijk zakelijk publiek pakken dat bereid is meer te betalen in ruil voor minder bijtelling.
Overigens heb ik ook met (onder andere Martijn) gepiekerd over een zelfbouwproject; een Mercedes G ombouwen tot EV. Helaas heb ik niet de tijd/ financiele middelen om dat project aan te gaan maar ook daar zag ik op zich wel brood in
Nou ja, hoe dan ook. Deze zomer rijden wij 100% elektrisch ........
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.